tisdag 17 maj 2016

Gratis mobil

I Sverige har vi mer än ett mobilabonnemang per person. 1,28 för att vara exakt. Gissningsvis hänger de allra flesta abonnemang ihop med en telefon, som man får köpa till rabatterat pris genom att samtidigt binda upp sig hos en teleoperatör tills Helvetet fryser till is och grisar flyger.

Var den gamla telefonen trasig? Antagligen inte. Men det hade kommit en ny modell på marknaden och då måste man ju ha den! I USA gjorde talkshowen Jimmy Kimmel Live! ett konsumenttest genom att gå ut på stan med den allra första Iphonemodellen och presentera den som det nyaste nya för allmogen. Vad tror ni hände?


Japp, konsumenterna är överförtjusta över en fyra år gammal telefon. Så när folk vill ha det senaste är det alltså inte de senaste finesserna och funktionerna de är ute efter, de vill bara ha det som är nytt. Förra årets (eller kvartalets) telefon läggs i en skrivbordslåda ihop med fem andra gamla telefoner, som det inte heller är något fel på.

Jag chockar antagligen ingen när jag avslöjar att jag har en annan syn på det här. Också. Jag har ingen smartphone. Ja, ni läste rätt – jag har ingen smartphone!!! Jag sitter vid min datamaskin 12-16 timmar per dag. Viljan att surfa är precis noll när jag reser mig upp ur kontorsstolen. Jag är inte överförtjust i sms heller. Varför ska jag trycka fram ett meddelande på en liiiten telefon när jag kan skriva samma sak med tio fingrar på datorns tangentbord på nolltid, eller ringa och få det sagt ännu snabbare?

När jag skaffade mitt mobilabonnemang fick jag ett kontantkort på köpet ”för att sätta i den gamla telefonen”. Leverantören förutsatte alltså att alla som skaffar abonnemang hos dem gör det för att kunna köpa en ny telefon med någon idiotiskt avbetalningsdeal. Men nej, jag har telefoner så det räcker. Här är några av dem.


Och jag har fler. För mig är telefoner nämligen gratis eftersom jag har kompisar med självinsikt som vet att telefonerna annars aldrig kommer lämna slutförvaringen i den där skrivbordslådan fullproppad med gamla telefoner. Några har jag hittat i elsoprummet också, oftast i helt perfekt skick. Inte så konstigt, de har ju oftast bara använts i några månader.

Vad är då skillnaden mellan mina antikviteter och en fräsig Iphone? De är lättare och mindre (får t ex plats i löpartightsens nyckelficka när jag springer, till skillnad från Iphones som löpare blir tvungna att spänna fast på armen som en annan hubot). Laddningen håller 5-10 gånger längre för mig, och mina telefoner går att ringa med även om det skulle vara regnigt, kallt, fuktigt... kort sagt, de funkar utomhus även de dagar det är någon typ av väder.

Viktigast av allt, förutom att jag alltid kan ringa och går att få tag i: min månadskostnad för telefoni är 95 kr inklusive moms. Vad är din?

8 kommentarer:

  1. Träffsäkert återigen! Brukar skicka med sonen en Nokia 3310 när han ska på scoutläger då den har svart bälte i batteritid.

    Jag har bara en jobbmobil (iPhone iof) så jag kommer undan "gratis" i någon mening.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stefan! Ja, 3310:an är suverän på det viset. Mamma (80 år) kör 3310 och har ett lager som räcker livet ut. Precis hennes tekniknivå också.

      Radera
  2. 499kr. Där 230 är avbetalning(24mån) på en iphone 6. Funkar utmärkt att strutsa ner huvudet i så fort tillfälle ges.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förutom att jag är livrädd för fasta kostnader är det just strutsandet jag är orolig för. Jag vill inte bli en sån där mobilzombie som går runt och missar livet :-).

      Radera
  3. Haha! Klockrent inlägg!
    Själv har jag två mobiler en gammal nokia och en Ifone fyra tror jag.
    Två abonnemang alltså, ett på jobbet så där blir det en del "extra" samtal.
    Mest nöjd att jag har ett abonnemang med fri surf.. vilket jag använder att koppla upp mig med när jag är ute i stugan exempelvis.
    Fri surf verkar inte finnas längre så jag vill inte säga upp det.

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Känner en med ett gammalt Comviq Kompis-abonnemang (tror jag det heter) med överjävligt bra villkor som telefonförsäljarna sliter sitt hår över. Samma där, han har firmalur vid sidan om, men säger aldrig upp det andra eftersom inget i närheten lika bra går att få längre.

      Radera
  4. Skaffade telia-aktien (går att göra motsvarande med tele2 eller telenor) och låter utdelningen motsvara månadskostnaden. Har 400 telia-aktier och gick in på 40 kr styck så totalt 16 000. Den delar ut 3 kr i år vilket blir 1200 och alltså täcker min månadskostnad på 99 kr.
    Hoppas dock att utdelningen inte sjunker nu bara.. :)

    Hade samma idé vad gäller kopparbergs men det blev för mycket pengar för att utdelningen skulle täcka den öl jag köper även om det ger en liten subvention :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul idé! Som Telia-ägare hoppas jag att både utdelningen består och att aktien går upp, men är orolig för bägge.

      Kopparbergs har jag dålig koll både som dryck och värdepapper. Undrar om inte Tysklandsresor skulle ge bättre subvention :-).

      Radera