söndag 22 maj 2016

Telefonterror

Vad tänker du på när jag säger telemarketing? Garanterat något negativt, om du inte själv jobbar med det. De första orden är nog bluff, lurendrejeri, störningsmoment, polisanmälan, id-kapning... Ingen jag känner har någonting snällt att säga om telefonförsäljare. Om mataffärerna skulle ringa på min dörr och fråga om jag behöver mjölk skulle jag förklara att det blir enklare om jag hör av mig till dem när mjölken är slut. Fortsätter de skulle jag be dem dra åt helvete.

Exakt så är det med telefonsäljare! Oavsett om de säljer it-tjänster, teleabonnemang, medlemskap eller tidningsprenumerationer vet jag hur jag ska få tag i dem den dag jag behöver deras tjänster. Varför ska de störa mig alla andra dagar?


Svaret är för det mesta att deras erbjudande inte är särskilt bra. Höll det för en jämförelse i lugn och ro skulle de luta sig tillbaka och låta kunderna hitta dem. Men för att fortsätta att sälja skit och/eller dyrt känner sig företagen tvungna att stressa konsumenter till köp. Ett oseriöst företag som säljer via andra kanaler hittar andra sätt att stressa. ”Slå till inom en kvart så får du en badboll på köpet”, säger tv-shoprösten. Telefonförsäljaren finns där nu, han lägger på om några sekunder och – som det kan slumpa sig – erbjudandet gäller bara om du köper via telefon, snabbt och tanklöst.

Innan jag får invändningar från någon som jobbar i branschen (de verkar ha anställda som surfar runt för att hitta hatet mot dem, vilket inte kan vara alltför svårt) tänkte jag döda de vanligaste:

Det säljs varje år för miljoner via telefon, alltså finns det efterfrågan på marknaden för denna tjänst.”

Svar: De varor och tjänster kunderna faktiskt behöver skulle såklart säljas ändå, via butik, internet eller telefon – på kundens initiativ. Ni vet, kunden, den där lilla människan som sägs alltid ha rätt. Don't call us:


Branschen ger jobb till ungdomar och andra som har svårt att komma in på arbetsmarknaden.”

Svar: Med den logiken är klotter och skadegörelse bra, för det ger ju jobb åt glasmästare och saneringsfirmor.

Anmäl dig till Nix-registret så slipper du detta.”

Svar: Att stoppa en oseriös bransch med seriösa metoder går inte. ”Oj, vad konstigt, för du finns med på min lista.” Ja, vad gör jag då, försöka strypa ynglingen genom telefonen? Eller ska jag anmäla företaget till den polismyndighet som inte ens försöker lagföra bil- och villainbrott längre? Eller anmäla till Konsumentverket där nästan alla telemarketingföretag redan har hundratals anmälningar? Förresten vet jag inte vilket företag det är, eftersom de ohederliga asen inte ens berättar det.

  - Hej, jag heter Lisa och ringer från Telenor.
  - Jaha, så du är alltså anställd på företaget Telenor, är det korrekt uppfattat?
  - Asså... jag ringer på uppdrag av Telenor.
  - Och tyckte att det bästa sättet att få till en affärsuppgörelse med mig var att inleda samtalet med en lögn? HEJ DÅ, LISA, OM DU ENS HETER DET!

När man började kunna nixa mobiler sa för övrigt företrädare för branschen uttryckligen att de inte tänkte följa rekommendationen. Oklart varför. Eller nej, såklart för att de flesta bara har mobil nu och ingen av oss vill bli uppringda av telefonförsäljare, så kunde vi välja bort dem har de ingen kvar att trakassera. Jag är dessutom företagare och får varje vecka samtal från företag som går via företagsregister och skiter fullständigt i vilka telefoner jag nixat.

Jag har inte för avsikt att göra så många politiska utspel i den här bloggen (jag röstar förresten blankt), men här kommer ett. Jag lovar att det parti som först går ut och föreslår ett totalförbud för telemarketing kommer att vinna tiotusentals röster.

Tills det händer (om någonsin) finns det bara ett sätt för oss konsumenter att handla – att inte handla! Om ingen av oss någonsin köper någonting från telefonförsäljarna kommer de förpassas till historien tillsammans med mjölkbud, korsriddare och andra yrkesgrupper ingen längre behöver. Jag brukar förresten säga det direkt till säljarna: ”Oavsett erbjudande kommer jag inte att köpa på telefon eftersom jag tycker att den verksamhet du bedriver borde förbjudas.”

Vill du inte få ditt foto upphängt som piltavla i telemarketingföretagens lunchrum kan du istället välja att bara lägga på. Handlar du är du en del av problemet. Ännu mer inspiration från Jerry Seinfeld:

6 kommentarer:

  1. Oj oj oj - minns VM-finalen i hockey för ett antal års sedan och det var några minuter kvar av sista perioden och Sverige ledde knappt när telefonen ringde och det var en försäljare - resten lämpar sig inte i tryck (var med i Nix redan då)

    En f d kollega körde med detta koncept:

    "Hej jag ringer från x..."

    "Intressant, låt mig bara hämta papper och penna"

    Och sen lät han luren ligga...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé! En annan variant jag hörde var en kille som kontrade: "Jag säljer mattor, hur många ska du ha...?"

      Radera
  2. Jag svarar aldrig på okända/dolda nummer. Verkar vara ett framgångsrikt koncept, för samtalen har i princip försvunnit utan NIX! När de ringer in via vår växel brukar jag säga till receptionisten att hälsa dem att jag ringer upp, jag ber aldrig om numret från receptionisten. Jag och receptionisten fnissar lite tillsammans och lägger på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är rädd att det ska vara något viktigt (alltså någon som av en eller annan anledning vill ge mig pengar). Fast ibland låter jag mobilsvaret ta det ändå.

      Radera
  3. Det är inte snällt mot telefonförsäljare att driva med dem men ibland är det riktigt roligt! Robot-Ralf är ett exempel på teknik i mänsklighetens tjänst: https://www.youtube.com/watch?v=8F0AF46SeUM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Äntligen en vettig teknikpryl!

      Radera