söndag 5 juni 2016

Hövding – fundering kring en IPO

Det är en sak att värdera ett bolag som funnits ett bra tag på börsen, men hur värderar man ett nytt företag? De behöver inte ha sålt för en enda krona vid börsnoteringen, eller ens ha en färdig produkt. Hur värderar man marknaden för en vara som bara finns på papper?

Ett aktuellt exempel är Hövding Sverige som erbjuder en företrädesemission i dagarna. Det är visserligen inte en helt ny aktie, handeln har pågått i ett år på First North, men det är ändå ett ganska oskrivet kort. Aktieomsättningen är i stort sett obefintlig och eftersom bolaget aldrig har redovisat vinst är ju P/E-talet (-3,3) närmast av akademisk betydelse.

Så vad vet vi mer? Namnet Hövding är ju helt absurt fånigt! Särskilt på engelska, det här är ändå ett företag som satsar internationellt. Jag försökte höra en engelsk presentation av vd:n. Både han och jag hade svårt att hålla masken "when he tried to explain what's great about a hovding".

Produkten hövding är enkelt uttryckt en airbag för cyklister att bära istället för cykelhjälm. Det billigaste priset jag hittar bland Sveriges dryga hundratalet återförsäljare är 2590 kr, vilket är ungefär tio gånger mer än billigaste cykelhjälmen. Innan det smäller är luftkudden inpackad i en slags stödkrage så att man ser ut lite grann som grannen i Beck.

Ska du ha en stänkare?”

Apropå liknelser, när skiten träffar fläkten, eller rättare sagt, när bilen träffar cykeln vecklar luftkudden ut sig till en känd seriefigurshuvudbonad.


Så hur ser marknaden ut för smurfmössor? Jag cyklar inte själv, så jag är inte marknaden. Barn tror jag knappast heller på. I Sverige har vi ju ett hjälmtvång för barn upp till 15 år, och det är inte helt självklart att en airbag skulle anses som ett lagligt alternativ. I andra länder kanske det funkar (hjälmtvång känns mer svenskt än sill och surströmming tillsammans), men vilka föräldrar vill lägga uppemot tretusen kronor på en airbag som ungarna kommer testa sönder redan första lunchrasten?

Då återstår vuxna. ”Memils”, medelålders män i lycra, vill förmodligen hellre se ut som proffscyklister än som Becks granne. Kvinnor som inte vill sabba frisyren med hjälm? Kanske, men jag undrar om de litar på tekniken. Detta är inte manschauvinistisk kritik, jag skulle inte själv göra det. Flyger man av cykeln och smurfmössan inte löser ut kanske man dör!

Hipsters? Kanske, om de inte är rädda att klämma skägget i stödkragen. Och hur många cyklande hipsters finns det? Inte tillräckligt många för att jag ska gå in i detta. Men vi får väl se, kanske kommer aktien sticka upp i himlen och bli Sveriges nästa exportsuccé. Mina kommentarer är kanske lika dumma som om någon med en sån där moppestrut som var poppis på 50-talet hade dömt ut integralhjälmar och sagt att struten kommer att överleva oss alla.


Jaja, så blir jag väl börsens Ines Uusmann som i egenskap av kommunikationsminister fastslog att internet bara var en fluga. Jag tar risken. Blir det så tar jag givetvis tillbaka alltihop och påstår motsatsen.

14 kommentarer:

  1. Underbart inlägg! Sättet du binder ihop text med bilder är mycket bra (inte bara detta inlägg) och jag gissar att det ligger en hel del jobb bakom detta.

    Hövding var en IPO jag passade på men man vet aldrig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det där med tidsåtgången för bilder är olika. I detta fall var det lättjobbat. Kopplingen smurfmössa/hövding har jag haft i huvudet och när jag letade upp bildbevis snubblade jag över tanten med stödkragen och kom direkt att tänka på Ingvar Hirdwall i Beck.

      Ja, svårt att veta vad som funkar. Ett tag var ju varje IPO en säker vinst på 10-50 % och enda kruxet var att man fick så liten tilldelning. Men det känns som att risken att sitta med Svarte Petter blir större och större. Av 25 juni-IPO:er tecknar jag nog bara 5-6 st.

      Radera
  2. Tecknar själv nästan aldrig Ipo: s Och Hövding har jag väldigt svårt för, tror inte alls på deras produkt. Kan kanske säljas ett par i Sthlm annars ser det tugnt ut :)
    Riktigt dålig idé som kommit alldeles för långt redan enligt mig.

    Bra skrivet som vanligt hälsning
    Korta positioner

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag är egentligen alldeles för snål för att räkna ut hur "folk" tänker, men tretusen spänn för en säkerhetsprodukt känns orimligt mycket för den breda massan. Det går ju inte snabbare, ser inte häftigare ut. Allt den gör gör den OM man smäller.

      Radera
  3. Glömde tillägga att jag hellre köper en moppe strut, gör ju lite nytta att slippa få flygfän i ögonen när man rullar fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Moppestrut är skitballt, men eftersom jag inte kör moppe heller tror jag det skulle förta lite av det häftiga med den :-).

      Radera
  4. Jag räknar inte ut hur folk tänker.. Jag gör själv en bedömning och tar sedan föregivet att den är rätt och att alla andra gör eller tycker lik som jag :)
    Men oj va fel man får ibland, verkar som att alla andra inte är lika tokiga som mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där funkar inte alls för mig. Jag skulle nog komma närmare sanningen om jag vände på det och köpte allt jag tycker känns idiotiskt och ratade allt som är vettigt enligt min syn på världen. Folk är ju idioter!

      Radera
  5. Hehe ja det finns gott om idioter., speciellt när det gäller aktiehandel. Alltid två vid varje affär, en som köpet och den andra som säljer ..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, när jag handlar känner jag mig ofta genial. Särskilt vid köp, innan verkligheten kommer ikapp.

      Radera
  6. Tack för ett roligt inlägg! Kul med humor i en ekonomiblogg...

    SvaraRadera