fredag 22 juli 2016

Hagströmers aktietips

Jag vet inte om Sommar i P1 blivit mycket sämre eller om jag blivit mer kräsen. Antagligen lite av bägge. De verkar inte precis sträva efter mångfald bland Sommarpratarna och överraskningarna är få. Samtidigt är konkurrensen större. När jag började lyssna på programmet, på 80-talet, var talad radio där folk fick prata till punkt om sånt de själva valt mycket ovanlig. Nu finns den överallt, det kallas podd.

Jag minns något år när jag lyssnade på nästan vartenda program. I år blir det inte ens en handfull. Men finansmannen Sven Hagströmer var självskriven för det är en erfaren, smart och eftertänksam person.


Men om någon till äventyrs valt att inte lyssna på Hagströmers Sommarprogram tänkte jag serva läsarna med hans aktietips från programmet, ord för ord:

”Jag antar att många som lyssnar vill höra något om hur man blir en bra investerare. Mitt första råd är att vara långsiktig. I allmänhet så präglas aktiemarknaden av många motverkande krafter. Det är i längden en omöjlighet att försöka jumpa som på isflak från den ena aktien till den andra. Istället rekommenderar jag att man letar efter bolag som under en tid har skötts bra, och som man kan hålla fast vid. Det man förlorar i vinst på det vinner man oftast i säkerhet.

Den andra är att förstå vad bolaget gör. Man kanske dessutom är konsument och känner till bolagets produkter, som läkemedel, kläder, choklad eller bank. Vill man bli mer äventyrlig så kan man välja att stiga på när ett bolag som har misskötts får en ny vd. Har den nye vd:n gjort bra ifrån sig tidigare är chansen stor att hen (ett gammalt svenskt ord som betyder brynsten, men som här antagligen avser den korrekta termen ”han/hon” - min mycket konservativa anm) gör ett bra jobb även på sitt nya jobb. Fallgroparna är högre här, men det är även vinsterna.

Nummer tre är att köpa aktier med samma glasögon på sig som om man skulle köpa hela bolaget, dvs tro inte att du kan sälja en dålig aktie till en ännu större idiot än du själv. Det vill säga, att inte ens aktie stiger till himlen, utan det gäller att se till att få värde för sina pengar.”

Som ni hör, inte särskilt uppseendeväckande tankar, men de kan ju vara bra ändå. Det knepigaste tycker jag är att följa strategin.

Och när vi ändå är inne på kloka gubbar vill jag påminna om ett aktieråd jag tagit upp tidigare, från Warren Buffett.


”Jag försöker att bara köpa aktier i företag som är så fantastiska att en idiot kan leda dem. Förr eller senare lär det nämligen hända.”

Det påminner om Hagströmers första tips ovan, om än lite klatschigare formulerat.

4 kommentarer:

  1. Inte för att vara den men faktiskt så finns "hen" med i SAOL (Svenska Akademiens ordlista)...

    ref: http://www.dn.se/insidan/att-hen-kommit-med-i-saol-kommer-att-oka-anvandningen/

    I övrigt tack för tipset, ska lyssna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, i SAOB också: "brynsten, i sht om smal, mjuk, fin sådan; förr äv.: brynsticka."

      I användningen han/hon funkar oftast "den", även i Hagströmers exempel ovan. Annars tror jag ingen skulle känna sig diskriminerad om han använt "han" eller "hon".

      Radera
  2. Tja, tycker nog att årets sommarpratarled är bättre än i fjol. Det blir nog åtminstone drygt hälften jag kommer att lyssna till. Sparar dem i min telefon tills det hinns med. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, själv hittar jag max fem jag ens tänker ge en chans. Har ändå fullt med poddar av alla de slag för att täcka mitt lyssningsbehov. Och då har jag ändå ingen tv.

      Radera