fredag 9 september 2016

Sålt, sålt, sålt

Den här veckan har jag skickat iväg tre aktieposter ur portföljen.


Academedia

Det började blåsa lite när Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt tog sig ton kring vinster i välfärden. Just det är jag inte så orolig över. V har sex procent riksdagsledamöter och regeringen behöver mer stöd än så för att få igenom sina budgetförslag. SD är tydliga med att de inte tänker hjälpa till med detta och det har gått alldeles för mycket prestige i frågan för att något av allianspartierna ska göra gemensam sak med regeringen, som kanske inte heller är på V:s sida. Deras utredare Ilmar Reepalu är trots allt bara en avdankad politiker som inte platsade i sossarnas ordinarie laguppställning, men som ändå måste beredas plats för lång och trogen tjänst.

Debatten riktade dock strålkastaren på sektorn och många ställer sig frågan hur mycket den egentligen kan stiga. Academedia-aktien introducerades på 40 kr i mitten av juni. Ska den verkligen gå över 70 kr redan i år? Jag tvivlar och valde därför att ta hem vinsten.


Swedencare

Swedencare säljer djurhälsoprodukter, t ex plackreducerande algpulver för hund och katt. Jag är tveksam till produkterna (eftersom mina hund- och kattägande vänner är det), men branschen är het. Dessutom har Swedencare köpt upp sina konkurrenter vilket gett dem fina marginaler.

Invändningen liknar den för Academedia. Sedan introduktionen för mindre än tre månader sedan har aktien stigit drygt 100 procent. Det kan förvisso finnas uppsida, men att det finns en nedsida behöver man inte vara veterinär för att begripa. Värderingen börjar helt enkelt bli lite galen.

Opus

Hade jag varit tvungen att behålla en av dessa tre aktier hade det blivit Opus, besiktningsföretaget med många järn i elden i många länder. Jag tror inte, som en del andra, att Opus är en uppköpskandidat, men de tjänar bra med pengar och de positiva nyheterna duggar tätt. När rapporten kom i slutet av augusti var jag glad att jag inte fallit till föga och sålt för billigt utan fick hänga med på en uppgång till.

Men nu tror jag att risken för nedgång har ökat betänkligt, särskilt om det skulle storma på börsen i stort. Innan sommaren var den under 4 kr, nu står den i 7,45 kr. Min post började bli lite för stor del av portföljen och istället för att fega genom att sälja av en del bestämde jag mig för att skicka iväg allihop. Kommer vi ner en krona kan jag absolut tänka mig att kliva in igen (blir i så fall tredje vändan i aktien). Går den upp får jag intala mig själv att jag ändå gjorde en bra affär med flera missade fallgropar längs vägen.


Jag vågar nästan inte kolla hur stor del av portföljen som är likvid nu, men troligen över 50 procent. Min höga andel oinvesterat kapital börjar på riktigt kännas jobbig. Jag har några aktier jag tittar på, men funderar också på fler säljpapper och mer råvaror. Eller trisslotter...

14 kommentarer:

  1. Japp go all in trisslotter är mitt förslag...vad kan gå fel? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det börjar snart kännas som den trovärdigaste investeringen. Hellre trisslotter än industriaktier med P/E +30.

      Radera
  2. Av dessa har jag Opus i småbolagsportföljen och då trenden tycks ha vänt för bolaget så tror jag på fortsatt uppsida men vi får se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det absolut bli. Jag vet inte varför jag fick för mig att 7,5 skulle utgöra något slags motstånd. Egentligen var det mest att alternativet var att sälja typ hälften. Jag kände mig extra modig i onsdags :-).

      Radera
  3. Grattis till vinsterna! Du får gärna gå in i något av mina innehav så att de går upp! :-)

    Skämt åsido, en del värderingar ser väldigt höga ut, men jag kommer att köpa i slutet av kvartalet engligt plan (länk för den intresserade).

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu låter det som att jag bara gör bra affärer. Kan avslöja att jag idag dumpade min säljposition i SCA med sexprocentig förlust. Och så sitter jag i Novo Nordisk-hissen på väg ner :-(.

      Radera
  4. Jag har sista tiden varit 40-60% likvid, tycker inte alls det känns jobbigt. Kommer fylla på med guld om den bryter upp.
    Leta aktier kan man ju göra i lugn och ro. Kan tänkta mig en liten speck i Eric runt 40 kr.

    Mvh
    Kortap

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bryter upp? Min guld-ETF (SPDR Gold Shares ETF) har gått upp 25 % i år.

      Jag funderar på att blanka Ericsson i väntan på att den kommer ner till 40. För jag har inte heller känt mig stressad över likviderna tidigare, men nu är jag närmare 60 än 40 %.

      Radera
  5. Glömde tillägga.. att jag tror det är köpläge i privata välfärdsbolag nu..Kan inte bli så tokigt att förslaget går igenom. Helt orimligt enligt mig. :)

    /kortap

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte heller att det gör det, men känner att marknaden funderat ett varv till och kommit fram till att de ändå börjar bli dyra.

      Radera
  6. Ja de är inte billiga, och guld har inte brutit upp än. Guld har bara stigit lite från botten :) Ligger som jag ser fortfarande i en fallande trend, den jätte långa.

    /kortap

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den riktiga uppgången i guld kommer nog inte förrän vid börskraschen. Den där som jag snart är ensam i världen om att tro ska komma :-).

      Radera
    2. Helt ensam är du inte. Jag har trott på nedgång ett bra tag nu (sedan OMSX30 stod is 1209). Då sålde jag allt och la i en fegisportfölj. Sedan dess har jag köpt för "nya" pengar. Inte helt logiskt, men inte behöver man vara det alla gånger, eller hur?

      Radera
    3. Nej, logik är överskattat :-) Vore jag konsekvent borde jag sälja alla aktier och SÅ säker är jag inte.

      Radera