tisdag 25 oktober 2016

Tråkiga direktörer säljer inte

Siffrorna är i fokus så här mitt i rapportsäsongen, men även om det är siffror man tjänar pengar på är det ju människor bakom dem.

Alla som följde börsen runt millennieskiftet kommer ihåg Kurt Hellströms presskonferenser i samband med Ericssonrapporterna. Först kom rapporten med fakta och hårda tal. Sedan kom Kurt Hellström ut på en scen. Hans förhållande till kameror var ungefär som en daggmask på en metkrok, han ville verkligen inte vara där. Inte blev det bättre av att Ericsson av någon anledning skulle hålla sina utåtriktade aktiviteter på engelska (till skillnad från konkurrenterna i Nokia som alltid pratade finska). På knackig engelska lyckades Hellström på egen hand snacka ner aktien varenda gång!


Jag tittar gärna på Olle Qvarnströms utmärkta Finwireintervjuer med företagsledare i småbolag, ofta i samband med börsnoteringar. Det ger en snabb översikt över vad bolaget gör och hur de ser på framtiden. Det som slår mig är att många av dem är otroligt tråkiga. Jag menar inte att en börs-vd måste vara komisk, men säg något kul någon enda gång. Om inte annat – le!

De behöver inte ens vara särskilt roliga, men genom att åtminstone visa prov på självdistans signalerar man samtidigt att man vet vad man håller på med. Nervösa människor skämtar inte. Jo, det kan de visst göra, det vet alla som stått på en scen och haft som uppgift att få hundra nyvarslade betongarbetare att skratta. Men ni fattar, genom att skratta till och säga något kul tar man kontroll över situationen. Varför ska jag investera i en chef som inte verkar trivas när han pratar om sitt livsverk, vilket borde vara det roligaste han vet.


När speltillverkaren Paradox börsintroducerades tidigare i år var intresset på topp. Det fanns många anledningar till det. Kanske främst börsutvecklingen för konkurrenten Starbreeze, men jag tror att en icke oansenlig del handlade om Paradox vd Fredrik Wester som någon vecka tidigare hade pitchat sitt bolag på Avanza Forum. Han klev in på scenen i en huvtröja och skämtade om huruvida hans mamma skulle teckna aktier. I det läget var han allt som Kurt Hellström inte varit när han femton år tidigare talat om framtiden: ”We see some clouds ahead when we look a bit into the future...


Fredrik Wester är inte humorist, men framstår som en skön kille som har kul på jobbet och är passionerad kring det han gör. Det borde man väl egentligen kunna kräva av alla som presenterar någonting. Sedan kan inte alla vara Steve Jobs, och definitivt inte Steve Ballmer.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med - detta är mycket viktig. Man behöver inte vara en pajas, men ett halvkrystat skämt eller leende borde de väl ändå kunna kosta på sig tycker man.

    Underbar video! Jag undrade häromdagen hur världen hade sett ut idag om nuvarande chefen för Microsoft (som ger ett mycket bra intryck) hade varit chef de senaste tio åren. Annorlunda tror jag nog. (Jo jag vet att han kanske var lite yngre för, men vänligen försök förstå min poäng.)

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, pajaseri är inget självändamål eller ens önskvärt såvida personen inte verkligen är en pajas. Det gäller i alla lägen, att det inte får bli påklistrat.

      Jag har ingen koll på nuvarande Microsoft-vd:n, men jag tycker också att han verkar sympatisk. Å andra sidan har jag inte riktigt kunskaper för att recensera Steve Ballmer heller. Men skulle alla vd:ar vara som honom skulle börsen bli rätt jobbig att följa :-).

      Radera