lördag 11 mars 2017

”Grattis, du är utvald!”

Som bloggare blir jag då och då nominerad till olika listor och priser i diverse kategorier, som ”Sveriges 100 bästa ekonomibloggar”, ”Årets bästa börsbloggar” eller ”Stora bloggpriset”. Gemensamt för samtliga är att det inte utgår någon ersättning. Man får en länk och i bästa fall har någon skrivit ihop en sammanfattning av ens blogg på en hemsida med låg eller obefintlig trafik. En annan gemensam nämnare är att avsändaren/tävlingsledaren är ett kommersiellt företag som vill att jag gör reklam för min ”medverkan” genom att lägga ut länken till tävlingen i min blogg.


Jag har inget emot reklam, varken åt ena eller andra hållet, men jag tänker inte locka besökare till ett företag som ger ockerlån om allt jag får tillbaka är en länk till en sida som troligen bara besöks av andra bloggare, som också nominerats eller ”vunnit”. I fallet ockerlåneföretag hade jag inte gjort det även om jag hade fått betalt i rejäla pengar (ni vet, de där som man till skillnad från nomineringar faktiskt kan handla för).

Men uppenbarligen funkar det. I vintras tror jag att varenda svensk ekonomipodd jag lyssnar på gjorde upprepad reklam för ett poddpris som delas ut av en svensk pr-byrå. En av dem vann, priset var ett diplom. Grattis, grattis... till pr-byrån.


Scrolla valfritt Facebookflöde och du kommer att hitta privatpersoner göra reklam för mataffärer, resebyråer eller läskmärken. En på miljonen kanske vinner ett symboliskt presentkort, men jag har då aldrig träffat någon.

Ibland får jag telefon från något researchföretag som frågar om jag har ”en minut att svara på några frågor”. Min motfråga, ”Vad skulle jag få betalt för det?”, brukar få ett förvånat svar att nej nej, någon ersättning utgår inte, varpå jag vänligt men bestämt (nåväl, bestämt i alla fall) förklarar att jag inte jobbar gratis. På något sätt upplever jag dem som hederligare än dessa pristagarmejl. Telefonutfrågarna låtsas i alla fall inte som att det skulle handla om något annat än gratisarbete. Vem som snällt svarar på deras frågor har jag ingen aning om, men det faktum att de finns visar väl att det funkar. Det med.

15 kommentarer:

  1. Jag blev också kontaktad av dom och i likhet med dig valde jag att inte omnämna dom alls för att inte ge dom någon gratisreklam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag tror verkligen att fenomenet växer. Jag hör om liknande reklamkampanjer överallt oavsett bransch och medium. Och som snåljåp blir man ju stött av att folk jobbar gratis utan att ens förstå det.

      Radera
    2. Ja jag tänker då inte vara en nyttig idiot åt dom. Det som är förbannat irriterande i övrigt är att jag besökte deras sida för att se vad det var och nu får konstant reklam om lån..

      Radera
    3. Det där är ett allmänt problem för mig. Jag googlar ibland, rent professionellt, efter saker som inte roar mig ett dugg när jobbet är klart. Sedan får jag google-ads om barnvagnar, kontorsstolar eller högtalare till förbannelse.

      Radera
    4. Funkar det inte att använda ad-blocker i webläsaren för att lösa dilemmat?

      Eller är det något som man får om man använder Googles bloggformat?

      Radera
    5. Jo, det funkar nog. Om man inte, som jag, lider av SBS syndrome, även känt som "skit bakom spakarna".

      Radera
  2. Ja vi har också fått ett par såna 'utmärkelser' i år. Den senaste var: Sveriges 100 bästa ekonominbloggar. 100?! Finns det ens 100 ekonomibloggar tänker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns ju inte så himla exklusivt :-). Fast gången innan var det "finansbloggar topp 50" och jag kan inte säga att jag kände mig dubbelt så utvald då.

      Radera
    2. Hahaha! Nej inte jag heller men då fanns det i alla fall någon form av rimlighet i det hela på ett matematiskt plan i alla fall.

      Radera
  3. Reklam ska kosta, så jag håller helt med dig. Och det känns som ett väldigt billigt knep, på alla sätt, att anordna listor på det sättet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag antar att dessa produktplacerare (eller vad man ska kalla dem för) skulle motivera det som ett ömsesidigt utbyte, men jag gissar att deras "motbetalning" är att betrakta som tämligen ringa.

      Radera
  4. Fast värst är nog ändå den ökande trenden med företag som gör reklam via sms? Det tar faktiskt priset på ren id-oti! Vad är det för sk-t bakom spakarna på bolag som inte fattar att de omedelbart saboterar sitt varumärke med den typen av reklam? T.ex. Pepins. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jag lyckligt ganska förskonad ifrån. Halebop fick för sig att alla deras nya kunder vill ha två sms i veckan med innebörden "Funkar det som det ska? Hör av dig annars", så där fick jag kontakta dem och berätta att de ändå kommer höra av mig den dagen det klickar. För jag håller med dig, sms-reklam är en dum idé för den som inte vill bli hatad.

      Radera
  5. Har aldrig tänkt på detta på det sättet.
    Blev mest glad när jag blev nominerad och tänkte inte på att det var reklam i bakgrunden. Fick dessutom en fin medalj i den sista nomineringen :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fin medalj? Ja, men det förändrar ju allt ;-).

      Äh, det är kanske jag som är onödigt cynisk och negativ, men jag känner varje gång jag får en länk ett kommersiellt företag vill att jag ska lägga ut på bloggen för att skicka mitt kontonummer och fråga hur länge de vill att jag ska ha den uppe.

      Radera