tisdag 14 mars 2017

Ingen cykelpendlar

Jag bor i en förort 15 km utanför Stockholm. Förr kallade man det för sovstäder, områdena dit man åker och sover mellan arbetspassen. Det finns lokala arbetsgivare, men många pendlar till innerstan.

Det är ganska platt hela vägen in till stan, så det passar bra för cykelpendling och detta har kommunerna i Norrort tagit fasta på och byggt en löjligt bred gång- och cykelväg, på vissa sträckor lika bred som bilvägen. Vintertid sopsaltar man, vilket innebär att man först sopar och sedan saltar. På så vis får man en mycket bättre cykelbana än om man bara vräker ut grus.


Fast politikerna glömde en sak, att kolla behovet. Visserligen borde fler cykla till jobbet om de ges möjligheten, men på samma sätt som att folk inte lämnar bilen hemma tills förbifarterna byggs kommer de inte börja cykla bara för att cykelvägen gör det möjligt att cykla sju i bredd.

Jag varken cyklar eller pendlar, men häromdagen sprang jag en god bit av denna cykelbana en eftermiddag i rusningstid. Mycket bilar hela vägen, mycket folk på alla pendeltågsperronger jag sprang förbi, men nästan inga cyklar trots att restiden skulle bli ungefär densamma. På 30-40 minuter såg jag 3-4 cyklar.

Förmodligen blir det fler om några månader, men det var ändå barmark och ganska många plusgrader. Om folk bara cyklar på sommaren när de flesta ändå är lediga en månad var det kanske ingen bra idé att lägga en massa miljoner på en motorvägsbred cykelbana som man håller snöfri året runt.


De som tar tåget eller motorvägen till jobbet kanske inte ens vet om att cykelvägen finns där, så där borde kommunerna lägga sin energi. Jag vet inte hur, men gör ett jippo, inrätta vätskekontroller där ni delar ut sportdryck, bullar och bananer längs vägen till cykelpendlare (eller löpardito), hyr in ett lokalt band... Ha lite visioner!

För att lura en yngre version av mig själv hade jag tryckt på de ekonomiska aspekterna. Att pendla med kollektivtrafik kostar 830 kr i månaden. Tar man bilen beror det på bilens ålder och bränsleförbrukning, vad trängselskatten kostar den tid på dygnet man åker, samt parkeringskostnad. Lågt räknat 3000 kr/månad härifrån, gissar jag, skatteavdraget till trots. Och så har vi hälsoaspekten. Tre mil på cykel varje dag skulle göra plånboken fetare, men annat skulle smalna av.


Jag må vara cynisk, men tror inte att man hittar fler cyklister på denna väg vid ett återbesök om tio år. Men vem är jag att hindra politiker från att klappa sig själva på axeln?

55 kommentarer:

  1. Problemet är att det fortfarande är för billigt och bekvämt att köra runt i en 2 ton tung metallåda med luftkonditionering trots att man har 5km till sitt stillasittande jobb. Jag hade cyklat/promenerat till jobbet om jag hade haft en fast arbetsplats även fast jag har 1,5 mil till kontoret just nu. Nu är den inte fast då jag arbetar ute hos kunder och åker hemifrån (Hantverkare av något slag). Besöker kontoret max 5 gånger per år, allt pappersarbete sköts digitalt ute hos kund eller när jag parkerat hemma.

    Mvh 90-talisten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Billigt och billigt... Kanske för 90-talister, men vi 70-talister som väljer att inte ta hand om vår hälsa börjar trilla av pinn med hjärtinfarkt nu, och det är ju ett rätt högt pris.

      Men jag förstår hur du menar. Problemet är kanske att många inte ens tänker tanken att det går, och än mindre att de troligen skulle få rätt bra "timlön" under tiden på cykeln.

      Radera
    2. Jag håller faktiskt med 90-talisten här. Det är inte särskilt dyrt att köra bil. Om det verkligen är så miljöovänligt som de säger med bilar så borde det kanske vara dyrare? Jag hade hellre sett mer skatt på bilen och mindre på arbete. Skatter ska styra samhället i en viss riktning genom att straffskatta de saker politikerna vill begränsa eller bromsa och då är skatt på arbete helt fel enligt mig. Det skulle kanske kunna lösa fler problem än trafiksituationen i Stockholm?

      Och ja jag vet att detta är provocerande för vissa att läsa. Det är därför jag skriver det ;). Och jag inser att jag låter som en miljöpartist när jag skriver det här men det är jag alltså inte! Absolut inte! Hade jag varit det hade jag förespråkat förbud mot bilar OCH höjd skatt på arbete.

      Radera
    3. Sparo: Ja precis, det du vinner i "tid" på att köra bilen den genomsnittliga löjligt korta sträckan till jobbet idag kommer kosta dig din hälsa i framtiden. Jag försöker kompensera mitt bilåkande i jobbet med att ha ett jobb där jag måste vara aktiv med kroppen plus att jag tränar på fritiden, mestadels en runda på 8km varannan dag i vandringskängorna.

      Aktiepappa:
      Det är hur som helst alldeles för billigt att nöjesåka, när det gäller arbetsrelaterade resor så är det lite mer svårreglerat men även där finns massor av onödiga resor. Nöjesåkandet kan vi sluta med omedelbart tycker jag alternativt starkt begränsa. Tycker t.ex. många av mina grannar är ute och åker med bilen hela tiden, en familj har 2km till en fotbollsplan, den lokala skolan osv där deras ungar går, behöver jag ens nämna att denna familj Skjutsar(!?!) sina tonåringar till fotbollsträningen. Samma sträcka fast lite längre går jag ofta för att ta mig till matvarubutiken, skulle aldrig ta bilen, i värsta fall cykla om jag har bråttom. Pappan i familjen jobbar på en liten fabrik 1km från hemmet, han tar bilen dit också, har aldrig sett dom på en cykel. Förutom denna bekvämlighetsfaktor så har denna familj 2 EPA-traktorer, 1 Motocross, 1 fyrhjuling, en 10x4meter stor pool (nybyggd såklart) som jag sett dom bada i en gång samt 2 stycken sprillans nya bilar på kredit...

      90-talisten

      Radera
    4. Det är svårt det där med att begränsa folk men jag tycker att man framför allt borde premiera de som jobbar framför till exempel bensin i alla fall.

      Och när det kommer till din granne så får vi se de positivt; de konsumerar och håller Sverige rullande i alla fall ;).

      Radera
    5. Men om vi räknar med att det kostar 3000 kr/månad att åka bil till och från jobbet och sparar en halvtimme per dag jämfört med att cykla (tror bägge siffrorna är "snällt" räknade med bilisternas ögon) blir det i praktiken runt 300 kr/timme netto i betalning för att cykla. Hur mycket mer behövs för att folk ska lämna bilen hemma? Jag tycker att det borde vara tillräckligt redan nu.

      Radera
  2. Intressanta tankar. Blir lite sugen att testa cykla till jobbet när det blir lite varmare. Dags att börja putsa på cykeln 😁

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar konceptet, men själv har jag inte ägt en cykel sedan högstadiet. "Jag cyklar psykiskt", som Kjell Bergqvist säger i Jack: https://youtu.be/k8i1TI9qP8M?t=31s

      Radera
  3. Jag skulle inte cykla mer än 5-7 km på cykel till arbetet och samma sträcka hem. Stockholm har för långa avstånd till förorterna och det är därmed svårt att förespråka att pendlare ska cykla till och från arbetet.

    Vet städer där det är enklare, t.ex. Köpenhamn. Tror avstånden är kortare i Oslo också till förorterna.

    Stockholm har på något vis byggts med väldigt stora avstånd till kringliggande förorter. Dålig planering eller genomtänkt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att bestämma vad som är ett för långt avstånd, men cyklar man 1,5 mil i 20 km/timme så tar det 45 minuter. Det är målfoto på om det går snabbare att köra bil samma sträcka i rusningstrafik. Sen kan jag i och för sig tycka att 1,5 timmer per dag i ren transport är mycket tid, men väldigt många människor har ju den resvägen eller ännu värre.

      Radera
    2. Jag har 3 km till bussen och jag går inte till bussen. Gjorde det inte heller under min skoltid när jag hade 5 km till och från skolan. Cyklade ibland, men under högstadiet tog jag skjuts från mamma och pappa eller skolbussen. Gick ibland hem, inte ofta.

      Att nu efter arbetet, då jag är trött och vill in i duschen, börja gå hem 3 km är t.o.m. för mycket. Inte heller vill jag det efter träning. Jag tar bil till bussen eller till centrumet.

      Kommunikationer är A och O, och där ingår inte cykla eller att gå flera kilometer varje dag. Brukar du själv cykla 5 km till och från något varje dag eller gjorde du det tidigare? (Du arbetar hemma, så antar att du inte cyklar nu varje dag till och från något.)

      Radera
    3. Som jag skrev en bit upp här har jag inte cyklat sedan högstadiet, men däremot skulle jag aldrig åka bil tre kilometer utan gå. Det gjorde jag när jag hade gångavstånd till jobbet (tidigt 90-tal). Hade jag haft 10-15 km till jobbet skulle jag nog skaffa en cykel.

      Att åka hem från träning när det skulle ta en kvart att springa känns helt galet.

      Radera
    4. Jag har 1h från mitt arbete (Stockholms universitet, studerar) till min buss, där jag ska gå 3 km hem med höga backar osv. När man kommit till bussen är man så trött så man enbart vill hem snabbt. Att varje dag gå den sträckan kan man göra, men det är helt klart påfrestande i längden.

      Nja, efter träning orkar jag knappt gå en meter till. Har man tränat så man klarar springa i en kvart efter träning, har man ju tagit ut sig under träning.

      Radera
    5. Korrigering: "har man ju [inte] tagit ut sig under träning."

      Radera
    6. Hade jag bo i Vasastan, skulle nog kunnat gå hem från Stockholms universitet, men med den sträcka jag måste tillryggalägga innan jag kommit till bussen i min förort, gör det för påfrestande i längden.

      Fan 2h att komma hem om jag också ska gå hem. Bättre med bil sista sträckan.

      Radera
    7. Man kan ju också välja att se tre kilometer löpning som en del av träningen. Kalla det "nedjobb" om det känns bättre. Själv kallar jag det "gratis" vilket känns allra bäst :-).

      Att gå tre kilometer från bussen borde för en frisk yngling ta 25 minuter. Bil 10 minuter inklusive parkering och eventuellt fönsterskrap? Om totaltiden ändå är uppemot två timmar är väl den extra kvarten inget att tala om?

      Radera
    8. Nja, det handlar om fem dagar i veckan.

      Sen är ju inte Stockholms innerstad precis känt för att vara en lugn, harmonisk och fridfull miljö. Att åka tunnelbana och stå och trängas tar på krafterna det med.

      Stockholm är ett inferno att passera.

      Går ibland, men blir mödosammare under vintrarna på grund av kända orsaker.

      Men som jag ser det har nog de som byggt Stockholm och dess förorter mycket noga planerat för att göra avstånden väldigt långa. Det hade t.ex. gått att bygga mycket tätare. Är det för alla frilysta områden, antar jag.

      Radera
    9. Cykla hela vägen, så slipper du tunnelbanan och dessutom fixar du träningen utan att gymma :-). Skulle du ens förlora tid på det? Jag är som sagt tveksam till ifall jag skulle göra det på 15 km räknat på 20 km/h i cykeltempo.

      Radera
    10. Min förort har fågelvägen tre mil till Stockholms universitet. Då kanske det är fyra mil på väg.

      Vete tusan om jag ska cykla. Stockholm borde ha byggts mycket tätare från Enskede och utåt. Ligger mycket skog runt Älvsjö, Huddinge, Tullinge, Flemingsberg, Tumba, Salem. Skulle underlättat att byggt tätare. Men antar att det ska finnas så jävla mycket skog för alla människor att leka i.

      Vet att Norrort har mycket grönområden också. T.ex. är det mil från Sollentuna till Rotebro, Upplands Väsby och Rosersberg. Kunde krympa avstånden betydligt. Jävla miffo som planerade det här! :-)

      Radera
    11. Gör som Günther Mårder då och köp en elcykel. Honom kunde jag förresten ha mött på min löprunda längs cykelpendlingsvägen, men han kanske också gått över till bil.

      Själv är jag glad att det finns skog att leka i (tog en tvåtimmars skogspromenad så sent som idag) och tycker att det är nog med asfalt och betong som det är.

      Radera
    12. Finns faktiskt estetiskt tilltalande betong också. Behöver inte vara synonymt med förortsbetong a la Rinkeby, Hovsjö, Bredäng osv. Jag menar att ytorna kunde krympas avsevärt och närheten till STHLM City kunde vara på cykelavstånd för många fler. Men mifforegering efter mifforegering vilja icke besluta sådant. Fuck't.

      Radera
    13. Ja, det är skillnad på betong och betong, men inte kommer den upp i naturens estetik. Trycks staden ihop för mycket försvinner skogarna. Jag föredrar längre avstånd.

      Radera
    14. Jag skulle föredra decentralisering eller secession. Att kommunerna blir egna länder utanför STHLM. Som det är nu är landet för splittrat. Hur kan vi utropa självständighet för kommuner och landskap? Sverige är förlegat och ett land där ingen vill arbeta för landet, försvara det eller bekanta sig med varandra.

      När kan vi sluta intala oss att vi har en gemensam framtid och börja arbeta för att bryta isär denna miserabla statsbildning?

      Radera
    15. Vill man renovera och bygga om en bil börjar man inte med världens rostigaste vrak. Vill man bygga en helt libertariansk stat börjar man inte med världens mest reglerade land :-).

      Radera
    16. Om staden blir tätare så finns det snarare mer skog kvar eftersom man då inte behöver ta av skogen för att bygga bostäder. På engelska heter begreppet "Sprawl".

      Här är en bra bild som förklarar det.
      http://imgur.com/a/fiLMc

      Längre avstånd gör att fler väljer bilen till jobbet, till skolan (skjutsa barn), till träningen, till vänner, till skogen, till gymmet osv. Och att man breddar ut staden gör att fler grönområden försvinner.

      Annars cyklar eller springer jag till jobbet.

      Radera
    17. Bilden tycker jag snarare tyder på motsatsen, men jag ska kika på begreppet.

      I min förort skövlar man grönområde för grönområde och bygger bostadsområden. Ledande politiker (m) har förklarat att detta kommer man fortsätta med så länge det finns minsta buskage kvar.

      Radera
    18. Det jag menar är att det är väldigt stora grönområden t.ex. mellan Älvsjö och Stuvsta eller Sollentuna Upplands Väsby, som skulle kunna förtätas för att få fler att friktionsfritt pendla till arbetet med bil, tåg eller cykel.

      Jag menar därmed inte att man nödvändigtvis ska förtäta nuvarande förorter mer, utan avstånden mellan förort-förort, t.ex Sollentuna-Upplands Väsby, Älvsjö-Stuvsta och Flemingsberg-Tullinge.

      Radera
    19. Men skogarna försvinner i bägge fallet, oavsett om de ligger i en kommun eller mellan. De skogar jag har mest glädje av ligger mellan Sollentuna och Täby och mellan Täby och Danderyd. Skövlar man dem och flyttar dit människor som annars hade fått bo i Bålsta kortar man pendlingsavstånden, men jag skulle flytta direkt.

      Radera
    20. Det skulle man tänkt på innan man införde massinvandringen. Var ska alla bo? Ute i Norrland och sitta och häcka?

      Vi kan inte bete oss som om vi kan välja både massinvandring och behålla skogarna i städerna. Nu har vi valt massinvandring och då är det bäst att politiker, byggherrar börjar sätta fart att bygga!

      Dessutom borde hyresregleringen avskaffas. Hur fan ska folk bo i denna stad? Skogar ska vara kvar, hyror ska regleras (inte byggs det) och stadskärnorna ska exklusivt reserveras för att inte ha några ghetton.

      Radera
    21. Ja, jag tänkte väl att du skulle kunna koppla ett inlägg om cykelpendling till invandring :-). Det gick ju bra med lunchrestauranginlägget, fula människor, Malmös falafelpriser, apoteksköer, barncurling, Volvo Cars till börsen, bokläsning...

      Radera
    22. Vet inte riktigt vad du snackar om ...

      Har jag fel om att koppla tätbebyggelse till invandring? Schweiz hade den debatten, att de inte ville förtäta eller bygga höghus runt stadskärnorna för att ha hög invandring. Sverige hade ingen debatt utan helt sonika tillät man senaste 10 åren cirka en miljon människor invandra, många flyktingar och deras anhöriga men många också arbetskraftsinvandrare från Irak, Indien och Thailand.

      Du verkar mer stoppa huvudet i sanden och leta efter alternativa orsaker eller hela tiden försöka lösa existerande problem med undfallenhet! :-)

      Radera
    23. Nej, uppenbarligen går ALLT att koppla till invandring bara viljan är tillräckligt stor. Jag försöker ha högt till tak här, men det här är en ekonomiblogg och därför tycker jag att det är tråkigt när snart nog vartenda kommentarsfält landar i invandringsdebatt. Om det är att stoppa huvudet i sanden gör jag kanske det. Själv väljer jag att se det som att jag försöker engagera mig i mer än en enda fråga.

      Radera
    24. Ja, är viljan tillräckligt stor kan man koppla allting till att inte handla om invandring. Men invandring och ekonomi är tätt sammanknutna. Med dysfunktionell invandring har du många problem som uppstår, bland annat att bostäder inte räcker till och man behöver bygga tätare kring stadskärnor. Även funktionell arbetskraftsinvandring kan leda till att befolkningen ökar och stadskärnor behöver förtätas. Så förstår inte riktigt varför det inte ska diskuteras, förutom att du har en aversion till att diskutera svensk invandringspolitik.

      Jag skriver heller inte enbart om invandring, som du påpekade i de inlägg som det gick "bra" med.

      Radera
    25. De exempel jag rabblade var inlägg som åtminstone för ett otränat öga inte är direkt invandringsrelaterade, men där dina kommentarer ändå hamnade där.

      Man får kommentera åt vilket håll man vill, men eftersom jag inte vill driva en invandringspolitisk blogg tycker jag att det är tråkigt att kommentarsfältet för väldigt många inlägg landar där, även mina exempel där det på ytan känns rätt långsökt.

      Radera
    26. Nja, du får faktiskt faktagranska de inläggen. Åtminstone var ett par av dem INTE om invandring, ALLS!

      Ja, jag försöker också undvika att skriva om invandring. Men om det är en orsak till att det behövs förtätas kring stadskärnor, ska jag helt enkelt tala om något annat eller försöka komma på en alternativ orsak? Kanske inte nämna det på grund av att det är just invandringsrelaterat?

      Radera
    27. Vilka av de inläggen är fria från kommentarer från dig som handlar om invandring/invandrare/flyktingpolitik?

      Jag tänker så här, att om jag skriver om cykelvägar, matlådor eller Volvo Cars intåg på börsen är det märkligt att det ALLTID måste ledas in på invandring. Då kanske min ekonomiblogg är fel forum.

      Radera
    28. Jag har skrivit många många inlägg som helt enkelt inte handlar om invandring alls. Vissa inlägg handlar om det. I dina exempelinlägg har du lunchrestauranginlägget och fula människor som jag inte kan hitta någonting kopplat till invandring. Barncurling och Volvo Cars har jag direkt eller indirekt om invandring. Inte hittat inläggen om apoteksköer och bokläsning (möjligt att jag har invandring).. Tror knappt du själv granskat detta utan mest dragit några inlägg som du för stunden kom på.

      Inte skrivit om invandring:

      Att investera i stamkrogen
      Fritidslösheten skymmer sikten
      Gratis
      Tydligen ingen ekonomi på vårdlinjen
      Annonsbluff för 15000 kr
      Centralbank uppmanar till guldköp
      Dumsnål
      Jobba bort dötiden
      Jag har bäst läsare
      ...

      Jag skriver på denna blogg så länge jag tycker det är kul: https://www.youtube.com/watch?v=C0wEbm73Zp0.

      Radera
    29. Nej, jag drog inte till med någonting, jag gjorde stickprov och hittade invandringsrelaterade kommentarer från dig i dessa ämnen (tvärtemot vad du själv skrev i tvärsäkra versaler kl 12.13). Att du även skrivit kommentarer utan invandringskoppling, i dessa eller andra ämnen, har jag uppskattat och aldrig förnekat.

      Jag bara menar att detta är en allmän ekonomiblogg. Skriver jag om upplopp i Malmö eller statliga pengar till den nya rikssvenskan är det inte konstigt att invandringsrelaterade punkter kommer upp, i mitt inlägg eller läsarnas kommentarer. Däremot tycker jag att det är tråkigt när ämnen som inte på något sätt är relaterade till invandring (mer än att det handlar om Sverige och här bor invandrare) nästan som en naturlag måste göras till en för/mot-invandringsfråga.

      Radera
    30. Jo, jag är fortfarande TVÄRSÄKER på att det inte finns någonting att koppla till invandring i inläggen om lunchrestauranger och fula människor. Du får gärna ge mig fel genom exempel från de inläggen. Kan se att jag kommenterade om Peter Rawet respektive trängseln i de inläggen, vilket jag inte kan se har någonting med invandring att göra, om man inte "tolkar annorlunda".

      Sen diskuterade vi från början cykelbanor, men kom in på förtätning av kringliggande förorter. Då är det i min mening korrekt att en hög invandring (arbetskraft eller flykting och deras anhöriga) leder till att förtätning måste ske på bekostnad av grönområden. Schweiz hade den debatten, men Sverige verkar undfallenheten och ignoransen härska i dessa frågor. Jag vill verkligen inte se nya "satellitstäder", som verkar vara ny miljonprogrammet.

      Radera
    31. Visst kan ett ämne leda till ett annat. Jag menade bara att det i mitt tycke sker lite väl ofta och osökt just till ett ämne.

      Radera
    32. Håller med Micke. Tröttande kommentarer från Khennet.

      Radera
    33. Jag skriver så länge jag tycker det är kul! Den dag jag anser det tråkigt så får jag väl sätta mig framför SVT och ägna dagarna åt att höra megafonerna utropa att INGENTING blir sämre med invandring, utan det blir snarare mycket mycket BÄTTRE.

      Radera
    34. Det ena utesluter inte det andra :-). Men skämt åsido, var sak har sin plats.

      Radera
  4. Jag tycker det är grymt att de bygger ut/och bygger mer cykelbanor! Jag har själv extremt korta avstånd till jobb men är i dagsläget tvungen att ha den till utrustning, även om det ofta bara handlar om 1km. Planen är att ändra det i vår så att jag kan ta cykeln till samtliga jobb.

    Trots att jag som sagt själv har bil så får politikerna gärna höja biltullar och skatter för bilåkande då jag tycker det i storstäderna är på gränsen till löjligt hur mycket bil folk kör. Att ta bil till gymmet, hämta ungar på dagis två kvarter bort, dagliga habdlingen på Ica mm. Genom att tänka sådär så hamnar man i en ond cirkel och bygger upp en stress man kunde varit utan.

    Sen måste jag ge en känga åt alla företag som sätter sina anställda att åka landet runt i bilar/flygplan och spotta ut avgaser dagligen bara för att tjäna pengar. Det skulle vara så mycket bättre om vi slapp majoriteten av alla bilar och bullret/den dåliga luften det förde med sig.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt! Och jag känner mig nästan som en miljöaktivist när jag säger det, vilket inte är min avsikt. Mina skäl är rent ekonomiska.

      Radera
  5. Jag förutsätter att alla som pratar om högre skatter redan skänker bort stora delar av sin lön till meningslös korruption, förlåt jag menar ideella organisationer i tex Afrika eller Sverige. Nej, högre skatter är sannerligen inte lösningen på något alls här i världen. Det ger därmed de minst begåvade i samhället (politiker) än mer pengar att förstöra på id-tiska projekt. Kanske lika bra att höja alla skatter till 200% så att ingen jobbar? Då blir det garanterat inga transport alls och inga cykelköp?

    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag pratar om höjda biltullar/skatter på onödigt bilåkande. Kolla stockholm som exempel. Det är ju sjukt hur mycket tid barns föräldrar, företags anställda och gymtränande spenderar i bilköer och bilåkande. 50% skylle kunna cykla istället, om man ville.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Ja, men då håller vi oss kvar vid Stockholm som exempel. Här har man infört kännbara biltullar och det är dyrt att parkera i stan. Ändå cyklar inte folk. Hur mycket ska man höja biltullarna för att få folk att cykla? Jag är inte emot skatter som politiskt styrmedel, men jag tror verkligen inte att det är lösningen här.

      Radera
    3. Men cyklingen ökar år för år.

      Sedan så har vi en hel del stora infrastrukturprojekt (Slussen) som gör att det är problematiskt att cykla i vissa delar av stan. Dessutom är faktiskt själva infrastrukturen ganska dålig. Det är exakt det som ditt huvudinlägg handlade om, ju bättre infrastruktur desto fler kommer att cykla. Det kommer inte att gå över en natt men lagom till våren kanske du ser fler som cyklar där? Den nya cykelbanan på Norr Mälarstrand är väldigt populär på morgonen.

      Radera
    4. Personligen tycker jag att tullarna skulle kunna höjas om pengarna gick till fler och bättre cykelvägar samt ev. lägre priser för att åka kommunalt.

      Radera
    5. Anonym: Nej, mitt inlägg handlar om att man plöjt ner fantastiskt stora pengar i cykelbanor ingen använder. Det är ju liksom inte första året den här möjligheten har funnits. Så nej, över en natt går det inte, troligen inte över ett decennium heller om det inte tar väldigt fart snart.

      Frihetsmaskinen: Men de gör de inte. Väg- och bilskatt har aldrig gått till infrastruktursatsningar i någon större omfattning. Om man inte menar att vi ska betala vägtullar för att politikerna ska ha råd att åka mer taxi.

      Radera
    6. Haha ok, jag vet faktiskt inte exakt vart de pengarna går så jag litar på dig som har koll :). Men att cykelvägar inte används måste väl vara en personlig åsikt? Från mitt håll ser jag att de används flitigt men jag tycker däremot att de borde byggas ut, vilket man iofs sett att de verkar satsa på de senaste åren.

      Anononym skrev att cyklandet ökar år för år, min tro är att det stämmer även om jag inte har koll på siffror. För att cyklandet ska slå igenom måste cykelnätet vara komplett, det konmer ta ett tag innan dwt är det och ännu längre tid innan folk fattat det. Vi måste ju inse att majoriteten är lata, själviska och ibland föredrar bil, även jag själv. Därför tycker iaf jag att det inte skadar om vi gör det jobbigare att öka bullret, avgaser mm och pressar mot en tystare och hälsosammare stad. Om det blir dyrare att åka bil så kommer färre att åka bil, idag är det inte tillräckligt dyrt i stan i jämförelse med tex att åka kommunalt. Att åka korta sträckor kan ofta vara billigare med bil, det känns fel.

      Radera
    7. Men skulle cykelvägarna användas mindre om vägarna var smalare? Om det kommer max fyra cyklar under en halvtimme i rusningstrafik verkar det ju inte precis vara någon trängsel. Jag cyklade själv den där vägen redan för 30 år sedan, och då var cykelvägarna definitivt inte lika breda som en bilfil.

      "Om det blir dyrare att åka bil så kommer färre att åka bil".

      Ni säger det, men jag har förbanne mig inte sett några bevis på det. Från mig (alltså den cykelsträckan jag sprang) kostar det som jag tidigare skrivit MINST 3000 kr/månad att åka bil, 830 kr att åka kollektivt och gratis att cykla. Vad skulle krävas för att färre skulle ta bilen? Vägtullar på 500 kr/dag, bensinpris på 50 kr, gratis kollektivtrafik...?

      Radera
  6. Från vilken förort har de byggt ut de bredda cykelspåren :)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sollentuna. Möjligen delar av Upplands Väsby också, jag har dålig koll på det.

      Radera