söndag 30 april 2017

Citronskiva + overheadkostnader

Som företagare möts jag ibland av okunskap kring hur fakturabelopp kan bli så höga. Inte minst från privatpersoner, men märkligt nog även från andra företagare. Alla är i sin fulla rätt att klaga på en prislista, men vi måste prata om samma sak.


Om en person står på en scen och pratar i en timme och tar ett femsiffrigt belopp för detta låter det hysteriskt om man relaterar det till en vanlig timlön. Men då ska man komma ihåg att i företagarens ”timlön” ingår sociala avgifter. Innan den vanliga inkomstskatten dras försvinner egenavgift/arbetsgivaravgift. Grovt förenklat försvinner två tredjedelar istället för en.

Och en fakturerad timme är inte bara en timme. Med bokning, resa, bokning av resa och diverse planering ryker lätt en heldag, så redan där snackar leverantören om åtta timmar medan den potentielle kunden har en bild av en timme. Lägger vi till marknadsföring, administration (fakturering, bokföring osv) kanske vi har en heldag till. Men tidsåtgången stannar inte där. Oavsett föredragsämne har materialet tagits fram och anpassats, vilket inte heller går på nolltid (det här resonemanget gäller för all del även musik och teater). Plus kostnader för PR, dator, porto...

Allt kostar...

Vill det sig illa hamnar företagarens nettotimlön långt under minimilönen för en anställd. Allt medan kunden känner sig någonstans mellan generös och tvärlurad. Jag såg en historia om detta i ”flödet”. Denna länk kommer från Viralking. Det enda jag vet om sidan är att Metros åsiktspolis ”Viralgranskaren” varnar för den, vilket förvisso är ett gott tecken, men jag tar varken ansvar för sidan eller äktheten i historien. Dock tycker jag att exemplet är informativt. Leverantören ser lokalhyra, arbetsgivaravgifter och slitage medan kunden ser en tepåse och en skiva citron.

Självklart kan man invända att det står vem som helst fritt att jaga rätt på en anställning om nu företagande är så förtvivlat jobbigt. Helt rätt! Och jag gnäller inte, jag försöker bara förklara värdet på en citron.

10 kommentarer:

  1. Helt rätt! Man måste räkna all tid man lägger ner på jobbet, därför tycker jag det är viktigt att räkna just så. Dett har gjort att jag skalat bort vissa delar som jag inte tycker är värt det och försöker undvika jobb med marknadsföring och allt runtomkring. Då blir mna aldrig ifrågasatt om fakturorna. Förstår att det måste vara jobbigt mot privatpersoner ibland i din bransch som om någon lär ha rätt generösa overheadkostnader.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lyckligtvis ganska förskonad från privatkunder numera, men där har jag åtminstone förståelse för att de tänker "fel". Företag däremot, som inte fattar värdet på andras jobb, det är riktigt irriterande. Det kan vara allt från att de inte förstår att egenföretagare utanför tillverkningsindustrin har samma levnadsomkostnader trots att de saknar tillverkningsanläggning till att de tycker att lön bör sättas efter hur roligt ett jobb är.

      Radera
  2. Bra att du skriver om detta, svenska staten har medvetet gjort det mesta för att vi ska ha så få företag och därmed jobb som möjligt i landet. Alla företag borde standardmässigt börja redovisa den faktiska kostnaden före skatt för på lönebeskeden, så att alla kanske fattar hur illa läget är, att staten tar i princip allt.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar om man ens får göra den redovisningen på lönebeskeden. Har för mig att någon försökte, men fick backa.

      Radera
    2. När jag gör löner i visma finns det som alternativ att visa alla rader, alltså även arbetsgivaravgifter etc, så tillåtet bör det vara. Sen är det lite svårare att få med pensionen med sin löneskatt, julbordet, kaffet i fikarummet eller konferensresan till Dubai.. även om det skulle behövas eftersom inställningen bara är att ägarna försöker sko sig och därför är hård på att de anställda måste jobba dagens 8 timmar, inte jobba över (för att få extra pengar) utan att det är beordrat eller "tappa bort" kvitton från hotellen för att man ska slippa avdrag för frukost på hotellen..

      Radera
    3. Men får du publicera allt på lönespecen till den anställde? Jag håller med om att det låter underligt, men jag har snappat upp något åt det hållet och även om jag säkert rört ihop det tror jag att det ligger någon sanning bakom.

      För mig har inställningen till arbetsgivare varierat kraftigt beroende på vad jag fått tillbaka. Jag har alltid gjort mitt jobb, men viljan att ställa upp för företaget har varit avhängigt av deras vilja att ställa upp på mig. Är man schysst är jag schysst tillbaka. Men jag vet att det inte gäller all personal, en del ser automatiskt arbetsgivaren som någon slags fiende eller åtminstone motpart.

      Radera
    4. Vore extremt konstigt om man inte fick, det är ju knappast någon företagshemlighet vad sociala avgiften ligger på (även om de flesta kanske inte har någon idé om hur det funkar). Jag ska kolla upp det med experter, får återkomma i frågan.

      När jag googlade det lite snabbt hittade jag däremot motioner (från högern) på att man vill att det ska bli ett måste att redovisa för att anställda ska inse vad det faktiskt kostar för företagaren. Jag är för att det ska finnas transparans, fast å andra sidan tror jag knappast det gynnar arbetsgivaren att ha större krav på hur lönespecen måste se ut. Och som jag skrev, sociala avgifter är ju bara en liten del av de dolda personalkostnaderna.

      Jag jobbar själv på en väldigt liten arbetsplats där man oftast har en stor gemenskap (kanske för stor i min smak) men ibland har det kommit in någon som vägrat äta i det gemensamma köket för där käkade ju "de däruppe" (läs chefer, vi på admin) eller en anställd som tycker det är rätt åt ägarna att de inte omfattas av arbetstidslagen eftersom de är giriga och vill tjäna extra pengar på att driva företag, utan en tanke på alla de år de inte tagit ut lön för att kunna ha kvar de anställda. Självklart finns det brister hos många arbetsgivare, men det är sorgligt när man måste se sin arbetsgivare som en motpart eller krösus sork. Fast när man läser viss facklitteratur (bokstavligt talat alltså) så blir man inte förvånad över att det är den mentaliteten som gror, den bild som företagare framställs som där är inte trevlig.

      Radera
    5. Jag gjorde också en snabbgoogling nu och det verkar som att du har rätt, den arbetsgivare som vill får redovisa siffran.

      Det där vi-och-dem-tänket är trist, men verkar tyvärr väldigt utbrett. Från bägge håll, men på lite olika sätt. "Jobbarna" kan ha ett mer uttalat apartheidtänk, medan en del chefer/administratörer förnekar det, men aldrig skulle nedlåta sig till att umgås med "golvpersonalen". Det gynnar aldrig någon.

      Radera
  3. Intressant ämne, och självklart finns det en massa OH kostnader förutom den tid du står framför publiken.
    Om det är samma sak du drar många gånger, minskar du kostnaden för fler ggr att lägga ut framtagning av underlaget på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Numera står jag sällan eller aldrig inför publik, men i mitt fall var det aldrig samma material på en full-akt. Alltid någon ny rutin som testades för första gången eller hade ändrats, och på företagskunderna alltid en del specialskrivet material.

      Radera