måndag 8 maj 2017

Du blir vad du heter

Varumärken är viktiga för dem som tycker sig göra något bra och har minst en säljbar produkt. Något som ska sticka ut och vara lätt att komma ihåg, funka som webbadress och vara sökbart på internet. Kort och slagkraftigt, samtidigt lätt att förknippa med dess ägare, och helst inte ge en negativ eller pinsam känsla.


Efter en titt på börsen undrar jag om det bara är jag som tänker så. Ett exempel på dumt namn är H&M. Här har vi i princip alla fel i min lista ovan. Första Hennes-butiken startade 1947. På den tiden brydde man sig inte så mycket om sökbarhet på internet, och det säger sig självt att ”hennes” inte går att söka på. 1968 köpte man upp Mauritz Widforss och bytte namn till Hennes & Mauritz. Genast har vi två namnproblem:
  1. Ska det vara Hennes & Mauritz eller Hennes och Mauritz?
  2. Hur stavas Mauritz?
Tvåan kan tyckas självklar, men större börshajar än jag har gjort det slarvfelet.


1974 byter man namn till H&M och genast har vi ännu fler kombinationer: H&M, H & M och HM att lägga till de tidigare Hennes & Mauritz, Hennes&Mauritz och de ”güntherska” felstavningsvarianterna Hennes & Maurits och Hennes&Maurits.

Nu är ändå H&M ett inkört varumärke som troligen inte drabbas så hårt av förvirringen. Mindre företag har större behov av unik särart. T ex har vi företag som valt latinska namn, som Opus, Dignita, Capio och Catella. Sök på dessa i sökmotorer och sociala medier och du skall finna... nästan vad som helst!

Bildsökningsresultat av "Opus"

Det sistnämnda får mig att tänka på ytterligare ett (eller rättare sagt två) företag som nyttjat det latinska konceptet, men dragit det ett steg till: Catena och Catena Media. Catena betyder kedja på latin och trots att namnet annars mest för tankarna till inkontinensskydd har alltså inte mindre än två av varandra oberoende bolag på Stockholmsbörsen valt detta namn!

Och så har vi andra företagsnamn som betyder något helt annat, som Bahnhof, Bulten och Cherry. Och företaget Litium som inte ens jobbar med litium! Det är lite som om en möbeltillverkare skulle kalla sig Brödbolaget. Sedan har vi företag med ortsnamn, som Kopparbergs och Trelleborg. Och för all del även Nokia, för att nämna ännu en gammal stöveltillverkare som hamnat snett i tillvaron.

Har ni enskilda firmor får ni kalla dem vad ni vill, men kan vi enas om att börsbolag, vars investerare ska försöka hålla reda på nyhetsflödet från och med nu kallar sig något begripligt, lättstavat och unikt?

20 kommentarer:

  1. Har stört mig rätt rejält på när företagen måste bokstavera eller förklara stavningen på annat sätt i sina radioreklamer... "surfa in på www.bygma.se, bygma med ett g" är ett klockrent och dagsfärskt exempel.

    Då har man misslyckats ganska rejält om man måste lära kunderna att stava för att dom ska hitta in på sidan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bygma som för övrigt känns som ett försök att åka snålskjuts på Byggmax, och i så fall ett riktigt dumt val. Lite som att byta namn till Adolf Hitle.

      Radera
    2. Funkade för Eddie Meduza i hans tidningsannonser :)

      Radera
    3. "E. Hitler" :-). Jag är osäker på om detta alter ego hade funkat idag.

      Radera
  2. Men namnet bulten är väl ändå relevant till deras verksamhet inom c-komponenter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Bara det att ordet betyder så mycket mer än detta bolag. En googling ger allt från avlånga metallgrejer i maskiner till Lönnebergakaraktären Bulten i Bo.

      Radera
  3. Inga dumma namn kanske men jag blir alltid förvirrad när jag läser om Nobia och Nobina, får alltid tänka efter, vem som gör bussar och vem gör kök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker bägge namnen är vansinnigt dåliga eftersom de inte säger någonting till oss 99,99 procent som inte pratar flytande latin. Att du (och jag med!) har svårt att hålla isär dem beror ju på att namnen inte ger någon som helst ledning till verksamheten.

      Radera
  4. För att inte tala om Sparo som ofta blir rättat till sparobligationer eller omdirigerar till Garo Sparo på google, ett amerikanskt modevaruhus, vilket väl ligger dig nära om hjärtat ;)

    Skämt å sido, nu när du stakat dig fram här på internet är det bara en egen webbadress exempelvis sparo.se som saknas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har onekligen en poäng :-).

      Radera
  5. Mycket vettigt inlägg!
    Just Litium har stört mig något oerhört. Varför kalla sig som ett grundämne som bla används som medicin? Högst oklart.
    Cherry för mig låter mest som ett namn på en prostituerad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      För mig drar tankarna iväg till litiumbatterier.

      Cherry är helt klart ett bättre hornamn än Bulten eller Gränges.

      Radera
  6. Kul! När jag investerar letar jag efter så tråkiga namn och verksamheter som möjligt. Vad sägs om Vitec (damfotboll?), Somero (hattar?) och Ekadharma (vad då?) som alla är ljuv musik i mina öron, även om det sista är lätt att stava fel :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vitec: medicin
      Somero: glass
      Ekadharma: religiös skrift på sanskrit

      Fast det är nog fel ;-). Nej, själv föredrar jag om namnen går att förstå, gärna övertydligt med verksamheten i namnet, typ Investor, Handelsbanken eller Engelska skolan.

      Radera
  7. Hm blev nu väldigt sugen på att starta upp ett investmentbolag med namnet Wallénbergs- vad tror du om det ;).
    Mvh JFG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför inte ;-)?

      Själv ska jag starta en sportaffär och döpa den till Berglunds Grill.

      Radera
  8. Jag hade väldiga problem när Motorola dök upp. De gjorde reklam på de lokala taxibilarna och tonåringen (=jag) var bergsäker på att det var en bilverkstad.

    /Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv funderar jag fortfarande på varför Apotek-Arne säljer läsk.

      Radera
    2. :-)
      Eller varför man ska köpa starka halstabletter av Hermans vänner. Och varför Herman alltid är lite dålig i magen. Fis-Herman.

      /Spargrisen

      Radera
    3. Götebooorrrrrggg! Och då tänker jag inte främst på fiskarreferensen ;-).

      Radera