torsdag 18 maj 2017

I väntans tider

Nej, jag är inte gravid, det här handlar om en helt annan tillväxt. På våren är det mycket som växer. På fönsterbrädorna blir mina chiliplantor större för varje dag som går.

Tre veckors utveckling i ”chiliportföljen”.

Squashodlingen är jag mer tveksam till. Än så länge ser den mest ut som jord, så jag har inga bilder på ”grönskan”, men hoppet spirar.

Bättre går det i naturen. I sommar ska det precis som vanligt plockas 20-30 liter blåbär. Riset har vaknat ur vinterdvalan, skjutit skott och de första bären i grönt och rött går att skönja.



Ett annat underbart litet bär är vinbäret. Både svarta och röda vinbär åker in i frysen framåt sensommaren. Just nu ser de ut ungefär som blåbären.


Ändå färdigare än nypon, men förhoppningsvis blir det skörd även av dem, i september eller så. Kanske blir det äpplen i samma veva, jag har snart slut på äppelmos.


Vad mer ska plockas, skördas och rensas? Svamp, nässlor, maskrosor, ramslök... Det allra bästa är att det mesta av produktionen sköter sig själv. Jag behöver inte gräva i jorden, odla, vattna eller pollinera. Jag äger inte ens marken. Jag bara väntar på att naturen fixar till maten och när det är klart skördar jag. Helt gratis, medan andra springer i sina ekorrhjul för att sedan stressa till butikerna och göra sig fattiga och ofria.

16 kommentarer:

  1. Kul att chiliodlingen rör sig framåt! Är själv sugen på att odla chili, när är det försent att sätta igång?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man brukar väl säga att det mesta som ska förodlas bör dras igång i mars-april, men ska du odla chili inomhus tror jag att du kan dra igång när som helst. Definitivt nu, den verkar vara extremt lättodlad (om jag inte bara haft tur).

      Radera
    2. Åh fan. Tanken är att få en liten odling på balkongen. Får kanske köra fusk-varianten och köpa färdiga plantor i år då.. Finns inget som heter tur, bra jobbat! ;)

      Radera
    3. Hittar det inte nu, men i ett tidigare inlägg sa någon att chili funkar utmärkt att odla utomhus även ganska långt norr ut. Själv håller jag mig inne, men testa och se vad som händer.

      Radera
    4. Var nog jag.
      Funkar utan problem i övre 1/2 av landet.

      Dock är perioden utomhus kortare så viktigr man sätter fröna i rätt tid. Kan även behöva avsluta 1 månad inne för att få de sista frukterna om man behöver extra stort lager.

      Viktiga om ute, lä och söderläge(vilket kan innebära mycket vatten så större krukor underlättar).
      Enda direkta problemet utomhus i mina odlingar är vinden som skördat flera offer då man missbedömer den samt behöver mer yta så man börjar chansa.

      Radera
    5. Jag tror att jag ska försöka ställa ut någon av mina plantor för att kunna jämföra skörden. Fast det är ju lätt att säga en dag som denna, när det är plusgrader ute ;-).

      Radera
  2. Bra tillväxt i chilisarna! Jag planterade några frön för ett på veckor sen och mina plantor är skitsmå, typ 3cm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Söderläge, mycket sol och vatten. Några andra knep har jag inte.

      Radera
  3. Men jösses, var hittar du allt ätbart? I skogarna vid mig är det mest sumpmark och jag hittar inte särskilt mycket. Blåbär plockas utanför Norrköping, vid fasters sommarstuga och hjortron plockas utanför Dorotea, vid morbrors sommarstuga. I övrigt är det skralt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är skogen full av blåbär. Bra år kan jag plocka tiotals liter i samma glänta. Vinbär och äpplen finns i min bostadsrättsförening. Av 1500 boende är jag den enda som verkar bry sig. Och alla jag känner som har äpplen, rabarber, vinbär och hallon har ledsnat för länge sedan och är bara glada om någon annan tar hand om skörden.

      Svamp byter jag till mig. Jag är helt värdelös på svampplockning.

      Radera
  4. Snyggt! Jag känner mig alltid otålig med chiliplantorna. De har en inneboende förmåga att hålla frukterna så länge det går, men en dag är det plötsligt överfullt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plötsligt händer det :-)! Hittills har jag blivit tipsad om chilimarmelad och att torka frukterna. Och någon gång måste jag göra chili-sin-carne bara för att reta köttätare.

      Radera
    2. Förbaskat lätt att torka, speciellt små

      Radera
    3. Det ska testas. Förra året fick jag inte mer frukt än att jag hann undan. Gav bort lite också. Men i år har jag 4-5 gånger fler plantor så nu jävlar ska det räcka och bli över!

      Radera
  5. Produkten i sig är ju gratis, men så fort jag går ut i skogen för att skörda så är det sista jag tänker på ekonomi. Jag kan jobba över 3h och efter skatt plocka hem runt 500:-, för det skulle jag sedan kunna köpa en herrejösses massa blåbär och svamp. För mig är det lugnet och naturen som lockar och skapar ett värde, produkten får jag på köpet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lokala frukthandlare brukar sälja burkar med 125 gram blåbär för obehagligt mycket pengar. Så tusan vet om timlönen är så tokig, och att köpa 30 liter vore inte ett alternativ för mig.

      Men det är både och för mig. Jag går skogspromenader även de tio månader per år då det inte finns blåbär där, så skillnaden är bara hink och bärplockare.

      Radera