söndag 30 juli 2017

Securitas?

Trots att stolpskottet Ygeman lämnat regeringen är det rätt lite som tyder på att polisen är på väg att få ordning på säkerheten i Sverige. Erfarna poliser slutar i parti och minut. Om de ledsnat på inkompetenta chefer, de ständiga omorganisationerna, lönen eller själva jobbet är svårt att veta, men varje gång jag ringt polisen för att anmäla brott har en trött handläggare lagt ner ärendet inom en kvart och många verkar dela den bilden. Om man ens kommer fram alltså! 11414 kan ha en telefonkö på över en halvtimme, vilket känns i mesta laget ifall de inte ens försöka lösa brottet om man orkar vänta.


Jag är ändå rätt förskonad. Värre är det för affärsidkare som regelbundet får skyltfönster krossade eller behöver hjälp att freda sin personal. Deras alternativ är att ta lagen i egna händer eller hyra in väktare. Idag berättar Sveriges Radio om akutmottagningar som ringer väktare istället för polis eftersom de inte har tid att vänta. Borde inte Securitas därför vara en kanoninvestering?

Därom råder delade meningar. Deras fyra senaste kvartalsrapporter har gjort marknaden besviken. Dåliga marginaler, för låg tillväxt, lägre vinst än väntat. Samtidigt håller bolaget fast vid sina prognoser och menar att ett ökat inslag av tekniska lösningar ska öka marginalerna.

Jag tror aldrig att jag ägt Securitas, inte mer än någon vecka i alla fall. Har ofta tyckt att den är för dyr. Och visst har de en del att bevisa. Förvärv och nya marknader de inte riktigt fått snurr på, och så dessa ständiga rapportmissar. Men de tjänar ju faktiskt pengar, mer nu än tidigare, och aktien har varit dyrare.


Kanske gör den här dippen att det är läge att köpa in sig nu. Eller ska man satsa på konkurrenten G4S istället? Eller finns det andra sätt att investera i handgriplig säkerhet? Branschen borde gå att tjäna pengar på med ökad terrorism och vandalism samtidigt som rikspolischefen funkade bättre som punkmusiker. Och i ärlighetens namn var han ju inte klockren där heller:

Dan "Punkar-Danne" Eliasson på bas (nu har han slutat basa).

20 kommentarer:

  1. Oberoende av hur man ser på Ygeman, och oavsett vad man tycker om samhällsutvecklingen lär den här typen av tjänster behövas mer framöver. Sen om Securitas är den bästa investeringen i sektorn vågar jag inte säga. Ägde lite för några år sedan, men har följt bolaget dåligt sedan. Men det kan nog vara värt att ta en titt på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Ygeman är egentligen ingen faktor här, men jag tar varje chans att framhäva hans enorma inkompetens.

      Men eftersom alla nog kan enas kring att säkerhetsbolag går en ljus tid tillmötes är jag förvånad över att Securitas tycks leverera så dåligt. Om det sedan är lugnet före stormen eller en framtida trend är svårt att säga, men nu kommer jag att bevaka dem.

      Radera
  2. Jag köpte G4S för en tid sedan, ångrar det inte och har för avsikt att behålla posten. Säkerhet är en framtidsbransch; på liknande sätt resonerade jag när jag köpte Axis för några år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag resonerade likadant, men gjorde misstaget att sälja mina Axis innan den riktiga boomen kom.

      Radera
  3. Precis, på sätt och vis synd bara att Canon köpte på sig nästan alla aktier; det blev en kortsiktig ökning från 240 till 340 men där tycks aktien nu ha parkerat sig. Hade varit kul att se hur Axisaktien hade utvecklats över tid utan Canonägandet.

    SvaraRadera
  4. Nä nu j-klar...
    får du allt förklara/utveckla dig ang Ygeman. Så där kan man inte bara inkompetensförklara någon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var ska jag börja? När lovade han att sparka Eliasson om inte polisen hade börjat fungera, förra nyåret va? Och så skulle han se till att 80000 migranter som fått avslag skulle skickas ut. Jag tror att det blev 14 stycken. Fullt inbördeskrig i Rinkeby kallade kamrat Ygeman för "lite stök"... Jag har många gånger undrat om han är människa eller seriefigur. Kort sagt, JAG behöver inte inkompetensförklara honom, det gör han så bra själv.

      Radera
    2. Visst kan man inkompetensförklara Ygeman och Svenska regeringen rakt av! Motivering behövs inte, alla svenskar ser förhoppningsvis allt i sin vardag numera, det går inte dölja haveriet längre. Sverige har en enorm icke bidragande befolkningstillväxt, men vård/omsorg/polis mm har inte hängt med, då det mesta nu går till bidrag.

      Nästa steg blir antagligen det som skedde för länge sedan i tredje världen, de som har råd köper egen beväpnad säkerhet, och riktigt arga vakthundar som biter huvudet av oönskade inkräktare, för varje medelsvenskt hem.

      Helt rätt tänkt kring säkerhetssektorn.
      Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

      Radera
    3. Egentligen tycker jag att det räcker med det senaste. Ygeman har - enligt egen utsago! - inte informerat statsministern om den största svenska säkerhetsskandalen i modern tid för att han inte hittat en lämplig lokal att göra det i!

      Radera
  5. Detta liknar rena rama kvällstidningsrubriker !

    Socialdemokraternas prinskandidat Ygeman håller låg profil ang dylika spörsmål. Men inte du du Micke .. undrar vart dina politiska tankar går och vad du röstar på i stundande val förmodligen något serietidningsliknande "Folkets resning" el dyl.
    Packa du väskorna och lämna landet som du nämnt om du nu är så "less" på allt som detta fina land erbjuder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag röstar blankt. Inte för att jag förstår varför jag ska behöva redovisa det, men nu är det gjort. Folkets resning känner jag för övrigt inte till.

      Radera
  6. Securitas is selling bullshit products (scam!) at high prices accross Europe. I don't expect their business model to last long. Their share value should be negative.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okay. I would be interested to hear more details about that, if you like to share.

      Radera
  7. Tack
    för den informationen - att rösta blankt - säger en hel del !!!

    Folkets resning känner inte jag till heller är ngt liknande namn som senast var på bl a Gotland under Almedalsveckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så herr/fru/fröken anonym. Jag börjar bli rätt less på din ton.

      Du frågade vad jag hade för belägg för att kalla Ygeman inkompetent (som att det inte räcker med att han själv insett det och avgått). Jag svarade med tre exempel utöver det aktuella. Har du något att invända mot exemplen eller något belägg för att han INTE skulle ha varit en inkompetent inrikesminister är du välkommen med det.

      Vad det säger dig att jag röstar blankt eller din antydan om att jag skulle ha någon koppling till en organisation (parti?) vars namn du inte vet eller ens ifall den existerar är jag faktiskt helt ointresserad av. Det här är en ekonomiblogg och här snackar vi ekonomi. Vill du bidra - gör det. Vill du inte det - låt bli.

      Radera
  8. Läser ibland Dagens Industri (papperstidningen) på hotell och tåg. I lördagens nummer fanns rubriken: "Det går löjligt bra. Svenska säkerhetsbolagen: Branschen kokar"

    Handlar om IT-säkerhet och hur bra Chalmeristerna Ahlstand och Truvés onoterade bolag Recorded Future går. Dock utan andra hårda fakta än att antalet kunder fördubblats. Intressant dock att företaget analyserat internetanvändningen i Nordkorea.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har helt missat Recorded Future, men läste artikeln nu. "Infiltrerar ljusskygga forum på nätet för att försöka förutsäga potentiella säkerhetshot och hitta virus". Att de inte kallar bolaget Storebror :-)!

      IT-säkerhet känns som ett område som bara kan växa (jag hoppas stort på Advenica), men åtminstone i nuläget utan synergieffekter med IRL-säkerhet (i brist på bättre ord). Eller också är det framtidens stora grej, säkerhet live och på nätet samtidigt.

      Radera
  9. Advenica låter spännande - berätta gärna mer! Bloggpost?

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://sparosverige.blogspot.se/2016/08/advenica.html Tyvärr har jag inte mycket mer att säga än vad som står där. Mer än att jag borde ha sålt i början av året och köpt tillbaka i sommar (eller inte).

      Radera