måndag 23 oktober 2017

Trendsemester

Jag reagerade på en resetidningsredaktör som uttalade sig om restrender i ett radioreportage. Bl a sa hon att ”solstolsbilden inte är den fränaste på Facebook”. Hon menade att folk i större utsträckning än tidigare söker upplevelser på semestern. Inte främst för att de vill uppleva något utan för att ge bilden av sig själva som aktiva människor istället för blekfeta grisfestbesökare. Alltså bokar de träningssemester eller österländsk mumbojumbo för att blidka sina Facebookvänner och Instagramföljare.

Jag undrar varför man reser på semester, är det för att koppla av eller för att visa ”fräscha bilder” på Facebook? Om svaret är det senare finns ett bättre sätt – ljug! Med Photoshop kan du enkelt sy ihop en familjeresa helt gratis. ”Joråsåatte... Vi drog ju iväg till Egypten på en sån där svindyr all-inclusive, hela familjen.


Sedan är det bara att ligga i solariet och beställa hem kläder och souvenirer ni förväntas shoppa på det aktuella resmålet. Frakten går väl på någon hundralapp, men det är ändå en bråkdel av hur dyrt det skulle ha blivit om ni verkligen hade rest.

Går de på det då? Ja, om de är vänner med dig bara för att du åker på ”fräna” semestrar är oddsen låga för att de är helidioter helt fixerade vid yta, så det ska nog gå bra. Och tänk så mycket tid det sparar! Nätshoppingen tar väl en timme, sedan har du minst en vecka (beroende på hur dyr semester du vill låtsats ha haft) då du kan göra vad du vill. Skaffa en personlighet vet ja!

Och börja planera nästa semesterresa medan du smörjer in dig med Brun-utan-sol. ”Nästa nyår lutar det åt safari.

25 kommentarer:

  1. Ha, ha, haaa! Dagens första skratt; tack, behöver det.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
  2. Haha vilka fräna bilder! Dagens roligaste inlägg, utan tvekan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kanske bäst att berätta att jag sno... lånat bilderna.

      Radera
  3. Hahahaha! Det här var det bästa jag läst på länge. Det är ju tragiskt om folk reser på semester för att se "fräna" ut (det osar lite väl mycket 80-tal om ordet "frän"...)
    Min bror och hans kompis tävlar istället om vem som har åkt till flest länder. Så planen är att klara av minst 4-5 länder per år... Bra plan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ordet frän är beviset MOT uttrycket "Den som sa det, han var det".

      Så länge man reser för sin egen skull tycke jag alla planer funkar, men vad ska man egentligen med antalet till? Jag skulle nöja mig med ett enda land bara det var tillräckligt bra.

      Radera
  4. I och för sig så tror jag inte man bokar en träningsresa mer än en gång om man inte är träningsintresserad med tanke på att du då hamnar med människor som fokuserar på träningen. Det blir en superjobbig semester. Jag har åkt på några träningsresa och en gång var vi på en hotellkedja med svenska charterresenärer där en stackars utböling nog tänkte svenskar och ville ansluta till gruppen som stod och väntade på något. Han stank gammal sprit och hamnade med en grupp som tränade dagarna. Han såg ganska vilsen ut efter ca 2 minuter. Jag fattar personligen inte solstolssemestrarna men var och en har väl sitt nöje.

    Jag tycker personligen att många har alldeles för stor fokus på bilder som ska tankas upp på FB. Varenda glass och träningspass ska dokumenteras med bilder. Personligen vill jag inte göra reklam med var jag för tillfället befinner mig så är synnerligen restriktiv med bilder på FB.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som tar emot för mig med träningsresor är priset. Jag skulle gärna åka till Portugal och träna löpning med någon löparlegend som sprungit maraton på 2.20, men inte om samma pengar hade tagit mig tre varv runt jorden.

      Jag tänker: Vem är intresserad av att se vad jag äter till lunch? För jag vet ju hur otroligt ointresserad av andras mat, glass och blomsterarrangemang.

      Radera
    2. Jag har deltagit i cykelresor. Jag tycker det oftast är ok prismässigt i de fallen eftersom allt arrangeras och jag inte behöver bry mig om allt krångel. Dessutom har de någon som har koll på bästa cykelrutterna så jag behöver inte cykla med karta och fundera över vart jag ska.

      Att se på andras matbilder är otroligt tråkigt. Jag kan ibland ta bilder av lite mer udda maträtter men jag brukar inte dela dessa.

      Radera
    3. Löparresor är i regel väldigt mycket dyrare än om man reser/bokar/planerar själv, men jag har inte fördjupat mig i det.

      Radera
  5. Trendspaning på mycket hög nivå.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tänkte konkurrera ut Spanarna i P1.

      Radera
  6. Underbart Micke, precis som alltid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Men njäe... jag varvar med ett och annat bottennapp.

      Radera
    2. Ja men lägstanivån är skrämmande hög!

      Radera
    3. Hahaha! Tack för det, det värmer!

      Radera
  7. Jag bokar alltid min semester runt jul, eftersom det är dyrast då. Respekt, alla vet ju då omedelbart att shit han har råd att betala dubbla priset alltså :) Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och kanske finns det människor som ser det som ett styrketecken. Jag chockar nog ingen när jag säger att inte tillhör denna grupp :-).

      Radera
  8. I och med avsaknaden av både "insta" & "Fejjan"! ☺ så behöver jag heller inte lägga upp mina ofräna semesterbilder! För jag ligger ändå bara på solstolen och steker! Vill verkligen inte göra något när jag är på semester! Sån är jag! ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånt kan jag bli lite avundsjuk på. Efter fem minuter på en solstol börjar det klia. Jag tror att jag hade mer tålamod när jag var åtta år än jag har nu.

      Radera
  9. Vem har tid att fotografera under en safari/restaurangbesök/barnkalas..?? Vid såna tillfällen brukar händerna vara upptagna med annat. Fast med safari vet jag ju inte, har aldrig varit på nån. Och på restaurangbesök, där brukar jag komma ihåg att jag kunde ju kanske ha tagit ett kort på tallriken innan allt var uppätet. Men det kommer jag alltid på försent. Och alla barnkalas, där är man fullt upptagen med att bära fram tårta eller tallrikar eller nåt sånt. Blir det ett kort då så blir den sned och suddig.
    Får väl bli massor med selfies om jag åker på safari nångång. Suddiga och sneda.

    Annars håller jag med P. Vill inte gärna alltid skylta med var exakt jag är. När jag tänker efter så gjorde jag och barnen en sån fejkresa en gång. Bara för att pedagogiskt visa för dem hur lätt det är att ljuga på internet. Vi var fyra dagar i Toscana, med en avstickare till Pisa. Bilder finns (hav och kullar) och incheckade på olika platser var vi också :-D

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är själv ingen fotograferande människa och är rätt ointresserad även av egna semesterbilder (matbilder har jag bara tagit till bloggen), men din kommentar gjorde att jag börjar funderar på om man inte skulle lusa ner sociala medier med bilder på uppätna mattallrikar :-).

      Radera
    2. Hurgör du det? Röntgen?

      Radera
    3. Jag tänkte mer att man tar bild på den smutsiga disken och berättar för sina följare att här låg det minsann en oxfilé för flera hundra kronor kilot och i glaset var det ett obscent dyrt vin. Nästa dag: liknande tallrik och bildtext om hummer och champagne.

      Radera
    4. Egentligen är ju såna bilder mer intressanta. "Nu har Micke ätit nåt spännande som var så gott så ingen smula finns kvar". (inte ens tallriken, John ;)

      Spargrisen

      Radera
    5. Men det funkar nog bättre om man inte har en blogg där det framgår att man sällan äter en matportion som kostar över 10 kr.

      Radera