lördag 25 november 2017

Hellre obetalda fakturor än dåliga kundrelationer?

Såg en artikel med en underlig slutsats. ”Ett av fyra svenska företag får betalt för sent. Och oron att förlora en bra kundrelation leder till onödiga kreditförluster.

Man menar alltså att företagare inte vågar tjata in betalningen för sina varor/tjänster av rädsla för ”att förlora en bra kundrelation”. Hur bra är en kundrelation där kunden inte betalar sina skulder? Jag kan inte komma på någon bättre anledning att sluta jobba åt en kund än att man inte får betalt.


Nu verkar ju länken här uppe nästan vara en reklamtext så jag vet inte hur allvarligt man ska ta på det, men finns det företagare som tänker så här?

Så här agerar jag när en kund inte betalat min faktura på sista betalningsdag. Dagen därpå (oavsett om det är lördag eller julafton) skickar jag ett sakligt mejl där jag ber kunden kolla vad som hänt.

Om det inte hjälper skärper jag tonen. Det brukar räcka för att få betalt, men i det här läget får det finnas en väldigt bra förklaring för att jag ska ta risken att jobba med kunden igen.

Får jag fortfarande inte betalt är samarbetet över (för detta är inte vad jag kallar ”en bra kundrelation”), men jag vill ju ha betalt för det jobb jag redan gjort, oavsett om fakturan är på ett femsiffrigt belopp eller 200 kr. Finns det något steg högre upp i organisationen tar jag det nu. Höga chefer vill ogärna ha sådan här skit på sitt bord.


Längre än så har jag aldrig behövt gå, men nästa steg vore att kontakta cheferna i ett mer privat forum. brev hem, mejl till privat mejladress eller meddelande på sociala medier. För personligt? Om jag inte får betalt för jobb jag gjort är det väldigt personligt.

Sedan återstår kronofogden, och om inte det hjälper skulle jag inte se annan råd än att skicka Thorsten Flinck:


Men som sagt, så långt har det aldrig gått. Efter sjutton års företagande har jag inte en krona i kundförluster. Omöjligt att veta hur mycket det handlar om tur, men jag tror på att tydligt visa en kund med ont om pengar att min faktura bör prioriteras, för annars blir jag en jobbig jävel. Hur en av fyra företagare kan resonera annorlunda övergår mitt förstånd.

10 kommentarer:

  1. Helt rätt.
    Vi har heller inga problem med betalningen.
    En kund har i system dock att alltid betala ca en vecka för sent men vi gör inte mycket jobb per år åt dim så det är lugnt.
    Det handlar mycket om att vara tydlig i kommunikationen anser jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Irriterande, men med dagens räntenivå kvittar nästan tidsaspekten så länge man kan vara säker på att pengarna alltid kommer till slut.

      Radera
  2. Det finns personer (som min arbetsgivare) som satt i system att inte betala i tid, helst inte alls. "Nej, jag har inte fått dina kvitton på utläggen du pratar om." "Nej, den fakturan har jag inte sett." "Ja, ja, din lön kommer snart." Och sedan lägga företagskortet i baren på Riche, och äta fyrsiffrig middag med sin senaste Tinder-dejt. Men hans tid kommer.

    Det blev betydligt bättre när jag lärde upp de frilansare vi anlitade att dagen efter fakturan förfallit skall de e-posta och SMS:a min älskade chef (tillika företagets ägare) + en kopia till styrelseordföranden: "Betala inom tolv timmar, eller skulden går till kronofogden." Då ramlade pengarna in på stört, och efter det betalades just den personens fakturor på utsatt tid.

    Det tog ett tag för frilansarna att förstå att de inte hade något alls att förlora på att vara knallhårda i sina krav. Finns ingen som helst anledning att vara snäll mot någon som går all in för att lura och utnyttja andra.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där låter ruttet. Alla kan göra en miss (det är därför jag går ut lugnt när jag "tjatar"), men den som alltid har otur åt samma håll är antingen snål eller slarvig på andras bekostnad.

      Det är just ditt frilansartips jag tror på! Den som är jobbig kommer alltid prioriteras framför den som är är schysst och försynt.

      Radera
  3. Kännet till ett litet företag som sålde utrustning till stort svenskt företag. Det stora släpade efter med betalningen i månader, slutligen kom check på posten från utlänskt dotterbolag i utländs valuta på ett sådant belopp att banken krävde stort belopp i säkerhet/förskottsbetalning för att ens vilja lösa in den. Beloppet var så stort att det lilla företagen höll på att gå i konkurs pga likviditetsproblem. Tyvärr kunde inte företaget på något enkelt sätt välja bort företaget som kund då det var en av de stora aktörerna i just denna bransch. Lika så var bankens beteende tveksamt. Lite som Nigeriabreven, för att få ut miljonarvet (checken) måste du först betala in femtiotusen i säkerhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast man får väl hoppas att det till skillnad från Nigeriabreven ändå fanns pengar i slutändan.

      Radera
  4. Jodå, allt löste sig.

    Ett generellt problem är att kredit-tiden i Europa (världen?) normalt är 90-120 dagar medan vi Sverige är vana vid 30 dagar. Numera försöker många företag få betalt inom 7 dagar och vid internetköp är det i princip alltid förskottsbetalning. Dock går detta att motverka genom att betala ett just ett kreditkort.

    Med nollränta spelar det kanske inte så stor roll men med ett högt ränteläge kan kreditenkostnaden för stora företag bli allt annat än försumbar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är ett oskick att företag försöker få betalt på extremt kort tid. Från andra företag har de inte ens lagligt stöd att kräva pengar snabbare än 30 dagar, men även när privatpersoner handlar tycker jag att man får bestämma sig för att antingen kräva förskottsbetalning eller ge folk 30 dagar. De får väl höja priset om de inte får ihop det på annat sätt.

      Radera
  5. För att inte tala om

    dessa överföringar från vissa "finansiella institut".
    Med ett klick överför du medans de tar en "evig" tid för dem att göra detsamma.

    Fredagar är den absolut mest förlustbringande dag att genomföra ett ex.vis uttag.

    P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det märkligt att det tar en sekund för pengarna att lämna ett konto, men minst sex timmar för dem att komma in :-).

      Radera