onsdag 13 december 2017

42 kr kort

När det kommer till buffert lutar jag mer åt den gamla finansministern Ann Wibbles idé om att alla bör ha en årslön på banken än senaste mesvarianter på 1-3 månader, men det här kan nog vara det värsta jag har hört.


Kort bakgrund. Jag sålde en bok på Tradera för en femtiolapp. Sedan tillkommer fraktkostnaden som redovisas separat i auktionen. Det här är inga konstigheter, det vet alla Traderaköpare. Definitivt den som köpte min bok, för det var en gammal användare som gjort tusentals affärer under femton år och har ett mycket högt betyg från tidigare säljare.

En del betalar snabbt, andra är segare. Denna köpare väntade över en vecka. Jag hann skicka en påminnelse. Sedan betalade han för varan, men inte fraktkostnaden. Nya mejl och till slut kom svaret:
Jag betalar in frakten innan julafton då nya pengar kommer.


Knappt tre veckor innan jul kommer han alltså fram till att det bara inte går att få fram portokostnaden – på 42 kronor! Jag hoppas och tror ändå att släkt och vänner skulle hjälpa till med mat, en bussbiljett eller ett par hundralappar till ett akut sjukbesök.

Med tanke på hur lång tid det tar att gneta ihop ett aktningsvärt Traderabetyg tror jag inte en sekund att han strular av lättja eller illvilja. Just nu är en extra (om än inte oförutsedd) utgift på 42 spänn inte hanterbar för denne man i fyrtioårsåldern. Hör ni ett surrande ljud nu är det nog Wibble som roterar i graven.

32 kommentarer:

  1. Efter att ha läst dagens inlägg, och intervjun med Frank Weironson i Kpml(r) får man konstatera att verkligheten överträffar dikten.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lars: Var kan jag läsa intervjun med Weironsson?

      Radera
    2. Det är nog denna som avses: https://pbs.twimg.com/media/DQwDVdvUQAAtIAJ.jpg Men jag anar att den inte är på riktigt :-).

      Radera
    3. Rullstolsinvesteraren,

      Använd rullningslisten så kommer Kpml(r) Trött på förväxlingar upp. Kommentaren: Vi är ett parti, inga jävla webbdesigners som doftar damparfym upp. Fast som alltid man kan knappast skilja dikt från verklighet.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
  2. Apropå betalnings/o/vilja träffade jag för ett tag sedan en e-handelsperson som berättade att det är två grupper som utmärker sig med sen betalning: De allra fattigaste och de allra rikaste. Men av olika skäl får man anta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så otroligt märkligt att förstå varför någon handlar utan att ha pengar, om det inte handlar om att äta sig mätt eller så.

      Radera
    2. 'Don't buy stuff you can't afford' är det revolutionerande konceptet som beskrivs i den här klassiska SNL-sketchen med Steve Martin.

      https://www.youtube.com/watch?v=R3ZJKN_5M44

      Mvh Mattias

      Radera
    3. Vilken fantastisk idé :-)!

      Radera
  3. Svar
    1. På något vis. Jag hade nog sett det som mer sorgligt om det gällt lite mer pengar. Jag har så svårt att förstå hur budgeten kan spricka för bara några tior.

      Radera
  4. Som man säger...många bäckar små..! 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men han kommer ju ändå inte undan. En månads ränta på 42 kr är i nuvarande ränteläge inte ens en droppe.

      Radera
  5. Snacka om att han måste varit sugen på boken i fråga.

    SvaraRadera
  6. Att vara kort kan skapa stor oro:

    https://www.youtube.com/watch?v=qBLmpMsuQTM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i tredje världen går var femte person utan skaldjursbestick!

      Radera
  7. Dorsin e värsta awesome, ba ;-)

    SvaraRadera
  8. Varför lånar han den inte bara rätt o slätt på bibblan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den fanns nog inte där, men en del tänker inte tanken ens när man kommer med förslaget. "Låna? Äh, det verkar krångligt."

      Radera
  9. Hade han skippat en latte hade frakten varit täckt. Garanterat kaffeberoende!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingenting är omöjligt. Jag gillar också kaffe, men jag skulle inte komma på tanken att köpa en kopp för mina sista pengar och sedan leva på luft i två veckor.

      Radera
    2. Jag förstår att det är svårt att förstå, men alla tänker inte som du gör ;)

      Radera
    3. Nej, det vore ju en jävla skräckvärld :-D>!

      Radera
  10. Självklart har han råd med 42 kr. Det här känns tyvärr mer som någon form av dryghet tycker jag. Skulle man på riktigt inte klara en utgift på 42 kr är det nog så pass illa ställt att man knappast kan hålla på med Tradera alls. Får man hoppas.

    Mvh
    Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet verkligen inte. Man får inte tusen bra betyg på Tradera genom att vara dryg, men drygheten kan ju ha kommit plötsligt. Jag har upplevt det mesta på Tradera, fast det här var första gången för den här varianten.

      Radera
  11. Tänk vad Anne Wibble hånades då, för det uttalandet! Men, det var ju sådana rena självklarheter hon sa, för alla utom befolkningen i detta land... Idag ser vi hur blanco-belåningen fullkomligen går i taket i Sverige, i takt med att möjligheten att nyttja huset som bankomat har stängts. Tja, det här med ekonomi är sannerligen inte Sveriges bästa gren. Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte säga att jag kommer ihåg resten av Wibbles gärning, men i det fallet hade hon otroligt rätt. Och hon ska ha extrapoäng för att hon sa det ändå, trots att hon måste ha vetat hur det skulle mottas.

      Radera
  12. Vad var det för bok ?
    Titel , Författare

    Det lackar mot jul , ruschigt värre .. köer på posten osv ;-)
    På tal om det .. Du nämnde i ngt inlägg el Tweet att du inte kunde förstå att "folk" brydde sig om vem som skulle bli värd i TV på julafton.
    Idag fick jag veta att det är inspelat i förväg alltså ingen live i studion ... jag häpnar ,,, rasar är väl att ta i..

    Gillar: Sara N13 december 2017 21:39

    "Jag förstår att det är svårt att förstå, men alla tänker inte som du gör"

    Att du som exempel inte förstår el inser att otroligt många sitter ensamma på julafton med tv-n som enda "sällskap" Det om ngt får mig att vända mig på stolen.

    Lucifer
    P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berättar jag titeln blir det sökbart och jag vill inte hänga ut köparen.

      Jag förstår att det finns folk som sitter ensamma med tv:n som enda sällskap, men jag tror inte ens de bryr sig särskilt mycket om vem som är hallåa.

      Radera
    2. Du är som flyguppvisningen idag med svenska jaktflygplan formerade i skyn likt en julgran.

      Punktliga som revisorer höll de tiderna de utlovat på sekunden över de städer de skulle passera :-)

      Mer rock&roll Micke
      P

      13 december 2017 23:06

      Radera