söndag 21 januari 2018

Bitcoin – en begraven kennel?

Som investerare är det nästan omöjligt att inte intressera sig för Bitcoin, lite på samma sätt som det varit med Fingerprint. Det har helt enkelt blåst så mycket att även vi som inte köpt eller blankat engageras.

Men det som gjort mig köpsugen i Bitcoin, till skillnad mot FPC, är bristen på objektiv kritik. Först fick vi höra att Bitcoin ska vi hålla oss ifrån, för det är bara knarkare och kriminella som håller på med det där för att undgå rättvisan.


Sedan exploderade användningen och bevisligen började massor av människor som varken är knarkare eller kriminella använda sig av valutan. Då steg värdet kraftigt och kritikerna började istället rikta in sig på det. ”Det är en bubbla, de kommer bli värdelösa”. Parallellt med detta har vi också ”Bitcoin är bara en fluga, snart finns de inte längre”, vilket är väldigt motsägelsefullt.

Människor jag normalt respekterar går bananas i baktaleri. Vad sägs exempelvis om Warren Buffetts inställning:
- Det kommer att sluta illa.
- Så varför kortar du inte?
- För jag kan inget om Bitcoin.
Mycket bestämda åsikter om något man enligt egen utsago inte kan något om. Men okej, Buffett har rätt till sin åsikt och jag tror inte alls att han är så okunnig som han påstår. Nobelpristagaren Joseph Stiglitz går längre:


Det var mycket på en gång, men ska jag sammanfatta anser Stiglitz att Bitcoin är en bubbla, saknar funktion och borde förbjudas. Om ett fenomen är helt värdelöst och det bara är en tidsfråga innan hela världen förstår det, varför denna förbudsiver? Då försvinner det väl av sig självt? För inte kan det väl vara så att globalisten Stiglitz som jobbat för världsbanken och den amerikanska staten ser Bitcoin som en konkurrent till valutor som han och hans kompisar kontrollerar?

Jag vet inte om Bitcoin eller ens blockkedjetekniken är framtiden, men om dess belackare inte har något mer att komma med tänker jag ta reda på det. Ett första steg blir morgondagens inlägg som kommer att utgå ifrån anhängarnas syn på saken.

44 kommentarer:

  1. Jag har sen tidigare ett inlägg och kan rekommendera de två första poddarna för att förstå vad det är och investeringar i kryptovalutor. http://knegtilldeg.blogspot.se/2017/12/vill-du-lara-dig-mer-om-kryptovalutor.html
    Min slutsats är att tekniken är mycket intressant, stor potential, men att kryptovaluta som investering inte är för mig. Sen är miljöfrågan en annan puck som talar mot kryptovalutor eftersom det krävs en stor mängd energi att driva nätverket! Mvh Kneg till Deg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Hyfsat mycket sändningstid att pressa in i poddschemat, men jag ska försöka.

      När det gäller miljö undrar jag lite över hur mycket energi det krävs för andra valutor, och de elektroniska valutor som diverse stater överväger att dra igång. De är kanske inte heller "klimatneutrala" (för den som gör sådana överväganden).

      Radera
    2. Om det finns tid (och ett Netflixkonto) och du vill ha lite "bitcoin light" finns det på Netflix, banking on bitcoin tror jag den hette! Den är bra om man vill ha lite mer visuellt =)

      Radera
    3. Tid hade gått att ordna, men inte Netflix.

      Radera
    4. Varför inte? Det är gratis att prova en månad :)

      Radera
    5. Jag har inte ens en tv, och vill inte ha någon.

      Radera
    6. Går bra att titta på datorn också

      Radera
    7. Men det förtar väl mycket av upplevelsen att sitta vid ett skrivbord och titta på 24 tum 60 cm från ansiktet? Hur som helst är jag ingen tv-människa och tycker att det är för mycket bök för att få tag i något enstaka program.

      Radera
    8. Filmen finns även på Youtube:
      https://www.youtube.com/watch?v=ye6FNiDci38

      Radera
    9. Perfekt, tack för det! Återstår att hitta 1,5 timme att titta på den. Just nu ser det lite värre ut, men det ska jag absolut göra.

      Men inte helvetet brakade lös här hann jag höra de två första avsnitten i Kneg till Degs blogginlägg. Intressanta, första mer än andra.

      Radera
    10. "Men inte helvetet..." Nu kan jag inte skriva heller. INNAN skulle det vara.

      Radera
  2. Som investerare handlar man inte i bitcoin. Anledningen är att bitcoin inte genererar avkastning av sig självt utan det krävs att någon annan ska betala mer än jag gjorde. Det här handlar om spekulation precis som tulpanlökar, frimärken eller dalahästar. Det betyder dock inte att det måste vara en bubbla. Jag sitter dock väldigt bekvämt på läktaren i det här fallet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det innebär att du inte heller anser att man kan spekulera i Euro eller USD? Hur är det med aktier utan utdelning, är ens det en investering?

      Radera
    2. Visst kan man spekulera i både Euro och USD men precis som med fallet bitcoin tycker jag inte det är en investering.
      Om en aktie har utdelning eller ej har ju ingen betydelse alls egentligen.

      Radera
    3. Sorry, jag menade investera, inte spekulera. Konst då, kan man investera där? Man kan absolut hävda att ett konstverk är för lågt värderat och borde bli värt mer, men någon avkastning är det ju inte tal om.

      Radera
    4. Ädelmetaller? Olja? Går det att investera i?

      Radera
  3. "Sedan exploderade användningen och bevisligen började massor av människor som varken är knarkare eller kriminella använda sig av valutan."

    Användningen verkligen? Transaktioner fördröjda med dygn och ofta går handelsplatserna ned. Samt höga transaktionsavgifter på det och få platser som godtar valutan. Läste nyligen att tilltänkta bostadsköpare i UK nekades lån då deras insats kom från bitcoin (konverterat till pund). Banken var rädd för att staten skulle komma och ifrågasätta pengarnas legitimitet. Men även om användare saknas blir innehavarna fler och fler. Dock har jag också läst att det är ett fåtal personer som äger stor andel av alla existerande bitcoins. Jag ser gärna den våldsfria värld där nationalstater tappat makten över folket som bitcoin-profeterna talar om, men avvärjer mig från spekulation i bitcoin för monetär vinning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer in mer på användning i morgondagens inlägg (att köra allt på en gång blev rörigt och superlångt), men nog används Bitcoin till handel och inte bara online heller: http://fortune.com/2016/10/28/swiss-rail-operator-sbb-bitcoins/ Nyckeln till kryptovalutornas framgång är, som jag ser det, att den utvecklingen fortsätter. Stater och banker kommer att kämpa emot, så ska det bli verklighet måste motkraften från fria individer vara större. Jag tror att det blir så och att det monetära monopolet till slut faller likt Berlinmuren (ett annat exempel där folket till slut vann striden).

      Radera
    2. Fint, låt oss säga att blockchain revolutionerar mänskliga samhällsbygget i grundvalarna. Hur skall du spekulera i detta för ekonomisk vinning? Märk väl, det finns ingen Bull Frihet x2 eller Bear Violence x4. För att återgå till exemplen konst, fiat-valutor etc. Det finns framgångsrika och skickliga spekulatörer i dessa. De gör analyser och risk/reward avvägningar. Hur skulle en sådan se ut i just Bitcoin? Risker finns massor av, värderingen svårbedömd för att använda underdrift. Bitcoin går att kopiera på en halv dag med white papern tillgänglig för alla. Det finns idag fler kryptovalutor än historiens alla valutor tillsammans. Varför skulle just Bitcoin stå i bräschen för paradigm-skiftet? Och återigen, hur tjänar du pengar på detta?

      Radera
    3. Det låter som att du tycker att Bitcoin ska behandlas helt annorlunda än alla andra varupapper och investeringsslag och jag förstår inte varför. "De gör analyser och risk/reward avvägningar. Hur skulle en sådan se ut i just Bitcoin?" Exakt på samma sätt.

      "Varför skulle just Bitcoin stå i bräschen för paradigm-skiftet?" Det är det väl ingen som har påstått, varken här eller någon annanstans?

      Radera
    4. Nej, jag uttryckte mig i så fall otydligt. Meningen med den kommentaren var precis just ett försök att behandla bitcoin som alla andra varupapper och investeringsslag. Och då var min mycket lekmannamässiga bedömning att den hamnade i too-hard-pile så j-a hårt :-)

      Radera
    5. Det är så jag tycker att man ska se det, som ett investeringsslag bland andra. Det finns inget mirakulöst här, det är bara en grej som kan bli värd en massa pengar.

      Radera
  4. Nej Bitcoin kan ha en framtid, de som drömmer om gigantiska vinster, helt utan att anstränga sig. Det torde ju vara drömmen för alla som spelar lotto.

    Objektiv kritik? Rent tekniskt saknas helt egenskaper som gör den möjlig att använda. Eller är du villig att lägga hela din förmögenhet i cyberrymden, utan någon som helst kontroll? Varsågod, gör då så. Tekniskt sett så slöas transaktionshastigheten ned desto mer som minas och mer begränsat det blir. Ohållbart. Kostnadsmässigt tillför den ingenting. Miljömässig katastrof, redan.

    Vill du lägga dina pengar i något med sådan enormt uppenbar manipulation? Varsågod, gör så.

    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför så förorrättad undrar jag bara. Nästan som att de som spekulerar i Bitcoin har gjort dig något ont. Förvisso kan man hävda att miljöaspekten är skadlig även för oss icke-spekulanter. Men beräkna elförbrukningen för guldutvinning då? Eller facebook-användande. Dessutom kan det komma en annan lösning där elförbrukningen inte är lika flagrant.
      Skulle gärna gå i svaromål mer, men din kommentar är så otydlig. Menar du att Bitcoin INTE kan ha en framtid? "De dom drömmer om framtida vinster, helt utan att anstränga sig." Ja, vad är det med dom? Glömde du något efter punkten? Nästa gång du är upprörd, andas först, formulera sedan.

      Radera
    2. Investeraren, ligger du i hårdträning för halmgubbe-VM ;-)?

      "Eller är du villig att lägga hela din förmögenhet i cyberrymden, utan någon som helst kontroll?" Var har du dina pengar, i madrassen? Men om du med frågan undrar om jag är villig att ha hela min förmögenhet i Bitcoin så är svaret nej, på samma sätt som att jag inte skulle våga ha hela förmögenheten i SEK eller USD, för att nämna två andra valutor som på intet sätt är befriade från manipulation.

      Det är inte utan att jag också skriver under på frågeställningen här uppe och undrar om några Bitcoinspekulanter satt eld på ditt hus eller slagit din fru? Jag är helt med på att alla inte ser Bitcoin som en vettig investering (om ens en investering alls) eller vill se den som ett vidare spritt betalningsalternativ, men varför denna ilska?

      Radera
    3. Jag säger bara det du uppenbarligen inte vill höra. Jag känner också mycket väl igen Fingerprint-sekten, när det gäller krypto. Ifrågasätt inte Bitcoin för då jäklar i helsicke klår vi ihjäl dig och din släkt, bums, innan vi säger upp bekantskapen.

      I all välmening, jag vill bara inte att du skadar dig ekonomiskt.

      Ska jag ge dig en objektiv målnivå på Bitcoin? Den rörelse vi nu ser stannar inte innan 2-3000 nivån. Min tradingerfarenhet/intuition skriker ut det.
      Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

      Radera
    4. Jag vet inte vilka kryptoförespråkare du talat med, men i den här tråden har ingen hotat att slå ihjäl dig och din släkt. Ska vi jämföra aggressivitet skulle jag tvärtom säga att den tydliga trenden här är: ju mer negativ mot Bitcoin, ju mer aggressivitet.

      Radera
  5. "Eller är du villig att lägga hela din förmögenhet i cyberrymden, utan någon som helst kontroll? "
    På vilket sätt har man "ingen som helst kontroll" på BTC? Eller motsatt - hur har man kontroll på sina SEK?
    Om inte du vet någonting som inte jag vet så skulle jag säga att du har 100% kontroll på dina BTC, och minimal kontroll över dina SEK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är inte det att gå lite långt, med tanke på att Bitcoinkursen gentemot övriga valutor rör sig ganska friskt? Så åtminstone kan man väl inte säga sig ha 100 procent kontroll på köpkraften?

      Radera
    2. Skulle man kunna säga att med kryptovalutor är det ingen som har kontroll öht? Det är ju såklart både positivt och negativt. Med statsunderstödda valutor har ju en stat iaf på vissa sätt kontroll, men kontroll går ju också att manipulera så det är ju inte nödvändigtvis positivt.

      Radera
    3. Jag har inget svar på din fråga, men en stark åsikt om slutklämmen "Med statsunderstödda valutor har ju en stat iaf på vissa sätt kontroll, men kontroll går ju också att manipulera så det är ju inte nödvändigtvis positivt". Det skulle jag tvärtom säga med nödvändighet är negativt, såvida inte folket har kontroll över staten. Kanske har det hänt någon gång i världshistorien.

      Radera
  6. Det är svårt att sia om framtiden. Önskar man kunde få köpa lite aktier med vetskap om hur det kommer se ut om tio år. Bitcoin kanske dominerar världens transaktionsflöden om tio år. Och då önskar vi alla att vi investerat i dem idag. Jag kunde inte låta bli att "backtracka" lite :-). Hittade den här kommentaren om att Iphone är en modefluga från år 2007... :-). http://eyesx.com/2007/07/iphone-modefluga-eller-revolution/ Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det svårt att sia, men livet vore bra värdelöst utan framåtblick.

      Jag håller med om alla invändningar mot Iphone i den där länken. Plus några till: de måste ständigt laddas, de är dyra och de gör mänskligheten mer otålig, introvert och ointresserad av sin omgivning.

      Radera
    2. Håller med igen :-) Men det går ju inte att tala om annat än succé i alla fall för Iphone... Hälsar Lars D

      Radera
    3. Nej, och jag skulle absolut kunna äga aktier i Apple även om jag inte vill ha produkten själv.

      Radera
    4. Just det här tycker jag är intressant. Säg att bitcoin verkligen dominerar världens transaktionsflöden, betyder det nödvändigtvis att bitcoin är billig idag? De kostar runt 10k $ stycket idag. Vad skulle de kosta i detta framtida scenario? Finns ens $ då? Vad kan 1 bitcoin ge dig då gentemot vad den ger idag? Är du helt säker på att de skulle ge dig mer mat/hus/varor än 10k $ ger dig idag?

      Radera
    5. Nej, det betyder det inte. Men återigen, "dominerar världens transaktionsflöden". Varför dessa överord? Det som spekulerats i är ifall Bitcoin blir en långsiktig valuta bland andra, inte att den ska få total världsherravälde.

      Radera
    6. Man kanske skulle börja välja att vara något annat än anonym, det är uppenbart att man blandas ihop med andra anonyma (gasp!) :-) ..alltså, jag använde inte överorden ursprungligen.

      Radera
    7. Det är en jättebra idé. Om du inte vill outa dig själv och har ett jätteudda namn kan du hitta på ett alias. Annars blir det lätt att sammankoppla flera skribenter, särskilt om de har liknande ståndpunkter.

      Radera
  7. Det fina med något nedskrivit på en blogg är att det finns kvar för eftervärlden att läsa. Kul att gå tillbaka till denna blogg och se vad som har hänt om säg 10 år.

    Eftersom jag själv inte investerar i Bitcoin slipper jag oroa mig under tiden :P

    Enklaste testet om det är en bra investering är att ställa frågan till sig själv: varför köper jag?

    Hoppas du på att någon annan ska betala ett högre pris eller tror du att den har ett inneboende värde som i princip inte kan gå förlorat och att värdet dessutom har chans att stig över tid?

    Saker och ting kommer utspela sig medans de kan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det säkraste sättet (förutom att helt låta bli att ha offentliga åsikter) att inte behöva skämmas för vad man sagt är att försöka vara ödmjuk. Jag vet inte var Bitcoin ska ta vägen och den som översätter mina tankar till investeringsrekommendationer gör det på egen risk.

      Är inte alltid svaret att man handlar för att man hoppas att det man köpt idag ska vara värt mer imorgon? Varför det skulle bli så kan diskuteras. Kanske för att användningsmöjligheterna ökar i kombination med att antalet Bitcoin inte kommer att göra det.

      Radera
    2. Ser fram emot morgondagens inlägg!

      Radera
  8. Jag gillar din inställning Micke. Jag tycker att alldeles för många (på båda sidor) har för stora skygglappar och i huvudsak ägnar sig åt att hitta fel hos motståndaren istället för att lyssna på vettiga argument.

    Några synpunkter: Många frågar vad det inneboende värdet i bitcoin är. Med bitcoin kan man för första gången i mänsklighetens historia överföra värde mellan två personer på ett säkert sätt utan mellanhänder. Hur mycket är det värt? Jag har ingen aning, det beror nog helt på vad man har för relation till de mellanhänder man idag är beroende av. En sak är säker och det är just mellanhänderna som hatar bitcoin mest.

    Bitcoin var den första kryptovalutan men idag står den bara för c:a 35% av den totala kryptomarknaden. Samtidigt som allmänheten fått upp ögonen för bitcoin händer det otroligt mycket där bakom som helt passerar under "main stream"-radarn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skygglappar och prestige riskerar att kosta.

      Ja, mellanhänderna och de som vill kontrollera världen (antingen för att de vill beskatta transaktionerna eller för att de vill bestämma och/eller veta vem som får pengar av vem).

      Det är just detta jag tycker är så konstigt med kritiken från Stiglitz i videon här uppe. I min värld kan man inte både säga att kryptovalutor är en tillfällig grej som snabbt kommer försvinna och inte göra något avtryck samtidigt som man vill förbjuda och förhindra deras framfart.

      Radera