fredag 19 januari 2018

Köp, det är billigt!

Strax efter jul (redan på juldagen nu, tror jag) drar butikerna igång mellandagsrea som tycks fortsätta än till påska. Om någon till äventyrs skulle ha pengar kvar får de en chans till att handla upp dem. Inget fel med det, om det är något man behöver och om det är billigt.


För bara för att det kallas rea är det inte automatiskt billigt. Prisjakt (sajten som är lite som Pricerunner fast sämre) har räknat ut att det generellt är billigare att handla i februari än under mellandagsrean. Folk rycks med och luras att köpa för att de tror att de fyndar.

Men så finns de där som knappast behöver hjälp med att lura sig själva. Den här artikeln fick jag i mejlkorgen från en vänlig läsare:


Så B (jag vill inte hänga ut honom eftersom han uppenbarligen verkar vara idiot på riktigt) bestämmer sig för att köpa en tv eftersom sambons bror gjort detsamma. Jag måste erkänna att just den anledningen har jag inte använt för att motivera ett köp. Hans familj har dessutom redan två tv-apparater i en trerummare, men köper alltså en tredje, som han transporterar hem i taxi. Finn fem fel... eller sju.

Min uppgiftslämnare luskade reda på att mannen bor i ett område där medelinkomsten är 38 procent lägre än rikssnittet. Kort sagt, det var dit Karl-Bertil Jonsson åkte när han instruerade sin taxichaufför att köra till slumkvarteren. Herr B kanske badar i pengar, det vet vi inte, men min gissning är att pengarna för tv:n han egentligen inte behöver (vem behöver ens en tv?) hade kunnat göra bättre nytta.

Vi känner alla en B, som bränner lönen på något riktigt dum, ofta innan den ens kommit in på kontot. Så vad gör vi åt detta, annat än att klappa oss själva på axeln och konstatera att vi är smartare? Ingenting antagligen. Vad gör man för att förhindra ekonomisk idioti? Kommer med goda råd, agerar förebild, visar praktiskt hur lite som krävs för att ha det så mycket bättre?

Jag skulle säga att inget av det där fungerar, men så finns det människor som skulle kalla mig cynisk.

14 kommentarer:

  1. Vad är det som tycker är bättre på pricerunner än prisjakt.

    Jag tycke ratt prisjakt är bättre, och de verkar vara den alläma uppfattningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skriver som en stressad kråka ser jag också, men jag tror att du förstår vad jag menar iallfall.

      Radera
    2. Jodå, jag förstod. Jag kan inte peka på något specifikt. Designen tycker jag är överlägsen, men det är ju tycke och smak. Jag hittar allt bättre på Pricerunner. Om jag exempelvis behöver en dammsugare kan jag söka "dammsugare" på Pricerunner och jämföra alla. För jag har inga specifika krav på märke och modell, jag vill bara ha en bra dammsugare. På Prisjakt kan jag inte göra en sådan sökning, då måste jag först välja exakt vilken dammsugare jag ska jämföra. Eller också göra en "expertsökning", men då får jag upp alla produkter som innehåller ordet, vilket kan innebära en påse eller till och med en skruv till en dammsugare. Så där tycker jag att det är hela tiden med Prisjakt, användarovänligt.

      Radera
    3. Det är tvärtom. När du söker på Prisjakt kan du välja kategorin "Dammsugare" till höger om du skriver in dammsugare. Svårare att få en överblick i Pricerunner.

      Radera
    4. Fast nu verkar det som att Pricerunner ändrat sin sida en del sen jag var där sist, så det är kanske skit samma vilken man använder. Alternativt använda båda.

      Radera
    5. Och nu ser jag kategorivarianten på Prisjakt. En extra knapptryckning, men det kan jag leva med. Dock tycker jag fortfarande att Pricerunner är snyggare och mer översiktlig.

      Men som du säger, man lär sig en sida och sedan blir den lättast att använda, på samma sätt som att man inte hittar i en ny matbutik. Varför jag skrev att Prisjakt är som Pricerunner "fast lite sämre" är nog mest att förutom att jag själv föredrar (originalet) Pricerunner tycker jag Prisjakt hypas av ingen anledning alls.

      Radera
  2. Jag kan inte läsa sånt där .... vill bara lägga mig i fosterställning :) /Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Jag håller med. Så fort jag ska sova får jag bilden av B på näthinnan, som nöjt lastat in sin tredje tv i taxin och gläds åt sin fina affär :-).

      Radera
  3. Du föredrar uråldrig telefon framför smartphone och du kör en 30 år gammal bil. Klart att du gillar "originalet" Pricerunner.. ;-)

    Prisjakt har roliga jobbannonser, det räcker för mig! Believe the hype!

    https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/06/12/viralsucce-for-prisjakts-personalchef-jobbannonser-ar-sa-javla-trakiga/



    Cheers,

    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var onekligen ett plus för dem, det håller jag med om. Jag var tvungen att leta upp hela annonsen (https://i.redd.it/kbt909hk023z.jpg) och tycker att det fanns ännu roligare exempel i texten (Resumé har ingen humor och bör därför inte söka jobbet).

      Radera
    2. Skoj. Jag har ett par gånger för mycket gjort motsvarande "knappa på miniräknare" fast för marknadsfolk: skrivit asdfasdf för allt vad tygen håller vid oväntat besök på mitt rum (då jag varit mitt uppe i någon privatsurf).

      Radera
    3. Det är viktigt att ha skärmen i rätt vinkel från dörren så att man hinner reagera innan besöket ser vilken sida man surfar på. Tacka vet jag hemmakontor. Det vore verkligen oväntat besök om någon helt plötsligt står i mitt arbetsrum.

      Radera
  4. Haha. Jag är också tämligen cynisk, när det kommer till hoppet för att svenskarna ska börja förstå sig på det där med ekonomi. Jag tror det kört, det finns nog inget botemedel mot sådan dumhet.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åtminstone i det stora hela. Enskilda individer kan ta sig i kragen, men generellt tror jag fyrtioåringar som inte försökt spara en krona kommer att fortsätta i samma stil livet ut.

      Radera