onsdag 21 februari 2018

Progressiva böter

2015 motionerade KD om progressiva fortkörningsböter. Meningen var att högre inkomst skulle ge högre böter så att svedan blir lika kännbar för hög- som för låginkomsttagare. Bra idé kanske, men vore det inte bättre om böterna stiger varje gång man åker dit?

Jag blir rätt provocerad när Leif “Loket” Olsson och Ingvar Oldsberg torskar dit för fortkörning för åttonde gången och skrattande poserar i en kvällstidning. Åker man dit så många gånger skiter man uppenbarligen i lagen och tycker att det är värt risken att åka dit.

Samma sak gäller rimligen Carola Häggqvist som fick en tidningsartikel efter sin 53:e (!) parkeringsbot. Korsningar, övergångsställen, refuger, lastzoner... Hon kör så när målet hon kan, ställer bilen där och tar kostnaden. Om en matbutik inte kan ta emot sina varor eller om ambulansen får ta en omväg kvittar väl så länge Carola hinner till frissan?


Att man ska kunna välja att köpa sig fri från att bry sig är ju inte tanken med böter. Därför föreslår jag att boten för samma brott ökas för varje gång. I dagens datakoordinerade samhälle måste det vara en baggis att administrera.

Får du betala 1500 kr första gången du kör 60 km/h på 50-väg borde det kosta 3000 kr nästa gång och 4500 kr när det händer igen, eller varför inte 6000 kr? Hade det kostat hundratusen att köra för fort tror jag vi skulle slippa Oldsbergs hånleende åtminstone den dagen.

Carolas lastzonsparkering skulle idag kosta 1200 kr i Stockholm. Den femte borde kosta 12000 kr, så kanske hon är tyst en stund. Tionde gången borde förresten körkortet ryka och inte komma tillbaka utan uppkörning. Förstår man inte enkla skyltar och trafikregler har man inte i trafiken att göra.


Även om jag främst är ute efter att slippa se kändisar skratta bort sina lagbrott skulle idén dessutom ge pengar till att rusta upp vägar, bygga ut kollektivtrafiken eller något annat som är viktigare än att Oldsberg ska ha råd att komplettera barskåpet med ännu en flaska Tjosan han hade mått bäst av att undvika.

29 kommentarer:

  1. När kickar du igång det där partiet Micke? Jag hade vikt min röst åt dig på det förslaget GENAST.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra, men Folkhatarpartiet Håll Käften (FHK!) vilar sig i form :-).

      Radera
  2. Håller med, men det bör införas på alla andra förseelser också.
    Kräver så klart fler fängelseplatser,ledig byggkapacitet finns snart när bostadsbyggandet kantrar.

    Otrevligt att visa så vedervärdiga saker som Olds. Lok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte. Generella straffökningar undrar jag om de leder någonstans. Det är nog inte så att bankrånarna slutar råna för att de är rädda för straffet, om vi inte höjer till dödsstraff.

      Radera
    2. Den som är inlåst kan inte råna.

      Radera
    3. Sant, men då måste vi ha livstids straff för alla brott. Förutom att det skulle bli väldigt dyrt tror jag inte att det skulle bli ett särskilt trevligt samhälle på utsidan heller.

      Radera
    4. Det behöver inte vara så dyrt att stängsla in ett lagom stort område, etablera lite minfält och kasta in byggmaterial och utsäde några gånger om året.

      Radera
    5. Mm, men fortfarande inte ett drömsamhälle i mitt tycke :-).

      Radera
  3. Tycker ditt bötessystem låter som en god idé, så att det faktiskt blir kännbart oavsett hur mycket man tjänar. Grunden finns ju redan i dagsbotssystemet som tar sin utgångspunkt från inkomst. Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl det som är meningen med dagsböter, att det ska svida för alla, men uppenbarligen svider det inte tillräckligt när man får tio fortkörningsböter eller trettio p-böter.

      Kanske är vårt system utjämnat. Jag läste om någon utländsk riking som verkligen fick ett sexsiffrigt belopp i bot när han körde för fort. Det tror jag ingen får här, och eftersom Oldsberg är anställd i sitt eget aktiebolag väljer han ju på ett sätt sin egen bötesnivå.

      Radera
    2. Det blir lite svårt att få parkeringsböter efter inkomst eftersom man inte vet vem som parkerar men däremot skulle man kunna höja efter varje parkering. Finland har fortkörningsböter efter inkomst efter viss hastighet och det är definitivt avskräckande att köra lite fort och riskera 10000+ i böter än 4000 kr.

      Radera
    3. Verkar som om Finland redan tillämpar ditt system, Micke! :-)
      http://teknikensvarld.se/korde-23-kmh-for-fort-fick-halv-miljon-kronor-i-boter-177174/

      Hälsar Lars D

      Radera
    4. Plina: P-böter tillhör bilen och därmed bilens ägare. Är det inte han/hon som kört får de själva driva in pengarna. Om någon de brukar låna ut bilen till är tvångsmässig felparkerare föreslår jag att de slutar låna ut bilar till den personen.

      Lars: Jag visste att jag sett det någonstans. Tack! Fast det verkar ju vara helt inkomstbaserat. Jag tror på att öka för varje upprepning.

      Radera
    5. Vad jag menade var att det blir en massa juridiska teknikaliteter att koppla det till ägarens inkomst. Vad skulle gälla för företag? Viss procent av Volvos omsättning för en tjänstebil ägd av Volvo eller för den delen DHL. Skulle bolaget sedan kräva några hundratusen eller miljoner av den anställde? Jag tror mer på en progressivt ökande bot per avgift som registreras på bilen.

      Radera
    6. Eller för den delen användande av hyrbilar. Skulle man våga hyra en hyrbil för den kanske har haft flera böter på sig.

      Radera
    7. Jag menar inte att p-böter måste anpassas till inkomsten, men den 32:a boten borde bli dyrare än den första.

      Just hyrbilar kunde man möjligen göra undantag för så att de inte är med i samma bötestrappa. Fast där vet man ju vem som hyrt den så där finns en ansvarig person. Har han (på egna eller tidigare hyrbilar) en massa parkeringsböter sedan tidigare kan man tänka sig ett högre belopp. Jag antar att jag redan idag skriver på ett finstilt avtal där det står att eventuella p-böter under min hyrestid tillfaller mig. Jag vet inte, för jag brukar läsa på skyltarna innan jag ställer ifrån mig bilen. Min senaste p-bot var på 90-talet.

      Radera
  4. En helt annan fråga, Micke.
    Varför har du ingen reklam på din sida?
    Vissa bloggare undviker jag för att reklamen verkligen stör läsupplevelsen medan i ditt fall skulle jag inte ha något emot att sponsra dig om din reklam vore en lite diskret banner i högerspalt tex. Tycker att du för goda och intressanta samhällsdiskussioner och jag stödjer gärna den typen av opinionsbildning om jag kan.
    Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan lugna dig med att jag har en genomtänkt strategi till ohämmad förmögenhet via bloggen. Vill inte utveckla det mer här och nu, men tack för dina fina ord.

      Radera
    2. OHOOWOOAAW nu blev jag så nyfiken så nyfiken!! Vad händer och fötter!?! Har du genom subliminal hypnos vaggat in oss i ditt nät under hela den här tiden för att snart drämma till med...vad? Klickbeten av meta-magnitud? Sekt? I'm in, ge mig ditt swishnummer (för vad jag lärt mig är att du kan ta emot men inte swisha själv...fanns kanske en tanke med att repetera det budskapet om och om igen) så betalar jag tionde från och med mars månad.

      Radera
    3. Haha! Jag lovar att inte be någon betala sitt tionde till mig :-). Guldstjärna för att du lärt dig mina Swishvanor. Jag fick faktiskt tänka till själv, men det stämmer som du säger.

      Radera
    4. Bra att du ser om eget hus!

      Gissar att du syftar på en ohämmad inre förmögenhet, mer värdefull än det världsliga.

      Det där lät som religiöst blaj, det var inte meningen.

      Radera
  5. Svar
    1. Då är vi två! Det är så här revolutioner börjar :-).

      Radera
  6. Oj, jisses vad du sticker ut hakan, får man ens göra så i Sverige numera? I Sverige är vi ju dessutom så pk-infantila att vi ger rabatt desto fler brott du begår. För det är ju i grunden synd om stackars brottslingar, eller hur?
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns nog en och annan det är synd om, men sällan eller aldrig de som kör för fort eller parkerar fel upprepade gånger. Det är vansinnigt enkelt att undvika dessa förseelser.

      Radera
  7. Är det inte i Finland där summan man måste betala som bot räknas efter inkomsten/förmögenheten man har. Man börjar snabbt känna smärtan och "bry" sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, Lars D la en länk en bit upp i kommentarsfältet där en finsk bot definitivt hamnade på bry-sig-nivå för de allra flesta :-).

      Radera
  8. Angående Carolas felparkeringar så skulle högre böter knappasst drabba någon fattig. En boende nära Livets ord i Uppsala hade en del att berätta om hennes bilkörning. 53 p-böter låter inte så konstigt med tanke på körstilen i övrigt. Mickes förslag om ny uppkörning efter denna mängd förseelser låter därför helt rimlig. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 32 p-böter, om vi ska vara petiga. Jag minns också artiklarna när hon lät sin son i sjuårsåldern (har är 20 nu, så det var ett tag sedan) styra hennes bil ute i trafiken sittandes i hennes knä, och när hon från scenen berättat att hon kört i 160 för att hinna i tid.

      Jag har egentligen aldrig förstått varför man någonsin får tillbaka körkortet utan uppkörning. Har man gjort något som anses så illa (vanligtvis kört >50 km/h genom 30-skyltar utanför en skola) att man inte ska ha rätt att köra, varför ska den rätten komma tillbaka utan att man aktivt visar sig mogen ansvaret?

      Radera