tisdag 24 juli 2018

Baklänges fordonsutveckling

Jag har kallats teknikfientlig. Det är inte en alltigenom felaktig beteckning, men låt mig utveckla. Jag har ägt ett tjugotal bilar genom åren. Några gamla, andra ännu äldre. De äldsta har varit från 50- och 60-talet.

Nej, NITTONHUNDRAfemtio- och sextiotalet!

Jag är inte särskilt bilkunnig, men eftersom jag är snål vill jag gärna göra så mycket jag kan själv. När det gäller bilar är det att byta tändsystem, olja och glödlampor. Eller rättare sagt, det var så. De bilar jag ägt från 60-talet och bakåt hade fördelardosan högst upp på motorn, tändstiften var lätta att komma åt och glödlamporna kunde ofta bytas helt utan verktyg genom att skruva sockeln motsols och dra den rakt ut.

På en 2000-talare är det väl knappt att man kan byta tändstift själv. Lampor är bara att glömma. Även om man på något konstigt vis skulle lista ut hur man gör har man ändå inte verktygen för det. Jag gissar att det blivit så här för att det inte är meningen att man som bilägare ska kunna ta hand om sin bil. Fyll på bränsle och spolarvätska. Vid andra behov – boka tid hos en verkstad och bered dig på en saftig faktura.


Häromdagen var min grannes bil urladdad. För att åtgärda det behövde hon en sladd som låg i bakluckan, men eftersom bilen saknade ström öppnades inte bakluckan när hon larmade av bilen och den gick inte att öppna med nyckel. Om detta är utveckling betackar jag mig!

42 kommentarer:

  1. Jag har tänkt mig en sommarbil när jag blir pensionär och har faktiskt funderat på om det inte är smartare att köpa en betydligt äldre bil med enklare service än en lite nyare gammal bil. Dvs t ex hellre Volvo P1800 än Volvo C70.

    Har haft Volvo S80 där batteriet laddat ur och centrallåset inte funkade. Det batteriet fanns i bagaget, men det gick efter googlande hitta en lucka för nödöppning med nyckel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror lite på vad man är ute efter. Vill man ha en bil man kan ligga bekvämt och nöta i 110 km/h är en 50 år gammal oftast fel, men kan man leva med lite skrammel och att behöva använda motor- och kupévärmare på vintern blir läget ett annat. Finns ingen AC finns ingen AC som kan gå sönder...

      Jag kan inget om P1800, men skulle själv föredra PV, Duett, Amazon eller t o m 140 eftersom jag upplever dem som rejälare bilar och kan tänka mig att de har mer plats i motorrum osv.

      Radera
    2. Angående att om det inte finns kan det inte gå sönder: Bytte SAAB 900 -85 till SAAB 900 -97 och fick massa saker som kunde gå sönder som inte ens fanns tidigare: katalysator, servo , klima, elhissar, elbackspeglar, turbo, tändkassett, displayer, ABS, elmanövrerad stol...

      Högst på listan på sommarbil finns nog ändå första-generationens SAAB 900 Cab som är en hyggligt modern bil (jämfört med P1800/Amazon) men ändå mekbar.

      Till detta såklart en vinterbil/bruksbil av modernt snitt.

      Jag kommer att behöva bil som pensionär då jag då flyttat ut i skogen då. Nu bor jag i Sthlm utan bil.

      Radera
    3. Elhissar är ett lysande exempel på något helt onödigt. Det tar tre sekunder att veva ner en ruta. Elfel i en elhiss är både väldigt irriterande och dyrt att laga. Elmanövrerad stol gör åtminstone inte att man kan tvingas köra med rutan nervevad i -25 grader, men knappast särskilt användbart heller.

      Radera
  2. Ja, alltså bilar, numera inser jag ju att det bara är en kostnadspost som jag helst skulle vara utan. Men, jag minns samtidigt mina barndomsår, när jag på allvar trodde att en splitt ny lyxbil var likvärdigt med lycka och framgång i livet :)
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Jag gråter hellre i en Rolls" sägs det, men själv tycker jag att den största lyckan är att inrätta sitt liv på ett sådant sätt att man slipper tillbringa alltför mycket tid på resande fot.

      Radera
    2. Haha älskar citatet. Vi har precis köpt elcykel med stor lastlåda fram. I den kan man lägga återvinning, djur och ett mindre barn. Om den laddar ur kan man driva den på mitt underhudsfett.

      Radera
    3. Och på så vis förlänger du livet med minst lika lång tid som resan tar. Närmare evighetsmaskin än så går inte att komma.

      Radera
  3. Fullkomligt vansinne. Den bilterverkare som kan införa retrodesign så man kan byta uppräknade delar själv skulle jag vara evigt trogen.
    Mvh Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det måste ju finnas en marknad. Även om jag är mer bakåtsträvande än de flesta brukar jag få medhåll när det kommer till bilutveckling.

      Radera
  4. När jag läser det här kommer jag att tänka på det tåg jag åkt med mellan Stockholm och Luleå nyligen. Samma tåg som på 80-talet, ingen renovering och modernisering vad jag kunde se. Ingen wifi ombord. I bistron tog de emot kontanter vilket verkar ovanligt på andra tåg i landet. Tåget kom fram i tid i båda riktningarna trots att mycket kunnat hända på de 12,5 timmarna. Och det gjorde det också, det gör det alltid... Men dessa händelser verkar alltid på något märkligt och mystiskt vänster passa in i planen och föraren anpassar bara farten så att tågen rullar in på slutdestinationen i exakt tid ändå.

    Det här fick mig först nu att inse att resan, om den förflutit utan minsta problem, hade fixats minst 75 min snabbare. Men de som planerar tiden inser kanske att verkligheten är något annat än teorin och lovar aldrig något snabbare än 12,5 timmar. Det är ju smart och skapar inte orimliga förväntningar. Har åkt denna sträcka minst 14 gånger sedan 90-talet och aldrig varit försenad. Men om de räknat på tiden det skulle ta i den bästa av världar, hade det uppstått försening kanske varje gång. Summa summarum: Man bör förhålla sig till verkligheten vid planering. Det skapar trivsel, lugn och en upplevelse av att alltid hinna med och komma i tid. En i personalen uttryckte att jobbet just på norrlandstågen var speciella. Han jämförde med tågjobb i Roslagen vilket vara skräckexemplet. Folk på tågen i norr var mer avslappnade, tappade inte koncepterna när tåget stod stilla en timme extra och man kom fram på utsatt tid oftast ändå eftersom man redan förutsett verklighetens oförutsägbara natur. I Roslagen fick tågpersonal utskällning om tågen var bara tre minuter sena... Jag tror Sverige skulle bli fattigare utan Norrlands folk! Där finns mycket att lära om sund realism. /Eva

    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sägs att Ryan air anger flygtider med viss marginal, vilket gör att kunderna oftare blir glada än sura då flyget oftare kommer i tid, eller till och med är för tidigt till ankomsten. Och endast sällan är försenad. Ja, det där med förväntningar och psykologi är allt bra intressant

      Radera
    2. Flaskhalsen för tågtrafiken är nog inte tågen utan spåren. Och även om jag svurit över försenade tåg både en och femton gånger tycker jag att om tre minuters försening är ett så stort problem att man känner behov av att skälla ut någon (troligen oskyldig) kan man inte ha många riktiga problem.

      Radera
    3. Ryanair fyller upp sin kvot av sura kunder före incheckningen, tror jag :-).

      Radera
  5. Jag skulle vilja se nåt bilmärke konstruera en ny bil med modern motor men utan alla elektriska krussiduller. Inget sånt där onödigt som man egentligen inte har någon nytta av och som kostar skjortan om det går sönder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! Det är bra att bilarna inte längre drar över litern, men det beror inte på att de har elhissar eller att man måste montera bort grillen och framskärmen för att byta en glödlampa.

      Radera
    2. Det är på reservdelar och service biltillverkarna tjänar pengar, försäljningspriset på bilen har inga marginaler att tala om för tillverkaren, (för de flesta tillverkare och de för de flesta modeller, speciellt de i de lägre prisklasserna).
      Alltså, att hoppas på att en enkel, lättservad bil utan krusiduller kan vi nog glömma här i västerlandet. Kanske en lösning att specialimportera från något u-land, alternativt köpa det billigaste från kina eller indien, båda de sistnämnda har ju gott om inhemska lokal tillverkare.

      Hur du ska få igenom bilen genom besiktningen här i Sverige har jag ingen aning om för det är väl något med typgodkännande i Europa som gäller, men om bilen ifråga är tillräckligt gammal är den väl att betrakta som veteranbil och då gäller andra regler? Ni som kan och vet kan väl fylla på här (vet inte om stora mutor till besiktningspersonalen fungerar, det kanske vore en enkel lösning annars)

      När väl elbilarna slagit igenom om 15-20 år så lär det väl å andra sidan vara väldigt utbud av begagnade bensin- och dieselbilar, så dessa lär antagligen vara väldigt billiga - om staten tillåter dessa att fortfarande få rulla på allmänna vägar.

      Radera
    3. Du har säkert helt rätt om marginalerna. Det är ingen slump att bilar blir mindre och mindre användarvänliga. Fast det borde gå att gå emot strömmen, ta ut högre marginaler på en mer lättanvändbar produkt med lägre driftskostnader.

      U-länderna tillverkar inte bilar. De gör som bakåtsträvare här, letar upp det som den moderna människan tycker är "gammal skit".

      Att muta besiktningsmän tror jag inte på, men du har rätt i att äldre bilar har lättare regler. Ibland lite väl lätta, kan jag tycka.

      Radera
  6. Hade en gång en amazon, som förvisso var väldigt billig (skattebefriad och typ ingen försäkring) och lättmekad (som du skrev, allt synligt och tillgängligt) men fy fan vad dåligt man mådde när man åkte långt i den. Avgasen kom ju lika mycket in i kupén som utanför. Nu har jag gått över på skoda, årsmodell tvåtusennånting och även om det i andras ögon är snikbil så älskar jag att åka billigt, och faktiskt kunna byta lamporna själv ;-) Fast när man gör det som tjej kommer direkt någon gubbgranne och ska minsann visa hur man gör, det är tydligen alldeles för avancerat för mig. Jag vägrar dock den hjälpen med motiveringen att jag troligtvis har bättre betyg i fordonsteknik än vad de har eftersom jag ändå har ett papper på ett vg i mekande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om du inte borde ha investerat i ett nytt avgassystem :-). Problemet med Amazon tycker jag främst är att de ofta wobblar fram och tillbaka över vägen.

      Jag skulle älska om någon gubbgranne (eller tantgranne) kom fram och hjälpte mig med bilen! Jag är bäst på att sparka på däcken, klia mig i huvudet och initierat muttra "Jaha, det är den där...".

      Radera
    2. Haha prova klänning och peruk och se om det hjälper. Fast med mina fördomar tror jag även att det är svårare i Stockholm att få sån hjälp, men jag kanske har fel.

      Ja, att det inte skulle ryka in i kupén kändes lite fel, men jag blir lika illamående att åka bakom random veteranbil. Ett överdrivet bra luktsinne är inte bra kombinerat med bilar utan katalysatorer och annat hittepå.

      Radera
    3. Mina fördomar säger mig att de enda som möjligen hellre skulle hjälpa mig i den utstyrseln är Södermalmsfeminister och de ringer nog verkstaden för att skrapa rutorna :-).

      Kolmonoxidförgiftning tror jag är luktfri, så jag undrar hur mycket av det där illamåendet som sitter i huvudet efter din Amazonupplevelse. Nog för att bilar kan ryka av all möjlig skit, men inte så jävligt att det kommer in i din kupé i bilen bakom i så stora koncentrationer att det blir ett reellt problem. Men det ska jag låta vara osagt.

      Radera
  7. Nackdelen med gamla bilar är att de drar så hiskeligt med bränsle. Kör man normala 1000mil per år ("normalt" är här empiriskt fastslaget bland mina bekanta) har man väldigt mycket pengar sparat på bränsle som kan användas till verkstaden istället. Dessutom får man väl en liten guldstjärna för att man inte släpper ut så mycket avgaser...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast om du räknar med en extra halvliter på tusen mil blir det knappt 8000 kr i extra bränslekostnad. Det tappar man ju snart i värdeminskning på en nyare bil.

      Och beträffande avgaserna. Om en bil normalt har tio års livslängd och du lyckas hålla liv i en bil i femtio år har den återvunnit sig själv fyra gånger. Återvinning är så hett på alla andra områden, men så fort det gäller bilar sägs det miljövänligaste vara att kasta bort och köpa nytt. Jag har aldrig riktigt fått ihop det.

      Radera
    2. Det där var intressant, att väga en högre bränslekostnad mot värdeminskningen på en nyare bil som drar mindre soppa. Och att hålla liv i bilen längre än några få år väger upp miljöbelastningen.

      Hm. Jag som är inne på döhalvan av livet har ännu inte brytt mig om att ens ta körkort (ett syndrom som kallas för "stockholmare" uppe i Norrland). Men av olika anledningar är det nog dags nu. Kvar är att hitta senast möjliga årsmodell som man kan fortfarande byta tändstift på själv, liksom glödlampor utan att behöva lämna in bilen på en verkstad. Antag en Volvo kombi, skulle man hamna någonstans på 80-talet då? 90-talet? Hm, det kan vara värt att göra en egen liten undersökning.

      Wien-Lars

      Radera
    3. Jag har inga siffror på det (kanske inte finns), men jag har alltid undrat hur återvinning kan vara dåligt just på bilområdet.

      Definitivt inte 90-tal! Jag skulle säga mitten av 80-talet om du är händig. För mig som inte är det är 60-talet att föredra.

      Radera
  8. Sparo teknikfientlig?? Du finns ju både på twitter och på bloggen. Bil har du ju bevisligen haft och dator verkar du onekligen behärska i tillräcklig omfattning.
    Jag antar att du har en telefon, kanske sån där som sitter fast i väggen med en sladd, el verkar du ha hemma och rinnande varmt och kallt vatten och även badrum inomhus som du brukar. Teknikfientlig ? Pyttsan, de som säger sånt vet helt enkelt inte vad de talar om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Teknikfientlig är kanske som elak eller hysterisk. Ingen säger sig vara det, men helt klart finns det sådana, som då antingen ljuger eller saknar självinsikt.

      För JAG tycker egentligen inte att jag är teknikfientlig. Jag använder bil och dator eftersom jag har nytta av dem. Induktionshäll skulle jag inte vilja vara utan, men jag har ingen tv, smartphone eller surfplatta eftersom jag inte anser att dylika maskiner skulle göra mitt liv bättre, snarare tvärtom.

      Radera
  9. Nu bloggar du inte som anonym. Annars hade jag skarpt misstänkt du var min man...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det skulle jag kommit ihåg :-). Men det bevisar kanske bara att jag inte är ensam i de här tankarna. Något har gått fruktansvärt fel med utvecklingen på fordonsområdet.

      Radera
  10. Därför har jag valt att avstå bil trots att jag har körkort ;)
    Lånar ibland bil om det ska storhandlas annars kan jag på resor tänka mig att hyra en. Skulle jag ha en företagsbil skulle det definitivt bli leasing. Tråkig utveckling som du säger, men kanske nödvändig och bra med tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske leder det till fler bilpooler och leasinglösningar i framtiden, men jag föredrar nog ändå friheten av att köra eget.

      Radera
  11. Säger som min kloka pappa, ju mer finesser desto mer som kan gå sönder. Idag kan du inte köpa en modern bil utan elhissar. Min nya bil har (påtvingat) den mest korkade saken av allt, elektrisk baklucka. Sen när vart det ett problem att lyfta upp den manuellt? Jag byter bil rätt ofta, för jag gillar tryggheten att ha en ny bil som jag hoppas inte skall lämna mig stående vid vägkanten. Men faktum är, att jag får mer problem ju nyare bil jag köper. Massa fel som den varnar för men bilen går som en klocka. Lite fel oljetryck, avvikande lufttryck mm. Det jag dock uppskattar är tex autobroms som räddat mig minst en gång från att fysiskt umgås med en tvärstannande Polo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med. Orkar man inte öppna bakluckan med handen ska man kanske inte köra bil alls. En del "finesser" känns som handikapphjälpmedel.

      Jag är inte motståndare till effektiv förbränning, ABS-bromsar och avgasrening, men elektrisk justering av säten är inte en positiv utveckling. Och kofångare i lackad plast...

      Radera
  12. På ett sätt tycker jag detta är bra. Eftersom jag är så totalt ointresserad av mekande så behöver jag inte har dåligt samvete för att jag lämnar in bilen för minsta lilla grej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror fler tänker så. Kanske en aning undermedvetet, men de tycker att det är en bra grej att de inte kan själva. Om bara någon kunde hitta på det obytbara hjulet vore lyckan total.

      Radera
  13. Ovanligare än att det hela läggs till dyra felkällor i bilarna är att det händer att biltillverkarna tar bort saker som fungerar.

    Ett exempel är strålkastartorkare som verkligen har sin plats på våra saltdränkta vintervägar. Dessa har ersatts av högtryckstvätt och visst har jag läst att vissa bilar inte har något alls?

    Reservhjul har också försvunnit, nu ringer man väl Vägassistans i stället för att byta hjul vid punktering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apropå funktioner som behövs på vintern i Sverige uppskattade jag automatisk avbländning som jag tror att Cadillac införde redan 1959. Vet inte om någon bil har det som standard nu. När jag bländas av idioter var femtonde sekund känns det inte så.

      Radera
  14. Jag håller visserligen med dig, men i takt med att bilar blir mer avancerade och folk i allmänhet mindre tekniska är det nog bra att bilverkstäderna tar hand om det mesta. För övrigt anser jag att fortkörningsböter borde tiodubblas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då blir det ju självuppfyllande. I takt med att vi får det allt bättre (eller lever allt mer på lånade pengar) och bilarna blir mer avancerade så kan vi allt mindre. Ja, för att vi inte kan och man måste vara en bakåtsträvande byfåne som jag för att försöka kämpa emot det oundvikliga.

      Jag skulle gärna se progressiva böter, både fortkörning och parkering. Nu när allt är datoriserat vore det en smal sak att på plats ta reda på om samma bilist gjort samma förseelse gång förut. Människor som åker dit för samma sak tio gånger visar tydligt att de skiter i reglerna och väljer att betala sig fria. På så vis blir lagen en klassfråga. Jag skulle gärna se att den tionde förseelsen resulterade i en tio gånger så hög bot.

      Radera