torsdag 20 september 2018

En traders uppgång och fall

Att handla med aktier är aldrig helt riskfritt. Ingen risk betyder ingen avkastning. Att handla med optioner och terminer är att dra upp risken ytterligare eftersom man då kan riskera att förlora mer än hela sin investering. Så långt inga konstigheter, men jag förstår inte hur någon med stor erfarenhet och förmögenhet lyckas med bedriften att tappa allt.

Torsk.

Den norske daytradern Einar Aas började som riskmanager i ett energibolag i mitten av 90-talet. 2001 startade han eget familjeföretag under namnet Kraftinvest. 2005 la han ner firman och började handla själv, mest elderivat.

Intressant kille för övrigt. Det finns inte en intervju med karln, inga rörliga bilder. Knappt ens stillbilder. De flesta medier har använt en bild som ser ut att ha tagits för tjugo år sedan, men ungefär så här ska han se ut nu.


Och det saknas inte medialt intresse för Aas började i stort sett på noll för att tjugo år senare ha en bra bit över en miljard på kontot. Jag vet inte var ni drar gränsen för ekonomiskt oberoende, men för mig dras den betydligt tidigare. Oavsett vilket liv man lever ska man då ha pengar så att det räcker livet ut, vad man än gör.

Men nej då, i förra veckan sumpade han 1,3 miljarder. Vad han gjorde var enkelt uttryckt (för det här går givetvis en mil över mitt huvud) att han spekulerade i att differensen på elpris i Norden och Tyskland skulle gå ner. Det gjorde den inte och till slut hade han inte pengar till att täcka förlusten.

Och den här veckan går stavfelet till...

Så nu riskerar han att försättas i personlig konkurs. Varför i hela världen sätter man sig i den sitsen som miljardär? Vi kan väl utgå ifrån att det inte var för att han behövde mer pengar. Självhävdelsebehov? Jag har ingen aning, men helt friskt verkar det inte.

29 kommentarer:

  1. Optioner och terminer har jag förlorat pengar på men detta kring norrmannen är ju helt makalöst. Det han gjorde känns ju som att sätta allt på en "säker" travhäst. Visar att man ska satsa sina pengar på flera sätt/aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en och annan smäll har man ju gått på, men jag har svårt att förstå ett system där man riskerar mer än kanske tio procent av portföljen, och ju mer pengar man har desto mindre anledning att ta risk.

      Radera
  2. Jag må investera i högriskaktier men fan inte med såna där hutlösa summor, haha! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, ett par hundra miljoner får fan räcka :-).

      Radera
  3. Lättaste sättet att bli miljonär? Börja med en miljard

    Gammalt djungelordspråk ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter logiskt, men hur blir man miljardär då ;-)?

      Radera
    2. Börja med en biljon så klart?

      Radera
    3. Såklart :-)! Fast då måste det funka för nästa steg vet jag inte vad det heter, triljard, filjonär...?

      Radera
  4. Man kan väl återigen konstatera att det finns folk till allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det, och man slutar aldrig förvånas över att man förvånas.

      Radera
  5. Min teori är att det är samma psykologi som gör att spelmissbrukare spelar bort lönen månad efter månad. Bara detaljen att har man mer pengar behövs större summor för att uppnå den eftersökta kicken.

    Nu är jag ingen psykolog och saknar sådan utbildning så ta detta som en ren gissning som i många fall nog stämmer väldigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte heller psykolog, men spelar en del poker. Går jag upp på en nivå jag inte behärskar förlorar jag pengar och då går jag ner igen. Fast det kanske är därför jag inte titulerar mig spelmissbrukare.

      Radera
    2. Skulle säga att det är en ganska bra jämförelse. Kan man hantera sitt spelande är man inte spelmissbrukare :-)

      Precis som jag inte kallar mig spelmissbrukare för att jag spelar stryktips/trav tillsammans med lite vänner några gånger per år när vi ses för att kolla på fotboll/trav.

      Radera
    3. Samtidigt har jag aldrig hört talas om en spelare som blivit spelmissbrukare efter tjugo år och det är ju vad den här killen verkar ha blivit. Underligt!

      Radera
    4. Beteendet kan ha funnits länge. Alla spelmissbrukare förlorar inte massa pengar. Han kanske har spelat på "safebets". De sitter nästan alltid men när det smäller till så smäller det rejält...

      Radera
    5. Jag vet varken vad han gjort nu eller vad han gjort tidigare, men vi snackar två decennier och ett tradingbeteende som gett honom över en miljard i vinst. För mig låter det inte som säkra investeringar, och hade han varit vårdslös skulle han ha kört i diket så mycket tidigare.

      Radera
  6. Antar han gjorde sin miljard med ett antal lyckade affärer med mycket hög hävstång, men bommade på den sista...

    PS I hans läge hade jag gömt undan 25-50 MSEK utomlands så man kan göra en exit om det skiter sig totalt. Det har han nog också, men det lär ju inte komma ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är alltid den sista affären det spricker på :-). Han verkar ha hållit på så här åtminstone sedan 2001 och flera år tjänat över hundra miljoner, så det är inte en kvitt-eller-dubbelt-galning.

      Något slags skyddsnät borde han ha, men det är inte helt lätt att krångla undan en massa miljoner. Antar att hans deklarationer normalt tar en stund att gå igenom eftersom han antagligen är en av Norges rikaste personer, så allt granskas ju.

      Radera
  7. Ja det där var en mycket märklig historia. Karln har tydligen arbetat som "risk manager" så han bör ju känna till möjligheterna för att inte utsätta sig för oändlig förlust. Till och med jag vet hur man gör, trots att jag saknar både utbildning och yrkeserfarenhet inom det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man tycker ju det. Genom åren borde han ha sett ett antal avskräckande exempel och tänkt att så där ska inte jag göra. Men det gjorde han.

      Radera
  8. Då det knappt går att hitta bilder på människan så kan det ju vara någon form av avancerad scam också. Typ att han bettat mot sig själv och nu slipper skatta/dylikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag uppfattar det som att han är en välkänd profil i Norge, så helt under radarn kunde han ändå inte gå när han handlar i eget namn. Men han är nog väldigt avigt inställd till offentlighet.

      Radera
  9. Med den bakgrund han har så var det ju minst sagt lite komiskt med den där smällen. Man får hoppas han har samlat i ladorna på väl vald plats dock :) Men samtidigt, vem har inte förlorat pengar på spreadar?... Det är lätt hänt.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vore han en omsadlad naturvetare eller fastighetsmäklare hade historien varit lättare att köpa.

      Visst är det lätt hänt att förlora pengar på spreadar, optioner och diverse märkliga hävstångsprodukter, men att förlora en miljard är nästan imponerande dumt.

      Radera
  10. Helt galet oavsett om "säkra" papper eller ej att lägga allt på 1.

    Han ägde väl vid 1 tillfälle 25+% av de norska elcertifikaten?

    Lär ju bli en viss omställning i levnadsstandard....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt sjukt att en privatperson kan ha så stor del av marknaden och att stora företag som Vattenfall nu riskerar kännbara smällar pga denna enda trader.

      Mm, oavsett hur väl han eventuellt bäddat för sig blir det nog rätt turbulent nu.

      Radera
  11. Vill bara passa på att flika in att man inte nödvändigtvis behöver öka sin risk med handel i optioner/terminer utan man kan faktiskt, hör och häpna, minska sin risk också. Jag har också skrivit lite om Einar i två inlägg, läs gärna!

    Sidlinje – senaste inlägg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt sant! Man kan ju faktiskt använda dem som hedge. Dessutom är själva vitsen med hävstång att man kan satsa mindre pengar och ändå få en större del av vinsten (eller förlusten). Fast då bygger det på att man också gör det och satsar 20000 i optioner istället för 100000 i aktier.

      Radera
    2. Och tack för länken! Ska absolut läsa bägge inläggen.

      Radera