fredag 14 september 2018

Rata dyra matvaror

En del matvaror kostar lika mycket jämt. I min butik har man t ex fått ge 4,70 kr för en burk krossade tomater året runt i flera år. I andra fall varierar det kraftigt, och då menar jag inte i första hand ”idiotproblem” som att affärerna har slut på Oboy och att folk glatt lägger på en nolla eller två på priset för att inte sabba fredagsmyset, jag snackar om vanliga prisvariationer.

I mejeridisken kostar de ostar jag köper runt 60 kr/kilo, men jag köper bara när de rabatterats så att kilopriset understiger 40 kr. Mjölk, fil och yoghurt säljs ibland för halva priset, när de har ”kort datum”. De smakar inte sämre för det.


I grönsaksdisken fluktuerar priserna ännu mer. Potatis kan kosta runt en krona kilot vid midsommar, tio gånger mer nu. Chilifrukt och paprika beror på skörd och årstid. Just nu kostar chilin 59 kr/kilot och paprikan 24,90 kr. Ibland kostar bägge mer än det dubbla.

Hur gör man då pengar på detta? Det är som vanligt – köp billigt, passa när det är dyrt. Jag skriver ofta upp en rad varor på inköpslistan. Väl i butiken väljer jag utifrån prislapparna. Eller också skriver jag ”grönsaker” och improviserar bland zucchini, aubergine, paprika och broccoli för att sedan konstatera att det går lika bra med selleri.


Andra plockar på sig vad de vill ha och tänker: ”Det jämnar ut sig.” Det gör det säkert, men då är det inget spartips och blir klart dyrare i längden. Sedan kan man kanske ifrågasätta friskheten i att köpa en chilifrukt för 75 öre, men rata den när den kostar 1,50 kr. Gör jag av med en i veckan blir skillnaden tio öre om dagen. Jag har råd. Egentligen.

27 kommentarer:

  1. Just chilifrukt för 1,50 kr tycker jag faktiskt du borde unna dig. Du kan glädja dig med att du inte köpte den färdiginplastade för typ en tia (om det räcker)...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan chilifrukt kosta en tia. Vet inte hur det kom sig riktigt att skörden av chilifrukter är enorm hemma hos mig.Har bekymmer med att veta vad jag ska gör av den, sälja på torget kanske.

      Radera
    2. Ego, just nu svider det att jag måste köpa dem alls eftersom min egen odling inte är klar.

      Anonym, de går att torka. Någonstans på bloggen fick jag tips om hur man gör, men det går säkert att hitta på andra ställen på nätet.

      Radera
  2. Brukar du bry dig om kvalitet och innehållsförteckning eller är det bara pris som avgör för dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, dessa faktorer spelar in. Kvalitet är ett (av flera) skäl att jag inte kan tänka mig att beställa hem matvarorna. Jag vill se, lukta och göra en egen bedömning.

      Och som vegetarian och allergiker måste jag lusläsa innehållsförteckningar. Fast i alla exempel ovan handlar det om oblandade råvaror, och jag försöker (av hälso-, kvalitets- och prisskäl) undvika hel- och halvfabrikat.

      Radera
  3. Exakt samma strategi som vi Snålgrisar. Mycket handlas på kort datum, till och med födelsedagstårtor. Ofta är det yoggi och sånt som vi ändå gör av med ändå. ICA kör ibland kortpris idag 1 kg morötter för 5 kr som jag passade på att inhandla.

    Man handlar det som är kampanj på, det har vi gjort i flera år, och är väl en anledning till att vi som barnfamilj kommer under 4000 i matkostnad varje månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Födelsedagstårta skulle ni ju kunna testa att göra själva. Mina egna tårtförsök har haft lite att önska på utseendefronten, men smakmässigt brukar det snarare vara ett snäpp uppåt.

      Radera
    2. Jo oftast gör vi tårtor själva, men ibland räcker inte tiden till tyvärr och då är en färdigtårta med 50% rabatt inte helt fel från Maxis bageri ;)

      Radera
    3. Det är tillåtet. Jag råkade bara bli The Cake Nazi för en stund :-).

      Radera
  4. Ah, den där Oboy-storyn förtjänade ett eget inlägg tycker jag (inte för sent). Så många guldkorn i både din länk och den aftonbladet-"artikel" som den i sin tur länkar till.

    Karina, 40, (från Karlskrona, givetvis med tillhörande selfie) tycker att det är "jättekonstigt" att oboy kan vara slut. Och att man inte får en vettig förklaring.
    Hennes dotter har oboy och snabbnudlar som mellanmålsvana(!), "men sedan några veckor står glaset bredvid nudlarna tomt"
    Både Willys och City gross i Karlskrona har slut på oboy, och detta illustreras med att man får se en bild på en tom hylla från ICA Kvantum i Sickla!

    (Allt detta är ju superintressant att få veta. Själv är jag mest nyfiken på varför man ställer fram ett tomt glas när drickan är slut. Vill man påminna ungen om att här skulle minsann din oboy ha varit?! :-D)

    Sen så tycker jag det är bra att de presenterar förebilder som faktiskt förstår utbud och efterfrågan och visar lite entreprenörsanda. För samtidigt som det uppenbarligen finns idioter som vill köpa oboy för fyrsiffriga belopp (Bör ej ha kommit som en överraskning iofs. Idiotens mamma är alltid gravid som det brukar heta.) så finns det folk som fattar att det finns idioter och tar tillfället i akt. Good for them!

    Att någon sen tydligen ringt upp säljaren och undrat om han var dum i huvudet som satte så högt pris är ännu mer humor. Det är ju precis tvärtom! :)

    Nån annan säljare "vill vara anonym"! (Jo, alltså jag säljer ju oboy här dyrt, men det får fan inte komma ut alltså, ni får inte publicera mitt namn. Vet man aldrig vad det kan leda till om det blir allmänt känt.)

    Sen får man ju avslutningsvis bara älska SVT. De avslutar sin "nyhet" med "Oboy är inte den enda chokladdrycken på marknaden." Oberoende! Sådeså!


    Cheers,

    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hann bli less på Oboy-hysterin redan i somras, och flera andra ekonomibloggare skrev om det, så det kändes "inmutat".

      Men visst, folks beteende där var precis tvärtemot det jag rekommenderar här. Oboyen är slut och då får Karinas dotter vara törstig och stirra på sitt tomma glas (för övrigt tycker jag kombinationen nudlar och varm choklad låter helt vidrig). Vi snackar alltså kakao och socker, mer eller mindre. Det finns massor av andra märken.

      Jag kan faktiskt förstå att man vill vara anonym även om man gör något så kreativt som att tjäna pengar på sitt skafferi. Ifall man ska dras i smutsen som det skrupelfria svinet som skor sig på sina medmänniskor. Själv hade jag vägrat medverka i den oseriösa skvallertidningen Aftonbladet, med hänvisning till all tidigare skit de hävt ur sig.

      Radera
  5. Sista meningarna sammanfattar det för mig. Om jag handlar mat utan att ens titta på prislappen landar jag på runt 2000:-/mån. Med maximalt snålande blir det nog 1000:-.
    Det är enklare att jobba över 3tim per månad för att kompensera den extra tusenlappen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tvingar dig att välja? Frågan jag skulle ställt mig är om friheten att slippa titta på prislappar är värd 1000 kr/månad. Är den det ska du absolut göra så, men för många gissar jag att det inte är ett aktivt val utan något de gör för att de inte förstår att det finns pengar att tjäna utan större uppoffringar.

      Grattis till en bruttomånadslön på närmare hundratusen, det är få förunnat.

      Radera
    2. Nej 100k stämmer inte på långa vägar. Jobbar deltid så jag drabbas inte av marginalskatten och det är bara Ö-tid som ger 500:- per timme. Men visst har jag det bra ändå, så tack :)

      Radera
    3. Ja, 500 kr/timme är inte fy skam. Fast själv skulle jag nog försöka hålla matutgifterna nere även om jag kunde få ut det dubbla. Sån är jag.

      Radera
  6. Kvalite samt ekologiskt är avgörande för mig.Köper bara svenskt kött,kan aldrig tänka mig att köpa en dansk fläskfile oavsett om den kostar 5kr/kg
    Vi 2 pers. har en matkostnad på ca 2tkr/vecka och det är helt Ok,samt då köper vi vad vi vill ha och jagar inte röda priser.Maten är en stor
    del av livets njutningsämnen så det snålar vi absolut inte in på,dels tar det tid att springa runt och kolla rödstämplat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som vegetarian köper jag varken svenskt eller danskt kött så jag behöver inte fundera över vilket som är bäst för djur, miljö och plånbok.

      Min matbudget är ungefär en sjättedel av din (eller en tolftedel av er sammanlagda. Det är ju en fråga om prioriteringar, finns inga rätt eller fel så länge man är nöjd själv. Fast det där med att det skulle förta njutningen av maten att "springa runt och kolla rödstämplat" har jag aldrig upplevt.

      Radera
  7. Vi har väldigt, väldigt olika filosofi du och jag när det kommer till mat och inköp av mat :)
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissningsvis är det fler konsumenter i din ringhörna :-).

      Radera
  8. Jag och min flickvän jagar alltid billig mat och låter priset styra menyn. Matkostnad: cirka 400 kr/vecka för två personer. (Inkluderar även medhavd lunch till jobbet.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär som jag. Inkluderar det kött blir jag imponerad för då tror jag att jag hade fått slita för att komma ner dit.

      Radera
  9. Lågprissafari i mataffären is the shit. Som många andra skrivit - handlar efter priset i stället för en i sten skriven lista. Och i den stora lågprisaffären. Alltså "människor" måste lägga sjukt med pengar på mat, när de köper vad de vill ha i stället för det som är prisvärt för stunden. Vågar inte ens tänka på vad det kostar att handla på ICA i det lite finare området här på byn. Där Teslorna står uppradade. Nej, jag är inte avunsjuk, jag kan också köpa en om jag ville ha en :)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv gav jag upp på min lokala Ica-affär när jag insåg att nästan allt kostade dubbelt så mycket som på Willys, Lidl och Citygross. Jag skulle aldrig ha storhandlat på Ica, men ville kunna kompletteringshandla där när jag glömt något. Men nej, även om jag har råd betalar jag inte 13 kr för en vara jag vet kostar 5 kr hos konkurrenterna, så nu försöker jag inte ens. Så ja, veckohandlar man för en familj måste det skilja åtskilliga hundralappar varje gång.

      Radera
  10. Varenda sparad krona innebär att du köper tidigare frihet i framtiden.....för dem som vill leva på utdelningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller överhuvudtaget vill leva helt eller delvis på avkastningen av sitt kapital. Jag tillhör ju den klick av ekonomibloggare (den enda?) som inte ser utdelningar som det primära sättet att tjäna pengar på börshandel.

      Radera
  11. Hur förhåller du dig till detta översatta citat av Oscar Wilde?

    "Vad är en cyniker? En man som vet priset på allting men värdet av ingenting."

    Ibland kan jag själv faktiskt känna viss skuld över min otacksamma inställning till att vilja handla verkligt värdefulla varor så billigt som möjligt. Allting har ju faktiskt ett visst pris. Om jag inte betalar det så gör någon annan det. Ofta kanske den som är fattigast eller så "produkten" själv om det var ett djur som levde illa innan slakt.

    Känner du någon gång att det är något som är lite fel om man som ganska rik ständigt letar efter möjligheter att göra mer fynd på andras bekostnad? Det är ju en aning exploaterande. Och det här skriver jag inte för att peka ut just dig utan tänker att detta gäller alla som vill handla billigt. /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag kan inte säga att jag känner skuld för att jag försöker pressa priser. Det är en sak om det är uppenbart mygel, som stöldgods eller försäkringsbedrägerier. Då får det vara, hur billigt det än är.

      Jag skulle vilja vända på det där att någon annan får betala. Om jag betalar överpris bara för att jag har råd driver det upp priserna vilket resulterar i att den som precis hade råd inte längre har det.

      Marknadsekonomi kan verka brutal ibland, men alla försök att manipulera den är bara konstgjord andning för ett system som inte kan fungera på lång sikt. Jag inser att jag lät som värsta högerspöket nu, och så känner jag mig verkligen inte, men på vissa punkter har högern (gillar inte ens att använd begreppet eftersom det knappt existerar en politisk höger i Sverige) historien på sin sida.

      Radera