söndag 9 september 2018

Valresultatet

Antagligen är det fler än jag som är less på valet redan innan, men idag kommer vi inte undan. Därför tänkte jag ta tillfället i akt att berätta valresultatet.

I toppen

Störst blir sverigedemokraterna, förvånansvärt tätt följt av socialdemokraterna. Moderaterna blir klar trea.


Mittenträsket

På fjärde plats hittar vi centern, upp från femte, så då går det ju faktiskt framåt. Eller fjamåt ;-). Femma blir vänsterpartiet trots att Sjöstedt nyligen gjort klart att i hans drömsamhälle finns inga privata företag, och jag har svårt att tro att var tionde väljare delar den visionen.


Nedflyttningsstrecket

Fyraprocentsspärren har aldrig blivit så omgärdad som i detta val. Liberalerna har gått till val på att bekämpa extremism, samt förordar ett svenskt Natomedlemskap, Euro och ännu mer federalism i EU. Motsägelsefullt är bara förnamnet, men det blir runt 5 procent ändå, som vanligt. Samma sak för kristdemokraterna som med nöd och näppe klarar övergången från att vara sistagångsväljarnas parti till att bli partiet för missnöjda moderater.

Men där tar det stopp. Miljöpartiet åker ur i år. Partitopparnas flyg- och taxiresor, brunkolssveket och ”väldigt, väldigt tunga stenar” blir till slut för mycket. Förra gången de åkte ur, 1991, blev det bara en mandatperiod på avbytarbänken, men den här gången kan det bli värre.


Nya partier

Inget nytt parti kommer in i riksdagen. Klart närmast blir Alternativ för Sverige, som får många ledarskribenter att sätta i halsen eftersom siffrorna blir högre än många av dem trott. Särskilt jobbigt blir det för de journalister som inte nämnt partiet med ett ord och nu har att välja mellan att erkänna att de inte har koll på verkligheten eller att de haft koll men valt att inte berätta verkligheten för sina läsare.


Nästan lika förvånade blir företrädare för Medborgerlig Samling när deras parti inte ens får 1 procents väljarstöd, men de kan ändå glädja sig åt några kommunmandat och att de blivit klart större än Feministiskt Initiativ och Piratpartiet, som vi nog inte hör så mycket mer av nu.

Skulle det visa sig att jag har fel i några av mina förutsägelser tar jag genast tillbaka alltihop och skyller på att jag blivit hackad av ryska robotar.

39 kommentarer:

  1. Hej! Din bild stämmer ganska bra med min, men vem bildar regering? Spännande dag o dagar att vänta./Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vågar jag inte ens gissa. Kanske ingen, alltså nyval i närtid. Eller en ny "decemberöverenskommelse".

      Radera
  2. Svar
    1. Vi får se om vi får rätt. Några av förutsägelserna känner jag mig väldigt säker på, andra är mer chansartade. Vilka som är vilka kan jag berätta efter valet, så att jag kan behålla min visste-jag-väl-min :-).

      Radera
  3. Ganska lika med vad jag tror. Förutom att v blir större än c. V + C blir dessutom större än s.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska jag värdera dessa tror jag mer på att du får rätt i första påståendet än i andra.

      Radera
  4. Intressant! Ska bli spännanade att jämföra ditt facit med verkligheten sen 😁

    SvaraRadera
    Svar
    1. Går det som i USA-valet och Brexit blir det mitt i prick medan välbetalda förståsigpåare står och säger att det här hade ingen kunnat förutse.

      Men får jag fel har jag blivit hackad ;-).

      Radera
  5. Kommer afs över gränsen för att få partistöd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag minns rätt krävs 1 % för att få sina valsedlar utlagda och 2,5 % för partistöd.

      Det första klarar de utan problem, det andra blir såklart tuffare. Jag tror att de gör det och skulle inte ens våga sätta pengar på att de inte klarar fyraprocentsspärren, men det är himla svårt att gissa hur det ska gå för nya partier. Förra gången var Ny Demokrati (-91?). Sedan dess har vi fått internet, poddar och alternativmedier som totalt förändrat mediekonsumtionen.

      Radera
  6. Det är verkligen ytterligheternas tid. Har aldrig varit så velig som jag är nu. Kommer iallafall inte rösta på Annie, kan inte med den kvinnan. Tveksam till att SD kommer att ligga i topp, men om, vilken skräll. Svensk efterlåtenhetspolitik samt att lägga locket på de problem som finns med invandringen, har gjort att SD har vuxit sig starka och skapat motsättningar som Sverige kunde ha sluppit om det hade funnits mindre naivitet och verklighetsfrånvända politiker.
    Vilken soppa det har blivit,lutar nog åt blankröst i år. Hoppas ändock att KD klamrar sig fast, tycker att Ebba har tagit sig ganska bra./ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ingen skräll om SD blir störst. De har alltid undervärderats i opinionsundersökningar och trots det är de aldrig mer än ett par procentenheter från att vara störst. Det är en av mina gissningar som jag är allra mest säker på.

      Radera
    2. Ska bli spännande att se om du har rätt men jag tror inte det./ME

      Radera
    3. Att SD blir störst är jag rätt säker på att få rätt i. Hade satsat pengar på det om inte spelbolagen vore lika övertygade om det som jag och därmed gett dåliga odds. Annat är jag mer tveksam på.

      Radera
    4. Utan att på något sätt lägga en partipolitisk värdering i det tror jag inte att SD blir störst. Tror undervärderingseffekten är lägre i år än tidigare val och trenden har varit något ned de senaste mätningarna jämfört med tidigare. Tror de tagit i för mycket med kontroversiella utspel som skrämmer en del missnöjesröstare. Beror nog till större del på hur s och m lyckas mobilisera sina väljare. Däremot tror jag att du har rätt i att mp ligger svettigt till. Att de hamnade under spärren i just yougov vars internetbaserade mätningar brukar gynna partier som mp på bekostnad av partier med högre andel äldre väljare en tydlig varningsflagg. Spännande blir det hur som helst!

      Radera
    5. Min enda brasklapp angående SD:s storlek är hur det går för Alternativ för Sverige. Det är ingen vild gissning att SD och AfS slåss om samma väljare och om AfS går väldigt bra kan det drabba SD:s pallplats.

      Ja, särskilt runt spärren är det mycket som inte är glasklart på förhand. Att jag pekar med hela handen och berättar hur det kommer bli är givetvis gjort med glimten i ögat. Den som säger sig veta det ingen kan veta ljuger.

      Radera
  7. Lite patetiskt är det att dessa småpartier skall ha ensamrätt på vad folk skall tycka och påstår att 20% av befolkningen är så korkade att dom är rasister,ja man tar sig för pannan.Verligheten har kommit ikapp dessa 7 övriga sandlådepartier.Undrar hur stora SD måste bli innan man ser sig tvingade att för samtal,detta har folk genomskådat för länge sedan att den förda politiken raserat hela välfärden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är flerpartisystemets svaghet, att t ex ett parti av MP:s storlek hamnat i regeringen och därmed haft betydligt mer makt än väljarna önskat, på bekostnad av andras. Men jag har ingen bra lösning på det.

      Radera
  8. Tror du får helt rätt vad gäller toppen och mitten. Däremot tror jag alla vid "nedflyttningsstrecket" blir kvar, inklusive MP. Men jag hoppas verkligen du har rätt och jag fel...
    Regeringsbildningen förmodar jag kommer bli en sandlåda värre än någonsin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog tight för dem, åt vilket håll det än blir. Har svårt att se MP utanför intervallet 3-5 % eller t o m 3,5-4,5.

      Regering är jag inte ens säker på att det blir någon efter det här valet. Det är så många som målat in sig i ett hörn att de får färg på fötterna vart än de går.

      Radera
    2. Exakt. I princip måste någon hora för SD trots vad de sagt innan. Eller också blir det en socialmoderat regering och det vore verkligen en märklig konstellation.
      Eftersom jag nu kom tillbaka från vallokalen kan jag berätta att din gissning om MED troligtvis också kommer stämma. De hade inte ens några röstsedlar...

      Radera
    3. Nej, ingen behöver hora, men ska de få stöd från SD måste de troligen sätta sig och prata med dem. Jag vet inte hur SD resonerar, men själv skulle jag aldrig stödja någon som vägrar prata med mig.

      Ja, jag får en känsla av att MED endast finns på Twitter, och även om det är en bra plats att påverka andra vinner man inga val där. Särskilt partier som inte får ut sina valsedlar genom statens försorg måste ha gräsrötter. Särskilt om man har bytt partinamn till ett långt och krångligt som knappt ens samhällsintresserade bloggare har lärt sig (ja, jag talar om mig själv). Det kan kännas som en smal sak att beställa valsedlar eller skriva partinamn på en blank sedel, men med tanke på hur många som bestämmer sig först i vallokalen gör det skillnad.

      Radera
    4. Samtal är första steget men SD kommer naturligtvis kräva någonting tillbaka för sitt stöd. Fast både S och M har ju sagt att de inte ens tänker prata med dem, och det kommer uppmärksammas om de ändrar sig där.

      Skulle M samtala med SD blir de lynchade i sveriges "oberoende" media, men jag misstänker att S skulle förlåtas "eftersom de blev tvingade".

      Radera
    5. SD borde kräva mer, men tycker att det låter som att säljer sig relativt billigt bara de får vara med och leka.

      Tur att politikerna inte jobbar för media då utan för väljarna. Och hos sina väljare tror jag nästan alla partier skulle hyllas om de kan föra mogna samtal med sina meningsmotståndare.

      Radera
  9. Det här är ingenting jag läst om i Aftonbladet. Tidningen där det klart och tydligt varje dag står på förstasidan "om sanningen ska fram".
    Nåväl, sånt här som inte är sant kommer snart att städas bort iallafall

    Mvh
    LO

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som Lars Demian skaldat:

      Tänk om jag fick skriva i Expressen,
      bara hitta på liksom jag vill.
      Strunta i om någon blir ledsen
      och hur det egentligen ligger till.

      Men nu skriver jag ju inte i Expressen,
      så jag måste ju säga som det är
      och är det någon som blir kränkt eller ledsen
      vill jag genast be om ursäkt för det här.

      Okej, nu gällde det Expressen och inte Aftonbladet, men det är ju ingen skillnad längre.

      Radera
  10. Fjamåt!

    Hehehe politikerföraktet sprider sig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag erkänner att jag gjorde mig skyldig till lite av det där. Dock ska tillstås att mitt förakt mot politikerna aldrig kan överträffa politikernas förakt mot väljarna.

      Radera
  11. Wish I could vote against, this would simplify for me. I like to stay in rural part of Sweden, ie north of Stockholm, and like to vote out MP.

    SvaraRadera
    Svar
    1. You'll get a new chance in 2022 (if not 2019).

      Radera
  12. Ryssarna har nog varit här och hackat lite grann iallfall, vilken soppa det blev av valet. Ska bli intressant att se hur det här kommer att ordna sig. Inte ens säkert vem som kommer att bli statsminister än./ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ständigt dessa ryssar :-). Ja, soppa var ordet, och även om jag kanske inte skrev det uttryckligen var DET något jag såg som självklart. Med tre block där inget säger sig kunna jobba med något annat kunde det inte bli majoritet för något.

      Radera
  13. Jag är faktiskt förvånad över en sak. C och L ligger ideologiskt ganska nära S sedan länge och kanske ännu mer nu efter SD dykt upp på scenen. Ändå vill de så gärna framstå som trogna Alliansen. Oavsett vad man har för partisympatier så borde det vara nästan lika naturligt för C och L att ingå i en S-ledd regering som att fortsätta vara kompisar med M och KD. De sistnämnda är ju mer lika SD. Men de verkar de inte vilja erkänna. Visst, Alf Svensson gillar inte SD men han styr inte längre KD, de yngre i partiet verkar inte ha så mycket emot dem. M verkar vilja styra/ha statsministerposten till nästan vilket pris som helst. /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om C, men inte om L som ju allt mer blivit ett tydligt federalistparti. De förespråkar Natomedlemskap och ett utökat EU-samarbete som i slutändan helst ska bli ett slags Europas Förenta Stater.

      Men i stort sett känns det som att man kan dra partibeteckningar ur en hatt tills man är så pass nära en majoritet att det får duga för att styra landet, 40-45 procent eller så.

      Att Alf Svensson inte styr KD är jag inte helt säker på. Ibland tycker jag att man ser mer av honom än av partiledaren. Det är ju kruxet med ett parti för de äldsta väljarna, att så fort man förnyar sig kommer man att tappa gamlingar. Så då skickar man in Alfs stelopererade feja för att de ska känna igen sig.

      Radera
  14. Det var en ok förutsägelse. Men så här i efterhand är jag nog glad över afs resultat. Men att folk röstade kvar mp, verkligheten upphör aldrig att förvåna. Vad gäller Medborgerlig Samling, så var det en hel ok start. Det tar tid, men det går åt rätt håll för detta bara 2,5 år gamla parti.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, mer fel än rätt skulle jag säga att jag hade. Att MP skulle överleva är jag inte jätteförvånad över, jag förstod att det skulle bli tight åt endera hållet. Att L ett tag skulle se ut att göra dem sällskap under strecket var jag mer förvånad över, liksom att L blev mindre än KD.

      AfS och MED:s siffror vet jag inte så mycket om. Det blev väl 1,0 procent på övriga partier, har inte sett någon fördelning. Jag gissar att jag får rätt i att AfS blir största "övriga"-parti, men jag trodde nog att de skulle få mer röster.

      Radera
    2. Fast allra mest förvånade tror jag ändå många alliansväljare blir, när S som vanligt intar statsministerposten och övriga i hundkoppel sedan stämmer in kören "vi måste visa ansvar".

      Radera
    3. Vi får väl se, men det låter klart rimligt. Störst går först.

      Radera