onsdag 21 november 2018

”Länka till oss?” - NEEEEEEEJJJ!!!

Jag har en gång tidigare gnällt över reklamtiggeri, det som Percy Nilegård skulle kalla ”marketing by not asking any questions”.
Hej!
Vi på Skumrask Finans har skrivit om dig på våra nätsidor.
Vi undrar om du skulle vilja länka tillbaka till oss, gärna till vår artikel ovan?



Eeh... Nej. För egentligen har ni ju inte skrivit om mig. Ni har kopierat en länklista med uppemot hundra ekonomibloggar. Den har ni sedan lagt i en underkatalog som exakt inte en enda människa kommer att hitta till. Den övriga hemsidan handlar om era svindyra blancolån som jag hoppas att ingen behöver ta, allra minst mina läsare.

Som jag ser det finns tre skäl att länka till något:

1. Någon betalar för det.
2. Jag får något annat i utbyte.
3. Jag gillar det de gör.

Skumrask finans tillhör ingen av kategorierna (och ”Skumrask” är alltså inte ett specifikt företag, ibland heter de så, ibland si). Något som tillhör kategori 2 och 3 är StockBlogs, som försöker samla alla aktiebloggar på ett ställe och gör det lätt att scrolla igenom de senaste inläggen.


Jag får alltså inte betalt av StockBlogs heller, men väl en länk varje gång jag bloggar och eftersom jag bloggar oftare än nästan alla andra ekonomibloggar är det mer än de flesta. Fast kvantitet betyder ju inte automatiskt bra. De bevisar inte minst alla dessa snabblåneskojare, för de tycks verkligen bli fler för var dag och hittills har jag inte sett något bra med dem.

17 kommentarer:

  1. Jag fick också samma "erbjudande" från "Skumrask". Google lade det, med rätta, i foldern Spam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker alltid välja bort spamfoldrar eftersom jag ibland upplever att filtren rensar för mycket. Då tar jag hellre lite extra piller- och PR-erbjudanden.

      Radera
    2. OT:
      Såg på den relativt nya filmen Bame och Häxans dotter med barnen nyligen. Krösus var med rätt mycket i den filmen. Kunde inte undgå att tänka på dig hela tiden ;D

      Radera
  2. Nu känner jag mig allt lite kränkt. Varför fick inte jag något "erbjudande"? :) Är det kanske för att du är mer skum Micke? Men har du inte tänkt på hur bra sms-lånebolagen betalar dig, riktigt fet provison?
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Erbjudandena" får jag hela tiden, men någon fet provision har jag inte sett till. Är den tillräckligt fet länkar jag till dem :-).

      Radera
  3. Svar
    1. Man måste ju vara snäll. Det är ju ändå snart jul

      Radera
    2. Jag säger som Morgan Paulsson i Hipphipp när någon hänvisade till att det snart är jul: I Sverige ja! I Pakistan är det måndag.

      Radera
    3. Axo är rätt så fula för om man länkar till den lista de vill att man ska länka till så kommer de med tiden att ändra så att man kommer till deras vanliga sida sen. Kolla på din gamla länk Kronan så ser du.

      Jag väljer att inte länka till dem. Definitivt inte!

      // Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

      Radera
    4. I så fall är det ännu ruttnare - "länka till oss så länkar vi inte till dig!".

      Radera
    5. Snarare: "länka till oss så ändrar vi länken så att den går till en låneansöken istälelt för det stället du avser att länka till'"

      Riktigt fult om du frågar mig.

      // Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

      Radera
    6. Jätteriktigt fult, sa Bull!

      Radera
  4. En liten motfråga kring reklam, influencing mm
    Bakgrund: Jag jobbar med rehabilitering av skadade hjärnor, dvs lite grann med ”omprogrammering av hjärnor” Dvs jag har lite insikt i hur hjärnan fungerar och reagerar på stimuli. Jag kan dock inte allt och mänskligheten kan långt ifrån tillräckligt som det är nu.
    Jag har också en position där jag genom ett beslut skulle kunna ”ge” ett av fyra läkemedelsbolag en stor fördel marknadsmässigt. Dvs jag får en massa vänliga brev och förslag om fika/ mat för diskussion kring de nya studieresultaten….en slump…tror inte det.
    Blir jag påverkad. Ja, det blir jag hur mycket jag än försöker genomlista dem, då hjärnan reagerar på signalerna oavsett vad ”jag” tycker om saken. Däremot brukar jag roa mig med att hitta alla sätt de försöker påverka mig på. De får en bra utbildning i hur man skall påverka…

    Nu till frågan:
    Skall reklam/ påverkan till köp vara tillåtet?

    Ju mer vi lär oss om hur hjärnan fungerar desto mer kommer vi kunna påverka hur du som person beter dig. Primärt så tror jag vi kommer att se det inom konsumentledet. Vi har sett det i flera decennier redan…men det blir mer utstuderat med mer kunskap och möjligheter till AI-styrning och datahantering (ex att ICA butiken gör reklam för produkter du nyligen sökt efter på GOOGLE.
    Nästa steg blir värre. Om jag vet hur jag skall påverka din hjärna eller egentligen bara tillräckligt många så kan jag styra hur folk röstar…..vilket inte är en trevlig tanke.

    Min liberala sida är dock inte förtjust i förbud och är övertygad om att lagstiftningen aldrig skulle hinna ifatt. Det skulle finnas pengar att vinna med påverkan av konsumenten, men aldrig några pengar att vinna för lagstiftningen.
    Tror INTE detta är något som går att hindra genom information. Vad dessa ”influencers” utnyttjar är basala överlevnadsinstinkter. Rationella tankar har inte en chans mot instinkter och vanor. Samt samma problem med att ”skolan” inte skulle ha lika mycket pengar för information som de som vill påverka dig.

    Kanske för filosofisk fråga men jag tror den är viktig. Jag tror att med tiden kommer man titta tillbaka och undra hur vi tänkte med helt fri reklammarknad…..
    (men vem skulle vi sätta på att avgöra vad som är ”rätt” påverkan……)

    Mvh
    Thz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thz:

      "men vem skulle vi sätta på att avgöra vad som är ”rätt” påverkan..."

      Ja det är väl här en auktoritär ledare kan kliva fram, demokratiskt framröstad. Denna person tillåts rensa (ut) i röran, bringa ordning och få folk att rätta in sig i det sanna ledet. Kanske talar ledaren något stort asiatiskt språk. Vi andra också tids nog. Men ända tills dess kommer relativ fred och frihet att råda, tills graden av mångfald, med dess medföljande fri- och rättigheter, inte längre är liktydigt med en säker och tolerant livsmiljö.

      Men samtidigt tror jag det är farligt att blanda ihop vad man kan förvänta sig av/i en ofullkomlig värld och vilka mål/ideal man strävar efter att arbeta mot. Idealisten kan bli farligare än den nyktre eller pessimistiske realisten. Att bygga samhälle efter ismer och idéer är knepigt. Det blir ju som att tänka sig att samhället ska styras efter en ideologi eller en religion. Och globaliseringen då, har den gynnat världen? Jag menar verkligen gynnat på lång sikt och på allvar? Kan inte alla folk stanna på sin plats på klotet och leva i sina kulturer var och en för sig och enligt sina värderingar/religion? Hade sparat oss mycket elände. Nå, jag har för lite kunskap för att egentligen uttala mig, men tycker din fundering är intressant. Kan det någonsin bli för filosofiskt förresten? /Eva

      Radera
    2. Även om jag tycker att väldigt mycket reklam är väldigt dålig tror jag att vi hamnar snett om vi funderar i banor av att förbjuda reklam.

      För övrigt är jag betydligt räddare för informationskanaler som kallar sig oberoende eller objektiva än jag är för sådana som står för att de är partiska.

      Radera
  5. tack för tips om stockblogs, funkar fint för mig, kommer användas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Jag har själv varit dålig på att använda sådana här tjänster, som gallrar eller hjälper mig hitta rätt på internet. Men jag gillar tanken och försöka lära mig.

      Radera