tisdag 6 november 2018

Vad gör man utan sparbössor?

Jag är stark motståndare till att kontanterna försvinner alltmer, men ett riktigt dåligt argument för kontanter som förs fram förvånansvärt ofta är problemet att visualisera pengar för barn när man inte längre har fysiska pengar att stoppa i en spargris.


Det här ”problemet” skulle jag säga ligger helt hos föräldrarna. Ibland används det som ett argument mot vecko- och månadspengar, vilket vore ett fiffigt sätt att hindra barnens utveckling, men för det mesta handlar det nog bara om föräldrars oförmåga att tänka.

När jag var liten fördes beloppen in i fysiska bankböcker. De finns inte längre, men då får man använda en kassabok, en lättmanövrerad app eller ett vanligt rutat papper! Om barnen är så små att de inte förstår siffror får man väl måla upp en ruta för varje krona på kontot. Någon fantasi ska man väl lyckas uppbringa om man valt att sätta barn till världen!


Det faktum att bristen på kontanter redan anges som skäl till att inte lära barnen att spara tidigt i livet visar vilket tramsargument det är, för än så länge finns riktiga pengar. Det går alldeles utmärkt att ta ut dem och spara barnets pengar i en sparbössa eller en glasburk.
Lägg tid på att lära ungarna hur man sparar och se till att göra det roligt. Att hitta på ett sätt att få det att funka praktiskt är verkligen det minsta problemet.

30 kommentarer:

  1. Vad är det här för trams? Ställa krav på att föräldrar ska kunna utvecklas i takt med samhället och samtidigt även se till att deras barn lär sig nytt (och inte det föräldrarna lärde sig i skolan för 30 år sefse).

    Jag blir varje gång otroligt förvånad över att föräldrar inte har en förmåga att lära sina barn digital ekonomi. Barnen kan det förmodligen bättre än sina föräldrar med tanke på alla datorspel som kräver att man ska hantera någon sorts valuta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle bli positivt överraskad om de skulle se till att lära barnen det de själva lärde sig för 30 år sedan. Typ läsa och skriva och andra kunskaper som börjar ses som överkurs.

      Ja, man får väl sätta sig ner med dem och hitta ett gemensamt språk. Det tar såklart tid, men har man inte tid kanske barn var en dum satsning.

      Radera
  2. Handlar du själv med kontanter då? Jag var igår på aktiecafé och klarade knappt att hosta upp avgiften på 10kr kontant. Jag handlar i stort sett uteslutande med kreditkort med cashback på och bidrar till kontanternas förfall. För samhället i stort ser jag också värdet av kontanter men exemplet med barn visste jag inte om. Vill man nödvändigtvis visualisera får man väl plocka fram monopolspelet och använda de kontanterna. Jag har som plan att testa att vara bank åt min dotter genom att låta henne lägga kontanter från sin veckopeng i en burk och sedan erhålla ränta om hon kan låta pengarna vara där en månad. Vad tror du om det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öm punkt. Måste erkänna att svaret är nej. Jag vill gärna ha kontanterna kvar, men gör ingenting för att dra mitt strå till stacken, mer än att jag gnällt någon gång på butiker som slutat med kontanter.

      Monopol kan funka, även om väl valörerna är galet höga där? Jag har en gång spelat monopol i någon nytappning där man använde betalkort - inte alls lika kul.

      Ränta på veckopeng tror jag på. Det blir ju ett slags marshmallowtest (https://sparosverige.blogspot.com/2016/05/ekonomisk-spontanitet-ar-alltid-av-ondo.html) som ju verkar funka för att få barn att ta ett stort kliv mot att bli ansvarstagande vuxna.

      Radera
  3. Att lära barn (eller vuxna) om pengar är inte så lätt.

    1. Först så måste de ju kunna siffrorna och räkna med dem
    2. Sen måste de förstå att 5st är mer än 3st.
    3. Sen har vi problemet med valörer. 5myror är fler än 4 elefanter, men i pengarnas värld så vill du ju hellre ha 4 elefanter (tusenlappar?) än myror (enkronor?)
    4. Nästa steg är ju att priset för en vara kan vara olika på olika platser eller om man betalar på olika sätt (avbetalning mm)
    5. Sista steget är ju att priset inte är värdet

    Har två barn, ett i förskola och ett i mellanstadiet.
    Den yngsta kan räkna och gillar att räkna pengar. Klarar av att räkna att 2st femmor och 3 enkronor är 13kronor. Men trots detta har hon inte någon känsla för storheter. Hon skulle lätt byta bort en tråkig hundralapp mot en drös mynt…speciellt GULDtior ;)
    Hon är fortfarande i den mentala bilden att pengar köper man för, pappa måste jobba för att få pengar, men kan inte alls koppla ihop det när hon ser en sak hon vill ha……då är det bara jag MÅSTE ha!!!! Så hon kan räkna (nåja…bra för sin ålder tror jag) men inget ekonomitänk över huvudtaget.

    Den äldsta kan räkna och lätt förstå steg 1-4. Dock har hon fastnat i att saker är dyrt. Det kanske finns billigare någonstans (föräldrarnas snålhet har tydligen smittat av sig tillslut). Dock är det väldigt svårt att få henne att diskutera objektivt värde mot pris. Det blir för mycket känslor med i diskussionen. Hon hamnar mellan det är för dyrt, eller jag ”måste” ha det. En mognadsprocess misstänker jag.

    Tror att många fastnar på 2-3 tillsammans med att de inte kan skilja på ”måste” och ”vill” och därför köper de pryl XS för 999kr i månaden trots att billigare alternativ finns, både för exakt samma vara och för motsvarande vara som uppfyller samma funktion. Eller kanske lägre pris om man bara betalar på en gång.

    5an tror jag vi är dåliga på som helhet. Det borde vara mer ekonomiskt och ekologiskt att bygga saker som håller och kan repareras än slit och släng….
    Eller att vill inte är det samma som måste….

    Det är ju egentligen bara punkt 1-3 som du har nytta av ”riktiga” pengar. Men det är punkt 4 och 5 som gör att du tänker ekonomiskt, innan dess är det bara räkning. Det går lika bra att lära ut med träklossar eller liknande.

    Mvh
    THZ

    SvaraRadera
    Svar
    1. (Mer än) antyder du här att elefanter skulle ha ett högre värde än myror? Det heter ju "Fem myror är fler än fyra elefanter" av en anledning. Allas lika värde du vet... Barnen kan dessutom lära sig fel om hur man räknar! Barn tänker inte enkelspårigt rationellt, utan relationellt. De kan gilla myror mer än elefanter, kanske för att de oftare sett myror än de stora djuren i verkligheten. Myrorna är också mer lätthanterliga.

      Radera
    2. Jag är helt med på att det inte är lätt. Det här är i mitt tycke något av en förälders viktigaste uppgift. Men många föräldrar känns som att de inte ens försöker. Kanske tycker de själva att pengar och ekonomi är tråkigt och vill skona barnen så länge det går. Skulle kontanterna försvinna helt tror jag ännu fler föräldrar tar chansen att säga att det där får skolan fixa, trots att det som sagt går lika bra med träklossar.

      Det är mer kött på en elefant. Dessutom är det ett däggdjur som lever jättelänge. En insekt har inte samma värde.

      Radera
    3. Hehe..

      Vi kanske skall ha jämlikhets-certifierade pengar utan valör så att vi inte kränker någon......känns lite opraktiskt bara ;)

      Nu är det ju skillnad på "mer än" och "fler än". Det är ju den punkten som min inte riktigt knäckt ännu. Men du har ju rätt: "mer än" och "fler än" tyder ju på att någon annan får mindre, så inget av dem borde tillåtas, endast likamedtecken får jämlikhets-certifieringen.

      Jag tänker dock avslöja att jag tänker fortsätta försöka få mina barn att lära sig matematik och att tänka själva. Men enbart för att jag är anonym och jag är säker från drevet från familjeliv.se för att jag tvingar mina barn till sådana helvetes kval...

      Med vänlig hälsning
      Thz

      Radera
    4. Passa samtidigt på att lära barnen att "allas lika värde" är en myt som ingen som tänkt igenom det tror på. Risken är bara att lärarna kopplar in socialen om de får höra det :-).

      Radera
    5. Har en deal med dagisfröknarna om att om inte vi berättar vad dotter säger om dagis så berättar de inget om vad hon säger om hemmet. (dottern har upptäckt att det går att ljuga för en tid sedan....ojoj vilken fantasi)

      Likas värde....en fel översättning?

      https://www.na.se/artikel/opinion/insandare/alla-manniskor-lika-varde-ar-en-feloversattning

      Men du har nog rätt, bäst att undvika socialen.

      Med vänlig hälsning
      Thz

      Radera
    6. Ja, stor skillnad på värde och värdighet. Jag är så glad att jag slipper lämna barn till ett skolsystem som inte tycks förstå det.

      Radera
  4. Kan det vara så pass enkelt som att låta barnen ta del av de vuxnas diskussioner hemma? Att man även pratar ekonomi hemma och visar att det inte är något fult, utan något helt självklart att pengar och resurser är begränsade, och måste fördelas på önskvärt vis?
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite kanske, men för att barnen ska hänga med måste man nog lägga upp det på ett annat sätt och det kommer ta längre tid. Men särskilt om familjeekonomin är skral gör många misstaget att inte köra med öppna kort och så tror man att barnen mår bättre av det när det ofta är tvärtom.

      Radera
    2. Minst lika ofta är det nog problem även när ekonomin inte är skral. Jag menar, alla dessa missuppfostrade valpar som tex gödslar med pengar runt Stureplan? Gud vad jag skulle skämmas om mina barn blev så, helt och hållet utan respekt för något alls. Men jag vet inte, jag kör nog ungefär i mina egna föräldrars spår när det gäller uppfostran kring ekonomi. Det fungerade ju på mig ivartfall, trots att jag tex aldrig hade veckopeng eller ansvar för egna inköp tidigt :)
      Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

      Radera
    3. Sant! Tror jag får göra ett eget inlägg om den aspekten.

      Radera
  5. När de små liven blir gamla nog att förstå: ge dem ett aktiekonto, och sätt in 50 procent av veckopengen, studiebidraget, sommarjobbslönen, julklappspengarna, födelsedagssedlarna där. Lär dem göra egna affärer, inte bara att spendera. Då är steget inte långt att de kan peta in 50 procent av lönen på sagda aktiekonto när de börjar arbeta.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis det där fick jag, fast jag var 15-16 tror jag. Mina föräldrar sålde ett hus och jag fick en del av pengarna. Jag kunde placera dem hur jag ville, men jag fick inte ta ut dem. Fast jag var snåljåp redan då så jag hade inte köpt godis för dem oavsett.

      Radera
    2. Intressant. Skriv gärna ett inlägg om det där. Lärde du dig något på det, misstag tidigt etc? Är det ett bra sätt?
      Jag har försökt väcka det intresset hos mina egna barn, än så länge utan större framgång, även om sonen visar viss potential där kanske. Han fattar redan vad en graf är tex, köp dippen fattar han trots att han nyss lärt sig läsa lite :)
      Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

      Radera
    3. Jag tror att det är bra. Sedan kanske det måste anpassas individuellt vilket är extra knepigt om det är flera barn för då får man väl sikta på någon slags minsta gemensamma nämnare.

      Ett barn som lärt sig grafer och att köpa på dippen när man knappt börjat läsa tror jag står väl rustad.

      Radera
  6. Jag fick inte månads/veckopeng när jag var liten. Jag fick årspeng. Varje födelsedag fick man en större summa pengar. "Du får göra vad du vill med pengarna men dom ska räcka till nästa födelsedag."
    Så jag var mycket ung när jag började göra "egen budget". Tror jag hade en fördel med päron som var egna företagare. Det pratades mycket ekonomi runt köksbordet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tufft! Jag har för mig att det kändes som ett stort steg att gå från vecko- till månadspeng, men årspeng är ju på en helt annan nivå.

      Radera
    2. Intressant med "årspeng". Vid vilken ålder kan man börja med det? Det är nog för tidigt här hemma än, min son tror fortfarande att man får pengar till mat & öl från att panta burkar.

      Radera
    3. Det ska han inte skämmas för. Magdalena Andersson har ett liknande tänk när hon pratar om BNP :-).

      Radera
  7. Misstänker jag fick kanske fick pengar även på julafton och liknande i början. För att sedan glesna ut med större belopp.
    Men för en del människor är nog svaret: aldrig.
    Man kan ju leka med tanken att man själv bokstavligt skulle ha årslön istället för månadslön. Utbetalning en gång om året.
    Skulle alla kunna hantera det?
    Skulle vi vara mer försiktiga med att "slösa" med pengar om vi visste att vi har 11 månader till nästa lön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som företagare med enskild firma utan månadslön är svaret att jag inte slösar mer eller mindre beroende på inkomst eftersom jag inte vet någonting om framtida inkomster. Men jag vet att jag är udda där. Jag vet andra i mitt läge som ständigt skruvar på prelskatten för att hela tiden betala in exakt rätt, eftersom de annars är rädda att stå med en skatteskuld de redan slösat bort.

      Radera
  8. Har en dotter som är 8 och har haft veckopeng sedan hon var 3. Men dom sista åren har kontanter blivit svårt att bli av med för henne. Och visa kort har även det varit svårt att lösa p.g.a. hennes ålder
    Även Swish har varit no go av samma anledning. Så att lära barn om pengar tidigt nu även om dom är smarta nog att förstå det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju ännu bättre för sparandet om hon inte lyckas konsumera upp veckopengen :-).

      Men visst, jag förstår problemet. Det borde visserligen inte göra det svårare att förstå pengar och pengars värde, men det är ju inte lika luftfyllt med pengar om de är krångliga att hantera.

      Radera
  9. Är inte för att kontanterna ska försvinna, men blev imponerad av den tiggare som gjorde bra marknadsföring för sig själv sist i t -banan genom att få folk att betala med swish. Har närmligen funderat på hur de ska klara sig. Gav honom 20 spänn just för att han var väldigt duktig på att få folk o swischa..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, numera kan man t o m swisha rånare: https://www.youtube.com/watch?v=74-ELjii10Y

      Radera
    2. Hahahaha, den var bra..

      Radera