lördag 9 februari 2019

Att betala och frakta vatten

Jag har tidigare räknat ut att vatten kostar 75-1000 gånger mer på flaska än i kranen. Jag fattar att det inte är riktigt samma sak, men det ska mycket till för att jag ska betala tusen gånger mer för att få äran att bära hem livsmedel som finns i en ledning rätt in i min lägenhet.


Men det gäller inte bara rent vatten. Även sånt som innehåller vatten är dyrare ju mer vatten du bär hem. Fun Light, som spädes 1+9, är den enda saft som kostar under 2 kr/liter för färdig saft på Willys förutom Eldorados ”Blanddryck” (oklart varför den inte heter saft, vad är det då?). De mindre koncentrerade Bob och Önos kostar 3-10 kr per färdig liter och trenden håller i sig – ju svagare saft, desto dyrare literpris. Därför är det inte otippat att Festis, som säljs drickfärdig, kostar över 20 kr/liter.

På bönor och ärtor får man minst tre gånger så mycket mat genom att själv tillsätta vatten. Vita ekologiska bönor kostar 50 kr/kg. Torra kostar de 40 kr/kg, men blöter du upp dem så att det går att göra en korrekt jämförelse är priset knappt 16 kr/kg, nästan 70 procent billigare än konserven.


Förutom priset betyder mindre vatten i maten att matvarorna tar mindre plats i förråden. Den enda fördelen jag kan komma på med att kånka runt på dyrt vatten är att det är bra träning, men det är ett himla dåligt argument. Inte vatten värt ;-).

37 kommentarer:

  1. Vem vet, det kanske tom finns en god anledning.. till trenden med allt mer äcklig, syntetisk färdigmat som fyller upp butiksytor?
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Jag har för mig att fun light inte heller är någon saft. Saft ska alltid innehålla någon mängd frukt- eller grönsaksjuice. Om drycken enbart innehåller fruktarom får i Sverige inga fruktavbildningar göras på produkten och den ska kallas "dryck med fruktarom".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan mycket väl stämma. Och se inte inlägget som reklam för vare sig det ena eller andra. Själv dricker jag mycket hellre citronvatten enligt beskrivningen i det länkade inlägget. Att det bara kostar 20 öre/per liter är ren bonus.

      Radera
  3. Har heller aldrig förstått det där med att släpa hem vatten i plastflaskor när det finns vatten i kranen. Tror folk att det är bättre och nyttigare på något sätt? Finns ju ingen garanti för det. Om man är orolig för att kranvattnet skulle vara förorenat, kan man ju alltid skaffa sig ett reningsfilter.
    I och för sig är det väl så, att folk handlar rent slentrianmässigt utan att tähka speciellt mycket på det. Mycket idioti av gammal vana och inget ifrägasättande.
    Det där med att koka bönorna själv slår helt klart de sladdriga, mjuka och överkokta tingestar som man finner på burk alternativt tetra, dessutom är det billigare- /ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att många förväxlar dyrt eller krångligt med lyx och kvalitet. Har jag betalat X antal kronor eller tagit mig genom hela stan till den enda leverantören av en vara så måste det vara bra skit. För annars är jag ju lurad, och det vill ingen vara.

      Radera
  4. När färdiga bönor kostar strax under 22 kr per kg, dvs 5 kr per paket om 230g, bunkrar jag. Annars kokar jag själv. Senaste året har dock Ica ofta haft femkronorserbjudande på bönor. Priset på torkade bönor verkar ha höjts mycket och prisvariationen mellan butiker är stor!

    Fun Light har jag nog aldrig druckit. Väljer bort i stort sett allt där det står "light". Vill ha äkta vara om det ska vara något. Riktig grädde eller riktig saft. Istället köper jag dessa produkter sällan. Grädde kan man späda mycket och det var nog nästan ett år sedan jag köpte det senast. Gör såser på buljong istället. Vispgrädde har jag aldrig tyckt om, men kan äta måttligt av det på semla eller tårta.

    Att köpa vatten på flaska skulle jag bara göra vid nödläge. När det är varmt ute och man är i farten har man vattenflaska med sig. Är förtjust i mina små gröna citronglasflaskor med gul kork. Bara att ta ut ur frysen när man åker någonstans på sommaren. När man är törstig har värmen tinat vattnet halvvägs. Nästa klunk har heller inte hunnit bli ljummet. Vattenpåfyllning sker på något kafé. Nödlägen uppstår allstå sällan. Planering och förutseende... /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag upplever att det alltid är stor prisvariation mellan butiker, på det mesta.

      Jag föredrar också riktigt socker, men så länge sötningsmedlet inte är aspartam undviker jag inte lightprodukter av princip.

      Ja, att frysa nedre delen av vattenflaskor är ett smart sätt att ha iskallt vatten under lång tid.

      Radera
    2. Varför kan du tänka dig att förtära aspartam men inte andra sötningsmedel? Frågar av nyfikenhet. Har flera i min umgängeskrets som undviker aspartam, men stevia är OK. "Stevia är naturligt" brukar det heta.
      Obs:jag är ej påläst inom ämnet.

      Radera
    3. Öhm. Formulerar om mig. Varför undviker du aspartam men inte annat?
      Fått i mig några vinglas så har lite problem med din inte-inte formulering =)

      Radera
    4. Jag är inte heller påläst, men skulle också föredra stevia om jag måste välja. För det är just det, medan stevia är en växt är aspartam ett helt kemiskt sötningsmedel som det spekulerats i om det kan ge allt från cancer till depressioner. Ingen har visat att det skulle vara så för då hade det ju varit förbjudet, men tror att alla livsmedelsverk har "maxvärden" för hur mycket man kan stoppa i sig. Jag känner inte att jag vill vara försökskanin den verksamheten.

      Radera
    5. Sötningsmedlet i fun light ÄR aspartam!

      Radera
    6. Se där! Då kommer jag inte att köpa den (vilket jag ändå inte hade gjort).

      Radera
  5. @Marcus<. "Om drycken enbart innehåller fruktarom får i Sverige inga fruktavbildningar göras på produkten och den ska kallas "dryck med fruktarom"." haha så oromantiskt. "Vill du ha lite dryck med fruktarom älskling?". Jag befinner mig för tillfället på ett lantställe där vattnet frusit och det är rätt fascinerande. Jag har ju några prepper-dunkar sen i somras som fryst och som jag försöker tina upp, men satan vad bortskämd man är med vatten i kran. Försökte "duscha" här på morgonkvisten m h a tvättlapp och liten balja och det tog en timme. Det första jag gör när jag kommer till civilisationen är att slå på en kran och avnjuta detta underbara svenska kranvatten utan eftersmak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyttig erfarenhet! Jag bodde några månader utan både el och vatten. Visserligen på sommaren, men ändå bökigt och ovant för en någorlunda civiliserad människa.

      Radera
    2. Följdfråga på det: Har du skrivit om det på bloggen? Känns som om det kunde vara intressant att läsa om i vilket fall. :)

      Radera
    3. Nej, det har jag nog inte. 25 år sedan nu. Osäker på om jag kommer ihåg tillräckligt mycket nu för att skriva om det. Ska fundera.

      Radera
  6. För att inte tala om alla produkter som riktar sig mot barnfamiljer av typen portionsyoughurt, Festis som du nämnde, kex, småkakor mm. Finns en massa skräp i affären som inte är värt pengarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör det absolut! När det gäller vatten är mitt favorithatobjekt frysta iskuber. Annars har jag listat vad jag anser är de dummaste köpen man kan göra i ett eget inlägg:
      https://sparosverige.blogspot.com/2016/04/idiotkop-i-mataffaren.html
      Men konkurrensen är knivskarp.

      Radera
  7. Vatten eller liknande på flaska köps bara på resande fot eller i samband med utemat, handlar ej om att konka hem eller inte utan jag är van kallt kranvatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser bara fördelar med kranvattnet hemma mot flaskor som både ska kånkas från och tillbaka till affären. Håller med om att det är en annan sak vid utemat, men jag tar gärna kranvatten även då.

      Radera
  8. Tänkte slå dig lite på fingrarna här och säga att mjölpulver bannemig blev dyrare än vanlig mjölk (som till stor del består av just vatten). Men där hade jag fel, ca 2:- billigare per liter att blanda mjölk själv från pulver.
    Tror tillverkare spelar mycket på känsla här eftersom så många är faktaresistenta. Om du får en större förpackning av någonting så KÄNNS det som att du får mer för pengarna än om du blöter/förväller/blandar själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast mjölkpulver och mjölk tycker jag är lite svårare att jämföra eftersom vattnet i mjölken normalt inte är tillsatt (fan vet hur det funkar med minimjölk, men den köper jag ändå inte).

      Ja, tillverkarna har säkert räknat på det där. När det kommer till mat finns det nästan ingenting som inte är genomtänkt, från förpackningens utseende och storlek till varans placering i butiken.

      Radera
  9. Nja, det där om saft stämmer bara delvis - de har premier lättdrycker och en apelsindryck också. Kan du tänka dig gå lite högre i pris är Zeroh av bättre kvalité.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ratar alla smaksatta drycker i butiken eftersom jag inte uppskattar konserveringsmedel, färgmedel och liknande. Skulle kunna göra undantag för Brämhults juicer som väl ofta (alltid?) består av ren fruktjuice, men då ratar jag dem pga priset.

      Radera
  10. Jag bär med mig vatten till jobb! Dock i form av sodastreamad fläderblomssaftspetsad kranvatten. Smakar lyxigt och jag kan lätt skryta för kolleger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé! Jag har sällan jobb att bära vatten till, men när jag ska springa blandar jag ibland min egen sportdryck:
      https://sparosverige.blogspot.com/2017/03/sportdryck.html

      Radera
  11. Ett billigt och gott alternativ om man ska ha saft är Södergårdens från Lidl i olika smaker. Blandas 1+7 och kostar 2.17kr per liter färdigblandad. Den är producerad i Sverige, har högre halt bärjuice än Bob (sist jag kollade i somras) och är ändå lite billigare. Innehåller också riktigt socker. Bra att ha hemma på somrarna när småbarnsfamiljer kan dyka upp. Skyller på det så att jag får dricka saft. /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips! Jag har inga fakta för att kritisera Bob, men jag stör mig på att de är så dyra. Ska man t ex köpa sylt är Bobs refillförpackningar dyrare än konkurrentsylt i burk.

      Radera
  12. Mitt största problem med all vätska på PET är väl snarare innehållet av socker, sötningsmedel, stabiliseringsämnen och färgämnen :/

    Öl däremot!

    https://utbrytningen.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan alltid filtrera bort tillsatserna :-).
      https://www.youtube.com/watch?v=wLkr6JXUmHQ

      Radera
  13. Det där med bönor känner jag mig skyldig till. Föredrar att köpa de färdiga ekologiska i tetra pak än de torra man kokar själv. Beror på att jag gärna slipper det där extra steget med att koka först. Linser kokar jag enbart, men sällan kikärter och bönor. Helt klart något jag borde bli bättre på. Brukar dock bunkra upp när Willys har extrapris på ekologiska kokta bönor. Vilket de har ganska ofta. Men finns helt klart någon krona att spara där om det är värt den extra tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför? Blötläggning kräver inte ens bevakning och även att koka något i vatten på svag värme är idiotsäkert även om det väl är bra om man är hemma när man gör det. Och det är långt ifrån "någon krona" att spara.

      Radera
  14. Hemgjord saft, egna bär, ekologiskt socker@8:80kr/liter avgrunnen saft

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter hundra gånger godare, men varför ekologiskt socker (antar att priset skulle rasa annars)? Är det nyttigare för konsumenten eller miljön?

      Radera
  15. Köper kolsyrat vatten ibland när vi ska ha folk hemma eller jag har ont i halsen (upplever att det lindrar att dricka kolsyrat då). Lidl har en variant jag gillar som har lagom med kolsyra. Ett sexpack landar på ca 2,50:- per liter. Funderat på några ggr att köpa en sodastreamer eller liknande, men det har fallit på att efter jag köpt maskinen och kolsyran så har det blivit långt till break even på lidlvattnet. Köper man läskessenserna så blir literpriset samma eller dyrare än Lidl där med. Brukar köpa sexpack tvåliters som hamnar på 2,50-4:- per liter. Dricker kanske egentligen lite för mycket läsk men jag kan iaf motivera det ekonomiskt med att det gräver inte direkt hål i plånboken jämfört med öl eller Coca cola. Inte heller blir det dyrare att frakta då jag ändå handlar i butiken. Eller, vem blir först med att räkna ut den ökade bränsleförbrukningen för 12 kg extra vätska? 😁

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det låter som att du är för dålig konsument för att det ska löna sig, och tycker du att du dricker för mycket läsk nu kanske det skulle bli ännu mer.

      Jag kan faktiskt inte minnas när jag senast köpte läsk. Gissar på 3-4 år sedan. Dricker det gärna om det finns, men vill inte betala för det.

      Radera