onsdag 27 februari 2019

Leksaksinflation?

Jag går ofta förbi kommunala lekplatser. Ni vet, där det finns en sandlåda, en klätterställning och några gungor. Det finns sällan barn där, men lekplatserna verkar ändå användas. Hur vet jag då det? För att det ligger drivor med leksaker där. Allt från hinkar och spadar till stora leksaksbilar av den typ man kan sitta på.


Jag var villaunge så jag lekte inte där själv, men kan inte minnas att det fanns en massa privata leksaker på offentliga lekplatser när jag var barn. Eftersom leksakerna ofta är lila eller neongula syns de ju ganska bra på grått grus eller sand, så föräldrarna borde inte glömma dem av misstag.

Och det här är ju dyra grejer, det vet alla som varit i en leksaksbutik. Det är bara ett av alla skäl till att jag hellre ger pengar eller värdepapper till vännernas barn när de fyller år. Stöldrisken är betydande, men även om leksakerna inte stjäls kommer såklart andra barn leka med dem när ägaren är borta. Handtag kommer gå sönder, hjul lossna.

I en krönika i GP skriver man ”En studie från 2010 visade att ett barn ofta har över 230 leksaker”. Vi kan väl leka med tanken att det stämmer. Jag tycker att det säger sig självt att inget barn behöver 230 leksaker, det är ju som en mindre leksaksaffär!


Är det rentav föräldrarnas sätt att rensa i barnens leksakslager att lämna kvar några bilar och hinkar på lekplatsen? Om studien stämmer leker barnen i snitt med 12 av dessa 230 leksaker, så 218 är ändå helt onödiga. Då kanske även barnen tycker att det är skönt att slippa lite av överskottet. Är jag något på spåren här (och det tror jag) vore det betydligt bättre om vi slutar ösa leksaker över barn.

59 kommentarer:

  1. Korrekt misstanke där sist, så är det... :) Det är ju viktigt att kunna skämma bort barnen för sitt dåliga samvetes skull. Så att man måste jobba ännu mer för att betala all skatt och betala alla dyra meningslösa prylar.
    Men jag har upptäckt att dagens barn bara behöver en tv och youtube, och kanske en rad med dyra spel.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dålig samvete för att man jobbar för mycket och spenderar för lite tid med barnet, vilket i sin tur beror på att man måste jobba för att ha råd att köpa leksaker... Otroligt dumt!

      Radera
  2. Vad har hänt med denna leksakshysteri? Varför måste dagens ungar ha så satans många leksaker? Jag undviker att ge leksaker utan försöker framförallt ge pengar eller någon typ av pyssel som förhoppningsvis ungen kan vara kreativ med. Men plastiga leksaker är ett big no-no! Jag ser mina kompisars ungar som hellre leker med köksattiraljer än sina egna leksaker. Ge ungen en stekspade så är den nöjd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så var det ju! Själv byggde jag tydligen ett trumset av kastruller jag fick låna av min mor. Hon var nog inte jättenöjd med det beslutet i efterhand, inte undra på att hon har hörapparater nu :-).

      Radera
    2. Hellre ett trumset av kastruller än ett plastigt trumset för flera hundra. Heja dig! :) Stackars din mor. Hoppas du ställer upp och hjälper henne byta batterier i hörapparaterna emellanåt :)
      När jag var liten så gjorde jag en dator av en gammal Aladdin-ask. Fick visserligen rita mitt tangenbord själv, men jösses så bra den var. Energisnål också! :)

      Radera
    3. Jodå, jag har både gått och sprungit till och från affären för att köpa de där batterierna.

      Aladdin-dator låter sjukt bra, och bara aningen sämre ramminne än den Vic-20 jag hade.

      Radera
    4. Det är bra att du kompenserar för din korta och intensiva trumkarriär :)

      Radera
    5. Ja, jävlar vad kort den blev! Jag kan fortfarande inte hålla en vanlig fyrtakt. Jag saknar inte taktkänsla, jag hör när det blir fel, men koordinationen är usel.

      Radera
  3. Tror de lämnas kvar för att om barnet ändå besöker parken rätt ofta är det enklare lämna än att behöva släpa allt flera gånger veckan. Skulle de gå sönder lite för att nåt annat barn leker är det inte hela världen. Hade själv resonerat så, för jobbigt man kommer fram och lilla Lisas älskade spade har glömts hemma. Tänk på illvrålet..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast då kan man ändå försöka förklara för Lisa att illvrålet beror på att hon glömde att ta med spaden, men att vi får ta med den i morgon. Om illvrålet kommer sig av att spaden är trasig eller stulen och borta för alltid blir det ett svårare snack.

      Radera
    2. Är det inte mest släktingars och vänners fel att barnet får så mycket prylar? Tänker själv för via jobbet har jag fått mycket saker och inte så lätt att bara slänga dem, måste ha kvar iaf ett tag tills givaren glömt bort eller försvunnit.

      Radera
    3. Det är nog olika. Om jag hade haft ett barn som haft över 200 leksaker hade jag sagt till hela släkten inför födelsedagar att vad som helst utom leksaker, ungen kommer snart inte in i sitt rum.

      Radera
  4. Gick inte BR i konkurs nyligen på grund av att barn inte längre bryr sig om mer traditionella leksaker? Det är teknikleksaker som gäller och då av i stort sett samma slag som vuxna också leker med.

    Din spaning på sandlådorna med dess leksaker är nog korrekt. Lite plastspadar och hinkar är det få som bryr sig om att stjäla och om det sker är det bara att köpa nytt set om fem plastsaker för 29 kr. Det är väl lite som med pocketböcker. De saknar annat värde än de värde de har för den som för tillfället vill läsa dem.

    /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppenbarligen köps det leksaker av alla möjliga slag (230 st/barn) och i likhet med pocketböcker kommer man inte längre långt med 29 kronor. Jag surfade runt lite på leksakssajter när jag skrev det här - leksaker är skitdyra.

      Radera
    2. Varför påtalar du aldrig mina språkfel? Kanske för att du vill ha betalt för det? Eller så kanske du litar på att jag upptäcker dem själv. /Eva

      Radera
    3. Först och främst för att jag inte letar, men jag tycker inte att kommentarsfältet skulle gynnas av att jag svarar "Det heter faktiskt 'det värde' och inte 'de värde'". Dessutom är jag inte ofelbar själv, allra minst i kommentarsfältet där jag tycker att det är svårt att få översikt över sin text.

      Radera
    4. Tack för det svaret. Har undrat länge men inte velat fråga. Har misstänkt att du som språkpolis egentligen känner ilska när du ser en massa dumma fel överallt. Men du är också diplomatiskt lagd och säger därmed långt ifrån allt du egentligen tycker och tänker, om allt möjligt annat också då. Inte alls konstigt, du är inte ens anonym här. Själv håller jag inne med massor.

      Det där setet för 29 kr tog jag från vad jag såg i somras när jag skulle köpa present till en unge och gick in på BR. Visst kostar leksaker mycket, men setet med plasthink och lite tillbehör kostade 29 kr. Gick länge i butiken och förundrades över alla grejer. Blev dock ingen present därifrån. Hade inte direkt tänkt punga ut med en röding, inte en gröning heller och då är det kört. Hinkar och spadar har ungen redan för övrigt. /Eva

      Radera
    5. Jag tycker inte att jag är så språkfascistisk. En av de första gångerna jag hörde det var från Alexander Gustafsson när jag var med i Sparpodden, för att han upplevde att jag rättat honom på Twitter. Jag funderade ett tag på det där och kom på vad det var. Han hade "september måndag" i sin blogg när han menat "september månad". Inte ens då hade jag rättat om det inte varit för att jag ändå skulle mejla honom i ett annat ärende så då tog jag chansen att "hacka".

      Av vad jag såg på webbshopparna häromdagen låter 29 kr som ett jättefynd. Plötsligt kommer jag ihåg min egen barndoms hink och spade. På hinkarna stod det såklart Bob eller Önos och sedan klöv min pappa en ketchupflaska mitt itu till en perfekt spade med handtag. Inte undra på att jag blev som jag blev :-).

      Radera
    6. Så du fick sparsamt med leksaker som liten?
      Jag fick inga opedagogiska leksaker, ingen plast, så var sjukt avundsjuk på alla andra som åt korv, potatismos och hade ett rum med plastleksaker. Tror lagom är bäst, annars finns risk man överkonsumerar när man väl får pengar som äldre.

      Radera
    7. Jag fick garanterat inga 230 leksaker, men i jämförelse med andra då stack vi nog inte ut åt något håll. Det var bara typiskt min far att klura ut ett sätt att komma billigare undan, och dessutom är det ju inte så noga med funktionaliteten på leksaker.

      Radera
    8. Aha, så du har din sparsamhet efter din far? Alltid nyfiken på var allt kommer ifrån..

      Radera
    9. Far, farfar, mormor... Jag är en framavlad snåljåp :-).

      Radera
    10. Ok. Är du lätt att umgås med eller om man går på stan och köper nåt onödigt, blir du sur då och man får en uppläxning att det där kan du minsann gå hem och tälja till eller sy själv?

      Hur många leksaker skulle dina barn ha?

      Jag ska ju inte ha några barn, och det är nog tack och lov försent nu så slipper man höra tjatet, men jag tror mina ungar hade fått rätt mycket fina prylar för att inte bli utfrusna, mobbade och sånt. Fast de skulle vara grymt tacksamma för allt och hjälpa till. Inga sån där adhd ungar som i Bonusfamiljen, utan helst nån smart liten söt unge.

      Radera
    11. Skulle inte falla mig in att läxa upp någon för vad de köper. Möjligen skulle jag ifrågasätta lite försiktigt, men troligen inte det heller. Jag skulle ha svårt att acceptera om någon fällde omdömen om mina inköp och har man kastat första stenen är det ju annars bara att bita ihop.

      Barn är ju olika. Jag tror inte att man ska sätta en definitiv gräns (fast nog skulle jag dra i nödbromsen innan 230).

      Bonusfamiljen är fortfarande höljt i dunkel för mig (förlåt, Petra Mede, om du läser detta).

      Radera
    12. Okej, bara nyfiken, Har en väninna som är extremt sparsam, men det har inspirerat med. Blir inspirerad av de som är sparsamma, för man lär sig tänka i nya banor. Även vad man kan klara sig på om allt går åt skogen för ingen alls självklarhet allt kommer ticka på som nu.

      Vill du ha barn då?

      Radera
    13. Jag har ingen att skaffa barn med, så det slipper jag ta ställning till. Men ska man inte bli en gammal och trött Mick Jagger-pappa börjar väl tiden rinna ut.

      Radera
    14. Du verkar vältränad och engagerad och säkert rätt pedagogisk, så det är nog ingen fara än, men förstår hur du menar.

      Radera
    15. SVT kunde börja med ny programserie som heter Rika män söker fru och endast med deltagare som kan klassas som sparnördar i någon form. Så många roliga missförstånd skulle uppstå i och med alla brev från lycksökerskor! /Eva

      Radera
    16. Haha, påminner om när jag hjälpt en god vän skriva en kontaktannons. Valde uttrycken ekonomisk oberoende och utbränd. Jäklars det dundrade in svar. Blev helt förvånad. 20 svar på 10 minuter. Sanningen var att han är utbränd, inte jobbat på massa år, lever på 10 000 månaden ungefär, men de trodde nog här fanns en man med extrema resurser och ett liv i sus och dus..

      Radera
    17. Kanonidé, Eva, men feministerna skulle gå i taket och kalla den för "Snåljåp köper fru".

      Ja, ingen är ju mer ekonomiskt oberoende än uteliggarna :-).

      Radera
    18. Feministerna skulle även gå i taket om de skådat änderna vid pannkaksutfodring idag. Två andhanar bet sig fast i baken på de honor som hann före dem till en bit. Det gick våldsamt till när de på så sätt grabbed them by the p*ssy. Efter en stunds kamp mot honans förtvivlade försök till flykt, slet de även av stjärtfjädrarna innan de släppte taget. De var många som drabbades och jag kunde inte se samma beteende hos en enda av honorna. Så klart såg jag till att dessa våldshanar inte fick mer än en bit var då de inte kunde uppföra sig som de andra hanarna som var gentlemän och verkade se honorna mer som jämlikar i konkurrensen. /Eva

      Radera
    19. Det är bra att du ser till att hålla lite ordning på andkollektivet genom att straffa våldsandvändarna (usch, vad göteborgskt det där blev). Jag måste erkänna att trots att jag ser änder flera gånger i veckan så har jag ingen aning om vilka som är av vilket kön (om det ens är okej att köna änder). Jag tycker bara att det är ett fasligt kacklande på allihop. Inte verkar de begripa högerregeln heller.

      Radera
    20. Dom snygga är killarna, precis som med människor

      Radera
    21. Hehe, Not. Tjejerna är snyggast i människoriket :D Fast det beror så på. Platta magar är fint.

      Radera
    22. Misstänkte det eftersom det brukar vara så med fåglar och har praktisk funktion. Mitt problem är att jag inte sett några snygga änder. Med undantag för mandarinänder, de är coola:
      https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/e44082fc-112d-4d48-ab4d-12d49caca132?fit=crop&h=758&w=1100&s=8e445884c831071544eed6d4931e7edf90cc1e9c

      Radera
  5. För vår del skulle jag nog vilja hävda att anledningen till att min äldsta dotter har mer leksaker än jag tycker är nödvändigt beror till stor del på släkten. Hon är näst yngst (lillasyster är minstingen i släkten) och det skänks en förfärlig massa grejer. Jag gör mig av med dem, mestadels till Myrorna, i relativt högt tempo, men inflödet är ändå stort.

    Vad gäller lekparker tycker jag, som är en slarvig mamma som sällan kommer ihåg att ta med spadar och hinkar, att det är mycket praktiskt att det ligger kvar saker. (Å andra sidan, om det inte gör det så kommer ungarna oftast på andra sätt att leka, så det spelar inte så stor roll oavsett). Jag är inte den som lämnar grejer, och känner faktiskt inga andra föräldrar som gör det heller, utan vi plockar duktigt med oss hem. Ibland är det dock större barn på lekplatsen utan föräldrar, och då kan jag tänka mig att saker blir kvar. Vid något tillfälle låg en fullt fungerande, fin cykel kvar, och den tror jag inte någon förälder var medveten om att den lämnades där...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har samma bild som dig, vi har börjat stoppa leksakerna innan de kommer in i huset. Lite besvikna miner i början när vi inte tar emot paketen/leksakerna men nu går det fint och det blir mindre saker att slänga och bättre för miljön det hjälper också barnens aktiekonto då de får pengar där istället.

      Radera
    2. Cosmonomics: Det är ju bra om det är grejer som ärvs från äldre barn i släkten, men nog låter det lite illa att leksakslagren liksom svämmar över.

      Nej, hur tusan glömmer man en cykel :-)? Förutom vanliga tvåhjulingar ser man då och då sparkcyklar utspridda längs vägarna. Jag är genuint nyfiken på hur de hamnade där.

      Dacke: Jättebra med aktiekonton och pengar istället. Kanske inte uppskattas av femåringen, men jävlar vad välkommet det lär vara 10-15 år senare.

      Radera
    3. På gårdsstädningen varje år samlas alla cyklas ihop som ingen bryr sig om och slängs på tippen. Kan vara rätt nya fina.

      Radera
    4. Just det fenomenet har jag skrivit om: https://sparosverige.blogspot.com/2018/09/cykla-for-miljon.html Hundratals cyklar vars ägare bara glömmer bort att de har dem.

      Radera
    5. Det är vissa specifika delar av släkten som inte lyssnar på våra önskemål om att det inte ska vara så stort inflöde av leksaker, alldeles oavsett om andra "behöver bli av med det" eller "det är ju fortfarande i fint skick" eller "hon vill ju ha det" (vilken treåring vill inte ha allt och vad som helst?). Våra egna utgifter för leksaker till barnen är i princip noll. Jag lägger dock gärna pengar på böcker (begagnade) till dem, men det är ett annat värde än leksaker tycker jag.

      Radera
    6. Trist när släktingar inte lyssnar. Jag minns när vår familj beslöt oss för att sluta med julklappar. Det tog några år innan alla löd ordern. Det är ju irriterande när man själv inte köper för att man kommit överens om det och så får man ändå julklappar.

      Radera
  6. Som en del redan skrivit är det säkerligen många föräldrar som dövar sitt samvete med prylar till ungarna.

    För egen del kan vi köpa lite dyrare och rejäla saker i julklapp och när de fyller år istället för massa småsaker året runt.

    För egen del handlar det också om att kunna ge till mina barn eftersom jag inte hade så mycket när jag växte upp. Jag vet vilken längtan som bor inuti i en som barn och att då några gånger om året uppfylla den glädjen som pappa ger mig själv inre glädje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Större/dyrare grejer låter vettigt. Förmodligen är det väl också det barn eventuellt saknar. När du skriver att du inte hade så mycket när du växte upp menar du gissningsvis inte hinkar och spadar utan kanske en cykel eller dator.

      Radera
    2. Angående ditt sista stycke så kan ens egna erfarenheter leda till motsatsen. Om jag kunde leva utan ska minsann mina barn göra det också. Så skulle jag definitivt tänka om jag hade barn och min mor tänkte och tänker redan så.

      Jag skulle snarare vilja ge barn och andra förmåga att skaffa saker på egen hand istället, precis som jag fick göra. Ett sådant förhållningssätt kanske beror på att man aldrig tillåtit sig att känna den där "längtan som bor inuti i en som barn". Vet inte ens vad du talar om. Då blir man sträng som förälder och mönstret kan fortsätta, på gott och på ont. Denna inställning styr nog även den stränga synen på så kallade offerkoftor. Det kan ligga mycket harm och avund under ytan för att andra inte borde få det man själv inte fick eller på min höjd har kunnat fixa själv genom hårt slit och uppoffringar.

      Har uppfattat det som att föräldrar som har (alltför?) lätt med gränser för sina barn också själva hade föräldrar som var starkt gränssättande. Dagens mer tillåtande föräldrar har kanske däremot haft en tyrann hemma så att det blir mer logiskt att göra tvärtemot. Eller så levde man i en tillåtande och harmonisk atmosfär och kör vidare på det spåret själv i sin egen familj.

      Nåja, detta är förstås förenklingar, men köpbeteende, t ex vad gäller leksaker, sitter nog inte enbart i reklam, utan annat i bakgrunden sitter hårt i psyket och styr en massa val och synsätt på vad som är rätt och fel.

      /Eva

      Radera
    3. Det där är intressant. Som att vissa barn till alkoholister blir alkoholister, andra nykterister.

      Radera
    4. Nja, jag menar faktiskt att en hel del saknades även de mest basala saker.

      Till Eva: håller med dig. Jag vill inte göra mina barn bortskämda utan de ska lära sig pengars värde och att uppskatta det de får oavsett presentens värde. Äldsta dottern har själv sålt jultidningar och på så vis fått ett PS4 och en mobil som premier de senaste åren. Däremot så vill jag uppmuntra ett bra beteende och då får de nån dyrare sak i julklapp och på födelsedagen. Det är vårt koncept.

      Radera
  7. Kan bara hålla med. Varför behöver barn så mycket leksaker? Jag hde verkligen önskat att Burger King och McDonalds hade SLUTAT med dessa s.k. leksakerna som de skickar med ett happy meal. Sakerna är verkligen i klassen totalt värdelösa, men har ändå kostat väldigt mycket energi att producera. Ett förbud mot "skräpleksaker" helt enkelt. Jag tyckte det var roligare att bygga mina egna leksaker, av t.ex. lego, träpinnar eller liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men håll med om att det är smart marknadsföring :-).

      Radera
  8. Eftersom detta är en blogg om sparande... skaffa barn sist bland vänner å släktingar... då behöver ni aldrig köpa leksaker, kläder, bilbarnstolar osv... var dock beredd på att hyra ett extra förråd.

    Dock ett dumt råd, barn skaffar man när det känns rätt. Nu råkade det bli lite senare i livet för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ligger onekligen något i logiken, men skit i det extra förrådet, börja istället sälj av det överflöd folk skänker :-).

      Radera
    2. Ha, då gissade jag rätt. Även med väldigt lite insikt i barnvärlden, men känns som släktingarna är värst även på julen. Julklappsträdet ovan är så mycket saker hemma hos min partners familj, men då uppdelat på flera granar.
      Sen får barnen utöver det massa extra saker som föräldrarna inte lagt fram. Då hade vi suttit där till 07.00 dagen efter..

      Radera
    3. Med risk för att locka en massa föräldrar till att använda favoritargumentet "Du som inte har några barn ska enbart hålla käften" skulle jag vilja sticka ut hakan och säga att den typen av maratonjulklappsutdelningar inte känns frisk.

      Radera
    4. Tittar på den där granen och tror man får öka på en tredjedel. Minns jag vart helt chockad första året för aldrig sett så mycket julklappar. Sen är det mellandagsrean annandagen, woop woop.

      Radera
    5. Nja jag har förrådet till ett eventuellt andra barn och andra grejer till när han blir äldre.

      Radera
    6. Okej, du tänkte så. Ja, det kanske det finns ekonomi i.

      Radera
    7. Förrådet hyrs av brfen för 250kr/månaden idag vet jag inte hur jag skulle klara mig utan det. Men det kanske är ett nollsummespel mot att köpa allt igen. Dock skönt att ha.

      Tror många missar en sak bland kommentarerna, angående julklappsträdshögar.. Det är ju så förbannat kul att ge barn presenter! Varför många gärna gör det. Visst skulle det vara mycket bättre att ge bort kunskapen om att hantera pengar å lära dem ränta på ränta effekten, men det är ju inte lika kul.

      Mina brorsöner skämde jag bort med en VR hjälm de knappt var stora nog för de tjöt av glädje i flera timmar /dagar, tyckte jag var kul. Ekonomiskt försvarbart eller miljövänligt? Knappast.. Men kul!

      Radera
    8. Jo, det är också kul, men det är fördröjning på den glädjen.

      Radera