lördag 13 april 2019

Körkortsfoto

Jag fick ett brev att det var dags att förnya mitt körkort eftersom det gått tio år sedan senast. Själv är jag av uppfattningen att hela utbildningen borde behöva förnyas vart tionde år, men det innebär inte att jag gillar kostnader.

Kortet kostar 250 kr och det låter väl som ett rimligt självkostnadspris. Och även om det inte vore det kan jag inte vända mig till en privat transportstyrelse i en parallell verklighet, så det är bara att hacka i sig.

Men så behövs det ett nytt foto och där finns alternativ. Att fotografera sig i fotoautomat kostar 100 kr. Det tycker jag är rätt dyrt. Särskilt om man jämför med att gå till en fotograf, för där har jag sett priser på 175 kr. Visst, ännu mer, men resultatet blir bättre och fotografer har högre lön än maskiner.

Man kunde ju raka sig lite först...

Men så såg jag att Trafikverket erbjuder fotografering i anslutning till sina förarprov. Då skickas bilden vidare digitalt och jag får inga egna bilder, men jag vet ju redan hur jag ser ut och noterade att de dessutom hade ett kontor på gångavstånd. Avgjort... eller? Nej, det visar sig att de också tar 100 kr för att producera ett körkortsfoto. Fetglöm!

Vid något av de första körkortsfotograferingarna tog jag kortet hemma med en vanlig kamera och framkallade på papper. Man gjorde så på den tiden. Det är möjligt att jag kan hitta ett fotoföretag som kan papperifiera (nej, det ordet finns inte) en digitalbild jag tagit själv, men numera finns det en gräns för hur mycket jag orkar krångla med detta.

Hitta någon annan som lyfter inflationen åt dig!

I en bättre värld skulle jag få mejla in en digital bild direkt till körkortstryckeriet, och så skulle kostnaden för produktionen av körkortet också vara totalkostnaden. Men nu utspelar sig detta i en sämre värld, så då går jag till en automat, betalar en hundring (med kort, även det svider), får ut en karta med fyra bilder, varav en där jag blundar och en där jag gråter, en riktigt dålig och en som jag kan leva med. Lite fattigare, men jag får ju köra bil...

35 kommentarer:

  1. Hoppas att du är medveten om att man får granska bilden hos trafikverket innan man skickar in den Låter som ett bättre alternativ tycker jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med fyra alternativa bilder i en fotoautomat tycker jag att åtminstone en ska bli okej och jag blev allvarligt talat så störd över Trafikverkets överpris att jag inte vill ge dem pengar.

      Radera
  2. Du får göra som min pappa, som likt Emil i Lönnebergas pappa ogillade slöseri; han tog också bilder i automat men sparade de tre överblivna bilderna till kommande körkort. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet nu är att reglerna verkar ändras från år till år, storlek, huvudvinkel, ena örat ska vara med och liknande. Fast jag kanske blandar ihop det med reglerna för pass...

      Radera
    2. Jag har en kompis som faktiskt tog ett äldre foto när han skulle förnya sitt. Fast då hade det inte gått tio år, det förnyades för att han fått nya behörigheter, så han blev nog bara 2-3 år yngre i den nya utgåvan.

      Ja, det där med örat tror jag du blandar ihop med passet. Körkort tror jag är och alltid varit lite enklare, vilket är märkligt eftersom pass tidigare egentligen inte dög som id-kort.

      Radera
  3. Varför inte bara ta ett kort med din smartphone i lugn och ro hemma, ändra till svartvit med de funktioner som finns i fotoapparna eller om du nu bara har Nokia-modellen från 90-talet så kan du ju alltid använda din digitalkamera och göra samma sak. Sedan promenera ner till någon fotoutskriftsbutik med kortet på USB-pinne. En utskrift där lär garanterat kosta mindre än 100 kr :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du har rätt i att det kostar mindre än 100 kr låter det onekligen enklast. Jag fastnade på att det inte ens fanns en fotoaffär i mitt närmaste köpcentrum och då orkade jag inte leta vidare.

      Fotot behöver förresten inte vara svartvitt, Transportstyrelsen gör om eventuella färger till gråskala.

      Radera
    2. Förra året kostade utskrifter långt under 100 kr, du kan ju välja minsta storleken så bör du komma undan med under 50-lappen. Om du ser sportmomentet i detta så kan du ju googla runt först och hitta stans billigaste utskrifter, eventuellt kan du kanske beställa hem en framkallning i en webbutik, de brukar ju ta typ 2-3 kr/bild plus frakt 20 kr :-)

      Om trafikverket har kontor i stan kan du ju ta en cykeltur dit och lämna in ansökan personligen så slipper du portot. Eller köra en fuling och skriva trafikverket som avsändare på baksidan och adressera till dig själv ;-) Postnord skickar väl tillbaka till avsändaren om det inte är frankerat?

      Radera
    3. "De brukar ju ta typ 2-3 kr/bild plus frakt 20 kr".

      Hade jag ingen aning om. Har nog inte haft det här problemet sedan förra körkortet för tio år sedan.

      "Om trafikverket har kontor i stan kan du ju ta en cykeltur dit och lämna in ansökan personligen så slipper du portot."

      Fast då får jag räkna in kostnaden för att köpa en cykel ;-). Hur som helst ingick portot för kuvertet som ska till Transportstyrelsen, inte Trafikverket (hur skulle det se ut om vi bara hade en myndighet för att ta fram körkort...).

      Radera
  4. Va, menar du att automaten tar 100 kr nu, för ett sketet litet foto? Tur att Ingves jobbar på inflationen, eller?
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så illa är det. Köpcentrets automat tog 100 kr för en karta med fyra foton. Trafikverkets lika mycket för en enda digital bild.

      Radera
  5. Jag gjorde detta själv nyligen och tog bilden hemma med telefonen. Därefter anpassade jag bildens storlek i Paint för att passa lagom. Därefter skrev jag ut på jobbets skrivare. Du är ju inte anställd men i min stad så får man skriva ut ett par sidor gratis på biblioteket varje dag.

    Första försöket blev refuserat, jag tog en ny bild och tog hänsyn till kommentarerna och andra försöket gick igenom. Mycket nöjd att inte ha spenderat en krona mer än de obligatoriska 250 kr.

    ~Frilosofen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte anställd, men en skrivare har jag. Men måste man inte skriva ut på något slags fotopapper? För det finns varken hos mig eller biblioteket.

      Radera
    2. Nej det funkar fint med vanligt vitt A4.

      Radera
    3. Aj då, det skulle du ha berättat i förrgår :-(.

      Radera
    4. Om 10 år har du chansen igen! Men då kan vi ju sannerligen hoppas att de lyckats digitalisera detta moment...

      Radera
    5. Mycket kan hända innan dess, både med det ena och andra.

      Radera
  6. Det där är hemskt. Sist jag tog kort till visum i automat blev jag tvungen att ta vad som blev över och jag är annars inte den som bryr mig särskilt mycket om hur jag ser ut.

    Har tidigare gått till en fotoaffär för att ta ordentliga passfoton, det var värt det dyrare priset för att få det ordentligt gjort och är trots allt en utgift som man inte åker på alltför ofta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är visserligen inte så ofta, men det är ju heller inte ofta man visar upp bilden (och då för människor vars åsikter om ens yttre man skiter fullständigt i).

      Radera
  7. Nu när du skrivit ett inlägg om det så är det väl att kvantifiera som kostnader för inkomstens förvärvande, dvs kostnader som direkt kan hänföras till intäkt i ditt bolag där du bedriver bloggverksamheten.
    Motsvarande kostnad i intervallet 30-50 kr istf 100 kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar att jag ska dra av kortet i företaget ;-)? I och för sig inte galnare än när den gamla utrikesministern Lena Hjelm-Wallén (eller "Lena Hjälp Var E Jag" som "Lelle Printer" i På Håret kallade henne) försökte dra av inköp av klänning med motiveringen att hon behövde den som politiker.

      Radera
  8. Kom att tänka på den här: https://m.youtube.com/watch?v=N8orM-WAheA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, Snowroller! Att det inte kollas stämmer ju nästan in på körkort också, så jag kanske skulle chansa och använda en bild på Jon Skolmens hund.

      Radera
  9. Jag håller definitivt med om att det vore rimligt att man får visa upp att man verkligen kan köra bil och att man inte glömt allt var 10:e år. Jag har till och med funderat över hur man skulle kunna hitta ett sätt att göra det frivilligt: De som förnyar sina kunskaper vaart 10:e år får 20 km/h extra på alla vägar. Det tror jag skulle locka folk att ta den extra kostnaden och extra kunskapen som det skulle innebära. Kontroversiellt? Säkert men jag tror att det skulle skapa säkrare vägar. ;D

    Aktiepappa – nya fräscha inlägg på bloggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår hur du tänker, men dels skulle det kunna drabba trafikrytmen och dels vet ju inte polisen vem som sitter bakom ratten förrän de stoppat bilen och kollat efter.

      Och egentligen är det väl inte det där extra gastrampet på motorvägen som är problemet utan förare som glömt eller aldrig lärt sig vägskyltar och vanligt trafikvett. Jag bor själv på en enkelriktad gata där jag möter allt från taxibilar till artonåringar med pappas bil på väg mot trafiken som om det vore den naturligaste sak i världen.

      Radera
    2. Poliser, ute i trafiken?? Tillåt mig småle, det är alldeles för farligt att hålla på med sådant. Näe, här skickas bara papperslappar hem till folk, och så anges något belopp som ska erläggas. Om någon fartkamera fått din nuna att fastna vill säga.
      Tydligen väldigt kostnadseffektivt så det ska sättas upp fler och med mer avancerad mjukvara kan det identfieras även annat, tex dubbdäck, trasiga lampor, vinglig körning, avstånd osv osv. Men bara en lapp i lådan alltså.
      Några poliser har vi inte råd med till sånt, de där kommande 10.000 "polisanställda" är ju nämligen inte poliser, utan just bara anställda på polismyndigheten. Tex assistenter, it-tekniker, receptionspersonal odyl.

      Radera
    3. Jag medger att det är osannolikt, men flera år på raken har jag fått visa körkort och blåsa i ballong när jag kört bil på midsommardagen. Nykterhetskontroll kan de än så länge inte göra via kameror, så om solen skiner och OB-tillägget är maximerat kan det fortfarande hända.

      Radera
  10. Det vore bra om man kunde få folk att förstå att körkortet är en skyldighet....inte en rättighet. Så någon form av kontroll vore bra. Men vete f..n hur man skulle testa för dåligt omdöme....för det skulle behövas.

    Mvh
    Thz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en skyldighet att ha genomgått utbildningen för att få köra, men nu behöver man väl inte ens ha det med sig i bilen, eller har jag missförstått det?

      Radera
  11. Personligen tycker jag att hela grejen med körkort är ganska märklig, om man nu vill att det skall vara gilltigt som id bör givetvis id uppgifterna hämtas från idkort eller pass som redan finns hos polisen. Och finns det ingen kan man säkerligen få låna en av dom fina maskinerna som polisen har.
    Trillade nästan av stolen när jag fick använda en första gången. Hade laddat med kort från automat och kom in på polisstationen för att boka tid under lunchen. 7minuter lämnade jag polisstationen milt chockad och 350kr fattigare men passet skulle komma efter 2veckor för det var vist drop-in. Lite skillnad mot när jag som barn satt och väntade i timmar för att få fylla i rätt papper för att få pass.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett giltigt pass är det inte alls som har, och är det någon med körkort som har annat ID-kort än just körkortet?

      Kollade faktiskt på polisens hemsida om det skulle gå att fotografera sig där till körkortet, men det verkade inte så. Och de gånger jag varit där har kön tagit minst en halvtimme varje gång. En gång skulle jag lämna in en upphittad hörapparat, men den kön var aslång medan det satt en kille och utfärdade pass som inte hade något att göra. Men att han skulle nedlåta sig till att ta andra ärenden fanns givetvis inte på kartan - statligt är statligt :-(.

      Radera
  12. Annars finns ju onlineid.se

    Man fotar sig själv, laddar upp bilden i deras chatt där den blir godkänd o sen beställer man via sidan.

    Ynka 95 kronor o hemlevererat dagen efter.

    Riktigt smidigt och enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frilosofen berättade här ovanför att man får skriva ut ett svartvitt foto och skicka in, så då blir det nästan gratis. Men han hann inte heller berättade det i tid för att jag skulle kunna utnyttja det.

      Radera
  13. Nja, helt vanligt, vad innebär det? Det finns ju massa specifika krav hur fotot ska se ut. Utan erfarenhet lär man knappast pricka 14-17 mm mellan öga och hakspets till exempel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, jag lyckades med det på den tiden man lämnade in rullen till framkallning. Tog väl några bilder från lite olika avstånd, men inte värre än så.

      Men Frilosofen berättade ju i kommentarsfältet i höstas att man kan skriva ut det i en hemmaskrivare och om det stämmer kan man ju ändra skalan på bilden så att det blir på millimetern rätt.

      Radera