söndag 20 oktober 2019

Den gnällige konsumenten

Den senaste tiden har jag handlat mer än vanligt eftersom jag har en lägenhet att renovera inför försäljning. Så det har blivit mycket bygg, färg och hushåll. Vi snackar Bauhaus, Clas Ohlson, Jula m fl. Jag handlar i butik, men för att slippa åka runt och leta kollar jag först på nätet, vem som är billigast och om varan finns i lager. Men jag undrar om butikerna någon gång försökt sätta sig in i kundens situation.


Först gäller det sökfunktionen på kedjornas webbsidor. En del kommer med förslag. Skriv ”färg” och du får upp allt från takfärg till färgkritor och ju mer du skriver, desto mer exakta blir förslagen. På andra sidor måste du skriva exakt rätt för att få upp något alls, eller också föreslår den något på måfå. ”Väggfärg” -> Vi tror att du menar ”wellpapp”. Lite som när Fredrik Lindström ville åka från Stockholm till Sölvesborg och SJ:s automatiska telefonsvarare uppfattade det som Örnsköldsvik-Jonsered.


När man väl hittat rätt vara kommer nästa märklighet, sorteringen. Jag skulle t ex köpa en enkel vit toasits och ville veta var den var billigast. Alla webbutiker kan sortera produkterna efter pris, men absolut ingen har det som standardval trots att det måste vara det överlägset vanligaste kundbehovet. ”Mest populär” är en möjlighet. Antar att det betyder den som säljer bäst. Det kan ju ingen kund vilja sortera på, men på många ställen är det standard.

Min personliga favorit är annars ”Sortera efter relevans”. Vad betyder det ens? Har jag skrivit ”wc-sits” i sökfältet är väl alla toaringar lika relevanta? Vad som däremot inte är relevant är webbutikens ”kundanpassade” rekommendation om jacuzzis. De kanske tänker att när jag ändå fräschar upp badrummet med en toalettsits för en hundring vill jag nog köpa en bubbelbalja för trettiotusen.


På hemsidan får jag också reda på var i butiken varan finns, men på samma lagerplats finns naturligtvis också alla andra varor i samma kategori. Därför är det ju bra att artikelnumret finns på hemsidan så att jag vet exakt vad jag ska ha. Eller rättare sagt, det hade varit bra ifall artikelnumret på nätet funnits någonstans på produkten eller åtminstone på hyllkanten. Vilket i stort sett aldrig händer.

Jag fattar att det här är I-landsproblem, men jag tänker att det antagligen finns människor som får betalt för att tänka på just sådana här saker. Som varje dag går till sitt kontor på någon av ovannämnda eller andra butikskedjor för att fixa sånt här. Undrar vad de gör hela dagarna.

16 kommentarer:

  1. Dom går nog till kontoret och klurar på hur dom skall bli av med alla jävla bubbelkoppar som ingen verkar vilja köpa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, åtminstone de allra dyraste har jag svårt att se en marknad för. Okej att betala några tusen, men i valet mellan en jacuzzi och en skaplig bil vet jag vad jag hade valt.

      Radera
    2. Ja då är valet lätt.
      https://youtu.be/Koxzz7LDmEE

      Radera
    3. Tänker helt plötsligt på en dokumentär där någon högt betald VD funderade på om han ville ha en jacuzzi bredvid poolen på sin lyxyacht eller en extra helikopterplatta, han kunde ju få gäster och var skulle de då parkera helikoptern? Och andra sidan är det ju skönt med ett jacuzzibad efter morgonsimningen

      Radera
    4. Hahaha! Det är inte lätt att vara rik.

      Radera
  2. Vem vet, det kan ju just i den konservativa byggbranschen finnas ett slags syfte med kass hemsidor :) Gör det svårt för kunden att jämföra pris, typ så. Det är ju ivartfall så de branschen går tillväga när de ger hantverkarna ohemuliga rabatter som andra kunder sedan förutsätts stå för kostnaden för.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oavsett syfte tänker jag mig att om ett par av dem blev ett snäpp bättre skulle de ta stora marknadsandelar. Själv bojkottade jag länge Hornbach eftersom konkurrenternas sökfunktioner på deras hemsida var ersatt med ett budskap av typen "Kom hit och titta, vi har det mesta".

      Radera
  3. Gissar att vi får de butiker vi förtjänar, de som har brytt sig om sina butiker och velat sälja bra produkter och bra service är utkonkurrerade av ovan nämnda kedjor. Med aktieägare som bryr sig om en sak och anställda som ser jobbet som en nödlösning till de kommer till något bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att alla jag nämner är bra. På bottenlistan finns företag som Beijer och Byggmax som jag undviker så långt det går. Bara frustrerande att de borde kunna bli ännu bättre med väldigt små medel.

      Radera
    2. Jag håller med dig! Hur ofta använder kunder inte butiken för att se eller testa produkten för att sedan beställa den någon annanstans ifrån billigare. Jag försöker premiera butiker som har service och som inte nödvändigtvis tillhör en kedja. Sen om grejen kostar lite mer är det inte hela världen för man bidrar också till deras överlevnad. T.ex så har jag ibland köpt produkter som troligtvis varit dyrare i cykelbutiken än på nätet men det har också gjort att när jag kommit dit med min cykel för att få fixat ngn snabb grej har det varit gratis för att de också normalt gjort service.

      Radera
    3. Beror lite på vad det gäller. Jag hade en optiker som var dyrare än kedjorna, men hade bra service som var värd det. Byggrejer köper jag så sällan och oregelbundet att jag inte hinner bygga upp den relationen eller märker vilka som är bra (bara de som är riktigt dåliga), så då går jag bara på pris och kvalitet.

      Radera
  4. Tycker du är lite väl negativ nu. Att på nätet få uppgift om rätt hylla där varan finns och sedan dessutom se artikelnumret på hyllkanten i verkligheten brukar vara standard där jag handlar som Biltema, Jula, Clas Ohlson m.f. Kanske just byggfirmorna är dåliga på detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Under den här veckan har jag saknat artikelnummer på hyllkant/produkt på Bauhaus och just på Jula.

      Har inte gått igenom hela butikerna, så kanske fanns det på andra varor. Fast när jag frågade en medarbetare på Bauhaus om det artikelnummer jag hade med mig gällde den burk jag höll i handen förstod han knappt frågan.

      Radera
    2. Verkar som någon av oss haft bara haft tur eller otur, oklart vem! :-)

      Radera
    3. Eller att någon av oss lägger mer energi på att hitta fel i tillvaron som han kan reta upp sig på. *Räcker långsamt upp handen*

      Radera