fredag 29 november 2019

Elsparkcyklar

Idag är det första dagen med snöröjning i huvudstaden. Uppe i norr har väl eländet hållit på ett tag. Jag vet inte hur det ska gå i Stockholm, där det nu ligger elsparkcyklar, eller elscootrar, och dräller på var och varannan trottoar. Man kan tycka att det borde vara uthyrarnas ansvar att få bort dem från gatorna, men det går ju sådär.


Som handikapphjälpmedel skulle de väl gå an, men av någon anledning är det ju (åtminstone fysiskt) fullt friska människor som åker runt på dem. För rätt mycket pengar. De kostar en tia i startavgift och 2-3 kronor i minuten att hyra. Det blir snabbt dyrt.

Och jag förstår inte varför de framhävs som miljövänliga. För det första får väl folk snart lära sig att el inte framställs ur tomma intet. Eftersom Sverige snart avvecklat all kärnkraft är det inte sällan fossila bränslen som ger oss ström i väggen.

Alternativet till elscooter är dessutom knappast bil utan snarare promenad eller vanlig cykel. Scootrarna har batterier som riskerar att läcka ut i naturen, det är ju inte så himla miljövänligt. Dessutom sliter det på miljön att tillverka dem, både cyklarna och batterierna. De som hyrs ut i storstäderna håller i snitt ett par månader. Sedan måste en ny tillverkas.


Och miljön för synskadade som måste hoppa runt mellan kastade elsparkcyklar kan vi andra bara ana. Vi kan vända på det – hur många cyklister som ledsnat på att åka slalom mellan dumpade scootrar på cykelbanorna har börjat ta bilen till jobbet istället?

Och nu ska alltså även plogbilarna ta hänsyn till dessa små helveten. I andra lägen är det populärt att låta tillverkarna stå för samhällskostnaderna deras produkter åsamkar, men elfordon ses ju som rena hälsokuren så då får det bli skattebetalarna istället.

21 kommentarer:

  1. Här i byn är vi förskonade från sådana där. Eller de finns visserligen, men då är de privatägda så de ligger aldrig och skräpar så där.
    Hade det varit mitt jobb att ploga cykelbanan så hade jag bara plogat bort alla sparkcyklar också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va, menar du att man står sig själv närmast ;-)?!

      Osäker på om de inte riskerar att repa upp gatan om de hamnar i kläm, annars verkar det vettigt.

      Radera
  2. När får vi se riktiga snöskotrar ståendes till uthyrning i många gathörn i innerstan vid varje turistattraktion i Sverige? Papper? Inte om de är eldrivna för då är de miljövänliga, och i så fall är de ju naturligtvis undantagna - även om man inte kan köra tunga stenar med dem.
    Åk Lådskoter - MPs senaste bidrag till debatten, snart med skatteavdrag med 75% vid inköp. Lugn, Greta är konsulterad och har kvalitetssäkrat förslaget. Kom ihåg var du såg det först.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snöskotrar i Stockholm tror jag kommer att dröja även om det sägs att vi är på väg mot en ny istid. Lådskoter tror jag mer på. Tipsa MP:s trafikborgarråd Daniel Helldén så kommer han att ge ordern till Stockholmsmoderaterna att genomföra en reform innan nyår.

      Radera
  3. I bland glimtar du till och tycker exakt som mig Sparo
    Mvh Mats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är som en trasig klocka - två gånger per dygn visar den exakt rätt tid.

      Radera
  4. Tummen upp för detta inlägg i alla fall KLOCKRENT Sparo.
    Mvh Mats

    SvaraRadera
  5. Jag tänker inte stryka dig medhårs och säga att det var KLOCKRENT direkt...jag blir uppriktigt förbannad när du skriver ner dessa fantastiska åkdon som kommer att rädda klimatet för kommande generationer, på black friday till på köpe.

    Jag skojar. Du belyser en viktig punkt nämligen svenskarnas svaga förståelse i hur det kommer sig att det är vi, Frankrike och Ontarioprovinsen i Canada som är bäst i klassen vad gäller koldioxidutsläpp.

    https://larafranlarda.com/staffan-qvist-klimatnyckeln/

    Där magkänslan går in går förnuftet ut (på en elsparkcykel).

    SvaraRadera
    Svar
    1. En gång i tiden var det ett skämt att säga "Vad ska vi med kärnkraft till när vi har el", men nu verkar allt fler faktiskt helt ovetande om att el inte skapas ur tomma intet.

      Radera
    2. Till skillnad mot pengar ;-)

      Radera
    3. Ja, pengar skapas ju ibland bokstavligen ur tomma intet.

      Radera
  6. Tycker egentligen att grundtanken är god med elsparkcyklar. Förhoppningsvis tar den gröna elen en allt större andel av Kakan. Trots alla mina petroleuminnehav...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är det som är bra med att folk står på en elmaskin istället för att cykla eller gå? För inte tusan står väl valet mellan elspark och bil?

      Radera
    2. Tänkte mest på att minska bilanvändandet i citykärnan på stora städer och de problem som det skapar.

      Radera
    3. Jag kan inte tala för hela mänskligheten, men jag tror inte att en enda människa väljer elsparkcykel istället för att gå. Möjligen vanlig elcykel, men även där finns ju en betydligt miljövänligare icke-elektrifierad variant.

      Radera
    4. "Istället för att åka bil" skulle det såklart stå. Det är just promenaderna jag tror tas bort. För som vi alla vet, människor i den rika delen av världen går ju alldeles för mycket och äter alldeles för lite chips ;-).

      Radera
    5. Chips står inte på min meny. Däremot går jag för lite, det är så j-vla mörkt denna årstid. Kolsvart när man åker till jobbet, kolsvart när man åker tillbaka till Skogen.

      Radera
    6. Det är lika mörkt på elsparkcykel ;-).

      Själv borde jag gå och springa mer i dagsljus eftersom jag oftast har möjlighet att välja, men det har en förmåga att inte bli så.

      Radera
  7. Men godheten då? Ska du inte ens nämna den? Det är ju fint att susa fram där på sådan där elkärra, och samtidigt kanske se ned på de där bilisterna. INbilla sig att man gör ngt gott för mänsklighetens bästa minsann.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, godhet pallar jag inte med :-).

      åtminstone när jag inte tror på den, och jag är alltså övertygad om att de allra flesta sparkcykelresor med vuxna resenärer hänger ihop med att de inte orkar gå. Precis som med segway, innan den flugan somnade.

      Radera