torsdag 7 november 2019

Klimatdiktatur

Demokrati hyllas av de flesta. Alla människor tycks villiga att dö för sina meningsmotståndares rätt att uttrycka sina åsikter. Åtminstone så länge sagda motståndare håller käften, för mest verkar det vara idén man gillar. Och för ordningens skull skulle jag inte heller offra livet för att låta någon idiot orera, även om jag är för yttrandefrihet. Skillnaden är väl att jag inte heller påstår det.

Men annars är alla lika goda demokrater. Eller har i alla fall varit, för nu vädras totalitär morgonluft. I klimatets namn är man en god människa om man vill avskaffa marknadsekonomin. Det senaste exemplet jag såg var ”klimataktivisten” Paula Grossmans debattartikel där hon föreslår att kött bör säljas i en statlig butik, möjligen Systembolaget.


Det är något bekant med henne... Nu vet jag!


Att artikeln är full av sakfel och att hon argumenterar som en tolvåring tycker jag illustrerar problemet rätt bra. Ett samhälle där vissa tycker sig sitta på sanningen och vill ha tolkningsföreträde av verkligheten kan aldrig bli bra i längden. När hon skriver att ”ingen argumenterar mot” betyder det bara att ingen hon pratar med på Södermalm i Stockholm tycker annorlunda. När hon fastslår ”Överhuvudtaget borde Sverige förbjuda import av 'orent' kött” låter det som att det finns en tydlig gräns, vilket det såklart inte gör.

Och denna ”klimataktivists” förbudsretorik är inget nytt. För nästan exakt ett år sedan skrev hon en debattartikel i samma publikation där hon även ville trycka in våra flygvanor enligt känd spritförlaga:
På privatsidan bör en motbok för flygresor införas per omgående, eftersom flygandet är den aktivitet som genererar det mesta av koldioxidutsläppen.
Stopp nu! Herr Lindberg har ju redan flugit i år!

Nu är det ju en gång så att växtligheten kräver den ”hemska” aktiviteten koldioxidutsläpp. Kanske lika bra att vi förbjuder växter eller åtminstone inför regler för hur snabbt de tillåts växa. Innan den här texten blir lika tokig som Grossmans debattartiklar vill jag likt henne peka med hela handen och hävda att förbud är ett trubbigt verktyg, inte en universalnyckel.

Om flyg är så dåligt, skaffa konkurrenskraftiga alternativ. Se t ex till att ordna fram tåg vars tidtabeller inte är slumpgeneratorer! Och om svenskt kött är bättre än hela den övriga världens (tillåt mig tvivla, men jag äter varken eller), döda inte svenskt jordbruk genom att skatta och reglera det till döds. Köp och propagera för sånt ni gillar –  skapas ett i sanning hållbart samhälle.

19 kommentarer:

  1. Håller med om dina slutsatser, men förstår inte vad du menar med "den största boven för den ”hemska” aktiviteten koldioxidutsläpp är väl ändå växtligheten?". Har jag missat något med fotosyntesen..?

    SvaraRadera
    Svar
    1. VÄLDIGT slarvigt uttryckt av mig. Vad jag menar är att växterna är part i målet och den intressent som är mest i behov av koldioxidutsläpp. Eller också har jag dåliga kopplingar mellan hjärna och fingrar (har fått den kritiken tidigare). Jag skrev om det nu så att det förhoppningsvis blir mer begripligt.

      Radera
    2. Ja, förmodligen. Fotosyntes kallas även kolsyreassimilation och är den process där levande organismer tar hand om energi från solljus och lagrar den i kemiska bindningar. Fotosyntesen i växter försiggår i kloroplasterna i bladen på dagen med användning av solljuset.

      Radera
  2. Men för övrigt finns det inga likheter, Helge var en klok uggla Läste Skogsropet, en av de bättre tidningar som har givits ut. Radikala dårar brukar bara locka en och än annan dårfink. Snarare får hennes utspel motsatt effekt eller ingen alls. Ätit vegetariskt i många år, men tror inte på att domdera och predika för andra vare sig det gäller tro eller matvanor./FU

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klok var han, och tveklöst köttätare (vilket jag förutsätter att denna klimataktivist inte är). Glömmer aldrig när han skulle förklara begreppet budget för Hedvig:

      "Inkomster: Tre råttor. Utgifter: Käka upp dom!"

      Radera
  3. Jag tycker helt enkelt sådana där koldioxidalarmister borde sluta andas. Förstår de inte hur mycket CO2 de andas ut under sina liv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore en lösning, om än lite definitiv.

      Radera
  4. Nu verkar fru Grossmann inte bara vara kvinna utan även SFI-lärare i Södertälje, ledamot i regeringens arbetsgrupp för Jiddish i grundskolan samt självutnämd miljöexpert på flygresor och köttkonsumton.

    Hon har nyligen också gått hårt åt alla Svenskar som släpper ut koldioxid ohämmat och kräven en motbok på utsläpp för både privatpersoner och företag. Idén är givetvis inte hennes egen utan den kommer ifrån organisatinoer som bl.a. Nederländska Jordens Vänner (Mileudefensie) som 1992 introducerade begreppet Rättvist Miljöutrymme vilket skulle begränsa de rika ländernas utsläpp.

    Nu verkar hon ha gått igång igen fast på köttfrågan. Problemet är att ingen av dessa frågor är enkla, inte ens för de som verkligen är vetenskapsmän. Lösiningen för Sveriges tynande jordbruk är inte fler regler, skatter eller att allt kött börjar säljas på systembolaget.

    Att i detta sammanhang även lyfta fram svensk överlägsenhet blir lite motstidigt. Hallå hela världen! Sluta ät kött; om ni ändå måste kom och köp det på svenska systembolaget i så fall - fast räkna då med motbok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag tror att du har fått titlarna rätt. Åtminstone var det vad jag också hittade. Och denna grupp "Jordens vänner" länkar och refererar hon till precis överallt, så jag misstänker att hon själv är involverad och inte bara ett hängivet fan.

      Jag får inte heller ihop det där med att svenskt jordbruk är bäst samtidigt som det är svenska jordbrukare man attackerar genom att omöjliggöra för kunderna att handla. Det är knappast så att irländska bönder drabbas värst av en svensk köttmotbok.

      Radera
  5. Nåja, nu är det ju faktiskt så att tåget är punktligare än flyget. Tycker att SJ ofta får oförskämt mycket skit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag flyger mycket sällan numera, så jag ska inte uttala mig om ifall flyg blivit sämre eller bättre. Tåg däremot... Tycker nästan inte att SJ kan få nog med skit. Har man en tid att passa måste man ta till flera timmars marginal eftersom vart och vartannat tåg är försenat och finns det fungerande internet är det en glad överraskning.

      Radera
    2. En viktig skillnad är att är tåget tre timmar sent så får du själv påminna SJ om att de ska stå för mat och du får kanske någon hundralapp eller liknade tillbaka.

      Med flyget så pratar vi om kompensation på ett par tusenlappar.

      Buss ska vi dock knappt ens prata om, när jag skulle åka från Köpenhamn en gång så blev bussen inställd. Fick välja mellan återbetald biljett + kompensation på typ 100 kr ELLER bli inbokad på nästa avgång (som dessutom inte var en direktbuss, vilket min inställda var, utan skulle innehålla ett byte med typ 2h väntetid). Denna försening på ca 5h totalt skulle jag inte kompenseras med en krona för. Nu löste jag annat alternativ på egen hand, vilket slutade med en merkostnad på ca 200 kr som bussbolaget vägrade att stå för...

      Sen pratar ju iaf SJ om punktlighet inom 5 minuter. Tror inte folk hade brytt sig nämnvärt om tåget var 5-10 minuter sent, när jag åkt sena tåg har det ju ofta rört sig om flera timmar medan flyg om just minuter (förutom en enda gång, då flygningen blev inställd och jag blev inbokad på nästa avgång ca 2h senare, då fick jag ju dock en bra bit över 2000 kr i kompensation för "besväret" (hade gott med tid på destinationen).

      Radera
    3. Kompensation i all ära, men har man en tid att passa får man välja ett tåg som ska vara framme på förmiddagen om man måste vara på plats på eftermiddagen, eller på eftermiddagen om man ska vara där på kvällen. OM tåget är i tid får man flera timmar att slå ihjäl på resmålet, och då hjälper det inte att man slipper flygets säkerhetskontroll och hamnar mitt i centrum istället för en flygplats någon mil utanför stan. Det blir liksom fel varje gång och resulterar i att jag ofta tar bilen istället.

      Radera
    4. Nu kan man ju ifrågasätta källan men... https://www.sj.se/sv/om/om-sj/trafik-och-tag/dags-att-krossa-myterna.html

      Jag ger mig dock, lyncha SJ!

      Radera
    5. Ja, den kan man sannerligen ifrågasätta. Och det var VÄLDIGT mycket snack om klimat och väldigt lite om tidtabeller i den texten.

      Vidare känns inte "i tid inom fem minuter" särskilt relevant. Vore tågen fem minuter sena skulle nog de flesta kunna leva med det. Problemet är tåget som skulle varit framme 10.35 som kommer 12.20.

      Radera
  6. Jag tycker istället vi inför en statlig myndighet med uppgift att föra motbok över antalet korkade utspel. Det är för mycket nu :)
    Men visst, du har rätt i att den sk miljörelsen egentligen mest handlar om diktatur von oben, från de som vet lite bättre än alla andra enligt egen uppfattning.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte fler myndigheter nu!

      Jag tycker att det är en skrämmande utveckling att allt fler verkar tro att om bara politikerna fick oinskränkt makt att förbjuda vad de vill helt godtyckligt blir världen bättre.

      Radera
  7. Jag trillade över en intressant pod igår. https://larafranlarda.com/staffan-qvist-klimatnyckeln/

    Det är tillfredsställande att höra en person som har stor kunskap referera till offentlig data och dra trovärdiga slutsatser från denna. Exempelvis menar han (Staffan) att det mest klimatsmarta en svenne banan kan göra är att rösta för fortsatt kärnkraft. "Om du med ditt samhällsengagemang lyckas hålla Ringhals öppet en timme till har du klimatkompenserat för alla dina flygresor under din livstid." De grönaste områdena på jorden ur ett koldioxidutsläpp-perspektiv: Sverige, Frankrike och Ontarioprovinsen i Canada. Varför? En kombination av kärnkraft och förnyelsebar röta i form av exempelvis vattenkraft i Sverige. Om Fälldin och c/o löpt linan ut på 70-talet hade vi INTE varit detta best practise-exempel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande, den ska jag lyssna på! Vilken fräsch idé att ta in människor med kunskaper och lyssna på vad de har att säga. Annars brukar det ju vara som i Tommy Bohlin-sketchen i Glenn Killing: "Piloten är tyvärr död. Finns det någon bandymålvakt som kan ta över?" Eller snarare: "Här har vi ett naturvetenskapligt problem. Finns det någon influencer som gått Handel & Kontor vi kan intervjua i ämnet?"

      Och efter lite letande lyckades jag hitta ett ställe att ladda ner den: https://rss.acast.com/larafranlarda (om det finns fler bakåtsträvare som inte vill lyssna streamat)

      Radera