torsdag 27 februari 2020

Icke-journalistik om ett icke-problem

Jag kan inte tiga när jag ser kvällspressens idiotiska exempel på vad de kallar fattigdom. Tack till ”M” som gav mig uppslaget om Eivor, 84, som enligt Kvällsposten samlar pant ”för att ha råd att köpa mat.

Det lustiga här är att Eivor inte själv verkar förstå att det är synd om henne, och det gör inte jag heller. Min mamma som var jämgammal med Eivor hade vid sin död i höstas 8893 kr i nettopension att jämföra med Eivors 12752 kr som jag tycker är en okej pension.


Inte heller finns det mycket att säga om Eivors utgifter. Hon verkar bo i hyresrätt och betalar 6356 kr. Matkontot är ungefär som mitt om man inte räknar in att hon unnar sig ”ett glas vin då och då” till den för mig svindlande summan av 507 kr/månad (verkar mer som ”både nu och då”). Fotvård, frissan och hudkräm är andra utgifter vi inte delar, liksom kostnaden för talgbollar på hennes nöjeskonto (!), men precis som jag går hon mycket och håller nere sina transportkostnader på det sättet.

När exempelmånaden är slut har hon ett överskott på 4014 kr, som visserligen hade stannat på 3698 kr om hon inte hade samlat burkar, men hur stora ord journalisten än tar till för att beskriva Eivors armod förstår jag inte grejen. Hon verkar vara en pigg tant som varje morgon går 3 km stavgång och samlar burkar för att hålla sig pigg och för att hon tycker att det är kul. I övrigt håller hon igång med dans och bridge.


Det enda märkliga är att hon tycks genuint förvånad över att inte ha fått bostadsbidrag. Själv trodde jag att bostadsbidrag var för människor med knapp ekonomi. Skit i det, Eivor! Fortsätt att fokusera på ditt aktiva liv med vänner och friskluft. Och om Kvällsposten ringer för att göra en uppföljningsartikel – lägg på luren och låt dem förnedra sig på annat håll.

21 kommentarer:

  1. Förstår inte riktigt problemet? Hon har alltså 4014:- (eller 3698:- +pant) över. Menar Kvällsposten att hon har för lite över till sitt pensionsparande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite oklart. Känns som att journalisten fått ett tips om en tant som plockar burkar och tänkte göra ett reportage om en svältande fattigpensionär. Väl på plats hittade han en välmående tant nöjd med livet, men det blir det ju ingen artikel av, så då höll han fast vid nidbilden.

      Radera
  2. Trist med dessa reportage. Man väntar sig att man ska få läsa om armod och elände och så visar det sig att gumman tutar rödtjut och frekvent går till frissan. Verkar ha ett aktivt liv, trots relativt hög ålder, något att vara tacksam över.
    Anhörig till mig, lika gammal och lika stor pension,har två dagstidningar, reser på semester, går ut och äter, inte ofta men någon gång ibland. Han klagar aldrig, däremot mallar han sig över att han kan gå till doktorn gratis eftersom han är över 85 år samt att man åker gratis buss med rullator medans jag får betala:)/EM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den här tanten verkar det inte gå någon nöd på, och det är ju bra.

      Det där med rullator på bussen är jag förvånad att ingen utnyttjar. Med tanke på Landstingets koll kan man säkert komma över en sådan billigt och efter det kan man åka gratis så länge man har med sin hopfällbara rullator.

      Radera
  3. Det blir mycket vin för en femhundring i lådan. När jag drack vin (har slutat med det nu) köpte jag 3 liter för 179 kr. Den räckte länge... tanten måste vara en finsmakare eller väldigt törstig.

    Tandkostnader kan knäcka de flesta med sämre inkomst (så mycket för välfärdslandet Sverige), tyvärr verkar dessa människor alltid sakna en buffert även om de råkar få ett överskott flera andra månader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir också lite orolig för hennes vinkonsumtion. I vuxen ålder har jag aldrig druckit vin för 507 kr på ett helt år. Att som äldre kvinna i femtiokilosklassen dricka den kvantiteten på en månad känns tufft för lever mm. Så jag hoppas att det är dyra sorter för med billiga lådviner kan hon vara full jämt.

      Radera
    2. Ja fast du kan ju köpa en flaska vin för 500 kronor utan att det anses vara dyrt för finsmakare.. Sen kan det ju vara så att hon köper billiga vinner och bjuder vännerna på som inte har råd eller något. Att dricka 1 flaska i veckan med 1-2 vänner är ju inte mycket alls. Borde ju vara under rekommendationer om ett glas vin om dagen som man hade förut för pensionärer.

      Radera
    3. Jag hoppas att det är sådana flaskor hon köper. En halvflaska i veckan tror jag bör spridas ut väldigt bra för att det ska vara nyttigt.

      Radera
  4. Varför skulle journalisten inte lika gärna kunna skriva om "Eivor, 84, har tips om hur man drygar ut pensionen". Den skulle jag hellre läsa, självklart med förhoppningen att chiliodling kan vara ett av tipsen.

    (Behövs i dessa paniktider när börsen rasar fritt...inte en, utan TVÅ veckors uppgång är utraderad! *host* överreaktion *host*)

    Antagligen fanns det lite offerkoftor liggande på redaktionen.
    "Här tant, jag har hört att du samlar burkar, ta på dig en kofta."
    "Nä, det går bra ändå."
    "Jo, ta en kofta nu. Du fick ju inget bostadstillägg."
    "Nä, men det är lugnt. Behöver ingen kofta. Har stenkoll på talgbollsinköpen."
    Etc.


    Cheers,

    /P



    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade också hellre läst om det. Med någon mening nämner hon att hon är sparsam och att inget får gå till spillo, så där finns säkert kunskaper att lära ut.

      Men jag tror att journalisterna vill ha krisstämning och gärna piska upp lite hat och/eller rädsla. Sökte efter reaktioner på Twitter där det bl a fastslås att behandlingen av Eivor är ett "BROTT MOT MÄNSKLIGHETEN" (japp, i versaler) och att sossarna brutit samhällskontraktet.

      Att börsuppgångar raderas sitter jag givetvis vid sidlinjen och jublar åt (åtminstone försiktigt). Börjar bli lite sugen på att gå in en kortis för att surfa på rekylerna.

      Radera
  5. Det är väl den där typen av artiklar som gör att allt fler säger upp sina meningslösa prenumerationer på tidningar? Det verkar vara mest uttråkade pensionärer som har betald tidning idag, om ens det?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte ens om Kvällsposten har prenumerationer, men om så vore skulle jag inte stå i kö.

      Radera
  6. Såg också denna artikel och jag blev inte klok på den. Hon kan ju för fan ta en sista minuten varje månad om hon vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte verkar det vara för att överleva som hon samlar burkar. Tror att många människor i olika åldrar skulle önska att de hade hennes ekonomiska rörelsefrihet.

      Radera
  7. Ang vinet så kanske hooon dricker vin på krogen eller bjuder vänner på middag😉 jag orkar inte läsa artikeln och skulle aldrig betala för den men grävande journalistik idag skapar oftast bara en massa frågor😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tusan vet vad det är de gräver i.

      Nej, det framgår inte hur och var hon dricker vin, om det är lådvin eller flaska. Jag hoppas å hennes levers vägnar att det inte är billigt rödtjut i kartong för då snittar hon väl en halvliter om dagen.

      Radera
  8. Hon verkar ju vara en trevlig dam som lever ett gott och aktivt liv jämfört med många pensionärer. Jag ser fram emot den dagen skvallerpressen har en positiv vinkel i en artikel som denna.

    Lite som min mormor och morfar, mormor har minimumpension och morfar har nog ungefär som Eivor. Dom lever gott och har alltid rätt stora summor som de trycker åt barnbarnen vid födelsedagar trots att vi barnbarn verkligen inte behöver dessa pengar och har sagt det åt dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bara hon inte lyssnar på journalisterna nu (gamlingar kan ju göra det) och intalar sig att hon har det dåligt.

      Min mamma gick utan problem runt på de knappa 9000 hon fick ut och hon gnällde inte heller. Det ligger ju inte för den där generationen, men en del rycks med.

      Radera
    2. Man skulle väl kunna säga att det har det dåligt i viss mån. Dvs om man är lagd åt hållet som jämför och grämer sig. Många nysvenskar lyfter ju 3-4 gånger hennes belopp, allt inkluderat och utan krav.

      Radera
    3. Jag tror inte att någon ensamstående får 50000 kr netto i försörjningsstöd, men visst är det konstigt att någon enda som aldrig jobbat kan få mer än Eivor som jobbat i 50 år.

      Radera
    4. Sparo, så har våra politiker bestämt - i all sin visshet.

      Du ska se att snart kommer de upp med ett eller flera nya hitte-på-ord, för alla de gamla verkar vara förbrukade i sina ursprungliga betydelser.

      Radera