Varför ha en gammal bil istället för
en ny? En viktig faktor är inköpspriset, en annan är priset på
reservdelar och en tredje är möjligheten att laga själv. När
vattenpumpen i min gamla Volvo 745 tröttnade kunde jag ha ringt en
verkstad som hade bytt ut den för några tusenlappar. Men just tack
vare att bilen är drygt 30 år gammal kunde jag istället köpa en
ny på Biltema för 439 kr och byta den själv på en förmiddag.
Ju
äldre, desto enklare. Jag har haft bilar där man kunnat sitta på
framskärmen med fötterna ner i motorrummet, men då får man gå
tillbaka ytterligare några decennier vid valet av bilmodell.
Som synes är det trångt, men inte
helt hopplöst. Allt som behövdes var några fasta nycklar, en
stjärnmejsel och tålamod. Fläkten längst ner i bild demonteras,
liksom fläktremmar och kåpor. Jag är teknisk idiot, men med en
kompis som kunde peka på plats och en annan på telefon var det bara
att skrida till verket.
Efter åtta ”Satan i gatan!” och
femton ”Jävla bilhelvete!” hade jag jobbat mig fram till pumpen
och tagit bort den.
Dags att trycka dit den nya och sätta
fast den med sex bultar, den ena otillgängligare än den andra.
”Bara” att sätta dit allt igen,
som demontering fast tvärtom. Slangar, fläkt, kåpor och remmar.
Sedan i med ny kylarvätska – vatten och glykol.
Ny vattenpump och spända fläktremmar
– ännu ett mirakel! Eller egentligen inte, men vattenpumpar har
tidigare skapat stora bekymmer. Och
låtar.
Bra jobbat! Jag brukar ibland kalkylera risken.
SvaraRaderaOk jag köper reservdel själv och hoppas jag kan fixa det.
Nej det kunde jag inte och får anlita fackman. Allt blev 50% dyrare och mitt självförtroende åkte ner ett hack.
Samtidigt, har du försökt har du gjort vad du kunnat. Jag tycker att det i sig är värt en del.
RaderaNu när jag ser hur det går till i praktiken är jag ännu gladare över att jag lämnar in bilen på verkstad istället för att försöka själv. En hel förmiddag försvinner till det där eländet. Nä, då är ett par tusen lätt värt det för mig. Huvaligen 😁
SvaraRaderaRespekterar ditt val och gör det själv ibland, men jag undrar om "ett par tusen" hade räckt.
RaderaKanske dags att omvärdera "teknisk idiot", tyckte du gjorde ett förträffligt jobb!
SvaraRaderaVolvo volvo, jävla bra bilar fram till 850 eller nåt. Nu syns i stort sett aldrig varken 140 eller 240 serierna på vägarna. Sverige, landet som hade två bilmärken och två lastbilstillverkare, vad fan hände...
Jag kompenserar den tekniska idiotin med envishet, men visst finns det värre fall än jag.
RaderaFör att inte tala om Amazon. Jag sålde min för ett par tusen, nu kostar de ofta sexsiffrigt.
Ja, nu är vi inte bra på teknisk utveckling längre, men är å andra sidan Europaledande i gängskjutningar och könsneutrala toaletter så ett och annat kan vi fortfarande.
Jag med, amazon alltså...
RaderaFast det är ju importerad arbetskraft till stor del som besitter dessa kompetenser...
Kanske gängskjutningarna, men att bygga könsneutrala toaletter känns svenskare än svenska krusbär.
RaderaBerömvärt. Besserwisseringenjören i mig måste dock påpeka att vattenpumpen inte sitter fast med bultar, utan med skruvar. Såja, skönt. :)
SvaraRaderaFel av mig alldeles oavsett och nu avslöjar jag min okunskap, men pumpen satt fast på sex ställen. På två sattes skruvar rätt in i blocket, på två var det skruv på framsidan med mutter på baksidan, och på två satt det en gängad stång där man kunde hänga upp pumpen för att därefter dra i en mutter framifrån. Kan ingen av dessa tre varianter kallas bult?
RaderaFrån Wikipedia: En bult är en ogängad cylindrisk kropp med eller utan cylindrisk skalle. Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogning. Bulten låses med hjälp av friktion och i vissa fall endast dragningskraft.
RaderaNej, faktiskt inte. Bultar har inga gängor.
RaderaHaha, bra!
RaderaFast det heter t.ec. topplocksbultar. Aldrig hört topplocksskruvar så tror Wikipedia är fel på det här?!...
RaderaOkej, då hade jag helt fel. Jag tar genast tillbaks alltihop och påstår motsatsen.
RaderaMutter, mutter
RaderaMutter är delen som i vissa fall skruvas på en bults gängor.
RaderaPinnskruvar sitter i topplock.
RaderaInte i biltopplock... På mopeder o motorcyklar kallas de pinnbultar och är gängade i bägge ändar!
Radera@Kalkyl Ja, de flesta säger fel om pinnskruvarna i motorblocken (och annorstädes). Svårt att lära gamla hundar sitta.
Radera@pribus: så du menar att det alltid i motorsammanhang ska kallas pinnskruvar när det gäller sammanhållning av block/cylinder o topp?
Radera@Kalkyl Du får kalla det vad du vill, men enligt svensk standard är det pinnskruvar. Att många kallar det bult är förmodligen en översättningsgrej från engelskan.
RaderaBultar in en bult! Skruvar in en skruv!
SvaraRaderaSant. I alla fall om man mekar! Vad Wikipedia gör med en bult utan gängor är en gåta... Friktion pssst...
RaderaJag känner att den här diskussionen börjar få gängpaj ;-)
RaderaDär fick du till det Sparo!
RaderaJa, jag är ju själv en skruvad jävel.
RaderaSnyggt jobbat. Den stora skillanden idag jämfört med för bara 10 år sedan är alla klipp som mekaniker på alla nivår lägger ut på sociala plattformar. När det är något ovanligare på en nyare bil där jag är osäker kollar jag in några klipp på hur andra har gjort för att få inspiration och slippa göra onödiga misstag.
SvaraRaderaDessutom finns reservdelar i överflöd, skroten, Biltema och alla utländska näthandlare för att inte tala om Ebay. På 1-2 dagar har du delar från Tyskland till betydligt lägre pris än i Sverige trots frakt.
Det är väl snudd på omöjligt att göra motsvarande jobb på en ny bil. Även om man skulle ha kunskaperna måste du ha verktygen och någon jävla dataanläggning att koppla in bilen på.
RaderaJa, för vanliga bilmodeller finns det gott om ganska billiga reservdelar.
De som pluggar fordon på gymnasiet idag har mer data och teknik än nåt annat. Väl i arbetslivet måste de sen gå kurser för varje ny modell som de ska "meka" med.
RaderaJag ska inte vifta bort all utveckling som negativ, men jag har t ex haft bilar där man själv kunnat byta en glödlampa i ett framlyse på fem sekunder utan verktyg. Nu finns bilar där du måste plocka bort kylaren, batteriet och halva grillen för att ens komma åt, och amatörer göre sig icke besvär. Jag har svårt att se uppsidan på det, mer än möjligen för märkesverkstaden.
RaderaFunkar men "nyare" bilar med. Lagar de mesta på min ford tdci 2011.
SvaraRaderaSka byta kamrem ö pump här snart. Väger mellan att lämna eller byta själv. Får offra några kvällar mot att spara 5-6000.
Kul att höra! För mig vore det dock helt omöjligt.
RaderaBra gjort, pappa 80+ brukar ta en sväng om skroten och köpa en begagnad del och sätta dit. Han är cool, för ett tag sedan kom han hem med en kylare till en äldre 850 för 300 spänn. Lagningen han gjort året innan höll inte riktigt längre, så nu rullar bilen igen, 28 år har den på nacken och godkänd vid besiktningen. /Babette
SvaraRaderaHar köpt allt utom värmaren på skroten när jag installerat motorvärmare och kupeuttag i mina senaste 2 bilar. Vart ett par hundra istället för 1500. Smart av din pappa.
RaderaBabette: Häftigt! Hoppas att du var med och såg hur han gjorde så att du kan det utifall att pappa inte orkar göra nästa byte om något decennium.
RaderaAnonym: Motorvärmargrejer är himla dyrt nytt. Man tycker inte att en liten grenkontakt borde kosta mer än någon tia att tillverka, så det är nog bra marginaler.
Ja skulle koppla ur krockkudde på förra bilen fanns att köpa adapter att sätta i kontakten till kudden för att inte få felmeddelande. Kosta mellan 2-300kr. Läste på forum att detta bara var ett motstånd. Kolla in de billigaste som kosta ca 1kr men lyxa till det och beställde de som tålde mer effekt för 1,5kr. Köpte några olika då det kunde skilja lite vilket motstånd man skulle ha. Det första jag prova funka :)
RaderaHär snackar vi besparing på uppemot 99,5 %, kanon!
RaderaBeställde bildel från tyskland 700:- mekonomen ville ha 2400:-Skojare värt att vänta en vecka på paketet.
SvaraRaderaOch så undrar folk varför man inte handlar av svenska leverantörer. Själv köpte jag löparskor i förra veckan och det är ungefär samma förhållande där. Skor som kostar 700 kr i övriga Europa kostar 2000+ på Löplabbet.
RaderaDet finns det kända BigMac-indexet för jämförelse av växelkurser och köpkraft och Sverige tvåa ligger tätt efter Norge och ca 25 procent dyrare än i eurozonen.
RaderaOm motsvarande Nike-index fanns, och andra importvaror, skulle vi se precis som ni säger helt andra siffror.
Och så skrivs det i media att svenska näthandlare inte har något att frukta, för svenska konsumenter föredrar att shoppa hos svenska sitter. Ja,eller hur?
Hur var det nu ramsan gick: vård, skola omsorg, vård, skola, omsorg. "Vi måste satsa på vård skola omsorg" rösta på mig.
Media och politiker bestämde redan på tidigt 90-tal att ett EU-inträde inte kunde ha några negativa effekter, så det är klart att svenskar skulle fortsätta handla av svenskar, medan övriga Europa också skulle handla av oss. Lönerna och välståndet skulle stiga samtidigt som vi skulle ha råd att hålla andra nationer under armarna.
RaderaMan ska ha en nyare bil så sparar man pengar för dyra reparationer. Och så säljer man den innan den tappar för mycket i värde. Har jag hört. Jag minns att det var vad barnen på gatan sa där jag växte upp,och som vuxen hör jag vuxna argumentera likadant.
SvaraRaderaResonemanget bygger på att nyare bilar går sönder mer sällan. Kanske stämmer det första året, men ska man köpa sprillans och sälja efter bara något år blir det dyrt hur man än gör.
RaderaPrecis. En begagnad bil går ju inte sönder hur mycket som helst oftast. En stor reparation kostar tex 12k men värdeminskningen på den nya bilen kan ju vara mycket mer än så.
RaderaOch oftast är reservdelarna billigare också.
RaderaIngen som kommenterat "Vattenpumpen, Gerd"! En riktigt bra svensk powerballad som inte fått det erkännande den förtjänar. :)
SvaraRaderaAbsolut! Med lysande rim som
Raderaförsenad - menad - förstenad - förbenad
och
trumpen - vattenpumpen - lumpen - slumpen.