måndag 1 augusti 2022

Går som tåget

Tåg kan vara tjugo gånger dyrare än flyg på inrikessträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö och SJ konstaterar att de inte kan konkurrera. Det har de förvisso rätt i, men mest för att de inte ens försöker.

För det finns helt klart fördelar med tåget, eller borde åtminstone göra det. Det är bekvämt att åka tåg, särskilt om man ska från stad till stad. Ta Stockholm-Göteborg som exempel. Det tar tre timmar med tåget och en knapp timme med flyg. Men då ska man först ta sig ut till Arlanda, checka in bagaget och klara av säkerhetskontrollen, boarda planet och vänta på avgång. Väl framme ska man ta sig från Landvetter till Göteborg och innan dess ska man leta rätt på bagaget och kolla att inget är borttappat eller sönderslaget. När man nått centrala Göteborg finns det inte en chans att det gått mindre tid än tre timmar.

Från Stockholm kan man åka hyfsat billigt till Arlanda med buss och pendeltåg, men till både Landvetter och Sturup får man lägga till flygbuss eller taxi som inte verkar ha prispressats ett dugg.

På tåget går det dessutom att jobba i en vettig arbetsställning, eller prata med sina medresenärer, även om de inte bokat sittplatsen bredvid. Men det är här SJ:s ovilja till service märks. För det är ju mer regel än undantag att wifi är ur funktion. Har man bokat tyst avdelning kan man ge sig fan på att platsen bredvid är bokad av en förälder med två barn, ett spädbarn som skriker från Södertälje till Alingsås och en fyraåring som inte kan företa sig någonting utan att mamma eller pappa och helst hela vagnen tittar på. Så då ger man upp jobbandet och går till kafévagnen bara för att konstatera att en kopp kaffe och en torr ostfralla kostar en hundring.

Men den största anledningen till att jag valt flyget från Stockholm till Göteborg eller Malmö är för att jag haft en tid att passa, och om flyget ska landa klockan 16 landar det klockan 16. Tåget som ska komma in samtidigt kan lika gärna glida in vid 19-tiden pga vagnsfel, signalfel, personalbrist, löv eller snö på spåren (kort sagt: väder), eller något helt annat. Måste man vara framme klockan 18 gör man därför klokast i att välja ett tåg som ska komma fram vid lunch.

I slutändan handlar det också om vad konsumenterna väljer. Flera personer i inslaget säger att de helst skulle vilja välja tåg, men det är bara en av dem som verkar leva som hon lär. Övriga knyter näven i fickan medan de gynnar flyget och det lär inte pressa tågpriserna.

44 kommentarer:

  1. Valet av fordon mellan Sthlm och Gbg beror delvis på vad man vill spara: Pengar, sina krafter eller tid. Kan inte bil med låg milkostnad vara ett alternativ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan det kanske vara. Jag tycker att det tar så lång tid bara, och den är svårt att få ut något effektivt av.

      Radera
  2. Ja att passa tiden borde vara prioritet 1. Mycket bättre än att investera 3000 fantasiljoner av skattebetalarnas pengar på ett "snabbspår". Som en bra dag kapar 20 min på restiden mellan Stockholm och Malmö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan absolut leva med 20 minuter längre restid om jag vet att det är det, så att det inte är +/- 3 timmar.

      Radera
  3. Ja att åka tåg är livsfarligt man vet inte riktigt vad som kan hända. Dock, hade jag bokat en plats i en tyst kupé och nån börjar babbla i telefon eller nån unge som skriker ohindrat, då hade de fått sig en rejäl tillsägelse av mig. Har själv småbarn, och man måste ju vara rejält dum i huvudet om man bokar en tyst kupéplats då när man reser med barnen....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det några år sedan, men jag har i princip aldrig åkt i "tyst kupé" utan att det funnits småbarn där. Jag fattar att en treåring inte kommer sitta knäpp tyst i flera timmar, men jag fattar också att om jag som medelålders man börjar ifrågasätta mamman får jag förmodligen mothugg från henne, tågvärdinnan och fem till. Alla som håller med mig kommer att tiga för att slippa ge sig in i kriget. Och rent praktiskt skulle det inte hjälpa mig ett dugg att få skälla av mig.

      Radera
    2. Jag råkade ut för detta en gång, men jag var på andra sidan. Jag och min då 1,5åring hade fått ”andra platser än önskat” när jag köpte biljetten.. jag lyckades inte se vad det var för annat så jag lät det var. Tills jag kom till tåget och ser att jag har platser i tyst kupé.. jag gick å andra sidan direkt till en tågvärd och sa till, att jag inte kan sitta i tyst kupé med en 1,5 åring… då fick jag andra platser.. fattar dock inte sj:s system som kan ge mig med ett barn en plats i tyst vagn… borde ju vara spärrat.. man skriver ju i ålder på ungen?!?

      Radera
    3. Det har jag också tänkt på när det hänt, att det är ju inte alls säkert att det är ett medvetet val (eller ett val alls) av föräldern.

      Radera
  4. I mitten på 90-talet var jag i Tokyo och besökte då bland annat ledningscentralen för Shinkansen. Deras genomsnittliga förseningstid var något tiotal sekunder. Japanerna var bra på att passa tider. Kommer ihåg att vi redan då funderade på att SJ kanske skulle göra ett studiebesök....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Istället tar de alla chanser att skylla på precis allt som inte är deras fel. Som att inte andra länder drabbas av väder och sjukskrivningar.

      Radera
    2. Shinkansen är verkligen ett otroligt effektivt transportsystem, tror inte det finns någon like i världen.
      https://www.tsunagujapan.com/3-secrets-behind-the-wonders-of-the-shinkansen-japanese-bullet-train/
      /Jonas B

      Radera
    3. Tågen fungerar väldigt fint i Japan, däremot tycker jag att just Shinkansen är för dyrt och långsamt om man ska en längre sträcka, säg 40+ mil. Då hamnar man i samma situation som hemma i Sverige; det blir under halva priset och går på halva tiden att flyga istället.

      Radera
    4. Jag har aldrig varit i Japan, så jag vet inte om de har den stora skillnaden mellan tåg och flyg som Sverige har, att man hamnar väldigt långt från stadskärnan med flyget och mitt i den med tåg. För i Sverige tycker jag att det både brukar vara den stora kostnaden och den stora tidsförlusten med flyg.

      Radera
    5. Flygplatserna ligger en bra bit ut, men de har expresståg till dom. Och de är helt galna på logistik och kösystem.

      Vi åkte dock nattbuss mellan Tokyo och Osaka. Ett väldigt prisvärt alternativ om man ska resa längre sträckor. Åkte vid 10 på kvällen (bussen gick i tid) och anlände vid 6:30, i tid.

      Radera
    6. Jag har bara så svårt att sova på tåg, buss och flyg.

      Radera
  5. Ringde Transportstyrelsen förra veckan för jag hade fått en inbetalning av trängselavgift fast jag inte varit Stockholm på 20 år :)) Fick meddelat i telefonen av en inspelad röst att det var ovanligt lång kötid på grund av sjukskrivningar och Covid 19. SUCK SUCK tänkte jag betalade dom 11kr och gjorde en skriftlig anmälan att ärendet var fel. Blir intressant å se när man får tillbaka dom och om man får ränta på dom:))
    sossemats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hur länge ska de kunna skylla på detta?! Är det verkligen fler sjukskrivningar nu pga Covid? Knappast pga själva sjukdomen i alla fall.

      Radera
  6. Oj, vad det är skönt att vara ekonomiskt oberoende och inte behöva resa längre. Det var iaf inte kul att flyga efter 9/11 med alla nya säkerhetsföreskrifter, och att fa sitt schampo beslagtaget. För 10 ar sedan slutade jag helt, men tag aker jag ibland. Om det skulle raka vara försenat fyra minuter kommer det upp pa displayen, men det är sällan det händer.

    Och jag kommer ihag när det kostade en hundring för en standby-biljett fran Landvetter till Arlanda. Nio ggr av tio kom jag med planet.

    För övrigt är icke-resandet självvalt. Jag trivs sa himla bra här i mitt nya land, och det finns tillräckligt mycket att se här. Dessutom har jag varit i nagonstans mellan 35 och 40 länder, beroende pa hur man räknar.

    Men jag tycker synd om svenskarna som maste resa pga jobb och annat. Däremot ler jag i mjugg at dem som blir strandade pa nagon semesterort, ah vad synd det är om dem (som har rad att aka pa semester mitt i brinnande klimatkris)!

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag reste mycket de första 8-9 åren efter det.

      Dessförinnan minns jag ungdomsbiljetterna på flyget, men det lyckades aldrig för mig. Ofta tog det en hel dag på flygplatsen och ibland hann jag ge upp.

      Nu passerar jag helst inte tomtgränsen, men riktigt så enkelt är det ändå inte.

      Radera
  7. Tåg? Ja det passar nog alla Miljöpartister som tror Sverige enbart består av Södermalm, Malmö och kanske Göteborg. Säkert värt 300 Miljarder (optimist) så att de kan resa tio minuter snabbare emellan. Förutsatt att det funkar på vintern då.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Miljöpartister föredrar väl ändå taxi.

      Radera
    2. Det var väl ett jävla tjat om miljöpartister. Det verkar nästan finnas en sjuklig besatthet på det här forumet. Varför inte prata om rasisterna och fascisterna SD istället.

      Radera
    3. Jag har inget politiskt hopp på någon sida, men du verkar skapligt besatt själv, bara av ett annat parti.

      Radera
  8. Men förresten, de vill ju inte ha någon energiproduktion kvar så det sket sig ju ändå.

    SvaraRadera
  9. 3 timmar med tåg? Inte om dom går enligt tidtabellen. Alla sökningar med X2000 Göteborg till Stockholm utan byten visar restider mellan 3h53min och 4h05min. Förr i tiden gick resan på typ 3h15min men detta är Sverige och saker blir sämre med tiden, inte bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, jag har inte åkt på några år och tror att jag mindes från dess att det var tre timmar Stockholm-Göteborg och fyra och en halv för Stockholm-Malmö.

      Radera
    2. Verkar vara ett banarbete som är planerat tills den 16 augusti mellan Göteborg - Alingsås vilket gör att X2000 för tillfället åker en annan väg som tar lite längre tid. Från 17 augusti och framåt finns resor på runt 3h igen.

      Radera
  10. Jag åker relativt ofta tåg (har ingen bil). Jag tycker nog att tåget för det allra mesta är i tid, åtminstone sånär på några minuter. Är väldigt sällan extremt försenad. Har löst betalningen genom att ha SJs kreditkort och kan då betala biljetterna med poängen jag samlar ihop. Ett system som funkar fint för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att det fungerar för någon, för mig funkade det dåligt.

      Radera
  11. Hur går tågen i ditt nya land Norge? Man avsätter väl stora pengar till infrastruktur, pengar som ursprungligen kommer från oljeinkomster. Hur är planerna framöver, behovet av fler tunnlar, bredare vägar är väl inte mött än på ett tag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vet jag väldigt lite om. Har aldrig åkt tåg och heller inte pratat med någon om tågtrafiken. Bredare vägar hade varit trevligt.

      Radera
  12. Kanske är just frånvaron av samtal om ämnet en indikation. Testa annars entur.no

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag inte. Det handlar nog mer om att de jag umgås med inte är tågresenärer.

      Min spontana känsla efter att ha tittat på din länk är att det verkar vara ganska dyrt att åka tåg. Här med.

      Radera
  13. Stark reducerat pris på kollektivtrafik i flera länder i Europa är säkert något som kommer till både Sverige och Norge så småningom också. Hur det blir med dom längre distanserna är svårare att säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se. Prissänkningar tar jag inte in förrän jag ser dem :)

      Radera
  14. https://cornucopia.se/2019/03/taget-kan-aldrig-mer-konkurrera-med-det/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att han har fel (igen), att tåget visst skulle kunna konkurrera med flyget. Men då måste de försöka.

      Radera
    2. Möjligen, men det ligger nog mycket i underhållskostnaderna för tåget, nu är de ju helt undermåliga och trots subventionerade biljetter alldeles för dyrt.

      Radera
    3. Spåren skulle ha behövt underhållas kontinuerligt, men det ger ju inga röster vid nästa val att tågen kommer att gå bättre om två decennier.

      Radera
    4. Det måste ju finansieras på något sätt, höjda skatter?

      Radera
    5. Eller prioritering av vad man använder befintliga skattemedel till. Kolla in Slöseriombudsmannen för att se hiskeligt idiotiskt användande av skattebetarnas pengar. Bara den senaste veckan har vi exempelvis partistöd (helt onödig utgift) och en konstutställning i Malmö i avsikt att ifrågasätta begreppet tillväxt (något som Malmö saknar).

      Radera
    6. En hel del är Trafikverkets ansvar, t ex åtgärdade av signalfel, nerblåsta träd, undermåliga spår m.m.

      Radera
    7. Helt riktigt, spårunderhåll mm är inte SJ:s fel.

      Radera