I diskussioner om sparande, inte minst
på ekonomibloggar, nämns möjligheten/drömmen att sluta jobba. Jag
har berört ämnet tidigare eftersom jag själv lämnade livet som anställd när jag tröttnade på
konceptet arbetsgivare. Fantastiska Farbror Fri har gjort detsamma
och Per Penning har uppmärksammat problemet med osunt arbetsklimat.
När jag investerar i ett företag
brukar jag försöka ta reda på hur personalen trivs. Jag
är nämligen övertygad om att oavsett hur siffrorna ser ut nu
kommer arbetsplatser med vantrivsel på sikt att förlora pengar.
Vidare tror jag att det är mycket svårt att vända utvecklingen när
företaget väl har börjat genomsyras av den dåliga stämning som får personalen att inte vilja gå till jobbet.
Jag är ingen formell expert på ämnet,
men har haft min beskärda del av dysfunktionella arbetsplatser.
Dessutom uppträdde jag som komiker på firmafester i tio år, och
tro mig om ni vill (jag förstår om det låter flummigt), men den
inblick i företaget man får i den situationen är nästan inte
möjlig att tillgodogöra sig på något annat sätt. Jag ska försöka
förklara varför.
Att skratta offentligt kräver ett
visst mått av trygghet. Man släpper på garden och bjuder lite på
sig själv. Visst, man ska ha något att skratta åt också, men det
är därför man kan skratta så att man kiknar tillsammans med goda
vänner på ett sätt som inte vore möjligt i en grupp man inte
känner samma tillit till.
Alltså, genom att skämta på en scen
framför ett företags samlade personal märker man ganska snabbt om
de trivs med varandra. Efter 45 minuter kunde jag med god precision
bedöma om chefen gillar personalen, om personalen gillar chefen, om
det finns rivalitet mellan avdelningarna, om det finns en negativ
spänning i gruppen, om administrationsstaben ser ner på
produktionspersonalen och vice versa (det ena brukar ge det andra
där) eller om de utan svårigheter kan ha kul ihop utan att pinka
revir.
Nu har jag inte möjligheten att gå in
och testa av ett företag innan aktieköp genom att dra vitsar i
personalmatsalen, men eftersom nästan varenda känsla och åsikt förevigas i
sociala medier går det att få reda på mycket ändå. Om företaget
har en offentlig plats på internet, som ett forum eller en publik
Facebookgrupp går det att scanna av stämningen där. Snackas det om
föregående eller förestående julfest, och hur går i så fall
snacket? Har någon av de anställda (eller före detta) bloggat,
twittrat eller facebookat om jobbet? Google är din vän!
Mina egna erfarenheter av anställningar
på mer eller mindre sjuka företag visade följande tecken på
dåligt arbetsklimat:
En chef ingen har respekt för
Att personalen föraktar sin chef är
aldrig bra. Det behöver inte betyda att chefen är vek och börjar
gråta vid konflikter. Det kan lika gärna vara en chef som försöker
styra med järnhand eftersom han/hon inte vågar delegera ansvar. Ju
fler chefsnivåer desto större chans att det skär sig någonstans.
Och det är som en sås, har det väl börjat skära sig kommer det
att fortsätta.
Information blir en handelsvara
På en trygg arbetsplats vill
arbetsgivaren/chefen att personalen ska veta vad som händer. Man kan
inte informera om allt hela tiden, men så fort det är praktiskt
möjligt gör man det. I konceptet management by fear vill man att
personalen tassar på tå. Ska avdelningarna omorganiseras, hur blir
det med halvtidstjänsten man pratat om, är det tänkt att vi ska
lyda under Londonkontoret i höst? Ja, gissa det ni, vi säger inget!
Anställda som stör sig på detta skulle kunna motverka hemlighetsmakeriet genom att delge varandra den information de fått, men istället brukar de haka på trenden. Till slut säger
ingen anställd någonting av värde till någon annan. Har man fått
en informationssmula håller man den för sig själv så långt det
är möjligt.
Skitsnack
Vågar man inte säga vad man tycker
måste trycket lättas på något sätt. Därför pratar man skit om
chefen, om nya vaktmästaren eller om Fet-Ulla som springer ut och
röker stup i kvarten. Såvida inte någon av dessa tre personer är
inom hörhåll, då snackar man skit om någon annan, och när man
själv lämnat byggnaden kan man vara säker på att ens eget namn
kommer upp. Ett sjukt kontorslandskap är som vilken skolgård som
helst, fast med kaffeautomater istället för klätterställningar.
Om det handlar om en enda dålig chef eller
en jobbig arbetskamrat kan problemen gå att lösa genom att ta upp
det till ytan, men när sjukdomen gått längre verkar det snudd på
omöjligt att förvandla en dålig arbetsplats till en bra. Så vad
gör man då, förutom att skaffa sig ekonomiska förutsättningar
att sluta jobba? Man tar sig därifrån – världen är full av
arbetsplatser! Till slut hittar man ett skönt ställe dit man
längtar hela helgen. Om företaget är börsnoterat mejlar man sedan
till mig, för där vill jag köpa aktier.
Intressant och välskrivet som alltid. En fråga: Vad syftar du på när du nämner statlig humorutbildning?
SvaraRaderaMed vänlig hälsning
Lars
Tack! Ståuppkomik på Dramatiska Institutet.
RaderaVäl valda ord, bidde skiva ut hela inlägget och ge till min chef. Men tyvärr skulle det inte gynna någon, allra minst mig själv. Får ta dig på orden, det finns andra arbetsplatser.
SvaraRaderaTack för en hemlig blogg. Hittade hit för någon vecka sen. /Therese Z
Hemlig? Jag försöker marknadsföra den i alla kanaler jag kan komma på.
RaderaNej, dåliga chefer tror jag sällan har den självdistansen och lyhördheten. Min allra sämsta chef genom tiderna började jag till slut ge gliringar nästan öppet, och jag tror inte att han låtsades. Han förstod bara inte ett smack hur han uppfattades av andra och vad som var bristerna i hans ledarskap.