Jag var inte född på 60-talet, när
denna slogan var aktuell, men ändå sitter den i ryggmärgen på
samma sätt som Gevalias ”När du får oväntat besök” eller ”Tag det rätta – tag Cloetta”.
Även om jag inte var med då drar jag
slutsatsen att ett argument för att röka just Kent-cigaretter var
att kändisar gjorde det. Var människor så jävla korkade att de helt
blint kopierade den tidens kändisar? Säkerligen, och vi är inte är
ett dugg smartare idag. Kändisar har i alla tider använts för
reklam. Här är ett av de plågsammaste exemplen jag kommer ihåg.
Såväl Sanna Kallur som Peter Forsberg
är fantastiska idrottare, men skådespelare är de inte.
Manusförfattaren och regissören till denna reklamfilm borde få
yrkesförbud ENBART efter att ha släppt igenom repliken: ”Gillar
du det här brödet, Peter?”
Och även om jag skulle få en hjärnblödning och tro att det är deras egna åsikter som förmedlas, varför ska jag lyssna på vad atleter har att säga om bröd? Jag får knappast Foppas plånbok eller Sannas popularitet för att jag äter Fazers rågbröd! Jag tror verkligen inte att jag går på sånt här, men uppenbarligen är det tillräckligt många som gör det för att det ska vara värt att producera en reklamfilm för X antal miljoner.
För jag är inte dummare än att jag
förstår att reklamen lönar sig. Självklart inte varje kampanj,
men reklammakare vet vilka knappar de ska trycka på för att få
föräldrar att köpa just deras blöjor, hundägare deras
hundmatsargument och sedan stuva in både hund och ungar i en Volvo eftersom Zlatan nästan kunde läsa halva nationalsången.
Allting går att sälja med mördande
reklam. En kopp kaffe på det...