onsdag 27 mars 2024

Ännu mer tvingande solidaritet

Känsla av samhörighet med och beredvillighet att stödja och hjälpa andra människor, särskilt sådana som tillhör den egna gruppen eller en utsatt grupp.” Det är solidaritet, enligt Svenska Akademien. Jag tolkar det som att det ska vara frivillighet inblandat. Att t ex lämna över sina pengar till en person med en pistol mot din tinning är inte solidaritet, det är väpnat rån.

Andra gör andra tolkningar. För några år sedan myntade Sveriges EU-kommissionär Ylva Johansson uttrycket ”tvingande solidaritet” när EU-länder knorrade om att ta emot asylsökande. Att tvingas är som bekant motsatsen till att göra något frivilligt.

Nu är ju Ylva Johansson gammal kommunist (medlem i Kommunistisk Ungdom och senare riksdagsledamot för Vänsterpartiet Kommunisterna innan hon kom på att socialdemokrati var en lönsammare karriärväg) och kommunister har alltid haft ett lite ansträngt förhållande till frivillighet eftersom de anser att all makt utgår från politiker. Kanske har det miljötalibanska språkröret Daniel Helldén samma syn eller vad sägs om begreppet ”solidarisk reduktionsplikt”?

Jag vet inte hur länge vi ska leka leken att miljön blir hjälpt av att man blandar ut drivmedel med en massa skit som gör att bilarna drar mer och går sämre, men tydligen ett tag till. Solidariteten i systemet vill Miljöpartiet skapa genom att göra det dyrare att köra bil i stan än på landsbygden (som gissningsvis också skulle bli ganska dyrt om Helldén fick bestämma). Hur ska man då veta vart människor kör, man kan ju tanka på landet och sedan köra i stan. Nej då, han har tänkt på det med:

Med hjälp av en transponder ska man även kunna följa bilarnas rörelse, och på så sätt avgöra vad kostnaden blir.

– I dag är alla nya bilar i princip uppkopplade. Då kommer det innebära att äldre bilar också behöver en uppkoppling så man kan mäta var de kör någonstans, fortsätter Helldén.

Nästa steg är såklart att börja ransonera bilåkandet eller behovspröva varje resa. Jag har redan tidigare tipsat om George Orwells 1984 för det är en mycket bra bok. Den skrevs dock som en dystopisk framtidsskildring, det är ingen jävla instruktionsbok för politiker! Åtminstone borde den inte vara det.

58 kommentarer:


  1. Kan vi inte sätta transpondrar på politikerna, särskilt miljöpartisterna, istället. Så att vi vet var de är och kan undvika dem. Eller "råka" stå i vägen á la Reclaim the våtmark, när de ska ta taxin till flyget.

    (Jag hade en granne för ett tag sen som hade Helldén som sin stora idol. Ingen annan flög så mycket kors o tvärs över jorden "för jag har ett så viktigt jobb", eller beställde hem mat med lastbil flera gånger i veckan som körde runt-runt-runt, eller behövde leasa en ny SUV, eller lämnade fönstrena öppna i flera veckor i december när hon åkte bort på sin viktiga flygresa, det gjorde ju inget för elen ingick i hyran.... Alla var glada när hon flyttade )

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Transpondrar på politikerna tycker jag är att gå för långt, men precis som när det gällde lönediskussionen härom nyssens är det rimligare att outa politikers görande eftersom de ska och säger sig vara förebilder.

      Jag har hittills aldrig hört någon säga sig hata miljön, men nästan alla verkar leva precis som de vill och sedan intalar de sig själva och andra att sättet de lever på är miljövänligt. Men med det sagt är det där den märkligaste ståndpunkten, att maxa sitt ekologiska fotavtryck och låtsas vara god.

      Radera
    2. Transponder på politiker, det är enkelt att införa för tekniken är väletablerad sedan årtionden tillbaka: kallas för (elektronisk) fotboja. Infrastrukturen som behövs är utbyggd redan, alla buggar är borta, så det finns ett etablerat välfungerande system.
      Av uppenbara säkerhetsskäl kan man ha en fördröjning i systemet på tex någon dag eller två, men i övrigt så bör naturligtvis uppgifterna vara offentlig handling, ja visas på en karta på en hemsida.

      Eftersom det är politiker som beslutar om något dylikt så kan vi vara säkra på att det naturligtvis aldrig kommer att genomföras.
      Besluta till populasens fördel och till sin egen nackdel? Glöm det.

      Radera
    3. Även om det skulle gå att införa undrar jag om elektronisk fotboja på politiker är vägen att gå :-)

      Radera
  2. Slagkraftigt inlägg. Miljötaliban var mkt passande på den typen, ännu en vi ska behöva drabbas av...
    Vad gäller politikerna i övrigt, inför transpondrar o stämpelur i riksdagen samt inför politikerskatt då de har det så väldans förspänt och bra. Tjänstemannaansvar med straff som inkluderar dryga böter och sträcker sig ända till fängelsestraff. Inför tvingande vistelse och boende på egen hand i våra numera talrika utanförskapsområden så att de kan ta del av det annorlunda kulturlivet de önskar åt oss alla i full solidaritet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Stämpelur i riksdagen tycker jag absolut skulle införas, i alla fall närvaroplikt. Och så en nätsida där väljarna kan gå in och se vad respektive politiker gjort och hur ofta de varit borta från jobbet.

      Radera
  3. Relaterat angaende korruption i Sverige: https://www.svtplay.se/video/KR5LyWE/uppdrag-granskning/mutorna-pa-sjukhuset?id=KR5LyWE
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. En timme lång... Och jag blir nog mest på dåligt humör över att se dem leka bort skattepengar, även om det lyckligtvis inte längre är mina.

      Radera
    2. Lite skadeglädje...
      /Annika

      Radera
    3. Man kan få för mycket av den med :-(

      Radera
  4. Du är en av få som får mig att skratta!

    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det är jag, men tråkigt om det inte är fler som lyckas. Jag får tipsa om komikern Fredrik Andersson:
      https://www.youtube.com/@Fredrik_Andersson

      En av få svensktalande som får mig att skratta, och dessutom en trevlig kille.

      Radera
    2. Han är riktigt bra faktiskt. Verkar vara populär bland publiken och totalt motsatta hos kritiker och pk folk. Bra betyg mao.

      Radera
    3. Är det så? Jag har inte hört några kritiska röster även om jag förstår att en del saker han skämtat om är känsligt för stötande individer.

      Radera
    4. Han bjussar på sig själv här på x, med ett skämt som möttes med total tystnad :) https://twitter.com/_Fredrik_/status/1771836189282107504

      Radera
    5. Total tystnad?! Först skratt, sedan applåd. Nu vet jag inte hur stor publiken är, men jag tycker att det lät som ganska bra utdelning.

      Radera
    6. DN skrev en recension som var rätt negativ för nått halvår sedan (som han även skämtade om sen.) Och skämtet om svenskars reaktion på koranbräningarna tog ju skruv hos, koranbrännarna som missuppfattade skämtet. Så där blev det en del hot.

      Oavsett, han är grym, och jag skrattar högt när jag ser hans klipp. Tyvärr inte sett honom live

      Radera
    7. Recensionen hade jag missat. Good for him! Hans karriär skulle nog lida av att pli applåderad av Dagens nyheter.

      Koranbränningsgrejen kommer jag ihåg nu när du säger det och gjorde samma bedömning. Han skämtade ju om mesiga svenskar och beskylldes då för rasism mot andra.

      Jag har överhuvudtaget inte sett standup live sedan Fredrik var ung och ny i branschen och nu är han gråhårig :-)

      Radera
  5. Att ransonera bilåkande tycker jag vore hur bra som helst!Med risk för att få hela kommentarsfältet mot mig menar jag att väldigt många bilresor kan ersättas med muskelenergi, billigt blir det också eftersom det sparar in både bensin- och gymkostnader. Bor själv i stad med bra kollektivtrafik och ser när jag väntar på bussen otaliga bilar med oftast, ibland två personer i som kör förbi. Ett annat exempel är att väldigt många barn idag blir skjutsade i bil till förskola och skola,föräldrar klagar på biltrafik runt förskola och skola trots att de själva är en stor del av problemet.Mina barn har alla fått gå eller cykla till skolan, en vuxen har följt med så länge det behövdes. Har åkt buss till och från mina senaste jobb också trots obekväm arbetstid och helgjobb så visst går det om man vill, för mig betydde det i pengar några tusen i månaden (skatteavdrag går inte när det finns kollektivtrafik och det var för långt att cykla eller gå).
    Jag tror att vi människor i alla åldrar mår bättre om vi går eller cyklar till vardags.Det kan politiker bidra till och självklart borde de göra sitt jobb som de flesta andra.Att de skulle vara nån sorts förebilder har jag däremot aldrig trott eller känt,de är som alla oss andra med brister och förtjänster,snara att försvara det vi själva tycker är viktigt osv. För mig är luften vi andas viktig pga astma.
    /Annette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oftast en person i bilen skulle det stå.
      /Annette

      Radera
    2. Jag ska inte tala för hela kommentarsfältet, men du får åtminstone mig emot dig på den punkten, även om jag personligen gärna transportlöper när jag får chansen.

      Radera
    3. Jag star helt pa Annettes sida i den fragan. Alltför manga kör med bara en person i bilen trots att de bor centralt och borde utnyttja kommunala färdmedel.
      /Annika

      Radera
    4. Visst, det är illa, mest för dem själva, men ska staten ska in och böka med det?

      Radera
    5. Jag kör knappt 500mil per år så antagligen hade en maxgräns varit ouppnåeligt för mig. Men gillar inte att staten/politiker ska bestämma hur mycket vi "behöver" åka.

      Radera
    6. Säg inte det. Det är ju inte säkert att det du använder dina 500 mil per år till anses vara behjärtansvärda ändamål medan någon annans 800 mil är mer okej.

      Radera
    7. Tänkte att alla får lika många mil, men så behöver det förstås inte vara. Tillhör man rätt parti och fraktar tunga stenar måste man förstås få mer än pöbeln...

      Radera
    8. Helt ärligt tror jag att man kommer värdera milen olika. Kanske inte i ett första skede, men ge det några år så kommer Helldén och hans gelikar tycka att det bästa är att de bestämmer och värderar, så att det blir rätt.

      Radera
  6. Jag tycker att bilåkandet gärna kan få betala sina egna kostnader. Släpper man ut 1 ton koldioxid så får man betala kostnaden för att rena atmosfären från samma mängd. Släpper man ut kväveoxider som skadar folks hälsa så får man bekosta sjukvården.

    På det hela taget är jag glad när miljöpartiet som i detta fall fokuserar på just miljö istället för alla de andra stolligheterna som de gärna gör.

    /Surgubben

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Jag tycker att bilåkandet gärna kan få betala sina egna kostnader."

      Det får det redan! Möjligen gånger hundra.

      Allt annat som skadar då? Ska vi lägga ett sjukvårdstillägg för den som dricker energidryck och därmed ökar risken att hamna på sjukhus? Ett tjockistillägg för alla med BMI 23+? Vill vi verkligen öppna den dörren?

      Radera
  7. Det är inte bilåkandet per se som är problemet, utan drivmedlet. Jag tycker dessa förbannade miljömuppar kan utbilda sig till ingenjören och bidar till att utveckla bättre eller andra motorer och/eller drivmedel, om du vill göra någon nytta, istället för att göra sig själva till åtlöje!
    /Christoffer S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drivmedlet är en del men också många andra faktorer. Kanske den viktigaste är samhällsbyggnad där politiska beslut tas om till exempel var bostäder, skolor och arbetsplatser placeras (det avgör ju vilken sträcka folk måste transportera sig).Jag är fd civilingenjör i maskin- och datateknik och tycker det är synd att vi först nu börjat tänka i andra banor än ’större eller snabbare är bättre’. Är inte miljöpartist eller medlem i något annat parti för den delen. Har inte ens tänkt på hur viktig ren luft och rent vatten är för människan förrän de senaste tiotalet år. Sedan är det heller inte privatbilismen som är hela problemet, de är bara en del av det stora.Har aldrig kollat vilka utbildningar miljöpartister har,skulle tro det är lika stor variation bland dem som hos övriga partier.
      /Annette

      Radera
    2. Det finns säkert utbildade miljöpartister, men det känns ibland som att folk lämnar hjärnan hemma när de blir för engagerade i en fråga. Med tanke på kärnkraftsnedläggningen tror jag inget svenskt parti varit så skadligt för miljön som MP.

      Radera
  8. Håller med kvinnorna på A. Tycker även att det är rimligt, precis som Surgubben, att bilåkandet ska få betala för sina egna kostnader. Dock anser jag att det är orimligt att bygga ut kollektivtrafiken i så hög grad så att alla människor kan åka kollektivt utan större problem. Därför tycker jag att det är rimligt att det ska kosta mer att köra bil i stan än på landet. Jag anser inte att det ska sitta några transpondrar på bilarna, men på något sätt måste det lösas. Billigare bensin på mackarna i glesbygd jämfört med stad är möjligtvis en del. Skillnaden får dock inte bli för stor, för då kommer alla muppar(ni vet antagligen vilka ni är) att åka till glesbygdsmacken för att tanka. Bor själv i storstad och har bil, men kör den inte varje vecka. Cyklar, går och åker kollektivt, även när jag storhandlar. Då bilen är 17 år gammal och jag har eget garage så är det dock billigare att behålla den än att åka taxi/bilpool när jag behöver. Mina barn har fått lära sig att åka kollektivt till i princip alla aktiviteter sedan tidig ålder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Håller med kvinnorna på A. Tycker även att det är rimligt, precis som Surgubben, att bilåkandet ska få betala för sina egna kostnader."

      Så om bilisterna idag betalar hundra gånger sin egen kostnad vore det rimligt att dela bensinpris, bilskatt mm med hundra? Jag vet såklart inte att siffran 100 är den riktiga, men att bilisterna redan täcker sina egna kostnader med råge är jag fullständigt förvissad om.

      Radera
  9. Medhåll om 1984. Läste den som barn just 1984 och gillade den skarpt som dystropisk fiktion. Läste om den igen för ett par år sedan, gillade den fortfarande skarpt, men fick en obegligt känsla i magen då den nu kändes mer som en samtidsberättelse.

    Har för mig att Sverige dammsög världsmarknaden efter utspädningsmedlet, runt 50% eller så, och därigenom både tryckte upp priset globalt samt försvårade/omöjliggjorde införskaffning för andra.

    Den solidariteten kan man ifrågasätta.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bra bok, men man bör som sagt läsa den som en varning, inte en instruktionsbok.

      Radera
  10. Den enda utsatta gruppen jag erkänner som reellt existerande är gruppen tänkande människor. Det kan aldrig ha varit lika ensamt och frustrerande att inneha grundläggande förståndsgåvor - och att konstant bli attackerad på grund av det - som just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog en skatt på tänkande vad det lider.

      Radera
  11. Själv tar jag naturligtvis kollektivtrafik mellan Arlanda och Bromma flygplats. För vi är ju ett kollektiv när vi flyger

    Hälsar Miljöpartiet genom
    Gustav Fridolin

    SvaraRadera
  12. Att elbilar kommer att dominera framöver, se bara på Norge, innebär ju inte på något sätt att det blir någon förändring av miljöpartiets inställning, om det var någon som trodde det. Miljöpartiet är nämligen per definition motståndare till privatbilism, oberoende av drivmedelsform. Bilar är ett otyg och om miljöpartiet kunde så skulle man helt enkelt förbjuda bilar, ungefär på samma sätt som man har gått tillväga med kärnkraftsverken.

    Hur man skulle frakta väldigt, Väldigt tunga stenar, ja det framgår inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, då inför man kilometerskatt på elbilsanvändning. Det handlar om att pengarna ska in.

      Radera
    2. Med differentierade taxor beroende på var du kör naturligtvis. Och med dagens teknik samkör man i realtid om det finns någon kollektivtrafik i närheten, eller om man närmar sig kollektivtrafik när du är ute och kör. Då blir taxan extra, extra hög för att mjukt motivera dig att stanna, parkera bilen och byta över till kollektivtrafiken.

      Sen kan man vara lite sådär finurlig att man gör den taxekostnaden som du fått extra svår att komma åt att se hur stor den är - och att den förfaller extremt snabbt - så att den med automatik får en extra påminnelseavgift, plus fakturaavgift samt moms naturligtvis. Men momsen har en egen ny procentsats, vad sägs om 75% och beloppet avrundas uppåt, med minsta belopp att betala blir 850 kronor. Dröjsmålsränta är 40% plus referensräntan.

      Där fick ni några tips, miljöpartiet!

      Radera
    3. Det låter väldigt mycket som det "social credit score"-system man har i Kina och som med all säkerhet kommer hit, till våra länders vars ledare är avundsjuka på sina kinesiska kollegors makt.

      Radera
  13. Påtvingad solidaritet låter lite motsägelsefullt. Men sen insåg jag att det betyder naturligtvis politikernas solidaritet med vissa noga utvalda grupper.

    Dvs solidaritet är ett sätt att tvinga andra att betala för politikernas röstköp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid lättare att vara solidarisk med andra människors pengar.

      Radera
  14. Finns två sätt att bry sig om miljön
    1. Berätta för andra hur de ska agera/leva
    2. Agera, göra vad man kan själv och välja hur man lever/vad man köper osv. (och kanske på köpet råka inspirera någon annan)

    Det slår mig att miljöpartister o liknande ofta tillhör kategori ett.

    I kategori två kan två personer bidra på helt olika sätt men ändå med likvärdigt resultat dra sitt strå till stacken.
    Exempel, jag kör en hel del bil då kollektivt inte funkar att åka till mitt jobb, har å andra sidan inte flugit på 10 år. Jag äter kött men är självförsörjande på ägg.
    Jag köper det jag behöver och vill ha, men är lånefri och konsumerar inte alls för nöjes skull.
    Jag är inte perfekt men jag tror att mitt sätt att leva och mina handlingar har mer påverkan än mina ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt så! Man kan begränsa sitt bilanvändande, låta bli att flyga, sluta köpa en massa skit från Kina, låta bli att handla kläder man knappt kommer att använda... Eller också pekar man finger åt andra, och det sistnämnda skapar bara irritation, det gör ingenting bra för miljön.

      Radera
    2. Jag håller med om att det är vad vi gör som är viktigast.Men vi måste skilja på politiker/beslutsfattare och vanligt folk.Jag blev medveten om att olja är en ändlig resurs redan under oljekrisen.Vi hade faktiskt bensinransonering några veckor 1974 så det bidrar till att tanken på ransonering inte är främmande för mig.Och tyvärr tror jag att ransonering är något som måste komma från staten, vi är så bortskämda idag med att allt finns tillgängligt alltid och de flesta av oss vill inte frivilligt dra ner på sånt vi blivit vana att ha.Det förvånar mig ofta att bilen är en sån öm tå för många stadsbor och mest att de som kan välja (gäller inte de som bor i landsbygd eller glesbygd) tycker den är värd kostnaden.Det finns flera kul diskussioner på rikatillsammans om bil t ex ’liv med barn utan bil’ som jag kan rekommendera.
      /Annette

      Radera
    3. Bilen är väl ett känsligt ämne för många eftersom det är ett av få områden där svensken fortfarande har lite frihet.

      Radera
  15. Om folket låter dessa makthungriga "Miljö"talibaner hållas så hamnar vi säkerligen snart i en situation där de t.ex. beslutar att låt oss säga x% av befolkningen saknar berättigande att leva. Skjut av dem, för klimatets skull? Och kvotera avskjutningen efter hudfärg eller etnicitet?
    Mvh Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du drar det kanske väl långt, men du har rätt i att man kan flytta gränserna bara man gör det långsamt. Ta EU t ex. Sverige hade aldrig gått med om man 1994 hade berättat hur långt man skulle ta projektet, att det mesta skulle beslutas av en församling där Sverige har minimalt inflytande och att det skulle kosta många miljarder om året. Nu är det självklart.

      Radera
  16. För visst kan precis allt motiveras i klimatets namn? Tänk på barnen dessutom.
    Mvh Investeraren

    SvaraRadera
  17. När vi ändå är inne på ämnet solidaritet. Idag lärde SVT mig att det finns klimataktivister och det finns klimaträttviseaktivister. Man får förmoda att klimataktivister därmed är klimatorättviseaktivister eller i varje fall jag-bryr-mig-om-klimatet-men-bryr-mig-inte-om-rättvisa-aktivister.
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/greta-thunberg-fragas-ut-i-kvallens-aktuellt

    Klimaträttviseaktivist. Glid på det ordet, Sparo.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte vad det är för fel på ordet terrorist.

      Radera
    2. Haha. Klimaträttviseterrorist. Det ordet hittar du inte i Svenska Akademiens ordbok.

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Men jag ger mig fan på att "klimatförnekare" finns, trots att jag ännu aldrig träffat en människa som förnekar att det finns klimat.

      Radera