fredag 26 april 2024

Säker blåsning

Bloggtips från Hanna i kommentarsfältet:

Hur slitna är däcken när du byter? Fick förslag från min verkstad att byta till nya däck då mina nuvarande sommardäck endast har 3 mm kvar. Enligt lag måste däcken ha 1,6 mm mönsterdjup. Hade varit intressant att höra hur du och andra resonerar både kring säkerhet och miljötänkande (och givetvis ekonomi).


Förra årets vinterdäck.

Om jag minns rätt erbjöds Hanna fyra sommardäck för 10000 kr. En kompis till mig erbjöds nyligen sommar- och vinterdäck för totalt 19000 kr. Samma där, sommardäcken klarar utan problem ett år till. Vinterdäcken vill han förvisso byta eftersom de gamla var dubbfria, men det närmaste halvåret är behovet obefintligt.

Själv har jag köpt däck för runt tusenlappen på nätet. Femtontumsdäck, men jag kollade nu och det är inte särskilt mycket dyrare med exempelvis sjuttontums. Då tillkommer förstås kostnaden för att lägga om dem, men inte tycker jag att man ska behöva landa på över 2000 kr/däck. Jag drar slutsatsen att verkstäderna försöker sko sig, deras inköpspris borde vara lägre än vi som privatpersoner kan få.

Sedan är det givetvis förkastligt att byta ut saker i förtid om det går att undvika, både för miljöns och ekonomins skull. Många klarar nog inte att värja sig för säkerhetsargumentet. Samma går förmodligen att se i barnbranschen, där föräldrar inte vågar säga nej till dyra barnstolar, barnvagnar och annat, för ”ditt barns säkerhet är väl viktigt?”, och det tycker man såklart.


Bara på lördagar!

Vad gör vi då åt detta? Vågar tänka själva, frågar barnvagnsförsäljaren om inte hans billigaste vagn också är säker och varför de i annat fall säljer den. Beträffande bildäcken kan man såklart få sladd eller vattenplaning med sämre däck, men i lagen som säger 1,6 mm för sommardäck och 3 mm för vinterdäck har man naturligtvis inte valt siffrorna på måfå, och vill man öka säkerheten tror jag att det är bättre att släppa lite på gasen än att byta ut däcken i förtid.

22 kommentarer:

  1. Jag bytte till nya sommardäck (15 tum) för några veckor sedan, de gamla hade väl typ 2 mm kvar och lite väl mycket torrsprickor för att jag skulle våga köra vidare med dem.

    Kostade mig 1500 kronor styck monterat och klart (premiumdäck från Goodyear), och tycker det var värt varje krona.

    Bilen rullar mycket tystare nu, de gamla kinadäcken som satt på tidigare var av den bullrigare sorten.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som ett rimligt pris. Jag brukar också köpa erkänt bra märken eftersom prisskillnaden mot lågprisdäck ofta är ganska liten.

      Radera
    2. Vi gjorde också misstaget med billiga däck en gång. Otroligt bullrigt! Nu blir det bara kända märken, även om vi inte byter så ofta som däckfirman skulle vilja. Om vi frågade dem, men det gör vi inte.
      Däremot har jag ett stenskott i rutan som måste fixas. Hellre det än att byta hela glaset.

      Spargrisen

      Radera
    3. Mina bilar är ofta så bullriga att däcken varken gör från eller till, men jag vill gärna ha bra väggrepp.

      Radera
  2. Efter att ha fått vattenplaning på motorvägen en gång gillar jag att ha lite mönsterdjup kvar sommartid. Inte för att jag vet om det hade hjälpt, men lite läskigt var det, även om det gick bra.

    Jag har inte så mycket emot att betala för att ha lite mer marginal, men jag kör så lite att mina däckkostnader är nästan obefintliga oavsett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vattenplaning är läskigt, liksom när bilen glider iväg på is. Jag har inte heller så höga däckkostnader även om det är surt när pengarna ska ut.

      Radera
  3. Jag nöter ut dem till laglig nivå. Är det halt eller blött kör jag försiktigare. Jag är yrkesförare, om det är positivt eller negativt i det här sammanhanget får ni avgöra själva :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innan jag såg en taxichaufför köra mot trafiken på enkelriktat hade jag sagt att det var positivt :-)

      Radera
    2. "men gps'en sa ju att jag skulle svänga där"

      Radera
    3. Det här var så vansinnigt dumt. Hon måste ha valt vänster när vägen delade sig och sedan kört förbi minst fyra enkelriktat-skyltar.

      Radera
    4. Verkar vara flera inklusive Sparo som tänker lite som mig, intressant även att anonym är yrkesförare.
      Det säger sig självt att man tar det lungt vid risk för vattenplaning (det gör jag oavsett mönsterdjup efter att tidigare ägt en liten och rolig bil som fick vattenplaning väldigt lätt även men bra däck på.)

      Intressant att nedan anonym fick förslag på däckbyte vid 4-5mm kvar, det är ju nästan oförkämt. Skulle vara kul att höra dem motivera miljöaspekten här.

      På tal om miljö, regummera däck, det görs inte längre eller?

      Radera
    5. Bra fråga? Nu när du säger det var det väldigt länge sedan jag hörde talas om regummering.

      Radera
  4. Bytte till sommardäck för ett par veckor sen. 4-5 mm kvar på däcken.
    Bilfirman där jag leasar bilen hade tagit fram en "förmånlig offert" på fyra nya sommardäck "eftersom de gamla ju börjar bli slitna".
    16000 kr monterat och klart. Tack, men nej tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 16000 kr för fyra sommardäck?! Att de inte skäms.

      Radera
    2. Mina framdäck var utslitna i våras. Så jag köpte ett (nästan) nytt däck på skroten för 200:-, 150:- för att kränga på det på gamla fälgen. På andra sidan satte jag det oanvända reservhjulet. Och la ett utslitet hjul i reservbaljan. Så 350 för "nya" däck på halva bilen. Jag skäms (lite)...

      Radera
    3. Det är en annan variant, men jag tror att man ska ha tur för att hitta rätt dimension i lagom skick (det finns ju trots allt snedslitna däck och sådana som är helt färdiga). Men skäms inte!

      Radera
  5. När jag fick mina vinterdäck stulna i höstas kollade jag upp var det skulle vara billigast att köpa nya fälgar, däck plus montering. Lite oväntat visade sig märkesverkstaden vara klart billigast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var oväntat, men fälgar gör det väl krångligare antar jag. Märkesverkstäder har aldrig varit en stor grej för mig. Volvo/Bilia vill nog inte kännas vid min 145:a :-)

      Radera
  6. När jag skulle byta däck på en stor verkstad som börjar på M så sa jag att jag ville köpa billiga däck för att jag ska ändå så sälja bilen. Däck som satt på var riktigt slitna så jag tänkte att jag köper ett gäng biliga.
    -Ja tar de billigaste däcken
    - nej gör inte det , dom däcken är inget vidare .

    Då funderar man, varför säljer verkstäder saker som är ” skit”

    Eller så vill dom tjäna pengar, men ta bort de billiga däcken och ha bra däck som kostar lite mer då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte först att det var ovanligt ärligt, men kanske gjorde de bara en bedömning av hur mycket de skulle kunna få ut av dig.

      Radera
    2. Jag förstår precis hur du tänker, men ifall dom vill vara ärliga är det väl bättre att plocka bort de icke trafiksäkra däcken istället 🤓
      Sälj inget som inte är bra

      Radera
    3. Var de icke trafiksäkra då, inte bara att de slits ovanligt fort eller låter mycket? Men ju mer jag tänker på det desto mer tror jag att det handlade om högsta möjliga marginal för verkstaden.

      Radera