tisdag 17 december 2024

Dags för millennieskifte

Jag har varit på många läkarbesök. Lyckligtvis inte så många som patient, men som anhörig. Så länge jag kan minnas har jag irriterat mig på vårdinrättningarnas oförmåga att kommunicera med varandra. ”Vi har olika datasystem” fick jag höra så många gånger att jag undrade om det fanns en lag för vårdcentraler att man inte fick köpa in ett datasystem som fanns på någon annan vårdcentral i hela landet.

Remisser skickades med telefax tio år efter att faxen försvunnit i hela det övriga samhället. ”E-post är inte patientsäkert”, hävdades det, och jag funderade på hur mycket sämre det var med ett krypterat mejl än ett papper som poppade upp i en fax i en obemannad reception. En gång skulle en remiss skickas med post åtta kilometer och den skickande läkaren sa att jag kunde kontakta mottagaren en vecka senare för det var så lång tid det brukade ta för remissen att hamna rätt. Givetvis erbjöd jag mig att springa med pappret och leverera det 40 minuter senare, men det var antagligen inte heller patientsäkert trots att det i det fallet var jag som var patienten.

Ibland försöker svensk vård samordna sina system så att de ska kunna prata med varandra. Det lät t ex bra med datorjournalsystemet Millennium som har börjat införas runt om i Sverige, men redan efter några dagar kräver läkarna att det avskaffas. Notera, de ber inte att det ska anpassas eller förbättras, de kräver ett totalstopp.

Vad har det kostat? Och vad kommer det kosta? Det är det nog ingen som vet, men att man lagt 800 miljoner på konsulter, och det bara i Västra Götaland, är inget bra tecken. Är det korruption och mutor inblandat eller var det bara ren och skär dumhet som gjorde att politiker och andra utan praktisk erfarenhet trodde att de skulle kunna rodda ihop detta själva?

53 kommentarer:

  1. Det är tjänstemän som beställer och IT-konsulter som påtar ihop systemen, utan insyn, kunskap eller erfarenhet av vilka dunktoner som är nödvändiga i ett journalsystem eller hur långt tid en funktion måste ta att utföra. Millenium är baserat på ett befintligt amerikanskt system, där sjukvårdsapparaten se helt annorlunda ut, där dokumentationskrav och pop-up fönster förekommer till förbannelse, bara för det faktum att man kan bli stämd. Så detta system var dömt att misslyckas på förhand, men det var ingen som lyssnade på det för politiker och tjänstemän hade redan bestämt sig. 5,5 miljarder har det kostat hittills. Slutsats: det behöva INGA mer pengar till sjukvården!! Däremot ett TOTALSTOPP för slöseri!
    /Christoffer S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter i och för sig som att Millennium inte funkat särskilt bra i USA heller.

      Radera
    2. @christoffer s: det är 5 ggr värre än vad jag hittills hört. Tro fan odågorna måste höja skatten hela tiden... Här borde därmed finnas underlag att fylla hela elegantkyrkogården på några timmar... Herregud vad Sverige är duktigt.

      Radera
  2. Konsulter, pah! Det enda de kan är att debitera per timme och inte sa lite heller. Vad de tydligen glömt är att fraga sjukhuspersonal om hur systemet borde fungera, doktorer, sköterskor, sekreterare och alla som berörs av systemet. Synd bara att det gar ut över svenska skattebetalare.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl det sista som är problemet. Jag har aldrig hört om någon privatperson som för egna pengar anlitat en konsult som stått och kostat pengar utan att någon vet vad han/hon egentligen gör. Det är alltid någon annans pengar, som i skattefinansierad verksamhet eller ett stort företag.

      Radera
  3. Tyvärr så styrs den svenska sjukvården av folk som inte klarar av sina arbetsuppgifter.Den svenska sjukvården är ineffektiv och alldeles för lite anpassad efter patienternas behov på snabb och bra behandling till en låg kostnad för samhället det vill säga skattebetalarna.Det skall givetvis vara ett och samma datasystem för all vård i Sverige så att det blir lätt att följa för alla inblandade vårdavdelningar i vårdkedjan.
    Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar onekligen så i och med att den är ganska dyr och ändå är köerna sanslösa. Jag har en kompis här i Norge som opererades för hemorrojder i förra veckan. Från att han ringde sin husläkare tills han var opererad och klar tog det knappt tre dygn. I Sverige hade han väl först fått vänta ett par veckor på besök hos husläkaren (den där vårdgarantin har det aldrig varit så mycket med). Så remiss till kirurgen, där ryker någon vecka till, och ytterligare ett par för att få tid. Så kanske ett förberedande besök och därefter kö till operation. Totalt tre månader istället för tre dagar?

      Radera
    2. Med privat vårdförsäkring går det inom 1 vecka oftast. Det är den offentliga (ofantliga) sjukvården som inte är effektiv.
      /Christoffer S.

      Radera
    3. "Inom 1 vecka oftast", men här var det en halv vecka och i helt allmän vård. Men visst, jag jämför inte med privata vårdförsäkringar, då går det säkert snabbt både här och där.

      Radera
    4. Från det att VC-läkaren konstaterade att operation behövdes fick jag en tid men exakt 3 månader senare (vårdgarantin inom 90dagar låter såååå bra för oss naiva….). VC-läkaren hade kontaktat flera kliniker!!!! Och fortsatte ringa runt. Jag hade flera hälsoproblem vilket ledde till en kraftigt nedåtgående spiral.

      Kliniken hade ett system, sms vid avbokning. Först till kvarn!!! Sms kom närsomhelst på dygnet! Vilket kändes helt galet, eftersom jag inte var frisk.

      Slutade med att VC-läkaren skickade mig till akuten. Där fixade de operationstid tre veckor senare. Må gud välsigna VC- och akutläkarna som kämpade! 🙏🙏🙏

      Under min period av sängliggande var denna blogg en källa till glädje och distraktion från smärta. Även nu när jag är frisk. Tack Sparo! 🙏🙏🙏

      Radera
    5. Tack, kul att höra! Ja, det där sista alltså, inte vårderfarenheterna.

      Men där pekar du på ytterligare en effekt av ineffektiv vård, att många låter bli vårdcentralen och åker direkt till akuten eftersom man - med all rätt - känner att i vårdkö kan man få sitta nästan hur länge som helst. Sitter man däremot i akutens väntrum blir de tvungna att lösa problemet. Hade systemet med husläkare och vårdcentraler funkat hade akutmottagningarna bara behövt ta hand om brutna näsor och allergichocker.

      Radera
    6. "Sitter man däremot i akutens väntrum blir de tvungna att lösa problemet" Nja, det stämmer inte riktigt. Patienter som inte har på akuten att göra skickas hem eller till närakut/jourcentral eller vårdcentral. På den akutmottagning jag har arbetat har det hänt att sköterskor med skinn på näsan när det varit lång kö helt sonika gått ut i väntrummet för att triagera och skicka bort patienter.
      /Christoffer S.

      Radera
    7. Okej, det kanske kan hända, men jag har aldrig sett det eller varit med om det själv.

      Radera
    8. Att folk söker akutsjukvård för åkommor som inte är akuta är en dominoeffekt av att tillgängligheten i primärvården är för dålig.

      "Många frågor rör kontinuitet i primärvården, personcentrerad vård och tillgänglighet, och i likhet med den senaste befolkningsenkäten från 2020, får Sverige svaga omdömen vad gäller samtliga områden."
      https://www.dagensmedicin.se/vardens-styrning/vardutveckling/vardanalys-svaga-betyg-for-svensk-vard-i-oecd-jamforelse/

      Jag hoppas och tror att den högspecialiserade vården i Sverige är bättre.

      Tom-Hjördis

      Radera
    9. Och på ett sätt förstår jag dem. Varför gå till husläkaren och vänta månader om man kan gå till akuten och vänta timmar?

      Radera
    10. Tom-Hjördis: "Att folk söker akutsjukvård för åkommor som inte är akuta är en dominoeffekt av att tillgängligheten i primärvården är för dålig." Att tillgängligheten är dålig inom primärvården beror på att 20& av tiden ägnas åt dokumentation eller saker som andra än läkare borde kunna göra, men fr.a. att patienter söker för onödiga saker. Det gäller såväl på vårdcentral som akuten. Många patienter som söker till akuten behöver inte medicinsk hjälp överhuvudtaget. Sjukvård har idag tyvärr blivit om Pressbyrån; man svänger förbi för en quick fix för onödiga saker. Läste nyss om folk som ringer ambulans för en sticka i fingret...
      /Christoffer S (läkare inom primärvård sedan 2011).

      Radera
    11. @Christoffer S

      "men fr.a. att patienter söker för onödiga saker. Det gäller såväl på vårdcentral som akuten."

      Jag upplever att tillgängligheten är för dålig och jag anser inte att jag har sökt sjukvård för onödiga saker. Dock kan den dåliga tillgängligheten som jag har upplevt vara en konsekvens av att för många har sökt vård för onödiga saker. Samtidigt finns det personer som väntar för länge med att söka vård.

      Det låter på dig som om patienterna är för dåliga på att tolka sina symtom. Kanske borde skolan införa ämnet Hälsa och lära eleverna skilja mellan t ex förkylning och sepsis.

      Tom-Hjördis

      Radera
    12. Nej, så himla kul att sitta i ett väntrum fullt av hostande människor är det ju inte. Men jag hoppas att de som vill ha ambulans för sticka i fingret får någon slags bestraffning eller åtminstone en utskällning.

      Radera
  4. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/darfor-har-17-regioner-inte-millennium-lider-med-hela-organisationen-i-vastra-gotalandregionen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter onekligen som att Västra Götaland satsat på fel häst.

      Radera
  5. Västa Götaland säger du, är det inte där Muteborg ligger?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör ju det och det är lätt att tänka tanken att någon kanske fått lite morotspengar in på kontot.

      Radera
  6. Tanken att ha ett gemensamt arbetsverktyg för bl a journaldokumentation var god. Utförandet inte lika så.

    "Teori är när man vet allting, men ingenting fungerar. Praktik är när allt fungerar, men ingen vet varför. Kombinerar man teori och praktik, fungerar ingenting och ingen vet varför."

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som något som borde ha gjorts (på ett bra sätt) för 30 år sedan.

      Radera
  7. Inte för att jag är någon dataexpert men det där med "vi har olika datasystem" fattar jag inte. Det måste väl gå att skicka rådata som personnummer och textsträngar som beskriver sjukdomstillståndet till alla sorters system. Annars verkar samtliga system felkonstruerade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Systemen måste ju vara förberedde eller uppdaterade för det. Precis som att någon inte kan skicka Snapchat-meddelande till din tfn om du inte har Snapchat.
      /Christoffer S.

      Radera
    2. Bra att du reder ut sånt här, Christoffer, för oss som inte har förstahandsinfo. Jag tänkte lite i samma banor.

      Radera
    3. Men läkarna ska väl inte skicka mess till varann? Att ta emot rådata som t.ex "Christoffer S har en trombocyt i vänster knäskål" borde alla system kunna ta emot. Men uppenbarligen går det inte, och då är väl alla system felkonstruerade från grunden. Inte för att jag skulle rekommendera mig själv till att göra om dem, det hade blivit både dyrare och sämre.

      Radera
    4. Anonym: nu får du allt tänka till lite. Det går självklart inte att skicka saker till vad som helst. Vet du hur teknik fungerar? Eller kanske kan du skicka SMS till en fast tfn? Det system som skickar och det som tar emot måste ju vara integrerade på något vis.
      /Christoffer

      Radera
    5. Det går visst att skicka sms till fast telefon. Meddelandet läses upp.

      Radera
    6. @Anonym

      "Annars verkar samtliga system felkonstruerade."

      I teorin har du rätt. I praktiken är det en juridisk, organisatorisk och teknisk utmaning att få tekniska system att kommunicera med varandra. Dessutom har sjukvården en stor mängd gamla system som inte är konstruerade för dagens krav på informationsutbyte.

      Tom-Hjördis

      Radera
    7. @Anonym

      Läkarförbundets har ställt dessa krav på digitaliseringen. Det ger en bild av problemet.

      "- Utred och anpassa lagstiftningen så att den stödjer den digitala utvecklingen bättre.
      - En gemensam inloggning till alla digitala system som fungerar snabbt och enkelt med mycket hög grad av säkerhet.
      - Trådlösa system som även fungerar i fickan.
      - Beslutsstöd, som kopplar ihop relevant patientinformation med medicinsk kunskap och presenterar resultatet, ska finnas för göra det enklare, säkrare och ge stöd till läkaren vid patientmötet.
      - Information ska bara behöva dokumenteras på ett ställe. Det ska finnas automatisk överföring av data för digital uppföljning för till exempel kvalitetsregister.
      - Det behövs en nationell standardisering av informationen. Standardiseringen är viktig för att information som används i olika system ska fungera effektivt tillsammans.
      - Det ska vara enkelt att kommunicera med patienter och andra intressenter som till exempel apotek, Försäkringskassan och kommuner.
      - Läkarprofessionen behöver involveras vid upphandling av digitala system.
      - Kompetensutveckling behövs för att kunna ta tillvara den nya tekniken."
      https://slf.se/nyheter/digitala-system-i-varden-ett-arbetsmiljoproblem/

      Tom-Hjördis

      Radera
    8. Självklart går det bra att kommunicera mellan system med systemintegrationslösningar, det är dessutom inte så komplicerat så länge det finns API:er i båda ändarna vilket inte heller är svårt att implementera, det har man gjort i privata organisationer i decennium. Ett journalsystem är dessutom en förklädd databas med ett användargränssnitt där användare med olika behörighetsnivåer verkar, en ganska så enkel produkt i teorin, det borde inte ens ha kostat 100 miljoner och även då är budgeten i överkant.

      I de projekt jag verkat i så har vi gjort betydligt mer komplicerade system för bråkdelen av kostnaden, dessutom till den senaste säkerhetsstandarden, vilket är grundkravet för oss som arbetar på ett cybersäkerhetsföretag.

      Med vänliga hälsningar
      Systemutvecklaren.

      Radera
    9. Dina erfarenheter gör hanteringen av Millennium ännu mer obegriplig.

      Radera
  8. "Förnya recept tog 90 sekunder – nu krävs 34 moment i regionens nya it-system."
    https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/lakarens-pik-mot-millennium-i-34-steg.becb74ed-5750-4874-ad79-99a2e785506f

    Det är nästan så att man inte tror att det är sant. Till och med en nybörjare på användarvänlighet borde förstått att användarvänligheten är för dålig.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
  9. Detta får mig att tänka på när ett stort sverigebaserat multinationellt företag i förpackningsbranschen i början av 90-talet brände några miljarder på ett egenutvecklat globalt MPS-system, som aldrig sattes i drift. Men konsulterna hade inget emot det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag att de inte hade :-)

      Radera
  10. Apropå ineffektivitet så har jag exempel:
    Jobbade tidigare inom säkerhetsbranschen, servade och installerade larm o passersystem bl.a på kommunala verksamheter.
    Det upphandlades med folk som knappt satt sin fot ute i den aktuella verksamheten vilket ledde till att vi installerade efter beställning och när det var klart för utbildning av personalen som skulle hantera systemet blev den irriterade kommentaren : men så här går det inte att ha det. Så efter en period av ilska från personalens sida så fick vi "justera" och det blev ju inte billigt.
    Det här hände inte en gång utan var mer regel än undantag.
    Så mycket pengar och irritation som kunde ha sparats om man i första skedet hade haft med representanter från verksamheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde vara lätt att förstå alldeles oavsett typ av verksamhet att de som ska använda skiten måste involveras för att se att man får det man behöver.

      Radera
  11. Det verkar ju inte som om Millenium var det bästa av system men jag är alltid imponerad över hur stort genomslag vården får i nyheter och politiken.

    Flera vänsterpolitiker påstår att vården går på knäna konstant och när fackförbunden strejkade under året fick de fullt stöd av alla tidinigar trots att få sköteskor ens jobbar 40 timmar genom arbetstidsförkortningar. Sjuksköteskor tjänar mer än medianlönen och specialisrade sådana tjänar ju så bra att de betalar stalig inkomstskatt på lönen. Framförallt med tanke på att de flesta kommuner och regioner styrs av S som därmed är arbetsgivaren så verkar alla åsikter jämnt stödja vården. Tror vi har mycket att lära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vården berör alla förr eller senare, det är väl därför. Och så är det ju mycket av våra gemensamma skattepengar som hamnar där.

      Sedan är det ju fantastiskt att alla politiker, från höger till vänster, alltid anser att verksamheten måste effektiviseras och bli bättre, med eller utan extra pengar. Ändå verkar det inte hända så mycket.

      Radera
  12. Det mest häpnadsväckande var ju att Millennium trots uppskattad kostnad på 5,5 miljarder i VG inte skulle kunna importera gamla journaler. Tanken var att läkarbesöken skulle bli färre under införandet så att läkaren hade tid att vid första patientbesök sammanfatta den gamla journalen och manuellt lägga in i Millennium. Det begriper ju alla att en multisjuk patient därmed skulle riskera att gå miste om sjukdomshistorik. Att köpa in ett journalsystem utan en metod att överföra gamla journaler känns som hål i huvet men kan ju inte vara det med tanke på alla inblandade experter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag fattar det utan att ha jobbat en dag i vården eller med journaler.

      Radera
  13. 5,5 Miljarder. För ett jävla IT-system som uppenbarligen bidrar till att ta livet av folk i praktik. Hur fan är det möjligt? Det låter lite som en oerhört dålig Norge-historia. Men jag antar det inte funkar lika jävla korkat i Norge som i Sverige? Landet med världens bästa sjukvård, eller hur fan var det nu Strandhäll sa?
    Mvh Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning om hur Norge funkar i detta fall. Det låter ju som att detta med olika system som inte pratar med varandra är ett skandinaviskt problem, så kanske är det inte bättre här.

      "Vård i världsklass", sa hon, allt annat var fake news. Kanske hade/har hon till viss del rätt, men det stora problemet med vård i Sverige är ju inte vården utan vägen dit.

      Radera
  14. Från kommunal utsiktspunkt så är systemproblemen brutala.

    Sedan fick jag förklaringen idag faktiskt på varför sjukvård odyl fortfarande kör med fax. Sekretess, inte rättssäkert att överföra persondata på något annat sätt.

    Nu börjar de nå en accepterbar lösning vilket år som helst genom ”ett antal licenser”. Så kanske vi kan slippa faxen.

    Dunkar huvudet i bordet över trögheten och inser att vi i min kommun knappt kommit någonstans inom IT på de 10 år jag varit involverad i kommunen trots att jag skrikit mig hes. Mycket medveten om att det är ett underbetyg även för mig, men man kämpar verkligen mot troglodyter i många fall på en hel del av fronterna.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så har jag också förstått det, att det inte är patientsäkert med e-post, men som sagt, hur patientsäkert är det med ett fax som spottas ut i ett rum någonstans? Dessutom vill jag som patient kunna välja. Jag skiter i om min remiss för magnetröntgen av axeln kommer ut på stan. Vad mig anbelangar kan de skicka remissen på ett vykort eller annonsera i lokaltidningen. Men då ska vårdpersonal sitta och bestämma att de ska använda ett krångligt sätt som tar längre tid - dumheter!

      Radera
    2. @JB

      "Sedan fick jag förklaringen idag faktiskt på varför sjukvård odyl fortfarande kör med fax. Sekretess, inte rättssäkert att överföra persondata på något annat sätt."

      Det tror jag inte på. Om 1177 kan överföra personuppgifter säkert så borde sjukvården i övrigt kunna det också. Jag tror det handlar om att det är för juridiskt, organisatoriskt, tekniskt komplicerat att få systemen att prata med varandra.

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. @Sparo

      "Så har jag också förstått det, att det inte är patientsäkert med e-post, men som sagt, hur patientsäkert är det med ett fax som spottas ut i ett rum någonstans?"

      E-post är för primitivt. De får kryptera datan i både vila och överföring, ha system för behörig tillgång till datan i systemen mm. De största utmaningarna är nog juridiken, organisationen och kostnaden.

      Tom-Hjördis

      Radera
    4. E-post är för primitivt, men ett telefax är inte det?

      Radera
    5. Fax är primitivt men ändå säkrare än e-post.
      https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/12/faxen-ska-ut-regering-och-skr-overens-om-digital-infrastruktur/

      Tom-Hjördis

      Radera
    6. Ett faxat papper med dina hälsodata - snart i en obemannad reception framför tio väntande patienter. Verkar störtsäkert!

      Radera