Vi får se om vi lyckas hålla oss
ifrån frågan om elbilens förträfflighet i kommentarsfältet, för
den aspekten är jag rätt less på, ointresserad av och det slutar ändå alltid med tycke och smak.
Det som intresserar mig är hur opinionen verkar ha svängt. Ett par
exempel för att visa vad jag menar.
Vi börjar med företaget Ørland
Transport AS som vill bli Norges första fossilfria transportör,
genom att helt lämna konventionell diesel och bara ha lastbilar som
går på el eller biodiesel.
Jag gissar att företaget hade räknat med idel lyckönskningar, men när nyheten presenterades på Facebook blev de hånade. Så här löd några av kommentarerna:
”Ännu en konkurs att vänta då.”
”Klimatfanatiker förnekar sig inte.”
”Går väl bra så länge staten subventionerar skiten.”
”Grattis! Ni bidrar nu till den totala raseringen av naturen och havsbotten på jakt efter mineraler.”
”Never underestimate the power of stupid people in large groups.”
Lite på samma tema skrev en av Scanias
största norska kunder en avsiktsförklaring om att köpa 54 ellastbilar och de fick ungefär samma reaktioner på Facebook.
Eller faktiskt ännu elakare. Några kallar chefen dum i huvudet och
en konstaterar att han själv ”inte hade klarat att dricka så
mycket alkohol som hade krävts för att signera ett sånt avtal”.
Hur det går vet ingen av oss, men jag
är helt säker på att om dessa nyheter kommit för bara ett år
sedan hade den absoluta majoriteten kommentarer varit positiva och
den som sagt något om de ekonomiska riskerna eller ifrågasatt
miljönyttan hade bombats med svar om konspirationsteorier och
kallats klimatförnekare, putinist eller varför inte nazist? Nu är
förhållandet det omvända, minst tre fjärdedelar av tyckarna är
kritiska och/eller hatiska.
Min profetia är att den som vill
godhetssignalera år 2025 bör komma med något annat än det gröna
skiftet. Exakt vad vet jag inte, men eftersom jag inte försöker
vinna popularitetstävlingar eller riksdagsval behöver jag inte
heller veta, det lär visa sig.
Kanske att det här kan vara något, i alla fall på privatekonominivå: balkongkraftverk.
SvaraRaderahttps://www.theguardian.com/environment/2024/dec/18/if-a-million-germans-have-them-there-must-be-something-in-it-how-balcony-solar-is-taking-off
De där pluginpanelerna är inte tillåtna i Sverige, utan måste ha fast installation precis som takpaneler på villor och då blir det knappast lönsamt. Bor man i lägenhet är väl inte elpriset något problem ändå, elräkningen borde vara max en hundralapp i månaden...
RaderaOtroligt fult i det exemplet och sätter man upp 1,5 miljoner sådana där gissar jag att flera tusen kommer att blåsa ner, men annars tyckte jag att det var en kul idé.
RaderaBränslekostnaden är en väldigt stor utgift för en lastbil, oftast dyrare än föraren. Så det är nog inte enbart godhetssignalering.
SvaraRaderaPrecis som med den politiskt skapade bristvaran el numera då. Där även skatter och avgifter skenar.
RaderaTrots det är el betydligt billigare än diesel
RaderaByter man ut dieselbilar mot ellastbilar för att få ner bränslekostnaden undrar jag om man räknat rätt.
RaderaSjälv noterar jag de bolag som tydligt godhetssignalerar. Jag tänker direkt att "vad är det de nu försöker dölja", "hur mycket kan detta gå fel och med vilka enorma kostnader"?
SvaraRaderaKort sagt, så drar jag direkt öronen åt mig, något står inte rätt till i ledningen av bolagen med sådana uppenbara felprioriteringar.
Detsamma gäller för människor. Godhetssignalerare är inget jag vill omge mig med.
Mvh Investeraren
Ja, snarare det.
RaderaDet finns tyvärr alltför många exempel på företag som sista åren absolut inte tagit sina beslut på främst ekonomisk grund. Betänk att hela esg ideologin bygger på ideologi, inte på logik.
RaderaMvh Investeraren
Eller att de tror att miljöargument, eller rättare sagt klimatargument, ska göra banker, myndigheter, politiker och kunder intresserade. Lite som ordet bredband en gång i tiden öppnade dörrar. Historiskt har de inte haft helt fel, men kanske börjar den tiden gå mot sitt slut.
RaderaJag kanske är synisk. Jag tror dock att sunda långlivade företag fattar stora beslut på ekonomiska grunder. När dessa beslut råkar ha något ”godhetsvärde” framhålls detta överdrivet mycket. Däremellan kan även ett av dessa företag fatta mindre viktiga beslut av rent ”godhetsvärde”. Men då är det sådant som bara påverkar företagets ekonomi marginellt.
SvaraRaderaEn stor skillnad här att statligt ägda/styrda företag avviker oftare från denna linje och fattar ekonomiskt vansinniga beslut av rent signalvärde.
Att de privata företag som godhetssignalerar gör det på ekonomiska grunder håller jag helt med om. Jag tror bara att de övervärderar godhetsvärdet. Särskilt om opinionen nu börjar svänga så att signalen snarare är en kostnad, åtminstone på kort sikt.
RaderaStatliga bolag kan ibland (och påhejade av politiker som ger ekonomiska garantier) strunta i ekonomin och gå helt och hållet på godhet.
Biodiesel är fortfarande förbränning, samt att den är dyrare än vanlig diesel. Lite som att gå över ån efter vatten.
SvaraRaderaNån av Scanias allra högsta chefer i Sverige ropade på statens hjälp för inte alls längesen för att dom sålde för få elektriska lastbilar. Där lyckas Volvo AB mycket bättre. I valet mellan en Tratonaktie och Volvo ABaktie är det ett lätt val till Volvos fördel.
Att gå över ån efter dyrare vatten.
RaderaMina lastbilskunskaper är obefintliga, men att företag ropar på statens hjälp är inget styrkebesked.
Jag kör en dieselpersonbil från 2011. Den rökte mycket mer under kallstarter på vintern fram till årsskiftet. När biodieselinblandningen minskade.
RaderaIntressant! Fast bara för att det ryker mindre måste det väl inte innebära att avgaserna är mindre farliga för miljön?
RaderaMen på samma tema har jag goda skäl att misstänka att reduktionsplikten ökar förbrukningen i liter per mil, och om så är fallet undrar jag om det i slutändan gynnar miljön överhuvudtaget, eller kanske tvärtom är skadligt.
Den rykte alltså mer av mer bioinblandning. Jag köper inte heller reduktionspliktens miljöargument.
RaderaJa, det var så jag förstod dig.
RaderaVår Volvo V70 diesel ökade successivt förbrukningen från 0,58 till 0,63 när biodrivmedlens andel ökade. Kunde i somras åter köra på 0,58 men nu är den uppe på 0,64. Har de börjat blanda i nåt skit i bränslet igen?
RaderaJag har ingen aning om vad som blandas i just nu, jag tycker det verkar ändras hela tiden. Så sent som igår såg jag någon nyhet där ministern med det svårstavade namnet och de stora ögonbrynen pratade reduktionsplikt. Men kan det inte vara så enkelt att bilen får jobba hårdare på vintern än på sommaren? Själv får jag varierande siffror av om jag kört långa resor istället för korta, med eller utan släpvagn osv.
RaderaLite förvånande att ett norskt företag möter sådant hån eftersom man i Norge ändå nått längst i världen med omställningen till fossilfria transporter. Att man gör det i Svenska forum är mer väntat. Här kör nästan alla fortfarande på fossilt och 2035 när all försäljning av fossildrivna fordon ska upphöra känns väldigt avlägset.
SvaraRaderaOavsett vilket så avgörs slagen om fossil kontra el i kommentarsfälten utan snarare vid valurnor och i parlament. Politiker kan genom beslut och styrmedel, som i Norge införa regler som raskt gör fossilfordon till en fråga för samlare av veteranfordon.
/Surgubben
Kanske inte i kommentarsfälten, men enskilda människors beslut spelar roll både för företagare och politiker.
RaderaGröna skiftet är inte hett, nej. När ekonomin går ned och det blir ont om pengar på många håll sjunker intresset för investeringar i dyrare lösningar. Elbilsförsäljningen går ju också dåligt, utom i Norge, gröna aktier går dåligt mm mm.
SvaraRaderaDetta är ju helt förutsägbart och logiskt, finns inte pengar stannar förändringsprocesser upp.
Opinionen hos européer angående elektrifiering är stabilt positiv, finns ett antal större mätningar om detta. Största bromsen att byta till elbil är priset. Mätningar under flera år visar att 20% är bestämt emot elbilar, de kommer att vara det ända till de har råd att köpa dem; det är mer än troligt att denna grupp står för kommentarerna ovan.
Klart att det är priset som avgör. Vore elbilar gratis skulle de flesta av oss börja köra elbil. Att opinionen för elektrifiering fortsatt är positiv kan möjligen bero på att folk fortfarande säger det de tror att man "ska" säga när man blir tillfrågad. Och gissningsvis ställdes frågan också för att få det svaret, vare sig uppdragsgivaren var industrin, politikerna eller deras megafoner i media.
RaderaFinns ju mer än en undersökning.
RaderaLever du kvar i SD:s åsiktskorridortrams?
https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/how-european-consumers-perceive-electric-vehicles
Ja, finns det fler undersökningar än en som visar en sak måste det ju vara sant ;-). Vad SD:s åsiktskorridor har med saken att göra vet jag inte. Nu vet jag inte om kommentaren 13.42 var till mig eller till kommentatorn 13.27 (eftersom ingen av er, eller om ni är en och samma, skrivit under med namn), men för egen del kan jag garantera att jag inte befinner mig i någon SD-korridor av något slag.
RaderaDet handlar väl inte om "få råd att köpa dem". Hitintills är det enkom de som inte har råd att köpa elbil som har gjort det. Eller de har inte köpt, de har hyrt för att de inte har råd att köpa en elbil.
RaderaMvh Investeraren
Jag ska inte tala för någon annan, men jag har inte råd att köpa elbil. Ja, eller hyrköpa då ;-)
RaderaGrejen med "hyrköp" av elbil är ju att man kan köra riktigt billigt. (Om man laddar hemma på natten)
RaderaElbilen jag har som förmånsbil rullar 10 mil om dagen. Vi betalar kanske i snitt 600 kr i månaden för att ladda den (sett på ett år inkluderat vintern).
Vi hade en 20 år gammal bil som kostade 3500 i månaden bara bensin att pendla med.
Så skulle säga att just nu betalar vi marginellt mer och kör en helt ny bil.
Så oavsett vad man tycker är bäst för miljön så var det ekonomin som avgjorde det valet.
Imponerande att plussa på byte från bensin till el, det tror jag inte att många gjort. Hade inte diesel varit en möjlighet annars? Det brukar slå bensin om man åker mycket.
RaderaTror precis det är därför folk har råd att byta över. Och jag dubbelkollade precis snittkostnaden. 600 var snittkostnaden förra året när elen var dyrare. I år kostar det mindre, tex laddningen 96 kr + nätavgift i september :D
RaderaDen andra bilen jag har en är diesel som drar .5 milen. Dieseln har dessutom gått ner 10 kr litern sedan toppnotering tidigare, så det var ett lyckat köp. Så idag skulle samma pendling med dieselbilen kosta dryga 2000 kr i månaden. Men då är ju service/slitdelar, skatt försäkring osv inte inräknat.
Så nog är elbilen mest ekonomisk så som läget är just nu.
Känns ändå bra att ha garderat med en el o en diesel. Två bilar måste vi oavsett ha i hushållet.
Låter rätt. Själv håller jag mig till bensin, 0,88 liter per mil. Men så kör jag heller inga tio mil om dagen.
Radera0.88 var ändå inte så farligt.
RaderaDessutom åker du med stil i den bilen :)
Relativt lite för att vara 50 år gammal, men i jämförelse med nya bilar är det ju inget att hurra för. Å andra sidan köper jag reservdelar för hundralappar som jag kan byta själv, som på en ny bil hade kostat tiotusen i inköp och tiotusen i arbetskostnad när två mekaniker lägger en vecka på att plocka ner halva motorn för att byta en slang. Jag skulle önska att jag överdrev...
Raderahttps://www.sunpine.se/ tycker inte det är så dumt att ta vara på rester från annan industri.
SvaraRaderaJag vet inget om dem, men det låter som att det finns olika åsikter om det:
Raderahttps://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/-statligt-agande-i-sunpine_h70221/
"Staten bör därför ålägga Sveaskog att avyttra sitt innehav i Sunpine. Enligt den nyligen beslutade klimatlagstiftningen kan staten svårligen äga andelar i ett företag som spär på utsläpp av växthusgaser relativt motsvarande fossilt alternativ."
Och frågan är vad de har kostat skattebetalarna.
Det är kul att spekulera i vad som kommer vara de nya "godhetssignalerna"
SvaraRaderaEn annan spaning jag haft är köttätande, (Sparo får kanske ta ett djupt andetag nu) var ju näst intill tabu att påstå att man gillar att äta kött för ett par år sedan. Alla tävlade i vem som kunde äta minst kött.
Men nu är det ju en trend att till och med kända yoga-vegan-influensers har ställt om till att börja äta kött (och naturligtvis fått arga reaktioner).
Har sett den trenden även i min bekantskapskrets. Köttätande alltså.
Min förhoppning är att nästa godhetstrend är att sluta köpa så förbannat mycket kläder (klädindustrin är extremt påfrestande för miljön), sluta köpa en massa billig skit från kina (som dessutom ofta innehåller höga halter av farliga kemikalier). Höjden av godhet måste ju ändå vara att med stolthet gå runt med en synbart men noggrant lagad tröja eller byxor.
Slutligen Sparo, bloginläggstips? https://www.expressen.se/nyheter/sverige/marias-mardrom-med-lagenheten-kan-forlora-miljonbelopp/
Köttrenden tror jag på! Jag hör också allt fler äta mer kött, och även om jag inte precis brukar basunera ut att jag är vegetarian har jag nog blivit allt tystare om det för att inte kopplas ihop med idioter som limmar fast sig på motorvägen.
RaderaHoppas att du har rätt om lagade kläder också, men det tror jag tyvärr mindre på.
Tror att jag har svårt att blogga om det där, men jag lider med ägarna. Hur tusan ska man kunna ana att man köper en lägenhet det inte är tillåtet att bo i?! Nu framgår det inte om de köpte direkt av föreningen eller om det varit någon ägare emellan (antar det förstnämnda eftersom föreningen hjälpte dem med överklagan, den brf jag bodde i orkade inte ens ringa försäkringsbolaget när deras jävla hantverkare gjorde en vattenskada i min lägenhet), men jag tycker att de borde kunna stämma säljaren eller mäklaren på hela beloppet de förlorar vid försäljning.
Jag inbillar mig att fler som äter mer kött faktiskt äter bra kött, svenskt, gräsbetande naturligt. Och intressant att man inte längre blir skammad för att man väljer att äta en köttbit. För de var rätt mkt sånt ett tag.
RaderaAnledningen till att jag tror det kan bli en trend är att det t ex kommit ut en del nya böcker om hur man fin-lagar kläder.
Håller med, synd om dem. Men jag reagerade lite på att ha en lägenhet på 3,5 miljoner när man är 23 år. Och om de nu kommer gå back med hälften av det beloppet, vilken smäll!
"Bra kött, svenskt, gräsbetande naturligt".
RaderaFinns det fortfarande? Alltså garanterat utan bovaer i fodret.
Det går väl i perioder när någon bloggare pushar för att laga gamla kläder, men jag undrar hur många unga som faktiskt hakar på trenden och gör det.
3,5 Mkr är mycket pengar, men de var ju två personer. Jag trodde inte ens att det fanns så billiga lägenheter i Stockholms innerstad. Jag sålde själv två lägenheter för 2 Mkr/st för tre år sedan, och det i en förort där man bokstavligt talat får ducka för pistolskott och handgranater.
Tror ekologiskt djurhållning inte får använda Bovaer.
RaderaOch änsålänge har det väl bara testats i sverge i mindre skala (Hoppas det slutar, på tal om godhetssignaler)
Men ska man vara krass, finns det någonsin några garantier, om man inte föder upp kon själv då.
Kanske jag som har en skev uppfattning om bostadspriserna i Sthlm. Får ändå svindel av skulden de drar på sig efter att ha tvingats sälja lokalen.
Va, fanns det en vegantrend? Det har jag missat helt. Den trenden kom nog aldrig många meter utanför Stockholm, eller? Blev folk scamade över en köttbit? Herre gud så sjukt.
RaderaDet hoppas jag också, men fan tro't.
RaderaJag får också svindel, men vill man bo där är det de pengarna.
Vegantrend är kanske att ta i, men plötsligt blev det lättare att få tag i vegetarisk mat på restaurang.
@anonym, det är inte bara i sthlm, hela västvärden? Enligt WHO ska man max äta 500g kött I veckan, helst mkt mindre. Way out West förbjöd till och med arbetare att ta med egen matlåda till jobbet om den innehöll kött. Exempel är många. Jag är förvånad men glad för din skull att du missat allt detta.
RaderaOch ja folk tittade snett på en när man yttryckligen säger att man tycker om o gärna äter en ordentlig köttbit. Men det har vänt liten nu.
Ja, jag förstår inte varför folk inte bara kan äta det de vill själva utan att försöka göra politik av det.
RaderaBland stofilerna i min kommun är det fortfarande full godhetssignalering och kommunens del i klimatkrisen som gäller.
SvaraRaderaJag skriker i kudden. O fullmäktige.
/JB
Filma och lägg ut. Inte kuddskrikandet då, utan fullmäktige.
RaderaJa de kunde vara kul, i alla fall klippen från Örebro fullmäktigemöte där Allrad är med är väldigt underhållande :D
RaderaAllard
RaderaJa, jag skrattade så det skvätte både åt "Ni vräker i er gräddtårta!" och när han med en pedagogisk och långsam röst frågade en av sina motledamöter: "ÄR DU PÅ RIK-TIGT?!"
RaderaJag lever i samma län som det Allard lever i och tittar på alla fillmäktigen från Örebro kommun. Har varit och haft möten o suttit och fikat med ordföranden och lite diplomatiskt sagt att jag tittar på alla websändningarna och att inläggen från Allard är ”intressanta”. I verkligheten tycker jag han klär av dem totalt även om tonen ofta är raljant, men jag skiter fullständigt i tonen.
RaderaÄven min kommuns fullmäktige- websändningar ligger ute för alla att se på Youtube.
/JB
Det är väl den kritik jag kan ha, att han svär onödigt mycket. Jag gillar svordomar som ett sätt att höja temperaturen, men det funkar inte när man snittar två svordomar per mening.
RaderaJag tror inte att jag skulle orka med att lyssna på hela möten. Ett par korta replikskiften från Örebro funkar dock.
Ja han går verkligen från klarhet till klarhet. Sträckkollade hans klipp en dag när jag hittade ett konto online. Tänk om fler politiker var lite mer som han
SvaraRaderaDet hade varit önskvärt.
RaderaSpontant så är det nog inte bara godhet utan man ser att allt rör sig mot elfordon framöver. Genom att köpa ett par fordon kan man lära sig det man behöver inför framtiden.
SvaraRaderaMan behöver kanske en elektriker som sköter laddstationen snarare än en mekaniker som sköter lastbilen. Hur stort batteri behöver/vill man igentligen ha?
Det kommer troligen skilja en del på hur man använder ellastbilar mot dito diesel. Inte lika mycket som häst och vagn men ändå en del. Och man kommer vilja ha laddpunkter överallt dom stannar..
Och sådana saker vi finner helt otänkbara idag, som att alla lastbilar stannar och laddar när det blåser. Eller solen ligger på.
Ja, klart det skiljer. En ellastbil blir t ex mycket tyngre så att den kan lasta mindre. Antagligen orkar den mindre än en diesellastbil också. Och kortare livslängd.
RaderaÄr det en motreaktion mot "Woke" som vi ser? Utöver miljöhänsyn som nu är ute så tycker jag mig se samma mönster avseende migration, humanitära stormaktsambitioner och bistånd.
SvaraRaderaJag tror att det ligger något i det.
Radera