onsdag 1 oktober 2025

Behövs bankkontokörkort?

Dagens inlägg kommer från ett anonymt tips i kommentarsfältet (tack för det!). Det handlar om Mirja som plötsligt upptäckte att hennes bankkort var tomt trots att hon var säker på att det skulle finnas pengar. Det visade sig att det dragits pengar från kontot utan hennes vetskap, 157 gånger på ett halvår, totalt över femtiotusen kronor!

De felaktiga dragningarna har gått till Uber, i snitt 335 kr per ”köp”. Från början någon hundring åt gången, men ju mer bedragarna kommit undan med desto mer har de öst på. Till slut försvann det pengar upp till nio gånger samma dag, den högsta siffran jag såg var 843 kr.

Självklart är det inte Uber som företag som stulit, men det skulle förvåna mig om inte någon av deras anställda är inblandad. Jag tänker ändå på uttrycket ”Tillfället gör tjuven”. Mirja har blivit av med tiotusentals kronor i helt felaktiga transaktioner utan att märka ett enda dugg förrän hon till slut nekas att själv handla. Hur är det möjligt?!

Jag kan förstå om någon sväljer en märklig transaktion på några kronor, men 157 stycken på flera hundra var det värsta jag hört, och då har jag ändå läst om rätt många människor som är slarviga med sin ekonomi. Själv är jag extrem åt andra hållet och drar mig till minnes tre märkliga räkningar den senaste tiden:

  • Min teleoperatör drog 13 kr för ett samtal till ett ”specialnummer” trots att jag hade fria samtal inom landet. Det visade sig vara till en optiker och det var inget speciellt med det. Jo, det speciella var att operatören drog pengar felaktigt och de betonade gång på gång att detta var ett mycket ovanligt fel. Jag svarade att jag skiter i hur ovanligt det är, mig drar ni inte felaktiga pengar ifrån! Till saken hör att jag hade ett autogiroavtal med dem (i strid med mina principer, men det fanns inget alternativ), så pengarna var redan borta när jag märkte det och nästa månad hade de kunnat dra mångdubbelt. Jag spärrade mitt abonnemang för samtal till ”specialnummer”. Idag har jag en annan operatör.
  • Min bank drog 80 kr i en ospecificerad avgift. Jag var ganska säker på att det var korrekt, men eftersom det gällde mitt företagskonto ville jag vara säker på att kostnaden hamnade på rätt ställe i bokföringen. Även detta visade sig dock vara felaktigt. Avgiften skulle inte dras och precis som i fallet med teleoperatören kan jag bara gissa hur många andra som fått betala och som inte opponerat sig.
  • Min elräkning hade en post på 487 kWh x 0,01 öre som elbolaget fick till 6,08 kr. På min räknare blev det knappt fem öre, så jag mejlade elbolaget och frågade hur de räknade. Det visade sig att korrekt specifikation hade varit 487 kWh x 0,01 krona, plus att det skulle tillkomma moms hopbakat i priset och då blev det faktiskt 6,08 kr. Alltså stämde slutsumman, så jag betalade trots att specen var åt helvete.

Om jag bara svalt dessa siffror hade jag varit 93 kr fattigare, men hade sluppit tre mejlkonversationer. De allra flesta gör så och jag kan inte klandra dem, men jag tänker att om inte jag ser om mitt hus, vem ska då göra det? En annan grej jag gör är att hålla kontot kopplat till mitt bankkort relativt tomt. Vanligtvis finns det bara ett par tusen där, och då kan jag heller inte bli av med mer pengar. Jag hade också gärna spärrat mitt kort för nätköp. Jag har bara träffat på en bank som gett den möjligheten, svenska Handelsbanken. Då fick den kund som ville utnyttja den möjligheten logga in på nätbanken och lyfta spärren inför varje internetköp. Det tar kunden tjugo sekunder och den gång man likt Mirja ska bråka med företag för att få tillbaka sina pengar tar det minst tusen gånger så lång tid, för att inte tala om all ilska och ångest det kan ge.

Var och en gör som den vill, men ingen (!) borde som Mirja undvika sitt kontoutdrag i sex månader. Den som vill handla med värdepapper hos exempelvis Avanza eller Nordnet får svara på några kunskapsfrågor för att visa att vi fattar vad vi håller på med. Jag har fått göra det flera gånger och kan tycka att alla som föräras med ett bankkort på samma sätt borde förbinda sig att hålla koll på kortet, koden, saldot och transaktionerna. Att som Mirja blunda i ett helt halvår och sedan säga att ”Jag kanske borde kolla mitt konto mer, men jag gjorde inte det” är inte i närheten av den koll jag förväntar mig av en vuxen.

32 kommentarer:

  1. Oj, är det bara SHB där man kan lägga in spärr? Som du säger, det krävs inte många klick för att öppna/stänga spärren (både i appen och på vanliga nätbanken). Jag brukar ha spärrat för utlandsköp och glömma att öppna spärren när jag befinner mig i utlandet :-D Brukar komma på det efter en stund när jag försökt betala nåt och terminalen säger "kommer inte åt kontot".

    Internetspärr började jag med när barnen var små. Man hade fått massor av varnande exempel på barn som köpt "spel i spelet" på sina (eller föräldrarnas) telefoner, utan att veta att det kunde dras massor av pengar under spelets gång. Mina barn brås på sina föräldrar och frågade alltid innan de ville köpa eller beställa något så det var egentligen inget problem. Men vanan sitter i och jag köper så sällan via nätet så det är ganska bra att slå på och av tillgången just vid köp.
    Faktiskt så frågar barnen fortfarande, när de ska handla för egna pengar, om det är ok. Det är bra med dialog och då har vi koll på om det ska komma paket (och var man måste hämta). Dessutom vill de använda mitt kontokort så att jag får bonus, sen swishar de summan till mig :-)

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen aning om SEB är ensamma, men det är den enda jag sett har det, både i Sverige och Norge. Att man glömmer att ta bort utlandsspärren förstår jag, men hellre det omaket än att någon plötsligt börja ta ens pengar.

      Ja, kanon med dialog. Nästan alla privatekonomiska bekymmer löses genom att man pratar med varandra inom familjen.

      Radera
  2. Daniel Andersson1 oktober 2025 kl. 09:33

    Man kan också ha ett kort som leder till notis på mobilen för varje köp, t ex Klarna. De har även virtuella kort, om man vill ha ett kort per tjänst man abonnerar på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig gillat Klarna, men den grejen var riktigt bra!

      Radera
    2. Samma sak med Northmill.
      /Christoffer

      Radera
    3. Varför har inte alla bankkort en sådan funktion?

      Radera
    4. Det är väl för dyrt att skaffa den tjänsten till sina kunder... Northmill och Klarna är ju båda digitala uppstickare, så de måste ju erbjuda annat än vad de sk gammelbankerna gör.
      /Christoffer

      Radera
    5. Jag kan inget om sånt, men spontant känns det inte som avancerad teknik med ett auto-sms när kortet används.

      Radera
    6. Även Revolut har digitala engångskort och likaså alltid notiser i mobilen vid köp. Använder bara Klarna och Revolut för köp online.

      Radera
    7. Problemet med Klarna är att jag upplever dem som ett virus. Har du en gång använt Klarna är det nästan omöjligt att komma undan. Även utan att ha använt dem kan behöva klicka "nej" flera gånger under köpets gång.

      Radera
  3. Jag gjorde mig av med mina tva kreditkort för manga ar sen. Det enda jag köper pa nätet är kattsand, och de accepterar att skicka faktura. Om jag nagon enstaka gang behöver beställa nagot pa nätet finns det andra i min närhet som beställer at mig, och sa betalar jag tillbaka via i-banken. Autogiro är inget jag är en fan av, har inget.

    Men att inte kolla kontot pa sex manader, halla, jag kan tycka att man lite far skylla sig själv da. Och hon var inte ens blondin :).
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nästan så att jag också tycker att man får skylla sig själv om man har SÅ dålig koll. Även om det såklart ändå är förjävligt att det finns människor som stjäl.

      Radera
  4. Hos Länsförsäkringar, internetbanken, kan man spärra kortet mot internetköp, liksom mot utlandsköp (tillåta/spärra ända ned på nivån enskilda länder).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra! När SHB införde det tänkte jag att det här är så bra att alla borde följa efter, men exempelvis SEB (som jag haft i Sverige) har inte gjort det.

      Radera
    2. Även hos Nordea är det lätt att gå in och spärra för internetköp.

      Radera
    3. Bra! Jag förstår verkligen inte varför inte alla har den funktionen. Sedan tycker jag ändå att det är bedrövligt om människor lite så mycket på datorer och omvärlden att de inte kollar sitt kontoutdrag på ett halvår, men det skadar ju inte att försvåra bedrägerierna.

      Radera
  5. På mitt konto är det bara e-fakturor och manuellt inlagda betalningar. Något betalkort (debetkort) har jag inte utan använder ett kreditkort. Ingen större skillnad kanske, man måste ju kontrollera posterna på fakturan. Men det känns lite tryggare att ingen kan dra pengar direkt från kontot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samtidigt har ju kreditkort just en kredit. Ett betalkort utan pengar känns på det sättet säkrare.

      Radera
  6. Mirja är en självskriven kandidat till finansministerposten i en kommande vänsterpartiregering

    SvaraRadera
  7. Efter att ha checkat kontoutdraget nu hittar jag en avgift på några hundra varje månad för något rabattabonnemang jag aldrig beställt. Har flera dussin transaktioner per månad på kontot och har inte sett denna.
    Undrar hur många ofrivilliga "kunder" de har?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert många. För tyvärr tror jag inte att Mirja är ensam om att inte bry sig så länge det funkar.

      Radera
    2. Wow! Kontaktade dem och de sade att de ska betala tillbaka 26 månaders (värdelöst) abonnemang. Det är >2000 kr.

      Jag tjänade alltså (sparade) 2000 pix på din bloggpost!
      Rättvist?

      Radera
    3. Nej, rättvisast vore väl om du swishar en försvarlig procent av det till mig.

      Nej då, jag skojar bara. Skicka en länk till bloggen till någon du tror skulle kunna ha glädje av den så är vi kvitt :-)

      Radera
    4. ...och vi bygger vidare. 28 euro har jag tydligen köpt tv-program för i Luxemburg för bara några dagar sedan. Skickade det till banken som ersätter och (tyvärr) måste annullera kortet och skicka ut ett nytt, så nu har jag inget kort.

      Lönade sig tydligen att kolla kontoutdraget, visar väl tyvärr att jag är lika värdelös som ämnet för artikeln.

      Ska tipsa om din blogg till lämpliga adressater.

      Radera
    5. Så bra! Inte att du anser dig värdelös, men att du hittade en förbättringspotential i din privatekonomi. Sådana har vi alla och när vi upptäcker det kan välja att ta tag i det och bli bättre, och rikare.

      Radera
    6. Lustigt nog är Luxemburggrejen andra gången. För typ fem år sedan fick jag slänga kortet och banken ersatte köpet av någon mjukvara för kontorsbruk, också i Luxemburg. Det finns alltså fortfarande 2025, någon liten rutten sajt där man kan beställa abonnemang eller film och vissa datorprogram med bara ett kortnummer. Det är ju uselt så det förslår, men lyckligtvis kan de inte komma över stora belopp på det sättet.
      Hade några i gymnasieklassen runt 1990 som köpte mjukvara på det sättet, med läckta kreditkortsnummer. Trodde inte det var möjligt idag, men tydligen är det det.

      Radera
    7. Det är läskigt vad folk kan lyckas göra för att de kommit över några siffror. Jag kommer fortsätta att handla kontant så mycket det går istället för att lämna ut mitt kortnummer.

      Radera
  8. "jag bara gissa hur många andra som fått betala och som inte opponerat sig."

    "Om jag bara svalt dessa siffror hade jag varit 93 kr fattigare, men hade sluppit tre mejlkonversationer."

    Jag funderar på om felen tar ut varandra eller om det oftast är kunden som får betala för mycket. Om det är tillfälligheter att det blir fel så borde det bli fel åt båda håll ungefär lika ofta. Om det däremot är så att kunderna förlorar på felen så liknar det ett systematiskt bedrägeri.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omöjligt att veta, men min känsla är att det är ytterst sällan sådana här fel varit i kundens favör. På samma sätt som att när det står ett pris på hyllkanten i butiken och ett annat i kassan är det ytterst sällan kunden som tjänar på det.

      Jag vet inte hur systematiskt det är, men osystematiska bedrägerier blir lika dyrare för den som drabbas. Oavsett hur mycket näringsidkaren bedyrar att det är ett högst ovanligt fel som drabbat just dig.

      Radera
  9. I SEBs app kan man superenkelt spärra och öppna för internetköp. Dessutom får man en notis så fort något betalats från kontot, t.ex om man har ett abonnemang som dras via kortet eller köper något i butik. Man kan även ställa in så man får SMS så fort en ny betalning registreras (dvs innan den dras)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I så fall bara i appen för jag har nu varit SEB-kund i minst 30 år, haft SEB:s internetbank i över 25 år, och det där är funktioner jag aldrig sett och heller inte blivit informerad av banken om. Obegripligt egentligen.

      Radera