onsdag 26 november 2025

Jämför kreditkort – sponsrat av Kortify.io

Det är mycket att tänka på när man ska skaffa kreditkort – årsavgift, effektiv ränta, valutapåslag, uttagsavgift, antal räntefria dagar, möjligheter att samla bonus och lite olika villkor som rabatter och vilka försäkringar som ingår. Jag vet inte vad jag har för diagnos, men jag kan jämföra produkter i flera dagar. Det gäller inte bara kort och banktjänster utan allt från löparskor till hemelektronik och olika typer av abonnemang.

För att spara tid och rädda min mentala hälsa är jag därför beroende av jämförelsesajter som kan göra åtminstone den första gallringen. När det gäller kreditkort har jag inte sett någon som gör det bättre än dagens samarbetspartner Kortify.io. De gör jämförelsen med AI och det är ju just råa fakta AI ska användas till. Sedan får du som potentiell kreditkortskund göra din egen bedömning.

Ni som följt mig vet att jag i princip aldrig förespråkar lån, men även om kreditkort innehåller den möjligheten är det ingenting som säger att man behöver utnyttja lånedelen. Genom att betala hela fakturan varje månad klumpar du bara ihop kostnaderna månadsvis och slipper helt att betala ränta.

Men väljer du att använda kreditkortet som krockkudde för din privatekonomi är det helt upp till dig. Det är det som är bra med Kortify. Här kan du som kund välja kort efter dina kriterier. Är obefintlig eller låg årsavgift viktigt för dig sorterar du på den parametern. Är det istället hög cashback, ett kreditkort optimerat för utlandsresor eller något helt annat som är viktigast sorterar du efter det. Precis som med allting annat finns inget heltäckande facit eftersom vi alla tänker olika. T ex har Kortify sorteringskategorin loungetillgång.

För egen del kan jag inte tänka mig någon mer meningslös nytta av ett kreditkort än ”tillgång till exklusiva flygplatslounger världen över”, men någon annan skulle garanterat betala dyrt för att få vara kung i flygplatsbaren. Jag dömer (nästan) ingen.

Kortifys jämförelsetjänst är helt gratis och rekommendationerna baseras på fakta, uppdateras dagligen och ingen bank kan köpa sig bättre plats i kön. Kortify.io tillhandahåller underlaget, du väljer kort. När du gjort ditt val ansöker du enkelt direkt från sajten.

OBS! Inlägget är ett reklamsamarbete med Kortify.io, men åsikterna är mina.

43 kommentarer:

  1. En sak jag inte förstår med kreditkorten i Sverige, är att det knappt finns några bra cashbackprogram jämfört med USA. Kan det bero på att konsumenten i Norden skiter i förmåner???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det var en bra fråga! Jag tror att du kan vara inne på något där. Inte att svenskarna skiter i förmåner, men att det inte är tradition och då kommer inte särskilt många kunder efterfråga det, vilket gör att producenterna inte lägger sin kraft på det. Kanske.

      Radera
    2. I USA kan man även samla sk kreditpoäng (credit score), där höga poäng erhålles genom att betala fakturor i tid och i sin helhet, och som sedan ger förmåner när man skall låna pengar för att tex köpa hus, i form av lägre ränta. Det systemet har vi ju inte alls i gamla Svedala.
      /Christoffer.

      Radera
    3. Nej, i Sverige känns det väl som standard att betala fakturor i tid.

      Radera
    4. Problemet med USA (bland många andra problem de har) är att man MÅSTE samla credit score för att räknas som icke suspekt person. Vilket är svårt för oss som kommer som turister eller för den som flyttar dit i jobbet några år (expat). Eftersom vi inte haft flera år av samlat shoppande just i USA (andra länders kreditkort räknas inte).
      En överraskning för dem som skickas dit av arbetsgivaren när de inser att de tex inte får köpa bil för att det inte finns amerikansk shoppinghistorik på dem. Hyra går ju, men med väldigt hög månadskostnad och självrisk. Och utan bil är det ganska komplicerat där. För att inte tala om krånglet att hyra bostad - utan samlade poäng så tar det tid (om inte arbetsgivaren står som garant för hyran, vilket svenska arbetsgivare inte alltid gör).

      Radera
    5. Det är nog tur att jag aldrig varit sugen på att flytta till USA. Det verkar krångligt både att få jobba och handla där.

      Radera
  2. EU har reglerat avgifterna vilket sänker möjligheterna att ge cashback

    SvaraRadera
  3. Provade och frågade efter två kriterier, fick tre förslag varav två missade mina krav :) Toppförslaget såg däremot bra ut och var ett jag inte kände till tidigare. Ska kolla upp närmare..

    Angående flygplatsloungernas meningslöshet märks det att du inte flugit mycket. Jag hade runt 150 resdagar per år när det var som värst. Hade lätt betalat en tusenlapp i månaden för det då. Och det gjorde jag också, fast med arbetsgivarens pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske var det bara ett kort som kunde möta dina krav?

      150 resdagar har jag aldrig haft, men den här tiden på året kunde jag vara rätt mycket på resande fot. Klart att kraven ökar med antalet resdagar, men jag kan lika gärna sitta och vänta på en parkbänk med en god bok och en kopp pressbyråkaffe som att sitta i en lyxig lounge med wifi. Men det kanske bara är jag.

      Radera
  4. Hmm, sökte ett kort utan avgift, lämpligt för vardagsinköp.
    Förslag 1 gav rabatt enbart på bensininköp.
    Förslag 2 hade årsavgift på 535 kronor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt! I kategorin Vardagskort hittar jag sexton kort som är avgiftsfria.

      Radera
    2. Du fick svar av Erik på Kortify.io i en egen kommentar längre ner, 10.37.

      Radera
  5. Har själv använt kreditkort, CarPay, sen ett par år , både för mig och frugan, och fakturan betalas direkt när den kommer. Blir ju ändå en liten bonus på köpen (i vårt fall 0,5%) som kan användas till rabatt på tankning eller biltvätt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man ska inte förringa slantar som ramlar in igen och igen. Trots att de inte ser mycket ut för världen blir det pengar på sikt.

      Radera
  6. Tack för din feedback!
    Kortify analyserar hela din konversation och matchar kort utifrån det som verkar viktigast för dig. Varje kort får en matchningsgrad mellan 0–100 baserat på dina behov. Om du trycker på knappen ”Varför detta kort?” i resultatet får du dessutom se en siffra som visar hur väl just det kortet passar dig.
    I ditt fall verkar du söka ett kort utan avgift som fungerar bra för vardagsinköp. Det tar vi med oss, och om rekommendationerna inte riktigt stämde berodde det troligen på att systemet uppfattade andra delar av dina önskemål som viktigare. Det är därför viktigt att vara så specifik som möjligt, eftersom AI:n inte kan göra egna antaganden.
    Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vår AI och uppskattar verkligen att du delar din feedback. Det hjälper oss att göra rekommendationerna ännu mer träffsäkra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. (Som svar på Anonym 10.11, som hade svårt att hitta ett avgiftsfritt vardagskort.)

      Radera
    2. Hej, Erik! Kul tjänst! Kort fråga: om det är gratis, hur tjänar ni pengar?

      Radera
    3. @Anonym

      "Så tjänar vi pengar: Kortify.io kan erhålla provision när du ansöker om ett kreditkort via våra länkar. Detta är vår huvudsakliga finansieringskälla och gör att vi kan erbjuda tjänsten gratis till dig som användare."
      https://kortify.io/om-oss

      Tom-Hjördis

      Radera
    4. @Erik På Kortify.io

      "Det tar vi med oss, och om rekommendationerna inte riktigt stämde berodde det troligen på att systemet uppfattade andra delar av dina önskemål som viktigare."

      Jag gissar att Kortify.io har en språkmodell som konverterar besökarens fråga till en talvektor som sedan matchas mot en vektordatabas innehållandes fakta om korten. Det ökar tillförlitligheten i svaren jämfört med en vanlig språkmodell men hindrar inte språkmodellen från att "hallucinera". Således kommer tjänsten alltid kunna ge usla rekommendationer precis som den gjorde för Anonym. Problemet är en direkt konsekvens av hur språkmodellerna fungerar.
      Hur ska ni hantera det problemet?

      Tom-Hjördis

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kortify.io känner troligtvis till den här svagheten hos AI eftersom de har en sektion med verifierade svar.
      https://kortify.io/fragor-och-svar

      Varför ska man ha en sida med verifierade svar om språkmodellens svar är pålitliga?

      Tom-Hjördis

      Radera
    2. Det är kanske en smaksak, men jag gillar att du i Kortifys jämförelse kan utgå ifrån den kategori som är viktigast för dig.

      Att en människa måste verifiera svaren gäller i alla jämförelsetjänster, nämligen du själv som kund.

      Radera
    3. När jag gör ett betalt samarbete kommer jag inte acceptera länkar till konkurrerande tjänster i det kommentarsfältet. Du är välkommen att skapa en egen blogg och göra reklam för vad du vill där ;-).

      Radera
  8. Jag brukar jämföra olika kort, men inser att jag lägger mer tid på att jämföra än på att faktiskt köpa något med dem. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så pass :-). Jag jämför både varor och tjänster länge och väl, men inte så mycket att det överstiger tiden när jag använder dem. T ex har jag efter ett par långpass använt löparskorna mer än jag jämfört dem.

      Radera
  9. Å jag som trodde Sparo enbart använde kontanter, alltså papperspengar. Men nu har man lärt sig något. Idag också ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är förvisso ett stort fan av kontanter, men hur skulle någon i ett modernt samhälle kunna undvika kort? Prova att tanka med kontanter (ja, en av tjugo mackar tar dem nog, de allra dyraste) eller handla på nätet med cash.

      Så om du lärde dig det idag kan du inte ha läst särskilt noggrant här tidigare ;-)

      Radera
    2. Betalkort i bensinautomaten?

      Radera
    3. Ja, betalkort eller kreditkort. När jag var barn, för c:a hundra år sedan, fanns det sedelautomater där man la in sin hundralapp på en bricka man tryckte in i automaten, men sådana har jag inte sedan 80-talet.

      Radera
  10. Tycker 2 saker ska belysas här.
    1. Kreditkort är säkrare om man blir skapad.
    2. Kreditkort är ett räntefritt lån fram tills räkningen ska betalas. Bonus är också trevligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1. Det beror väl på villkoren? Rent logiskt har ju betalkortet ett tidigare stopp om det inte finns pengar på kontot.
      2. Här är vi helt överens.

      Radera
  11. Svar
    1. Du skulle skrivit "blåst" istället så hade inte rättstavningsprogrammet gått bananas :-)

      Radera
  12. På tal om kreditkort. Klarna har lanserat sitt köp nu betala sen-kort.

    De siktar in sig på en målgrupp som inte ens vet vad kreditkort betyder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. I och för sig tycker jag att det är upp till kunden att ta reda på vad den köper, men visst är det irriterande med företag som försöker lura en att göra en dålig deal.

      Radera
  13. Bra inlägg och nyttigt för hushåll! Jag/vi har 2 lösningar: 1) ROCKER, upparbetad cashback 3,5% på allt, dock max 200 kr/mån vilket är lite trist, innan var det 500 kr! Dock dras 99 kr för premiummedlemsskap varje månad, men ändå 100 kr in/månad. När det kortet är utnyttjat, dvs använt för ca 5700 kr (200 kr cashback) så går vi över till Amex Blue med 1,25% cashback på allt. Inget flygplans-flum-mumbojumbobajs, bara ren cashback som ackas 12 månader och sen dras på 13:e fakturan. Givetvis betalar vi hela summan alltid så ingen ockerränta börjar ticka. Och nej, vi handlar inte mera bara fmr att vi har kreditkort. Tror avgiften är på 35 kr/mån vilket motsvarar handel för 2800 kr. Vi är väl en ganska vanlig familj med normala utgifter och vi fick tillbaka senaste året ca 3500 kr från dom. 55 dagars räntefritt och du kan välja vilket datum för sista inbetalnningsdstum, vi har valt 31:a varje månad, dvs handelsperiod 7:e-6:e varje månad. Då hinner man lugnt få in lönen och sen betala krediten i tid. Nackdelar: valutaväxlingsavgift på 2%, vi använder då Rocker-kortet som har 0%! Uttagsavgift: Inget problem, hur ofta tar man ut kontanter? Och sist, alla tar inte Amex tyvärr men de allra flesta ändå och det blir bättre. ICA, Willys och Coop tar bla, där många lägger sina pengar. Yes det var det :)
    inget betalt samarbete tyvärr :(
    / Patrik
    Sporadisk läsare och en nitisk sparnörd

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Inget flygplans-flum-mumbojumbobajs" alltså :-)

      Radera
    2. Haha precis, finns olika lösningar hos Amex, bl a då om man flyger mkt och suktar efter dessa lounger.

      Radera
    3. För att vara tydlig, jag har inget emot om folk väljer kort efter loungetillgång, det är bara väldigt långt från hur jag tänker.

      Radera
  14. Vi har Gekåskort och Coop Mastercard. Försöker att betala allt med Gekåskortet som ger 1% i bonus på alla inköp. Bonusen får man i presentkort som gäller på Gekås. Förutsätter att man gillar att handla på Gekås. Kortet är avgiftsfritt.
    Coop Mastercard använder jag i stort sett endast på Coop och eventuellt något mer. Förut hade de samarbete med Tui och då betalade jag resor med detta, men det är nu borttaget. Årskostnaden är 395:- tror jag, viket jag tycker är alldeles för dyrt. Funderar på att avsluta det. Får inte mycket bonus eftersom jag mest småhandlar på Coop. Jobbar precis intill så det blir mest småköp. Bonusen handlar jag julmaten för. I år tror jag bonusen och årskostnaden blir plusminus noll. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken koll alla har! Jag blir imponerad (och lite rädd över mina egna svarta fläckar på området).

      Radera