måndag 21 oktober 2024

Åhléns lämnar politiken

Vi är nog många som undrat vad som hände med Åhléns när de började sälja burkinis för små barn, för att inte tala om när de marknadsförde sitt smink genom att låta en svart man sminka sig i reklamfilmer och på reklampelare.



Inget går att sälja som man mördar med reklam...

Nu har Åhléns nya ägare sedan Ayad Al-Saffar tillsammans med Torsten Janssons bolag köpte butikskedjan av Antonia Ax:son Johnson och vände mångårig förlust till vinst. Det verkar nästan som att det krävdes en invandrare för att dra dessa självklara slutsatser:

Jag frågar marknadsavdelningen: vem firar ni jul med? Er familj eller era kompisar? Er familj! Då ska vi ha familjer på våra bilder och inte kompisgäng. Åhlénskunder måste känna igen sig i de bilder vi visar upp. Ibland blir det alldeles för woke. När jag köpte Åhléns var det som om de aldrig kunde visa upp en svensk kille eller tjej i reklamen och det blir för udda. Ett exempel är när de visade en vacker mörkhyad kille som de testade smink på. Det blir too much. Bilden var väldigt läcker och skulle passa som tavla bakom en hotellreception men marknadsavdelningen sa att den bilden skulle de tapetsera Sverige med för ett erbjudande på foundation. Jag sa som det var: mina döttrar kommer inte köpa smink på Åhléns för att den här killen sminkar sig. Vad är det för fel på att ha bilder på vanliga tjejer när det är vanliga tjejer som handlar hos oss? Det låter kanske rasistiskt men det är det inte för det är vanlig enkel marknadsföring.

Gång efter annan visar det sig ju att inte ens de mest inbitna utövarna av woke-religionen är villiga att backa upp sina åsikter med plånboken, så kanske fick Åhléns inte ens dem som kunder. Och så alla vi andra då, från medelålders män less på att alltid framhävas som ondskan i världen, till Al-Saffars döttrar som inte vill få sin grupp representerad av en gubbe.

Som jag tidigare berättat tycker jag att företag ska sälja tjänster och produkter, inte försöka uppfostra konsumenter. Jag kan bara önska Ayad och Torsten lycka till i sin strävan att förvandla Åhléns till den typen av företag som helt opolitiskt låter produkterna tala. Låter dessutom som att det är en intressant börsintroduktion på ingång.

30 kommentarer:

  1. Go woke, go broke fungerar också i Sverige. Även vi har drabbats av ”certifieringsföretag” som ”utbildar” personalen meddelst en svindyr föreläsning och en broschyr. Sedan får man ett intyg att sätta upp i receptionen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man undrar när den dårskapen ska sluta.

      Radera
  2. Ibland kan jag undra om de vill utrota svenskhet och vithet i det här landet, trots allt är vi väl fortfarande i majoritet fast det det inte verkar så när man ser reklamen. Tror de att om man inte känner igen sig, att det kollar till fler köp eller att toleransen ökar för minoriteter? Finns väl kanske några länder till som Sverige, där de håller på med någon slags radering av den etniska befolkningen. De vill woka oss till döds, det känns som Sverige har kommit i ett sektliknande tillstånd, typ Moonrörelsen eller Scientologerna, bara massa galenskaper Härligt med en sund röst som Ayad Al - Saffars i allt detta./Eme

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog att denna nationella ängslighet är på väg att torka bort, tack och lov.

      Radera
    2. Ja, det tror jag absolut är syftet. Politiker och andra makthavare har uttryckligen sagt att det inte ska finnas något exklusivt svenskt kvar i landet. Märkligt och lite sorgligt att det måste till invandrare för att berätta sånt här för svenskarna.

      Jag är tyvärr inte lika optimistisk beträffande att ängsligheten är på väg bort.

      Radera
    3. Som när SVT i sina barnprogram (när Barnkanalen precis blivit en egen kanal) endast hade mörkhyade barn med i paneler och som studiopublik. Mina barn frågade mig varför de inte har barn från Sverige med och jag kunde inte svara! Det var bara svarthåriga pojkar och flickor heltäckta i huvudduk (vilket jag tycker är väldigt sorgligt, att man tvingar på barn sin syn på sexualitet). När även de vuxna programvärdarna bröt på dålig svenska så slutade mina barn titta på statstelevisionens barnprogram, trots att de var i målgruppen. "Jag vill inte titta på det här för jag förstår inte vad de säger", sa barnet, som ändå gärna tittade på något tramsigt lekprogram med en ganska svårförstådd skåning.

      Radera
    4. Jag förstår att du inte kunde svara. Det hade inte jag heller kunnat.

      Radera
  3. Med sunt förnuft kommer man långt. All heder åt Al-Saffar.
    /Ingenjören

    SvaraRadera
  4. ja det var väl fasen på tiden. Exakt så, jag köper inte smink för att en svart man sminkar sig med det i reklamen. Tvärtom. Igenkänning ska de jobba med.
    Jag blir bara irriterad på företag som gör så, bojkottar dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tråkiga är när man känner att man måste bojkotta allt och tillverka sitt eget smink (eller i mitt fall rakhyvlar eftersom jag inte ställer mig bakom Gillettes manshatarkampanjer).

      Radera
  5. Det brukar ha motsatt effekt när reklamen inte är vad kunderna känner igen sig i.Jag som är en man på 55+ blir inte särskilt intresserad av att köpa t.ex kläder som en ung mörkhyad man har på sig på reklam utan jag vill se hur kläder ser ut på en man som är 55+.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är fullkomligt logiskt att man vill kunna identifiera sig med människorna i reklamen om man ska köpa produkten.

      Radera
  6. Själv har jag SEB och på deras mobil-app illustreras deras banktjänster alltid med människor med alla tänkbara hudfärger, kön och åldrar.

    Bilderna ändras regelbundet, och det är bra för annars hade det blivit tråkigt.

    Men:

    Jag har aldrig någonsin sett bilder på vita män i medelåldern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såklart man inte kan visa visa bilder på vita män i medelåldern - det är ju rasistiskt......

      Radera
    2. Inte bara mobil-appen. SEB:s hemsida visar oftast en person på sin sida. 8 av 10 av personerna på bilderna är mörkhyade, övriga från Mellanöstern.

      Radera
    3. Glöm inte Försäkringskassan, en myndighet jag har haft en del kontakt med som sjukling och som småbarnsförälder. Vita personer är ytterst sällsynta både på deras fotografier över folk, och på deras tecknade bilder. Jag tänker främst på deras facebook-inlägg där de påminner och upplyser om olika saker. Varför liksom... varför?

      Radera
    4. De vill väl göra en poäng av att alla möjliga bor i Sverige, men de kunde ju få med svenskar i den mixen också :-)

      Radera
  7. Jag jobbade en gång som inköpare på Åhlens. Det skulle till att bli jul även det året och julgranskulorna vi köpt in via en importör visade sig ha en sån där typisk målning av asiater som inte känner västerländsk kultur. Fina streck tänkte asiaten. Kan vantolkas som hakkors tänkte några hos oss. Det är ju inget hakkors sa jag . Släng kulorna blev beslutet. Miljön fick stå tillbaka för överdriven känslighet för allt som liknar nazism.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att bedöma för oss som inte har sett kulorna, men jag förstår att det kunde anses lite känsligt.

      Radera
  8. Mannen som anti-wokade företag som Harley Davidsson, Ford, Caterpillar, John Deere, Tractor Supply mfl - Robby Starbuck

    Här är en länk till en intervju där han berättar om hur det går till att "massera" stora multinationella bolag att sluta med woke-agendan, från 48:27 "taking on corporate die: process and strategy:
    https://www.youtube.com/watch?v=3zjktUTTGDc&t=2907s

    Hela intervjun är ganska lång 1h42min, men det går bra att lyssna i högre hastighet, jag föredrar tex 1.5 eller 1.75
    "settings" - "playback speed".
    Dessutom finns klickbara index så kan man hoppa direkt till de delar man tycker är mer intressanta.

    /Annan anonym

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den får jag lyssna på senare, nu är det fullt upp här. Men det låter intressant.

      Radera
  9. Vi konsumenter får rösta med plånboken. Tillslut kanske vi blir en majoritet som företagen lyssnar på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förutsatt att politiker håller sig undan näringslivet och inte hjälper vissa med bidrag och straffar andra med skatter kommer marknaden alltid vinna i slutändan.

      Radera
  10. Ja det har gått nån sorts märkhetsinflation i reklam. Vart och vartannat reklaminlägg man ser på tv eller youtube har minst en märkhyad person, även i "svenska" bolags reklam. Sverige är inget invandrarland likt USA som har en stor del mörkhyade i sin befolkning, och där det inte är något konstigt med mörkhyade personer här och där. Sverige och de andra nordiska länderna är en helt annan femma, så varför ska mörkhyade personer vara så överrepresenterade i just reklam? Det är för mig obegripligt, tror man att produkterna säljer bättre eller? Det är väl bättre att anpassa reklamen till de personer som ska köpa produkten och kan identifiera sig med de personer som visas på bilden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, privata företag gör nog klokt i att anpassa reklamen efter verkligheten istället för att försöka göra tvärtom.

      Radera
    2. Nånstans tror de väl att de ska få upp sin försäljning 1% om de riktar reklamen mot dem som inte är kunder ännu. Problemen är bara att den de börjat rikta sig till inte finns i så stor utsträckning och att de kunder de redan har försvinner. Den där +1% blir gärna -5% istället.

      Spargrisen

      Radera
    3. Ja, exempelvis tror jag gruppen svarta transvestiter i Sverige inte går att räkna i procent utan snarare på ena handen. Inget nedsättande i det, men det sätter inte mat på bordet hos ägare och personal.

      Radera
  11. Go Woke Go Broke är på riktigt! Varför tar företag risker de helt och hållet saknar uppsida i, men samtidigt har en helt katastrofal nedsida i?
    Som konsument finns det nog i många fall ingenting som signalerar undvik mer, som när företag på detta vis ger sig in i vänsterpolitik.
    Mvh Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om de åtminstone tjänade pengar på de som uppskattar folkutbytet, men jag tror att de många gånger ändå är helt ointresserade.

      Radera