lördag 26 februari 2022

Priset på godhetssignaler

Hotellkedjan Scandic ska slopa nötkött på sina menyer pga dess påstått höga klimatpåverkan. Istället vill man öka andelen frukt & grönt.

Som vegetarian borde jag jubla, men det gör jag inte. Jag tror inte på att företag ska vara politiska arenor. Öka andelen gröna rätter på menyn om ni vill, och gör möjligen en informationsfolder om varför ni gör det, men att på det här sättet skriva människor på näsan brukar sällan löna sig.

Det finns det flera exempel på. Ett hotell som gav sig in i partipolitiken var Best Western-hotellet Gustaf Fröding i Karlstad när de bokade av fem julbordsspelningar med Boppersföredettingen Peter Jesewski för att han uttalat sig positivt om SD. Han hade att välja mellan att be om ursäkt för sina uttalanden eller bli avbokad. Han vägrade, men det slutade med att hotellkedjans ledning tog hotellchefen i örat och Jezewski fick tillbaka sina spelningar. Hotellchefen slutade kort därefter och jobbar nu på den statliga banken SBAB.

Ett annat företag som gav sig på just sverigedemokrater var skokedjan Brandos. Deras film där de uppmanade SD-väljare att inte köpa deras skor blev väldigt uppmärksammad:

Det sägs ju att all reklam är bra reklam, men ett par år senare ansökte de om konkurs. På den här tiden hade SD 5,7 procent av väljarkåren. En del av dessa upptäckte antagligen inte att de pga ”allas lika värde” inte hade samma värde som alla andra kunder, medan andra handlade där ändå för att de uppskattade skorna. Troligen var det istället konsumenterna som inte röstar på SD, men som ändå inte vill bli uppfostrade av skoförsäljare som fällde avgörandet.

Det finns hur många exempel som helst. H&M har gått knackigt i många år och fick inget uppsving av att stödja Black lives matter när organisationen åkte världen runt och slog sönder städer. Gillette förlorade garanterat pengar på att framställa män (en rätt stor och väsentlig kundgrupp för dem) som grillande, tafsande och dreglande idioter. Meta (Facebook), världens kanske allra mest pekpinniga företag tappar nu användare.

Det återstår att se om Scandic får uppleva talesättet ”Get woke, go broke”, men jag är övertygad om att de åtminstone inte tjänar pengar på tilltaget. Ropen om bojkott är redan högljudda.

Mitt tips till företagare och chefer med politiska åsikter är att gå med i ett politiskt parti eller en förening som kämpar mot samma mål som du, men låt företaget vara opolitiskt vare sig ni säljer hotellnätter, skor eller kläder. Inte minst för företagets ekonomis skull.

17 kommentarer:

  1. Exakt där slutade jag boka Scandic. Och jag har ett antal nätter per år där jag normalt sett bort hos dem. Sånt här hatar jag och det bottnar inte ens i fakta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, då tappade de dig. Och ja, ska man hänvisa till fakta får man göra det på ett vettigt sätt, inte i svepande ordalag säga något som troligen inte ens stämmer.

      Radera
  2. Nu engagerar ju jag mig som aktiv för SD, så det är väl inte underligt att även jag reagerat. Först med upprördhet och en grad av ilska, sedan närmre nutiden med större del av förvåning och viss häpnad att företag o instutitioner biter sig själva i foten somt binder ris på sina egna ryggar på detta vis utan att sett och lärt något.

    Jag misstänker även jag till min glädje att en betydande del av folket utan speciell hänsyn till ev. partitillhörighet inte ser detta som ok eller något som ska generera positiv PR. Någon medborgerlig rättvisetanke som iofs jag förlorat en del av min tro på genom "vaccin"-moraset.

    Hur som. Aldrig hållt med bloggaren mera till punkt och pricka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag skiter i vilket parti det gäller, eller om det är något helt annat. Ett hotell ska hyra ut rum, en skofabrikant sälja skor, inte tala om för mig vad jag ska tycka.

      Radera
  3. SAS: det finns inget skandinaviskt, allt bra har kommit utifrån. Skansen: det finns inga svenska traditioner.
    Ikea: jul är kränkande för alla nya svenskar.
    Den mycket dyra glassen: alla afghaner ska ha fritt tillträde till Sverige och den vita överhögheten ska monteras ner.
    Hamburgerhaket Max: inga svenskar kommer att få bli chefer då invandrare arbetar bättre än svenskar.

    Antar att listan kan göras oändlig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rättelse efter googling: Max avsåg att anställa 50 chefer, huvudsaken var att de inte var svenskar (rätt ska vara rätt)

      Radera
    2. Det där sista lät som diskriminering. För visst kan man hävda att det inte finns något svenskt. Det är visserligen inte sant, men vore det förbjudet att ljuga skulle vi ju exempelvis inte ha några politiker.

      Radera
  4. Det där blev droppen för min del. Ett fåtal go all woke idi-ter på Scandic ska banne mig inte uppfostra mig kring vad jag ska äta. Aldrig mer Scandic för vår familj, för livstid.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag undrar om de fattar hur många de tappar för livstid. Själv har jag fortfarande svårt att handla franska varor efter deras provsprängningar i Polynesien som jag tror avslutades för 30 år sedan.

      Radera
  5. Ja det var slut med att handla burgare på ett visst hak.
    Nu försöker jag undvika dom flesta av dessa ändå, men alltid bra att veta vilka som har en konstig värdegrund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland önskar jag att jag vore en mer idog konsument. Det är inte så kännbart att jag "slutar" köpa något som jag aldrig tidigare köpt :)

      Radera
  6. På måndag blir jag före detta aktieägare i Scandic.
    Eftersom jag varit ägare i några år så har det ju blivit att jag bokat Scandic när jag bott på hotell. Den saken ändras nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mejla dem och berätta det! Så gjorde jag när jag lämnade Comviq efter deras samarbete med Kakan Hermansson. Jag var inte först :)

      Radera
  7. Ej riktigt säker, Men enligt nån artikel skulle de minska nötkött.
    Och med större andel svenskt kött.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men fortfarande har Scandic avokado på menyerna, trots att den importeras från Sydamerika, kräver extrema mängder vatten för sin produktion och är mer miljöbelastande på alla sätt som går att räkna.

      Radera
  8. Sånt här retar verkligen upp folk mer än vad företagen verkar ana. Nej tack till Scandic, Max, B&J etc.

    /Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också det. På pappret är det bara en brainstorming som gick fel, men sånt här kan de få lida för i decennier.

      Radera