onsdag 16 februari 2022

Att släppa taget

Det här gillar jag, en gubbe på 50+ sa upp sig för att brodera på heltid. Jag ska banne mig göra reklam för det genom att länka till hans hemsida. För världen behöver detta. Kanske inte mer korsstygnsbroderi, även om det kan vara skojigt ibland.

Inte heller menar jag könsaspekten för jag börjar bli less på att det höjs upp till något fantastiskt så fort killar syr eller tjejer kör timmerbil. Det fantastiska här är att en person med merparten av yrkeslivet bakom sig vågar bryta sig loss och starta eget, och det i en bransch där det inte är självklart att det ska bära sig ekonomiskt.

Ändå märkligt att det inte händer oftare. Krister Persson var 53 när han sa upp sitt fasta jobb för att brodera. Då har man troligen minst femton års yrkesliv kvar. Kanske ännu mer! Man jobbar nog inte som dörrvakt eller personlig tränare när man är över 70, men brodera kan man göra så länge huvudet och händerna är med. På det sättet är det lite som att skriva.


Skriva? Nej, vi är nätpokerproffs!

Samtidigt känner jag människor som redan innan 50 ser det som otänkbart att byta bana. De är beredda att sitta kvar i en anställning där de inte trivs särskilt bra för att på så vis få en pension som är så pass okej att de kan göra vad de vill om femton år. Kanske om tio år, om de har tur.

För det första tycker jag att det är skit att behöva vänta tio år med att förverkliga sig själv. För det andra vet du inte hur mycket liv du har kvar då. Varken livet eller orken är oändliga resurser. Ser jag tillbaka på den första halvan (förhoppningsvis!) av mitt liv är några av mina bästa beslut när jag sagt upp mig från jobb jag inte velat ha. Några gånger var de aldrig rätt för mig. Några gånger hade de varit rätt, men var det inte längre, och man kan inte leva sitt liv i en reprisutgåva. Vill du brodera – gör det! Vill du något annat – gör det istället!

11 kommentarer:

  1. Datorbrodyr är ett alternativ för de som vill ha landskap, porträtt, eller gängsymboler. Själva symaskinen är dyr - som en gamingdator, men det borde gå att break-even, eller göra liten vinst. Ett alternativ för de icke hantverkslystna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som fusk. Men jag har ingen aning om hur marknaden för broderier ser ut. Jag tänker mig att man mest hänger upp sånt som äldre släktingar gjort. Inte för att det är snyggt utan för att det är de som gjort det.

      Radera
  2. Alltså, wow.. Kö till Everest var ju magiskt fin! Tack för att du delade!

    Vänligen Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det broderiet får mig att ana att han tycker att det blivit lite för vanligt att klättra upp på Everest :)

      Radera
    2. Min tolkning också. Gillade hans konst, den var bättre än mycket annat jag sett.

      Håller i övrigt helt med dig.

      Radera
  3. Härligt, blev lite sugen på flera av dem. Kanske Älgtorn om hösten till älgjägaren i familjen..

    Kommer aldrig förstå hur jag kan ha så många kompisar som redan i mid 50 egentligen vill trappa ner/ sluta men säger att de inte klarar av det ekonomiskt. De är grymma på jobbet, tex flera som har bra jobb på bank, men de har aldrig lärt sig att spara och investera. Galet motsägelsefullt.

    Eller så är de bara rädda för att hoppa av så det är inte pengarna som avgör, men fler borde följa Kristers exempel och göra något mer unikt. Bra mkt coolare att brodera än att sitta och långa ut pengar på en trött storbank:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske har det blivit lite trend också att säga att man vill trappa ner, men det är ju aldrig fel att ha möjligheten oavsett för man vet aldrig hur det känns imorgon.

      Lätt för mig att säga att som inte har barn eller dyra hobbies, men jag har alltid tänkt åt andra hållet, att hur är det möjligt att INTE spara. Jag skulle aldrig fixa att göra slut på en bra lön månad efter månad, särskilt inte i kombination med mycket jobb.

      Coolt på olika sätt, men skönt med folk som går mot strömmen utan att bry sig om vad någon tänker om det.

      Radera
  4. Jag startade eget när jag var 55 år och nu är jag 69 och håller fortfarande på. Inte för att tjäna en massa pengar lika utan mest för att det är så förbaskat roligt.

    SvaraRadera
  5. Ja går man och helt och hållet vantrivs så verkar det rätt skadligt att "stå ut" i 15 år som du sa ovan. Men att eget bolag skulle vara lösningen för många undrar jag allt. För det innebär oftast betydligt mer ansvar och jobb än den som bara arbetar för någon annan. Men är man beredd på det så.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte för alla, men för många.

      Radera