söndag 6 februari 2022

Byta kylare

Ju nyare bil, desto mindre kan man göra. Unga människor med nya bilar kanske inte tror mig, men på 60-talet byggdes bilar på ett sätt som gjorde att det gick att fixa saker. Tändsystemet fanns längst upp på motorn, så att man enkelt kunde byta tändstift, tändkablar, rotor etc. Glödlampor, som ju också måste bytas ibland, gick att byta utan verktyg eller med hjälp av en skruvmejsel. Japp, ni hörde rätt. Man behövde alltså inte plocka bort grillen, batteriet, spolarvätskebehållaren och fyra plastkåpor.

Nog med gnäll. Även på 80-talsbilar går det att göra en del. 1988 hade Volvo valt att bygga kylare med innanmäte av plast och det säger sig självt att det inte håller i all evighet. Det gör väl inte plåtkylare heller, men då kan man åtminstone försöka. Hur som helst var plastkylaren på min 245:a trasig. På plussidan köper man en ny för en dryg tusenlapp och den går att byta.


Ny respektive gammal kylare.

I nederkant sitter den inte ens fast, så allt som behöver göras är att skruva loss den gamla i överkant, lyfta bort den, ställa ner den nya i samma spår och skruva fast den. Eller ja, inte riktigt allt, för det sitter ju två slangar i kylaren också, och så måste fläktkåpan och fläkten bort för att få loss kylaren.


Före-bilden.

Fläkten sitter med fyra bultar/muttrar som har en tendens att sitta fast och dessutom kan fläkten snurra när man vrider på dem, och allt som slinter försvinner så att man blir aaaarrrgggg!!!!


Nu är skiten borta.

När allt är loss ska processen göras åt andra hållet, men till slut är allt på plats. I med ny kylarvätska (vatten och rätt mängd glykol för att med marginal klara klimatet man befinner sig i). Och så klarar man ett par decennier till, åtminstone just på den delen av bilen.


Klart!

20 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Ja, det är verkligen trevligt att *kunna* fixa själv.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det kommer till bilar är verkligen mitt kunnande på miniminivå, men varje jobb man slipper verkstad på är en vinst.

      Radera
  2. Glöm inte att hålla koll på kylvätskenivån de kommande veckorna.

    SvaraRadera
  3. Mina 2 första bilar var årsmodell -75 (fransman) och -76 (Volvo 242 med B20A). Volvon var en dröm, man kunde göra precis allt själv. Köpte en stroboskoplampa och andra grejer på Biltema och meckade med tändinställningar å allt möjligt. Det var bättre förr.

    SvaraRadera
  4. Hej Sparo. Nu kommer jag med goda råd igen som gammal bilmek. Det som gör att kylarna oftast går sönder är för att slangarna som skall ta upp all flex när motorn går blir gamla och hårda eftersom dom är gjorda i gummi. BYT därför alltid slangar vid ett kylarbyte anars har du snart samma problem igen.
    Sossemats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips! Jag ska kolla hur flexiga slangarna är.

      Radera
  5. Det där borde du lägga ut på Tinder, du skulle få napp direkt antagligen :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om tvåsamheten innebär att man ska meka med någon annans bil är jag hellre själv.

      Radera
    2. Säg inte det, för "handy men" har högt marknadsvärde på datingmarknaden har jag hört :)

      Radera
    3. Det tror jag säkert, men jag är inte särskilt händig utan gör bara sånt här för att jag är snålare än ohändig.

      Radera
  6. 240 bytte kol i generator lätt 2 skruvar.
    Toyota fick ta ur denna och skruva med på köksbordet.
    Gick det med..
    Nya bilar..alla ska in på märkesverkstad..dyrt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är som att man tänkt användarvänlighet och sedan gjort exakt tvärtom. Väldigt viktigt att sånt vi borde kunna fixa själva ska sitta otillgängligt och kräva specialverktyg.

      Radera
  7. Det där med att tappa saker är så irriterande. Se till att ha en såndär "magnetpinne" typ en gammal antenn som går att dra ut och trycka ihop med en magnet i spetsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sådana är bra. Om man åtminstone visste att det ramlar ner på golvet, men ofta hamnar det ju ovanpå något jävla stag.

      Radera
  8. Jag har inget att säga om kylare, men kontaterar att vissa delar av ens liv kan vara byggda av plast och man blir ledsen när de ger med sig.

    /Jonas B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det, men i det här fallet var jag lite beredd på det. Jag prutade ungefär motsvarande vad jag tänkte att det skulle kosta att få bilen klar.

      Radera
  9. Byta lampor är åtminstone enkelt på min Skoda Octavia från 2010. Märkligt nog står det i instruktionsboken något i stil med "om du inte vet hur man gör, vänd dig till din verkstad" så första gången krävdes faktiskt en googling för att förstå hur den spärr ska hanteras som man lossar för att kunna ta ut hela strålkastarinsatsen men sen visade det sig vara hur enkelt som helst och kräver inga verktyg.
    Själv tycker jag det borde vara ett krav att man själv enkelt kan byta lampor, det är ju en synnerligen viktig säkerhetsdetalj...
    Men med tanke på att det går mot LED-matriser blir det kanske annorlunda, då pajar ju vanligen inte heller hela på en gång utan de lägger av efterhand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om jag tror på krav, men det bilmärke som (återigen) bygger en användarvänlig modell där man kan byta lysen, tändsystem och lite annat som behöver göras då och då tror jag skulle sälja, både bland dem som skruvar själva och bland övriga som vill kunna lämna bort jobbet till en händig människa eller mindre verkstad och inte vara hänvisad till specialister och märkesverkstäder.

      Radera