Ju nyare bil, desto mindre kan man
göra. Unga människor med nya bilar kanske inte tror mig, men på
60-talet byggdes bilar på ett sätt som gjorde att det gick att fixa
saker. Tändsystemet fanns längst upp på motorn, så att man enkelt
kunde byta tändstift, tändkablar, rotor etc. Glödlampor, som ju
också måste bytas ibland, gick att byta utan verktyg eller med
hjälp av en skruvmejsel. Japp, ni hörde rätt. Man behövde alltså
inte plocka bort grillen, batteriet, spolarvätskebehållaren och
fyra plastkåpor.
Nog med gnäll. Även på 80-talsbilar går
det att göra en del. 1988 hade Volvo valt att bygga kylare med innanmäte av plast
och det säger sig självt att det inte håller i all evighet. Det
gör väl inte plåtkylare heller, men då kan man åtminstone
försöka. Hur som helst var plastkylaren på min 245:a trasig. På
plussidan köper man en ny för en dryg tusenlapp och den går att
byta.
I nederkant sitter den inte ens fast,
så allt som behöver göras är att skruva loss den gamla i
överkant, lyfta bort den, ställa ner den nya i samma spår och
skruva fast den. Eller ja, inte riktigt allt, för det sitter ju två
slangar i kylaren också, och så måste fläktkåpan och fläkten
bort för att få loss kylaren.
Fläkten sitter
med fyra bultar/muttrar som har en tendens att sitta fast och
dessutom kan fläkten snurra när man vrider på dem, och allt som
slinter försvinner så att man blir aaaarrrgggg!!!!
När allt
är loss ska processen göras åt andra hållet, men till slut är
allt på plats. I med ny kylarvätska (vatten och rätt mängd glykol
för att med marginal klara klimatet man befinner sig i). Och så
klarar man ett par decennier till, åtminstone just på den delen av
bilen.
Bra jobbat! Ja, det är verkligen trevligt att *kunna* fixa själv.
SvaraRaderaMvh
Egon
När det kommer till bilar är verkligen mitt kunnande på miniminivå, men varje jobb man slipper verkstad på är en vinst.
RaderaGlöm inte att hålla koll på kylvätskenivån de kommande veckorna.
SvaraRaderaNej då, det ska jag.
RaderaMina 2 första bilar var årsmodell -75 (fransman) och -76 (Volvo 242 med B20A). Volvon var en dröm, man kunde göra precis allt själv. Köpte en stroboskoplampa och andra grejer på Biltema och meckade med tändinställningar å allt möjligt. Det var bättre förr.
SvaraRaderaJu förr dess bättre ;-)
RaderaHej Sparo. Nu kommer jag med goda råd igen som gammal bilmek. Det som gör att kylarna oftast går sönder är för att slangarna som skall ta upp all flex när motorn går blir gamla och hårda eftersom dom är gjorda i gummi. BYT därför alltid slangar vid ett kylarbyte anars har du snart samma problem igen.
SvaraRaderaSossemats
Bra tips! Jag ska kolla hur flexiga slangarna är.
RaderaDet där borde du lägga ut på Tinder, du skulle få napp direkt antagligen :)
SvaraRaderaMvh investera-pengar.blogspot.com
Om tvåsamheten innebär att man ska meka med någon annans bil är jag hellre själv.
RaderaSäg inte det, för "handy men" har högt marknadsvärde på datingmarknaden har jag hört :)
RaderaDet tror jag säkert, men jag är inte särskilt händig utan gör bara sånt här för att jag är snålare än ohändig.
Radera240 bytte kol i generator lätt 2 skruvar.
SvaraRaderaToyota fick ta ur denna och skruva med på köksbordet.
Gick det med..
Nya bilar..alla ska in på märkesverkstad..dyrt.
Ja, det är som att man tänkt användarvänlighet och sedan gjort exakt tvärtom. Väldigt viktigt att sånt vi borde kunna fixa själva ska sitta otillgängligt och kräva specialverktyg.
RaderaDet där med att tappa saker är så irriterande. Se till att ha en såndär "magnetpinne" typ en gammal antenn som går att dra ut och trycka ihop med en magnet i spetsen
SvaraRaderaSådana är bra. Om man åtminstone visste att det ramlar ner på golvet, men ofta hamnar det ju ovanpå något jävla stag.
RaderaJag har inget att säga om kylare, men kontaterar att vissa delar av ens liv kan vara byggda av plast och man blir ledsen när de ger med sig.
SvaraRadera/Jonas B
Så är det, men i det här fallet var jag lite beredd på det. Jag prutade ungefär motsvarande vad jag tänkte att det skulle kosta att få bilen klar.
RaderaByta lampor är åtminstone enkelt på min Skoda Octavia från 2010. Märkligt nog står det i instruktionsboken något i stil med "om du inte vet hur man gör, vänd dig till din verkstad" så första gången krävdes faktiskt en googling för att förstå hur den spärr ska hanteras som man lossar för att kunna ta ut hela strålkastarinsatsen men sen visade det sig vara hur enkelt som helst och kräver inga verktyg.
SvaraRaderaSjälv tycker jag det borde vara ett krav att man själv enkelt kan byta lampor, det är ju en synnerligen viktig säkerhetsdetalj...
Men med tanke på att det går mot LED-matriser blir det kanske annorlunda, då pajar ju vanligen inte heller hela på en gång utan de lägger av efterhand.
Jag vet inte om jag tror på krav, men det bilmärke som (återigen) bygger en användarvänlig modell där man kan byta lysen, tändsystem och lite annat som behöver göras då och då tror jag skulle sälja, både bland dem som skruvar själva och bland övriga som vill kunna lämna bort jobbet till en händig människa eller mindre verkstad och inte vara hänvisad till specialister och märkesverkstäder.
Radera