söndag 20 februari 2022

Möjligen billigt

Jag har tidigare konstaterat att norrmän inte verkar titta på prislappar, men det fenomen jag ska prata om nu har jag upplevt i Sverige också, nämligen att rea per automatik förutsätts vara ett fynd man inte ens behöver reflektera över, det är bara att handla.

En gång i veckan dimper reklamblad ner i min brevlåda, från främst matbutiker och byggvaruhus. Jag eldar med ved, så det tar jag tacksamt emot. Men ibland läser jag lite i dem innan jag eldar dem och upptäcker då sådana här annonser:

40 procent rea på vadå?! Det här är varor jag vanligtvis inte köper, så jag kan liksom inte relatera till dem. Blir 40 procent på sådana här minitomater, med eller utan kvist, billigare än vanliga standardtomater? Vill jag ha svar på det får jag tydligen åka till butiken.

Och inte ens det räcker alltid. Många butiker har en fyndlåda med varor som av en eller annan anledning (vanligtvis bäst-före-datum) har sänkts i pris, men när produkterna flyttats från sin ordinarie plats kan man inte längre läsa priset på hyllkanten. Inte sällan berättar fyndlådans kant att alla varor i lådan är nedsänkta med 30, 40 eller 50 procent. Men inte av vad!

Antingen får jag försöka leta upp ordinarie plats (om det fortfarande finns en sådan) eller också personal, men de har oftast inte en aning utan måste först gå iväg med varan och ta reda på det. Allt som oftast är jag ändå inte nöjd med priset, så jag har i princip slutat att fråga.

Jag känner mig som Björn Skifs i Drömkåken efter följande konversation:

Hantverkare: ”Jag behöver trettitusen!
Skifs: ”Vad ska du ha det till då?
Hantverkare: ”DET ÄR BILLIGT?!!

31 kommentarer:

  1. Häromhelgen var jag in på en köplada och gick förbi kort datum lådan. I den låg ett 20tal paket med prosciutto med röd prislapp på. Najs tänkte jag å skickade ner 2 pkt i vagnen. Någon stund senare gick jag förbi standardplatsen för dessa och noterade då att de hade ett erbjudande med två för 50. Kollade snabbt på paketet i vagnen, 25 kr st… lixom, hallå?
    Högg tag på närmsta anställd å gav tillbaka paketen, jävla scam…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju sånt som kan hända. Surt!

      Radera
  2. Som konsument får man aldrig slappna av, måste alltid vara på tårna och ha hjärnan med sig. Vi är bytesdjuren, handlarna är predatorerna. Själv försöker jag så gott det går att vända på den situationen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att hålla sin plats i näringskedjan :)

      Radera
  3. Det är lite som dyra Coop i mitt område. De har lagt mycket energi på att sätta upplysningen om jämförspris på en så liten skylt som möjligt, med minimal text och så oåtkomligt som möjligt. Undra varför?
    Det är väl chefsekonomen till pucko som har tänkt till? Av bara den anledningen handlar jag aldrig i denna butik.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ändå bra att det finns ett jämförelsepris. Jag vet att det krävs enligt lag, men det finns inte alltid för det.

      Radera
  4. Vår lokala ICA-affär kom på den lysande idén att ändra färgen på alla prismärkningar från svart till rött. Oj vad billigt allt verkar nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag gick i skolan (det var ett tag sedan) fick inte affärerna använda röd text med mindre än att det var ett extrapris, men jag har förstått att det inte är så längre.

      Radera
  5. Med varan i handen är det väl dags att (återigen) ta fram den famösa jag-fånen, öppna en äpple, skana strek-koden och se vad som visas, typ pris och sånt. Nånting i den stilen.
    Vad moster Agda ska göra, som ju inte tror på elektromagnetism ska göra? Bli lurad av butiken, så att chefen kan köpa nya däck till sin Ferrari, eller helt enkelt avstå.

    Nu måste det ju sägas att ju högre priser desto mer pengar går till välfärden. Den som inte är rasist köper grejer för ordinarie priser naturligtvis....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här i Norge tror jag aldrig att jag har sett en scanner för kundbruk.

      Radera
  6. Där är min lokala butik mycket bra. De har en 50%-låda med kort datum och det anges tydligt vad priset var innan och vad det är nu. Gör en del fynd där ibland, men de skulle gärna få sluta klistra den stora lappen så att den täcker både innehållsförteckningen och bäst-före...

    SvaraRadera
  7. Tycker mig ha märk att en del matvaruaffärer ändrat tidigare 50% till bara 30-40% trots att bäst-före-datum är idag eller imorgon. Känns som de vill att konsumenterna ska ta ökat ansvar för att de inte lyckas sälja sina varor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har märkt det på Ica Maxi "upp till 50%" står det, men allt i lådan är märkt 30 utom ibland nån enstaka grej som har sista förbrukningsdag idag istället för ett bäst-före

      Radera
    2. Bara 40 procent lägre alltså på Ica, för utgånget? Då är de förmodligen inte ens nere på vad rimliga konkurrenter tar för färskvaror av samma typ. Som sagt var, Ica för rika.

      Radera
    3. Jag har också noterat det, att de bara sänker 30 procent ibland på kort datum.

      50 % på Ica Maxi - då är de nästan nere i Lidls och Willys ordinarie pris då ;-)

      Radera
  8. Jobbar i en ica maxi, som ansvarig i en avdelning. När vi har kampanj eller extrapris så visar vi alltid ordinariepris på samma skylt som extrapriset.

    Och sen är inte ica maxi så långt ifrån Willys som man kan tro. Prismässigt, där jag bor skiljer det knappt 3000kr på ett år mellan maxi och Willys för en familj på 4 personer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra, så ska det vara!

      För "knappt 3000 kr" äter jag i fyra månader, jag tycker att det är mycket pengar och är en av anledningarna att jag till slut helt undvek Ica.

      Radera
    2. Det gör det enklare för kunden, vilket underlättar allt. Vi äter för ca 6-7000 per månad, en av nackdelarna med 2 nästan tonåringar i hemmet 🤣. Så för oss gör det ca 250kr per månad, vilket jag med råge sparar in med personalrabatten.

      Radera
    3. Dessutom tror jag inte att man ska underskatta vilken irritation "hemliga" priser skapar hos kunden.

      Radera
    4. Hemliga priser? Du får gärna utveckla den så ska jag se om jag kan förklara om det funkar så hos oss

      Radera
    5. Jag menar alltså när man lagt en massa varor i en reakorg där det i bästa fall står hur många procents rabatt det är på ordinarie pris, men inte vad varan kostar nu eller kostade tidigare.

      Eller för den delen när butikspersonalen missat att märka hyllkanten på den ordinarie platsen så att man måste fråga någon om man vill veta priset. Då känner jag att "kan de inte berätta det utan att jag ska tjata så behöver de inte sälja" och jag antar att det finns fler kunder som tänker så.

      Radera
    6. Aah, nej sånt jobbar vi inte med alls. Alltid ordinarie pris samt det rabatterade priset. Dock har det hänt att man missat prismärka nya varor, men våra kunder frågar oftast vad det kostar så löser vi det direkt.

      Radera
    7. Så borde det vara överallt, men folk kanske ger upp. Tacka vet jag när varje vara i butiken hade en egen prislapp, som satt fast även när varan flyttades :)

      Radera
  9. För en del år sedan var Willys en lågpriskedja i Göteborg, vid sidan av HP Storköp och ytterligare någon lågpriskedja lokal för Göteborg. Sen köpte Axfood Willys och sen försvann de andra lågpriskedjorna också. Det är möjligt att resten av Sverige får lägre priser genom Willys men i Göteborg har vi fått högre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, har köpt matvaror på LL:s i Göteborg på 90-talet. Helt annan prisnivå än vad "08or" var vana vid.
      Inte så många som vet att de rödförstärkta "LL" i den nuvarande Willys-logotypen just anspelar på kedjan LL.

      Radera
    2. Willys har väl exakt samma priser i hela Sverige, trodde jag? Det tycker jag har varit en stor fördel, så att man vet vad man ska få betala. Till skillnad från t ex Byggmax och Elgiganten där priserna man kunnat se på nätet i stort sett aldrig återfinns i butiken.

      Men dödar de konkurrensen är det såklart inte bra.

      Radera
    3. Göteborg med kranskommuner hade alltid de lägsta matpriserna i landet eftersom det fanns lokal konkurrens till de stora kedjorna från Willys, Hp, LL. Nu finns inte den lokala konkurrensen längre och Göteborg har ju exakt samma priser som övriga landet i och med att Willys har centrala priser. Även Alingsås var kända som jättebilliga i och med att det fanns ett par stora fristående butiker där.

      Radera
    4. Mm, det är trist att lokala alternativ dödas även om det är en utveckling vi har sett under lång tid.

      Radera
  10. Kör du sådan självscanner kan du se vad priset blir innan du står i kassan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte ens jag har sett sådana här i Norge. Definitivt inte i små butiker. En annan sak jag saknar är sådana där kundscanners som man kan gå med sin vara till och kolla vad den kostar.

      Radera