fredag 4 februari 2022

Varför ska det gå så fort?

Strax innan jul berättade min internetleverantör att hastigheten i mitt mobila bredband skulle höjas från 15 till 20 Mbit/s ”utan extra kostnad”. Vad det egentligen betyder har jag precis som de flesta datoranvändare ingen aning om. Min första tanke var att ”utan extra kostnad” brukar vara kodord för att kostnaden höjs på sikt (”nu när tjänsten blivit bättre”), men det ska jag inte ta ut nu.

Apropå kodord är mitt abonnemang ”obegränsat”, men efter att jag förbrukat 100 GB sänks hastigheten från 20 till 3 Mbit/s (tidigare 15 till 3 Mbit) fram till nästa månad när hastigheten går upp igen. 15 eller 20 Mbit är överhuvudtaget inte märkbart för mig. När det går ner på 3 Mbit/s tar det lite längre tid att ladda ner podcasts, kanske ett par minuter istället för 30 sekunder.

Jag kan fortfarande använda datorn till det jag vill. Nästan alla webbsidor laddas på sekunden, jag kan streama både ljud och rörlig film utan att datorn ”buffrar” mer än i undantagsfall. Om podden tar en extra minut att ladda ner medan jag jobbar med annat på datorn, hämtar kaffe eller gör något annat viktigt rör mig inte i ryggen.

Och jag tänker mig att vi är många som har det så, och inte bara gällande internet. Om bilen gör 0 till 100 på sju sekunder är underordnat ifall vi bor på en gata med 30-skyltar, för att nämna ett exempel. Det kan väl vara bra att ha lite extra kraft i bredbandet, under huven, i köket eller i tv:n, men så länge vi inte använder det spelar det faktiskt ingen roll. Eller jo, för tro inte att tillverkarna, leverantörerna, producenterna och butikerna bjuder på extra snabbt, extra stort, extra högt och extra tyst utan att det i slutändan också blir extra dyrt.

33 kommentarer:

  1. Har 10 Gbit/s, alltså är jag bättre än dig. Lyckligare.
    Pilluta dig ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad hade du innan? Och märker du någon skillnad? Jag börjar undra om inte detta är en gigantisk scam för att få hela världen att tro att de behöver snabbare internet.

      Radera
  2. Själv kör vi 100/100 Mbit/s bredband via fiber. 262 kr/månad. Vill ju kunna gamea lite också! :p

    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gaming har jag förstått suger kräm ur bredbandet. Det närmaste jag kommit är nätpoker, men den grafiken skulle nog gå fint att få igenom med ett gammalt 56-modem.

      Radera
  3. varför skulle det INTE gå snabbare? Kan inte tänka mig att din operatör har några som helst kostnader för detta, speciellt inte med databegränsning, och kanske har de konkurrenter i snåljåpssegmentet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen aning om eventuella kostnader för operatörerna. Rimligen borde det behövas bredare band och raskare servrar, men det låter ju mest som en gammal Adolphson&Falk-text.

      Radera
  4. Klart du ska ha bredare bredband? Varför då, jag vet inte men alla andra i flocken säger så och då måste det väl ändå vara något mycket bra :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite så jag tänker. Bevisligen märker jag ingen skillnad mellan 15 och 20 Mbit och nästan ingen mellan dessa och ända ner till 3 Mbit. Och har jag ingen glädje av det har det heller inget ekonomiskt värde för mig.

      Radera
    2. Men 5G då, det klarar du dig inte utan väl? Eller om de är uppe i 6G nu jag vet inte.

      Radera
    3. Vi som har vaccinerat oss har redan fått 5G. Det har jag läst på internet med hjälp av mitt breda band ;-)

      Radera
    4. Jag hade inget behov av 4G, så gissningsvis kvittar det vilken siffra som gäller nu.

      Radera
  5. Tyvärr så att större siffror säljer lättare.

    Har man 10 och klarar sig bra på det, så vill man ju ha något "bättre" nästa gång....även om man klarade sig. Då vill man ha en större siffra utan en aning vad man egentligen behöver.


    Nu höftar jag rejält:
    Surfning inkl lyssna på music/podd 5-10
    Titta på TV 15-20
    Titta på hd TV 25-40?
    Titta på 4k TV 80-100

    Så en familj med 4 personer där alla ligger och tittar på HD TV torde väl klara sig på 100...men om de bara surfar klarar de nog sig på betydligt lägre.

    Tror att 100/100 är det minsta som säljs via fiber nu för tiden? Tror att absoluta majoriteten inte ens kommer i närheten av att använda resurserna.
    Lite som bilen och hastigheten ovan. Privatbilen står väl still 98% av tiden har jag läst...lite samma sak här med bredbandet.

    Sedan gaming så är det inte så mycket hastigheten utan latensen som är viktig. Det är sällan så stora saker som måste flyttas upp och ner från nätet men det är viktigt att det går fort.


    Bildmässig beskrivning
    Hög bredband hastighet i annonsen, dålig latens : Tänk diesellok som kan dra hem stora mängder information. Bra om du skall flytta stor mängd information.
    Låg bredbandshastighet men bra latens : Sportbil. Snabb i acceleration men kan inte förflytta så mkt. Detta är bra i spel. Det mesta sker lokalt i datorn, du behöver bara informationen om vad som händer runt dig. Det går ofta att förenkla i kod.


    Sorry...långrandig igen.

    Sammanfattning:
    De flesta behöver inte så snabbt bredband som de köper
    De flesta vet inte vad de använder
    De flesta vet inte att det finns andra siffror än de som tas upp i annonsen som kanske är viktigare för dem.


    Folk köper den nyaste volvon för att alla andra köper den nyaste volvon, trots att den gamla i garaget fungerar fortfarande....

    Ps Jo, jag har aktier i telekommunikation Ds


    Mvh
    Thz

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Titta på TV 15-20"

      Om du med TV menar streaming på nätet funkar 3 Mbit utmärkt för mig till det, vare sig plattformen är Odysse, Vimeo, Youtube eller NRK. Vad det är för upplösning i skärmen struntar jag nästan helt i.

      "Tror att 100/100 är det minsta som säljs via fiber nu för tiden?"

      Nej då, jag köpte 10/10 i Sverige en bit in i andra halvan av 2021, och det räckte bra där med.

      För övrigt tillhör jag definitivt gruppen du nämner som inte har en aning om vad de behöver eller om de redovisade siffrorna är relevanta.

      Radera
  6. Jag kör 100/100 men frågan är om inte det behövs då alla streamar sina egna serier/youtube-fails/musik + en del gaming. Jag vågar inte chansa och gå ner en nivå för då blir det nog ett jäkla liv här hemma.
    "- Det laggar!!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar inte vara så stora prisskillnader. Annars skulle jag föreslå att du testar. Ibland kan "ett jäkla liv" vara uppfriskande.

      Radera
  7. Åhh Vad jag saknar space invaders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är faktiskt inte säker på om jag någonsin spelat det. Bilden här uppe är just bara en bild av spelet.

      Radera
    2. jag satt en hel natt och programmerade det spelet på en vic20. Koden fanns tryckt i en tidning och man fick knacka in koden själv :-)
      Den längtan innan det var färdigt och utskällningen av föräldrarna när de insåg att man inte sovit. det var tider det!

      Radera
    3. Det kan jag också ha gjort. Dock upplevde jag att det vanliga resultatet var att det inte funkade. Det räckte väl med att skriva ett tecken av en miljon fel :)

      Radera
    4. Haha
      Ja, därav raden GOTO 10
      Tack för att du påmint mig om detta
      Ha en bra helg

      Radera
    5. Tack själv! Du har rätt i att det var tider :)

      Radera
    6. Får sälla mig till skaran som skrev in kod för att spela spelen i början.
      Sannolikt ett tecken att man närmar sig slutet på sin "maximala data" i det riktiga livet. Även om jag hoppas jag har några år kvar...


      Mvh
      Thz

      Radera
    7. Nu skickades mitt minne tillbaka till tiden jag och en kompis programmerarade in "X-jakten" på hans Sinclair ZX-81 från en listning i tidning typ varannan gång vi sågs. Fanns inget sett att spara det när vi väl fått det att funka.

      Ljuva minnen! =)

      Radera
    8. Hade ni ingen bandstation :)?

      Radera
    9. En 70-tals bandspelere som tydligtvis inte hade tillräcklig bandbredd för att säkert kunna plocka upp programkod. =)

      Radera
  8. Jag har skrivit om detta tidigare, men precis som för den ärade bloggaren är hastigheten för mig ganska ointressant sålänge den inte går ner till den gamla 56K-modemtiden.

    Att det inte finns någon datacap är däremot vitalt! Jag har en PS5 som lätt kan dra 1-200 GB i uppdateringar per månad automatiskt.

    Sedan är jag något av en filmnörd, lämnar det där.

    /Jonas B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, samma här, obegränsad data måste jag ha. Utan att vara filmnörd.

      Radera
  9. Hade 250/250mbit innan då jag spelar en del online fps spel. Testade gå ner till 100/100mbit för 100kr billigare - märker ingen skillnad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade testat 10/10 om det hade blivit ännu billigare, men så vet jag inte heller vad fps spel är.

      Radera
    2. Tror att 100/100 Mbit/s nog är det lägsta om man inte bor själv och om minst en person dessutom spelar nyare spel. FPS = first person shooter, typ CounterStrike (du har vyn som om du själv håller i vapnet).

      Hade nog kunna gått ned till 50/50 Mbit/s om jag bodde själv, men jag tror 10/10 hade varit för laggigt i många nyare spel, och då är de helt ospelbara.

      /Arbetsplanen

      Radera
    3. Aha, first person shooter. Det hade jag aldrig gissat.

      Radera
  10. Behov styr ju såklart men lite data för de otekniska:
    Att ladda ner 100GB (vilket är storleken på många nya storspel) tar ca 13 minuter med 1Gbit/s. Har man 100Mbit/s går det på ett par timmar. Skulle man vara kvar i stenåldern med en hastighet om 3Mbit/s, där Sparo säger sig befunnit sig ibland, så tar det 3 dygn!

    Sedan behöver man MINST 20Mbit/s för att kunna streama 4k-innehåll. Så personligen hade jag bytt från ditt abonnemang för länge länge sedan, och att de nu till slut uppdaterar hastigheten till 20Mbit är verkligen på tiden.

    Men kan självklart också förstå att om ens internetbestyr består i att surfa lite på webben ibland och man dessutom inte blir stressad över att vänta en minut på att poddavsnittet ska ladda så, visst, då spelar ju hastigheten ingen som helst roll.

    Minns när jag var grabb och skulle ut på nätet för första gången. Då hade vi ett 29k modem, och jag gick till en gamingsida (var väl nån spelbutik som hade en hemsida) och jag hann avverka två stycken cola-burkar innan sidan hade laddat klart. En sådan värld hade jag inte velat åka tillbaka till, inte ens om internetabonnemangen var gratis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte jag som säger, det är min teleoperatör som säger när jag gått över 100 GB på en månad, att "nu sänks hastigheten till 3 Mbit/s".

      Jag har ingen aning om vad Odysee, Vimeo och Youtube kör för upplösning. Det enda som är viktigt för mig är att det inte laggar och det gör det inte.

      Exakt, för mig spelar det ingen roll om podden tar tio sekunder eller en timme att ladda ner (fast över fem minuter har jag nog aldrig varit med om), så länge jag kan jobba i datorn under tiden.

      Jag minns också modemfrustrationen. Bara att skicka eller ta emot ett mejl med en stor bild tog rejält med tid (som man fick betala minutpris för). I jämförelse med det känns dagens problem som väldigt små.

      Radera