Jag har precis tagit de första
stapplande stegen mot att bli företagare i Norge. Rent praktiskt har
jag bara registrerat företaget. Jag har planerat en del, bestämt
hur jag ska fakturera, bokföra osv, men mycket återstår och
egentligen har jag ju bara fyllt i en blankett.
Ett norskt enkeltpersonforetak
(företagsformen bytte 2004 namn från Enkeltmannsforetak så att
kvinnor skulle förstå att även de fick vara företagare) är
ungefär som en svensk enskild firma. Dvs, det kan bara ha en ägare
som inte är anställd och som inte får lön utan lever på
eventuell vinst i företaget. Utifrån en uppskattad årsvinst
betalas preliminär skatt in under året, som sedan justeras i
efterhand.
I princip skulle vilket företag som helst kunna
drivas i den här formen, men blir det för stort är det knappast
optimalt. Det går nästan inte att spara vinst i företaget, allt
skattas och tas ut varje år. Man kan inte ha delägare. Precis som i
svenska enskilda firmor kan man i enkeltpersonforetak ha anställda,
men även det tror jag att man hellre ska göra i ett aktiebolag.
Jag hittar varje dag skillnader mellan
mitt gamla och nya land, på allmänna åsikter, lagar,
kulturyttringar och allt möjligt. Jag är fullkomligt övertygad om
att jag kommer åka på smäll på smäll på smäll i mitt
företagande, där – för mig – nya regler kommer att chockera
mig med en sällan skådat dålig tajming.
Tack och lov är Sverige och Norge ändå ganska lika varandra. Jag kan dessutom lyfta på luren och prata med myndighetspersoner på ett tungomål som tangerar mitt modersmål. Jag är otroligt imponerad av människor som startar en affärsverksamhet i ett främmande land med en främmande kultur och ett främmande språk, vare sig det är en lankes i Tyskland eller svensk i Polen. Det här kommer bli en skakig resa. Men kul.
Jag är lite nyfiken på valet av bolagsform. Jag gissar att du även haft firma i Sverige; körde du enskild firma då också eller AB? Är själv anställd men har tittat på att ev ha ett bolag för viss sidoverksamhet, och har aldrig tänkt annat än AB, så är ditt val föranlett av enklare administration eller något annat?
SvaraRaderaFördelarna med AB är ju som du själv antyder att det är enklare att spara pengar i bolaget och periodisera uttagen för att optimera skattemässigt. Och idag är väl kravet på insatskapital i ett AB så lågt som 25000 så jag har svårt att se varför man skulle välja något annat?
Jag har enskild firma i Sverige och motsvarigheten enkeltpersonforetak i Norge. Förutom det du nämner upplever jag att det är lite krångligare pappersarbete i AB.
RaderaDet man också måste fråga sig är om man har någon nytta av flexibiliteten i ett AB. Om du, som jag, har verksamhet nästan utan utgifter har man väl ingen större nytta av att periodisera vinsterna, och har man inget behov av att ställa en bil på firman gör det inget att man inte får göra det i enskild firma (fast det tror jag att jag skulle få göra i mitt norska företag) osv.
Personligen skulle jag nog överväga att ställa en bil på firman. Och möjligheten att ta ut en viss del av uttaget ur företaget som aktieutdelning är väl också en skattemässig fördel? Förutom möjligheten att spara medel i företaget för framtida uttag.
RaderaÄn så länge är jag mest i spekulationsstadiet och har inga konkreta planer, men det är intressant att ta del av andras erfarenheter och överväganden.
Bil verkar jag kunna ställa på mitt norska företag, men i en svensk enskild firma går ju inte det. Och visst är det smidigt att kunna ta ut aktieutdelning. Kanske också att spara medel i företaget, men det kan du till viss del göra med periodiseringsfonder i en enskild firma.
RaderaBäst är nog om du kan jämföra med andra i samma bransch och kolla hur de gör. Startar "alla" AB är det nog bra, gör "ingen" det är det nog dåligt.
Jag har kört båda. Tycker inte att administrationen är så mycket mer i ab jämfört ef. Möjligtvis bokslut med årsredovisning och deklaration som är liiite knepigare. Finns dock bra programvaror för det som förenklar och gör så att även en lekman som jag kan göra själv
RaderaBeror ju också lite på vad man gör själv och hur man gillar det. Nu är du uppenbarligen inte i den kategorin, men jag har hört folk resonera att administrationen är densamma när allt de gör är att lägga kvittona i en påse och lämna till en bokföringsbyrå, oavsett företagsform. För mig var skillnaden mellan enskild firma och AB att jag i det ena fallet kunde göra exakt allt själv, och det hade jag inte klarat i det andra.
RaderaAah, såklart.
RaderaNu e jag en sån där som gör allt själv i mitt ab vad avser redovisningen och tycker det är lika mycket admin som i ef där jag gjorde allt själv…
Alla är vi olika. Ska dock villigt erkänna att jag sitter å svär en del vid bokslutet och deklarationen ;)
Och jag tror att jag om något år har ett norskt AB (eller AS då), men kände att det inte var läge att ta den striden nu också, det räcker till ändå.
RaderaI sverige med AB kan du nyttja 3:12 utdelningsreglerna vilket du inte kan med enskild firma. Jag som kör egen konsult tillämpar dom så jag kan ta ut vinsten till 20% skatt upp till 180k per år. Väldigt förmånligt. När jag avslutar karriären kommer jag fortsätta kunna ta ut min utdelning årligen tills företagets sparkonto är tömt.
RaderaLåter smidigt. Håller man inkomsterna låga i Norge är skatten väsentligt lägre än i Sverige och min tanke är inte att jobba ihjäl mig. Här heller :)
RaderaVa, jag tycker inte du verkar göra annat än att just jobba ihjäl dig :) Tänker på alla projekt du redogör för som tex bilmek, måleri, köksbygge, murbruk osv.
RaderaMvh investera-pengar.blogspot.com
Det mesta av det där är ju bara skoj. Sånt jag gör för mig själv utan tidspress. Min granne kallar det för "kosejobb". Vet inte om det finns någon bra översättning. Mysjobb?
RaderaHar för mig att det har gått att leasa bil för svensk enskild firma.
SvaraRaderaKanske inte speciellt ekonomiskt och lite pyssligt i redovisningen men det har gått att göra.
Ja, det måste gå. Eller hyra för enstaka tillfällen. Det är bara att företagsformen inte får äga en bil.
RaderaMed AB är man i allmänhet inte heller intresserad av att äga en bil då man inte får dra moms i det fallet. Leasar man däremot får man dra halva momsen vilket ju gör en del.
RaderaDu är duktig som startar företag i annat land, trots att jag är väl insatt i våra egna regler tycker jag det är svårt att hitta all relevant information i Norge och Danmark. Men det kanske är så här alla andra känner hela tiden i sina företag här i Sverige..
SvaraRaderaVi håller på att starta en filial i Danmark, det är verkligen inte lätt, det enda vi vet vid det här laget är att danskar är extremt vana på att förhandla och vet att vi svenskar inte är det.. Och att de har en momssats.
Jag tycker att det är skitjobbigt att inte ha koll på regelverket. Det går ju att läsa på, men det svenska systemet är jag både född in i och har dessutom lärt mig redan på gymnasiet hur det funkar att driva företag i Sverige.
RaderaMen om vi vänder på det, vad ska jag göra då? Att bo kvar i Sverige var inte ett alternativ, att inte starta företag i landet jag bor var inte heller ett alternativ (och då känns Norge ändå lättare än att göra det i Peru eller Singapore) och att lämna över allt ansvar går ju egentligen inte, och jag skulle ändå inte vilja betala för att någon sköter all administration åt mig.