Att taxichaufförer är en av världens
gnälligaste yrkeskårer har jag konstaterat förut, t ex när
Stockholmsåkarna skulle starta en egen app.
Appen tycks dock inte ha löst problemet för nu är de igång igen.
”I stort sett blir det ingenting
kvar”, konstaterar taxichauffören Cathrine samtidigt som hon
klickar till sig en resa från Klaraberg till Farsta. Om den resan
inte lönar sig, acceptera den inte då! Och om nästan inga resor
lönar sig, byt jobb! Allra helst:
Jag kan gott förstå att det är surt
om ni inte kan leva på taxilönen, men det är inte unikt för
taxibranschen. T ex finns det väldigt många musiker, författare
och illustratörer som inte klarar sig på pengarna det ger. När jag
höll på med musik var intäkterna inte i närheten av att täcka
kostnaderna för instrument och replokalhyra. Knappt att gaget på
det fåtalet spelningar jag gjorde ens räckte till gitarrsträngar.
Därför jobbade jag på kontor också.
Det kanske verkar konstigt att jämföra
garagebandsmusicerande med att köra taxi, men vad är skillnaden?
Att det ena är en vanlig hobby och det andra anses vara ett tråkigt
jobb? Man får inte alltid bättre betalt ju tråkigare en
arbetsuppgift är, det borde alla veta så här i deklarationstider.
Taxi-appar, och gigekonomi i stort,
tycks göra det svårare att jobba heltid som taxichaufför. I
gengäld har det antagligen möjliggjort för människor att ha det
som sporadiskt extrajobb, perfekt för studenter eller heltidsjobbare
med behov för extrapengar att dra in extradeg en ledig dag genom att
köra runt människor eller mat.
Till slut kommer kanske självkörande
bilar döda den typen av arbete helt, på samma sätt som AI kommer
att sänka behovet av exempelvis revisorer och webbdesigners. En del
av de skrivjobb jag gör, t ex översättning, kommer också ryka.
Det kan man tycka vad man vill om, men jag får väl hitta något
annat att göra då, det är inte mer komplicerat än så. Mitt tips
till Cathrine och hennes taxikollegor är att se er omkring nu. Ni
blir inte mer attraktiva på arbetsmarknaden ju längre ni sitter på
ett jobb ni ändå inte vill ha.
Körde taxi på helgerna ett tag som ung, och minns att lönen var sämre än sämst. Tror jag drog in lika mycket per timme som en (1) starköl kostade på krogen.
SvaraRaderaMen å andra sidan, körde jag åtta timmar på fredagskvällen/natten räckte det till en hyfsat kul pubrunda dagen efter. :-)
Jag har fått lite olika bilder av dem som (till skillnad från mig) försökt. Någon har sett det som ett kul och lönsamt extraknäck, andra att det är skitdåligt betalt och att det ändå inte skulle spela någon roll hur mycket de skulle få, de hade aldrig gjort det igen.
RaderaÄndå är taxipriserna oskäligt höga!! De finns länder där det är "billigare att ta en taxi än att gå". Citerar bara turister som var Estland, fast det var några decennier sedan. I alla länder jag varit i har det varit billigare att åka taxi än i Stockholm....
SvaraRaderaBilligare än att gå känns ändå som en överdrift, men jag förstår vad du menar. Jag tror aldrig att jag tagit taxi i Stockholm nykter ifall inte räkningen kunnat skickas vidare.
RaderaJa, Cathrine kan konvertera till islam, dra på sig ett huckle och sedan gå ner till arbetsförmedlingen. Hon kommer garanterat att bli mottagen med öppna armar, och försörjningen - ja den är garanterad: Hon kan bli "pin-upa" tillsammans med Gudrun Schyman i de heta partierna/konstellationerna Klimatalliansen och Klimatinitiativ Simrishamn. Här regnar det garanterat in bidrag och stödpengar, men akta er så att ni inte blir s.k. swish-horor. Det är å andra sidan mindre risk för vänstermänniskor håller hårt i sina pengar och ser istället till att 'samhället' ska betala.
SvaraRaderaOh, du ljuva framtid ;-)
Hon kan ju testa, men jag kan se en del problem med det också.
RaderaStockholm-Arlanda är inte direkt gratis numera. Man undrar vart pengarna tar vägen. Säkert mest i skatt?
SvaraRaderaMärkligt ändå, där som det finns så många alternativ: pendeltåg+buss, pendeltåg direkt, flygbuss, Arlanda Express. Värre Malmö-Sturup, där finns det bara flygbuss, taxi och grisbilen :-)
Radera