måndag 9 oktober 2023

Taxiförare mot slaveri

Stockholms taxichaufförer har ledsnat på att jobba långa skift sex dagar i veckan för att pengarna från Bolt och Uber ska räcka till mat på bordet. Nu ska de köra en egen app för att få behålla en större slant själva och det är väl jättebra. Fler branscher borde göra likadant.

Vad jag än jobbat med har jag alltid försökt minimera antalet mellanhänder. Det kan vara artistbokare eller skrivbyråer som suttit mellan mig och kunden. Sköter de allt det praktiska så att jag kan fokusera på att göra mitt jobb må det vara hänt, men alldeles för ofta har de istället blivit ett filter mellan mig och kunden så att vi inte vetat vad motparten vill ha av oss. Eller också har jag fått ett telefonnummer till kunden och fått styra upp allt själv, och då undrar jag varför en tredje part ska ha 10-50 procent av arvodet för att i stort sett göra ingenting.

Kanske känner taxiåkarna samma sak, att ett företag som startat en taxiapp tar alldeles för mycket av kakan för den insatsen. Det verkar onekligen så när en taxichaufför med 30 års erfarenhet inte har råd att ta ledigt två dagar i veckan.

Fast det leder mig till en fråga jag hade velat ha svar på i reportaget. En av förarna säger att han märkte en klar försämring när Uber och Bolt kom in på marknaden. Uber kom till Stockholm 2013, det är tio år sedan. Jag har också varit lite trög med att lämna jobb jag vantrivts på, men det har aldrig tagit tio år. ”Den som tiger, han samtycker”, säger ett gammalt ordspråk. Alla marknader styrs av tillgång och efterfrågan och samtycker man i tio år kan man väl inte vara så himla missnöjd. Men lycka till med appen, det menar jag verkligen.

24 kommentarer:

  1. Hm. Jag betalar så gärna mer för att åka med en ”riktig” taxi, än Uber, Bolt och allt vad de heter. Då är sannolikheten större att föraren 1) kan förstå talad svenska, 2) hittar och 3) inte plussar på körsträckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog inte åkt taxi i Sverige sedan, men åtminstone punkt 1 var svår att uppfylla redan på den tiden, i alla fall i de större städerna.

      Radera
    2. Hitta? Det är inte 80-talet längre, finns GPS.

      Radera
    3. Ja, men för att den ska leda rätt måste man både begripa den och kunna stava.

      Radera
  2. Det är bra att de startar sin egen app och konkurrerar.

    Men om jag inte minns fel har stockholm bland de högsta taxipriserna i världen. Just konkurrens är väl kanske inget som varit särskilt prioriterat tidigare, och då är det klart att nya alternativ som Uber mlf blir ett problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning, jag minns inte priserna som extrema (förutom att det alltid är dyrare med taxi än alla andra alternativ).

      Radera
  3. Själv använder jag Taxi Stockholm för att försöka stödja bättre arbetsvillkor som man kanske kan leva på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är en godare människa än jag, jag tar egen bil, buss eller springer.

      Radera
    2. Samma här. När jag betalar med kort blir det dricks med sedlar, direkt till chauffören.

      Radera
    3. När jag tog taxi rätt sa ofta förr i tiden fanns inte gig-företagen, och numera blir det otroligt sällan, men de fa ggr det händer tar jag vanlig taxi. Da känner jag mig säker och vet att de tar närmaste vägen. Betalar cash och de far nästan alltid dricks av mig.
      /Annika

      PS. När jag lämnade Oslo efter att ha bott där i tva ar skojade mina kompisar med mig och sa att nu blir tva taxichaufförer och tre bartendrar av med sina jobb. Betydligt överdrivet om du fragar mig :).

      Radera
    4. Så egentligen var det bara en taxichaufför, två bartenders och en praktikant ;-)

      Radera
    5. Muligens ;).
      /Annika

      Radera
  4. Det går inte att säga hur många år det tar, men det går att säga att hela yrkesgruppen taxichaufförer kommer ersättas av självstyrande robottaxis. Det rullar redan sådana i Kalifornien och dom kommer gradvis, i takt med att tekniken utvecklas, ersätta alla chaufförer. Uber som företag säger att lönsamheten kommer först när chaufförerna försvinner. Feministiska robottaxis dessutom pga låg risk för våldtäkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog dålig fantasi, men jag ser inte riktigt hur "feministiska robottaxis" ska ha lägre våldtäktsrisk än andra robottaxis. Jag inser att det kommer att finnas robotar till alla möjliga verksamheter, men var sak på sin plats :-)

      Radera
  5. Åker en del taxi via jobbet och kan konstatera den enorma prisskillnaden som finns idag mellan taxibolagen i stockholm/uppsala mot uber. Taxi till Arlanda går ibland att få för ca 300-350kr med uber, medans de vanliga bolagen tar drygt 700 kr i fast pris.
    Taxi mellan sthlm-uppsala sena kvällar så kan skillnaden i kronor vara ännu större (ca 600-650 för uber mot >1100kr för en "vanlig" taxi). Inte konstigt att man då klagar på låga löner. Fördelen med de vanliga bolagen är att man faktiskt kan förbeställa och lita på att en bil kommer och hämtar dig en tidig morgon, samma går inte att säga för uber samt att taxibolagen generellt kör något lugnare enligt min erfarenhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 700 kr Stockholm-Arlanda eller Uppsala-Arlanda låter blodigt. Jag kan inte bedöma vettigt pris utifrån deras vinster och löner, men som kund hade jag inte betalt det.

      Radera
    2. Vad jag vet finns det tåg till både Arlanda och Uppsala.

      Radera
    3. Jag rakade trycka fel i biljettautomaten en gang pa Arlanda och fick en returbiljett med taget. Den kostade 10kr mer än en enkel resa. Jag ställde mig vid taget i Stockholm och fragade nagra resenärer (killar) om de hade biljett, de hade de svarade de lite snorkigt. Sen kom en ung tjej och hon fick min biljett. Hon ville betala men jag gav den till henne. Kommer inte ihag vad den kostade, men säkert billigare än taxi.
      /Annika

      Radera
    4. När jag åkte till Arlanda tog jag pendeltåget till Märsta och därefter buss 583 till flygplatsen. Men det var innan det ens fanns en tågstation på Arlanda, så jag har ingen aning om prisskillnader nu. Då kostade det ungefär en tredjedel av flygbusspriset.

      Hade jag haft en felaktig biljett hade jag i första hand försökt att få lösa in den och i andra hand försökt sälja den till en annan resenär.

      Radera
    5. För en tia? Jag hade ju redan akt Arlanda-Sthlm, och biljetten varade bara en timma. Bättre att skänka och göra nagon glad.
      /Annika

      Radera
    6. Aha, då fattar jag. Nej, för 10 kr hade jag gjort som du.

      Radera
  6. I Portugal var Uber i samma prisklass som lokalbuss om man var fyra i familjen som åkte. Förarna tjänade också bättre än på de flesta jobb (läste en artikel om en utbildad psykolog som började köra Uber istället). Säger kanske mer om löneläget i landet i övrigt än annat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt. Fast jag tycker fortfarande att det märkligaste är att någon som är missnöjd med sitt jobb fortsätter på det i minst tio år.

      Radera